knipsolini Skrevet onsdag kl 22:48 Rapporter Del Skrevet onsdag kl 22:48 Jeg har tenkt litt rundt hypotesen om at Tom Hagen ville ta livet av kona si, og har valgt denne metoden. Hvor vanskelig hadde det vært å komme unna med drap av sin gamle kone på en "diskré" måte? Et uhell på en fjelltur, snike inn noe gift eller medikamenter som fører til hjertestans, fake et selvdrap... Jeg ser for meg at det normalt fører til lite eller ingen politietterforskning, spesielt om det utføres like godt planlagt og profesjonelt som kidnappingen/drapet ble utført. I stedet skal denne trauste mannen ha satt i gang det mest spektakulære drapet med medfølgende maksimal politietterforskning og medieoppmerksomhet. Vel vitende om at ektefelle/partner alltid vil være en sannsynlig mistenkt ved drap. Jeg tenker det virker ulogisk at Tom Hagen har tatt det valget, mens politiet tilsynelatende har hatt det som mest sannsynlige teori. Jeg minnes at politiet reagerte på hvor aktiv Tom Hagen var i å bidra i etterforskningen, som de tolket som et forsøk på å forstyrre etterforskningen og som skal ha gjort politiet mer mistenksom mot Hagen. Jeg tenker det er en helt naturlig handling av en mann som ønsker å finne ut hva som har skjedd med kona. Vet ikke om vi noensinne finner ut av hva som skjedde, men sliter veldig med å forstå hvorfor Tom Hagen evt skulle ha valgt en sånn metode for å få drept kona, jeg ser det i hvert fall som uforståelig. Drar man paralleller til Orderud-drapene så har man andre utfordringer med å drepe to eller tre personer på tilsvarende "diskré" måte. Uansett er jeg ikke alt for optimistisk til at politiet har lært nok av tidligere justismord i Norge, hvor medieoppmerksomhet blir stor, presset for oppklaring blir for stor, politiet finner en sannsynlig mistenkt som de låser seg inn på og jobber utelukkende med å få bekreftet, og henger seg opp i en rekke mistenksomheter som taler for skyld, og ignorer det som taler for uskyld. 1 Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet fredag kl 18:24 Rapporter Del Skrevet fredag kl 18:24 On 10/28/2024 at 6:53 PM, John-B said: Har politiet noengang delt detaljer om kryptosporet? Adressen? Jeg har mine tvil om at politiet har, eller klarer å hyre inn den nødvendige kompetansen for å spore det. Om det ble offentliggjort, ville det nok vært interessant for mange eksperter der ute til å bidra til en løsning. Ble ikke det gjort? En norsk kryptoekspert sto frem i "NRK?" og kunne vise historien mellom "politiet/Hagen" og "antatte gjerningsmenn". Tillatt meg å rote på slutten av en lang arbeidsdag. Lenke til kommentar
Maabren Skrevet lørdag kl 00:44 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 00:44 Syns politiet har gjort såpass dårlig arbeid at einaste forklaringa må være at nokon i politiet har hatt ein finger med i det som har skjedd med kona til Hagen. Måten politiet har jobba på minner om sabotasje fra start til slutt. Mange utskiftninger der alle ender opp med å peike på Hagen må bero på at nokon litt høgare opp står bak. Alternativet antyder at politiet som har vore på denne saka er såpass evneveike at di burde blitt sparka. Neida, nokre av di har klatra rangstigen utan klare indikasjoner på at det var fortjent. Her er det meir enn ugler i mosedotten... 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 08:26 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 08:26 Maabren skrev (7 timer siden): Syns politiet har gjort såpass dårlig arbeid at einaste forklaringa må være at nokon i politiet har hatt ein finger med i det som har skjedd med kona til Hagen. Herregud. 4 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet lørdag kl 16:52 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 16:52 On 28.10.2024 at 6:53 PM, John-B said: Har politiet noengang delt detaljer om kryptosporet? Adressen? Jeg har mine tvil om at politiet har, eller klarer å hyre inn den nødvendige kompetansen for å spore det. Om det ble offentliggjort, ville det nok vært interessant for mange eksperter der ute til å bidra til en løsning. Hadde de delt detaljer om kryptosporet i like stor grad som de delte detaljer om Hagen sporet. Hadde saken for lengst vært løst. Lenke til kommentar
