Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge å kjøpe samme bil

Anbefalte innlegg

Hei. Nå er situasjonen slik at jeg tidligere kjøpte en bil med forbrukslån ettersom jeg på den tiden ikke sto oppført som "fast" ansatt på jobben men "vikariat" til tross for at jeg jobbet 100%, å dermed ikke fikk innvilget vanlig billån. Nå den dag idag står eg oppført som "fast" og får innvilget billån (har testet) men jeg kan ikke omgjør lånet fra forbruks til billån ettersom den allrede er kjøpt og de da ikke kan ta pant i bilen. Så løsningen min er at visst dama nå får innvilget billån, at jeg offisielt selger bilen min til henne for samme sum som gjenværende forbrukslån ligger på, betaler ut forbrukslånet med kjøpssummen, og deretter etterpå tar opp billån som jeg sjøl får innvilget til å kjøpe bilen rett tilbake. Bør ikke dette gå? Med forbrukslånet er rentene betraktelig mye høyere en billån, og må derfor få gjort dette så fort som mulig (siden jeg nå bare betaler renter i måneden) visst dette er en brukbar ide? Mvh Joakim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden bilen din ikke har pant i dag kan du omregistrere bilen på dama di å betale omregistreringsavgift.
Det er ikke nødvendig å ta lån for å kjøpe bilen. Teknisk sett kan dere avtale at hun kjøper den av deg for 1,-

Du må så søke lån som vanlig via feks Santander og der vil ting gå automatisk.
Når bilen ikke har pant, har en relevant verdi og ikke registrert i ditt navn vil prosessen gå automatisk.

Du får lån, sender inn kontrakt og når blien er registrert i ditt navn vil pengene bli utbetalt til din samboer, som igjen da kan innfri forbrukslånet ditt.

Men det kan også være lurt å spørre din nåværende bank om de kan hjelpe deg med å ta opp billån selv om du er eier.
De skal kun ta pant i bilen for å stille sikkerhet for å gi deg vilkår som et billån.

Du vil spare omregistreringsavgift og omkostninger ved å opprette lån på dette som utgjør noen tusen i en engangsum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Planen bør virke, men koster noen tusen i to omregistreringsavgifter (pluss utgifter ved damas låneopptak hvis det er nødvendig for å få dette til). Sjekk med aktuelle banker om det ikke lar seg løse på et smidigere vis, det er stor forskjell på hvor smidige bankene er.

Dobbeltsjekk eventuelt at du faktisk får det aktuelle billånet uten å kjøpe fra bilforhandler. Enkelte rimelige banker og lånetyper setter det som betingelse (stort sett for å forsikre seg om at kjøpesummen er reell).

Lenke til kommentar

Forsåvidt. Men trådstarter snakker om 'dama', vegvesenets krav er ektefelle eller registrert partner. Siden 'rabatten' fåes automatisk sjekker de vel rett og slett folkeregisteret. Det er gjerne et stykke å gå. Jeg tror ikke jeg hadde giftet meg for å spare litt penger på billånet for å si det slik. :-D

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Det blir uansett kun 1 omregistreringsavgift da man slipper å betale igjen så lenge dere omregistrerer den frem og tilbake i løpet av 2 måneder.

Jeg er usikker på hvordan det blir med dama di og skatt på bilen hun kjøper for kr1 og selger for noen titusener/hundretusener. Dette bør dere sjekke først.

Men så er det store spørsmålet; er bilen din verdt det du skal søke om i lån? Sjekk finn etter bil med tilsvarende km-stand og utstyr. Selv om du ga en viss sum for den, er det ikke sikkert den er verdt den summen. Og etter som jeg forstår er det en stund siden du kjøpte bilen og verdifallet kan derfor være høyere enn hva du har betalt inn i lån.

Lenke til kommentar

Forsåvidt. Men trådstarter snakker om 'dama', vegvesenets krav er ektefelle eller registrert partner. Siden 'rabatten' fåes automatisk sjekker de vel rett og slett folkeregisteret. Det er gjerne et stykke å gå. Jeg tror ikke jeg hadde giftet meg for å spare litt penger på billånet for å si det slik. :-D

Jau, vi kjenner jo ikke til slike detaljer her. Jeg antok at "dama" måtte være samboer evt gift i og med at hun er villig til å ta opp lån i hennes navn for "hans" bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...