Gå til innhold

Tom Hagen-saken: Milliardær-kone bortført

Anbefalte innlegg

Når skal hun evt. ha havnet der?

Hvis vi legger til grunn den hittil kjente tidslinjen, må "noen" altså ha dumpet henne i sjøen i fullt dagslys. Og innsyn fra alle retninger.

Det gir ikke mening.

Etterforskningen har tydeligvis gått helt i surr. Det etterforskerne nå må gjøre er å gå tilbake til åstedet, og rekonstruere hvert eneste minutt fra ekteparet står opp om morgenen til ektemannen ringer politiet. Alle ekteparets bevegelser må rekonstrueres minutt for minutt, til og med hundens bevegelser må rekonstrueres.

I hvilket rom var hunden, da ektemannen kom hjem ? 
Endret av Ove38
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet moment, er at det visstnok skal være mulig å "spore" opp individuelle printere, fordi de etterlater et mikroskopisk ID-avtrykk i utskriften. Dette var jo en "nyhet" allerede for flere år siden og omtalt som et etterforskningsverktøy for FBI etc., hvis noen husker det?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RxMOqd/nrk-tom-hagen-fant-tettskrevne-ark-i-boligen-etter-konas-forsvinning?utm_content=row-16&utm_source=vgfront

Dog er det vel mage usikkerhetsfaktorer rundt denne teknologien til å utpeke "rett eier" i så fall. Man kan ha kjøp brukt printer, kjøpt kontant uten å identifisere seg, være stjålet, osv.

Har etterforskerne i det hele tatt sjekket ekteparets PCer og nettbruk ?

VG skriver nå, milliardæren vitnet i kidnappingsak i 2005

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lamx8/loerenskog-forsvinningen-milliardaeren-vitnet-i-kidnappingsak-i-2005?utm_content=row-2&utm_source=vgfront

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

spørs om ikke hunden vet mer enn det den sier  :whistle:

Og der kom svaret

"Eksperter mener at hunden nå kan være et viktig bevismateriale i saken. – Har gjerningsmannen håndtert hunden, kan DNA ha smittet over, sier Kittil Haugen."

https://www.nrk.no/norge/nye-opplysninger-fra-astedet_-fant-familiens-valp-innestengt-pa-et-rom-_-1.14378660

Kan det være slik at etterforskerne og journalistene leser diskusjon.no ?  ;) 

En gang til, i hvilket rom ble hunden plassert ?

Endret av Ove38
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle ikke forundre meg om det er utskriften de etterlot (trussel- pengekravet) som skal under lupen. Som jeg nevnte på forrige side, finnes det mulighet til å identifisere skriverens ID og serienummer.

http://www.bbc.com/future/story/20170607-why-printers-add-secret-tracking-dots

Atm71U8.png

b34smlp.png

Det er vel grunn til å tro at politiet allerede har merket seg evt. printere i hus og arbeidsplass, og også hvis det dukker opp printere senere i etterforskningen på andre adresser/steder vil dette være interessant.

Forøvrig, "ideelt sett" skal vel denne finessen gjøre det mulig å spore en spesifikk skriver tilbake til eieren. Når man f.eks. handler på nettbutikker eller Elkøp etc. er det vel serienummer på harddisker, printere, etc  på faktura. Men hvorvidt denne "logistikken" fungerer i praksis i Norge, om det lagres over år, osv. aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

AeTFOE4.png

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9m76LM/nye-kripos-undersoekelser-paa-hagens-tomt

Noen som har hørt om denne teknikken og hvorfor den evt. kan være relevant i saken?  :hmm:  Jeg oppfattet "feil" først, trodde det var bakke-skanning/radar de skulle i gang med (som ser groper og hulrom under overflaten)

Hvis de evt. finner den savnede på tomten, må den forklaringen vi hittil har hørt være feil.

- det ble innledningsvis sagt at ektemann kom hjem en tur fra jobb kl. 12.00 og møtte politi på en bensinstasjon først kl. 14.30 (dvs. 2 1/2 time hvor "alt" kan ha skjedd) Dette er senere blitt korrigert til "kom hjem kl. 14.00" og møtte politiet 14-30 dvs. kun en halvtime på egenhånd. Det er neppe "tilstrekkelig" tid til å begå evt. drap og skjule liket på en "god" måte)

dette i sin tur, avhenger av hvorvidt opplysningen om at Anne-Elisabeth Hagen hadde samtale med familiemedlem på telefon på formiddagen, er bokstavelig ment, dvs. snakket de sammen, eller var det utveksling av tekstmelding? (som andre i hennes sted kan ha svart på) Hvis det siste, kan hun i så fall ha vært død allerede fra kvelden i forveien eller grytidlig morgen , og da kan ikke ektemannen utelukkes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ventet i to uker med å besvare kidnapper-melding!

Det er helt ufattelig at familien lar politiet nærme seg denne i saken i det store hele, de må ha et stort ønske om å aldri se Anne-Elisabeth Hagen igjen i live?

Nå bruker man ukevis på å svare på henvendelser fra det man antar er "kidnapperne"
Som om disse ønsker å sitte på denne damen i det kjedsommelige uten å få noe i retur.

Kidnappernes risiko for å bli tatt øker daglig, og de har sannsynligvis for lengst forstått at det ikke er noe å hente fra Tom Hagen, slik at sannsynligheten for at Anne-Elisabeth lever begynner å bli særdeles liten.

Snart fire måneder etter "kidnappingen" har politiet fremdeles ingenting, og har spolert familiens mulighet til å betale for å få henne hjem.

Det er helt ubegripelig at en mann som har så mye penger ikke hostet opp løsepengene nærmest på dagen, men i stedet ventet bra og lenge, for deretter å kontakte verdens mest inkompetente politi?

Dersom ikke politiets håndtering av denne saken blir etterforsket i ettertid, kan man like gjerne erklære rettsstaten død.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Eg forstår heller ikkje kvifor det var så viktig for politiet å få klarheit i om kidnapperen som tok kontakt var den same personen som hadde vært i kontakt med politiet før.

Politiets bevis på at dei snakkar med den verkelege kidnapparen og ikkje ein som berre utgir seg for å være kidnapparen må vell være å få oversendt eit livsteikn. Det er kun kidnapparen som kan legge fram livsteikn. 

Lenke til kommentar

Nå bruker man ukevis på å svare på henvendelser fra det man antar er "kidnapperne"

Som om disse ønsker å sitte på denne damen i det kjedsommelige uten å få noe i retur.

Men hvorfor skulle de gidde å gi henne tilbake om de fikk penger med en gang? Jeg hadde fremsatt flere krav. Tror de har "råd" til å ha henne værende for den prisen de får.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle de gidde å gi henne tilbake om de fikk penger med en gang? Jeg hadde fremsatt flere krav. Tror de har "råd" til å ha henne værende for den prisen de får.

Det kan jo være, men dersom man ikke betaler er det vel svært lite sannsynlig at hun noen gang kommer hjem.

Her har jo familien mer enn nok penger, å kunne kontaktet en "konsulent".

Det finnes faktisk selskaper i utlandet som spesialiserer seg på å løse kidnappinger, og de aller fleste råder familien til å forhandle frem en avtale så snart som mulig, å betale.

For folk flest, ville det jo vært en håpløs situasjon, men en milliardær har tross alt noen flere alternativ enn å kontakte politiet, for så å ikke gjøre noe som helst?

Kidnapperne vil i første rekke ha penger, selv om det er 50-50 sjanse for at de holder seg til en avtale som er gjort, så er det null sjanse for at offeret returneres dersom det ikke betales, og politiet involveres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

selv om det er 50-50 sjanse for at de holder seg til en avtale som er gjort, så er det null sjanse for at offeret returneres dersom det ikke betales, og politiet involveres.

Det er jeg uenig i. Uansett har de bedt politiet om assistanse, og får det. De har (såvidt jeg har forstått) gitt beskjed om at de vil betale løsepenger så snart de får livstegn og en utleveringsavtale de kan leve med.

Lenke til kommentar

Hagen er vel nordmann? Da tror man (han) at politiet er dine hjelpere, at de kan sakene sine og at kriminelle er noe man ikke trenger forholde seg til..

(Men sannheten er vel at «de» nok er like «proffe» som gutta som sendte Frode Berg til Moskva md en brun konvolutt med cash forså bytte den i en mappe merket «hemmelig» med kyrilliske bokstaver....)

Lenke til kommentar

Ut i fra det som skrives i mediene, og det faktum at det har tatt fire måneder uten noen fremgang, tyder vel alt heller på det motsatte, at politiet kun vanskeliggjør saken.

Jeg forstår hva du mener, men skjønner også hvorfor de ikke overførte 9 mill euro anonymt med en gang, uten å få noen garantier de kunne stole på først.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener, men skjønner også hvorfor de ikke overførte 9 mill euro anonymt med en gang, uten å få noen garantier de kunne stole på først.

Joda, og erfaring gjort i andre land viser at slike løsepengesummer generelt er prutbare.

Jeg mener vel kanskje ikke at de burde overført den store summen de første timene etter at hun forsvant, men man burde helt klart ha hentet inn noen med større kompetanse enn norsk politi til å håndtere dette, som forsto teknologien og som kunne kommet til enighet med kidnapperne, dersom det er noen kidnappere.

Dog, Hindsight is 20/20 !

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Skulle ikke forundre meg om det er utskriften de etterlot (trussel- pengekravet) som skal under lupen. Som jeg nevnte på forrige side, finnes det mulighet til å identifisere skriverens ID og serienummer.

http://www.bbc.com/future/story/20170607-why-printers-add-secret-tracking-dots

Atm71U8.png

b34smlp.png

Det er vel grunn til å tro at politiet allerede har merket seg evt. printere i hus og arbeidsplass, og også hvis det dukker opp printere senere i etterforskningen på andre adresser/steder vil dette være interessant.

Forøvrig, "ideelt sett" skal vel denne finessen gjøre det mulig å spore en spesifikk skriver tilbake til eieren. Når man f.eks. handler på nettbutikker eller Elkøp etc. er det vel serienummer på harddisker, printere, etc  på faktura. Men hvorvidt denne "logistikken" fungerer i praksis i Norge, om det lagres over år, osv. aner jeg ikke.

Og det førte tydeligvis til en ny hovedhypotese. Hun er drept, trusselbrevet er en cover up. 

Hva er det neste de må gjøre ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...