Jobs Skrevet lørdag kl 17:03 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 17:03 Mener og ha lest at Finske etterforskere hadde klart og knekke koden på det aktuelle krypto overføringen som i praksis er umulig og spore. Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet lørdag kl 17:18 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 17:18 10 minutes ago, Jobs said: Mener og ha lest at Finske etterforskere hadde klart og knekke koden på det aktuelle krypto overføringen som i praksis er umulig og spore. Det er sikkert mange måter å gjøre det på. Her er to av dem https://github.com/pokkst/monero-decoy-scanner Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15 timer siden Rapporter Del Skrevet 15 timer siden knipsolini skrev (På 30.10.2024 den 11:48 PM): Hvor vanskelig hadde det vært å komme unna med drap av sin gamle kone på en "diskré" måte? Et uhell på en fjelltur, snike inn noe gift eller medikamenter som fører til hjertestans, fake et selvdrap... Jeg ser for meg at det normalt fører til lite eller ingen politietterforskning, spesielt om det utføres like godt planlagt og profesjonelt som kidnappingen/drapet ble utført. Tror ikke du har rett i at det ville ført til «lite eller ingen» politietterforskning. Det ville jo på langt nær blitt så mye oppstyr som det jo har blitt av denne saken, men det er mer av sakens natur. Politiet er ofte involvert når det oppstår uventet død. Uansett er det en veldig viktig grunn. Tom Hagen er ikke noe profesjonell drapsmann her. Det er et mye større steg å faktisk utføre selve drapshandlingen selv enn å bestille dette fra noen profesjonelle. Det er også mye som kan gå galt her. knipsolini skrev (På 30.10.2024 den 11:48 PM): I stedet skal denne trauste mannen ha satt i gang det mest spektakulære drapet med medfølgende maksimal politietterforskning og medieoppmerksomhet. Vel vitende om at ektefelle/partner alltid vil være en sannsynlig mistenkt ved drap. Jeg tenker det virker ulogisk at Tom Hagen har tatt det valget, mens politiet tilsynelatende har hatt det som mest sannsynlige teori. For det første. Dette er langt fra «det mest spektakulære drapet». Dette var i månedsvis sett på som at kidnapping var hovedhypotesen. Det er det som har skapt medieoppstyr sammen med så mye andre rare ting i denne saken. Det sagt, når hovedhypotesen er endret til drap, så er det én faktor som er helt ekstremt sentral for at politiet skal lykkes i å løse en drapsetterforskning, og det er å faktisk finne avdøde. De aller fleste drap hvor man finner liket blir oppklart, men svært få hvor man ikke finner liket blir oppklart. Det har knapt nok skjedd i historien at man blir dømt uten å finne et lik. Jeg ser ikke på det som ulogisk i det hele tatt. Hvis jeg selv setter meg i en tenkt situasjon om å kvitte meg med min nærmeste så ville jeg definitivt gjort et bestillingsoppdrag fra profesjonelle enn å prøve selv. Så mye kan gå galt og det er jo svært belastende bare det å drepe om det da ikke på toppen av alt skal være noen du har delt et langt liv med. Sett sammen med at man selv helst vil ha alibi og at liket skal forsvinne virker det tvert i mot svært logisk for meg. knipsolini skrev (På 30.10.2024 den 11:48 PM): men sliter veldig med å forstå hvorfor Tom Hagen evt skulle ha valgt en sånn metode for å få drept kona, jeg ser det i hvert fall som uforståelig. Hvis det nå faktisk var han, så er han jo nå frikjent, så da virket det jo etter hensikten. Det må jo ha vært målet hans. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15 timer siden Rapporter Del Skrevet 15 timer siden (endret) On 2.11.2024 at 1:44 AM, Maabren said: Syns politiet har gjort såpass dårlig arbeid at einaste forklaringa må være at nokon i politiet har hatt ein finger med i det som har skjedd med kona til Hagen. Måten politiet har jobba på minner om sabotasje fra start til slutt. Det virker litt vel konspiratorisk, men jeg syns derimot der er en klar tendens for det norske politiet (langt fra kun i denne saken) at man holder fast ved den første magefølelsen i forhold til hvem som har gjort det og så tar de på seg skylapper alle mann og fokusere kun på å finne frem til noe som kan støtte denne magefølelsen og nekter å ta innover seg beviser som peker i annen retning. Endret 15 timer siden av tigerdyr Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14 timer siden Rapporter Del Skrevet 14 timer siden tigerdyr skrev (27 minutter siden): men jeg syns derimot der er en klar tendens for det norske politiet (langt fra kun i denne saken) at man holder fast ved den første magefølelsen i forhold til hvem som har gjort det og så tar de på seg skylapper alle mann og fokusere kun på å finne frem til noe som kan støtte denne magefølelsen og nekter å ta innover seg beviser som peker i annen retning. Kan du konkretisere denne? Jeg har sett det motsatte de siste årene. Justismordskandalene fra 20 år siden var preget av tunnelsyn og å provosere frem tilståelser på de politiet hadde pekt ut. Nå har det blitt et annet fokus, Ironisk nok ser vi jo nøyaktig det i denne saken som har skiftet hypoteser etterhvert som etterforskningen har utviklet seg. De har jo nettopp tatt inn over seg beviser i andre retninger. 2 Lenke til kommentar
Minkowski Skrevet 14 timer siden Rapporter Del Skrevet 14 timer siden tigerdyr skrev (7 minutter siden): Det virker litt vel konspiratorisk, men jeg syns derimot der er en klar tendens for det norske politiet (ikke utelukkende i denne saken) at man holder fast ved den første magefølelsen i forhold til hvem som har gjort det og så tar de på seg skylapper alle mann og fokusere kun på å finne frem til noe som kan støtte denne magefølelsen og nekter å ta innover seg beviser som peker i annen rettning. Hva baserer du denne synsingen på? Hvilke konkrete holdepunkter har du for å beskylde politiet for å ha tatt på seg skylapper og sett bort fra beviser som peker i andre retninger? Det jeg vil holde imot politiet i denne saken er at de siktet Tom Hagen uten å ha beviser mot ham. De må riktig nok sikte ham for å kunne etterforske ham spesifikt, men da skal det foreligge en begrunnet mistanke. Jeg kan ikke se at det er gjort rede for noen begrunnet mistanke, bortsett fra at det ofte er ektefellen som står bak når noen blir drept, men det kan ikke alene være tilstrekkelig. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 14 timer siden Rapporter Del Skrevet 14 timer siden Nimrad skrev (1 time siden): Tror ikke du har rett i at det ville ført til «lite eller ingen» politietterforskning. Jeg er ingen ekspert på feltet, men har inntrykk av at politiet ganske kjapt henlegger saker grunnet ressursmangler om de ikke finner noe mistenkelig, og om en eldre dame får hjertestans eller ramler ned en fjellside tror jeg det ofte medfører ganske så lite etterforskning. Nimrad skrev (1 time siden): Tom Hagen er ikke noe profesjonell drapsmann her. Det er et mye større steg å faktisk utføre selve drapshandlingen selv enn å bestille dette fra noen profesjonelle. Det er fult mulig å hyre inn noen profesjonelle til å utføre et mer diskré drap. Nimrad skrev (1 time siden): Dette er langt fra «det mest spektakulære drapet». Dette var i månedsvis sett på som at kidnapping var hovedhypotesen. Det er det som har skapt medieoppstyr sammen med så mye andre rare ting i denne saken. Teorien om at Tom Hagen står bak innebærer en spektakulær historie om kidnapping og krypto og alt mulig som gir maks mediedekning og politietterforskning. Det var noe Hagen ville vært fult klar over om han valgte denne metoden. Nimrad skrev (1 time siden): Hvis jeg selv setter meg i en tenkt situasjon om å kvitte meg med min nærmeste så ville jeg definitivt gjort et bestillingsoppdrag fra profesjonelle enn å prøve selv. Selv ville jeg nok forsøkt en mindre spektakulær metode som ikke medførte at jeg ble hengt ut i media for spott og spe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå