jjkoggan Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Vel, det finnes fordommer, så finnes det også realitet. Det er to forskjellige ting. Jeg snakker ikke om dine eksempler. Jeg spør deg om andre fordommer baserte på rase uten begrunnelse har noe å gjøre med rasisme. Du hevdet rasisme dreier seg kun på hat MAO - dreier seg rasisme kun på hat? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Moderatormelding - Dobbelposting er en uting.. Hei. Det var ganske mye dobbelposting i denne tråden, som nå er flettet om til et og et innlegg.. Vennligst rediger innleggene deres framfor å poste dobbelt. Når man svarer på innlegg så kan man også kopiere innlegget man ønsker ved å sitere det og deretter kopiere det og lime det inn i innlegget man skrev først. Kan anbefale "BBCode modus" som gir BBCode framfor WYSIWYG editoren. Da er det svært enkelt å kopiere/lime innlegg. Endret 13. januar 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Vel, det finnes fordommer, så finnes det også realitet. Det er to forskjellige ting. Og realiteten for sprint er at det er ett gen eller sett med gener som finnes blant en liten gruppe mennesker innad i lokale populasjoner i afrika -- gener som uten problemer kan blandes med gener som gir hvit hud -- som gir enkelte individer fordeler i sprint. https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jul/21/jamaicans-sprinting-athletics-commonwealth-games Altså; Det er akkurat som enkelte sin immunitet mot HIV eller vår generelle resistens mot svartedauden, bare at det er et gen eller et sett med gener som faktisk gjør seg synlig. Men fargede sprintere som slår hvite er altså ikke mer hokus pokus enn hvite med brune øyne; Det er bare et par gener som helt fint kan spres mellom mennesker fra alle verdens land, og det er ikke større forskjell på de som sprinter raskt og vanlige jamaicanere enn på en hvit person med blå øyne og en hvit person med brune øyne. Endret 13. januar 2019 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Szdc Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Man ska anpassa sig efter det land man kommer till... Något som jag tror inte alla invandrare gör i Norge. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Man ska anpassa sig efter det land man kommer till... Något som jag tror inte alla invandrare gör i Norge. Nei, det er helt sikkert, enkelte snakker fremdeles svensk ? 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Poenget med akkurat det er at det er lov å stå opp for sine egne rettigheter i et slikt tilfelle. Men du sier fortsatt ikke hvilke rettigheter det skulle være. Eller hvordan denne retten skulle komme til uttrykk. Eller hva som gir deg lov... Joda, men hvite i USA har akkurat samme mulighet til å bli sprinter de også, men det blir de ikke av en eller annen grunn (genetisk betinget vil jeg tro). Så når negere i Afrika ikke blir sprintere, er det ikke genetisk, men når hvite i USA ikke blir det, så er det genetisk? Kan det være kultur, akkurat som at hvite ikke blir rappere eller at fargede ikke spiller ishockey eller golf? Før det kommer en Tiger Woods og gjør det allikevel... Eller at ingen innvandrere i Norge gjør det bra på ski? De som kommer fra Afrika burde jo ha de samme genetiske fordelene med skisko som med løpesko. (Kanskje kommer langrennets Tiger Woods en dag.) Selvsagt kan det i tillegg være anatomisk, at leveforholdene i Kenya favoriserte de muskeltypene som gir utholdenhet. Akkurat som leveforholdene i Vest-Afrika og Jamaica favoriserer genetiske uttrykk under utviklingen av fosteret, slik linken til Red over beskriver det. Men dette er epigenetikk, det beviser ikke forskjell på genene hos etniske grupper, bare på hvordan de uttrykker seg under gitte forhold, slik linken påpeker. Og hvorfor begynner de å løpe sprint i utgangspunktet, om ikke fordi det har blitt en kultur for det? Akkurat som Norge har en kultur for langrenn? Det må en Usain Bolt og en Therese Johaug til for at neste generasjon skal ta på seg løpeskoene eller skiene i det hele tatt. Og ja, det er både hvite og kinesere og japanere og innfødte australiere og arabere som etterhvert har løpt på under 10 sekunder. Så det skiller bare et par tideler mellom "rasene" her. (Om vi ser bort fra den utrolige rekorden til Usain Bolt, riktignok satt i medvind.) Kanskje blir forskjellen mindre når de andre "rasene" innser at de kan løpe fort de også og det blir populært blant unge atleter. Geir Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Det er derimot ikke greit å diskriminere basert på hudfarge, utseende, legning, etnisitet eller lignende. At man ikke synes noe om innvandring, uansett hvor innvandrerne kommer fra, er nok helt greit, så fremt det ikke gjøres på grunnlag av etnisitet, tilhørighet eller lignende. Og hvorfor ikke? Det er noe fascinerende over meninger som er 'stuerene', 'snillistiske', eller 'politisk korrekte'. Ta eksempelvis unge afghanske migranter: I've Worked with Refugees for Decades. Europe's Afghan Crime Wave Is Mind-Boggling. Utdrag: But there was one development that had not been expected, and was not tolerable: the large and growing incidence of sexual assaults committed by refugees against local women. Most of the assaults were being committed by refugees of one particular nationality: by Afghans. What is going on here? And why, why, why the Afghans? According to Austrian police statistics, Syrian refugees cause fewer than 10 percent of sexual assault cases. Afghans, whose numbers are comparable, are responsible for a stunning half of all cases. A few competing theories are in circulation. This brings us to a third, more compelling and quite disturbing theory—the one that my Afghan friend, the court translator, puts forward. On the basis of his hundreds of interactions with these young men in his professional capacity over the past several years, he believes to have discovered that they are motivated by a deep and abiding contempt for Western civilization. To them, Europeans are the enemy, and their women are legitimate spoils, as are all the other things one can take from them: housing, money, passports. Their laws don’t matter, their culture is uninteresting and, ultimately, their civilization is going to fall anyway to the horde of which one is the spearhead. No need to assimilate, or work hard, or try to build a decent life here for yourself—these Europeans are too soft to seriously punish you for a transgression, and their days are numbered. Se forøvrig Kjetil Rolsnes sin helgekommentar: Det er bare eliten som diskuterer elitebegrepet (morsomt bilde:) Endret 13. januar 2019 av slemskurk Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Så når negere i Afrika ikke blir sprintere, er det ikke genetisk, men når hvite i USA ikke blir det, så er det genetisk? Når begge (eller alle 3) har samme miljø og samme muligheter, er et svarte som blir de beste sprinterne. At Afrikanere ikke blir gode sprintere har med miljøet å gjøre. De har ikke samme treningsmuligheter, resurser osv. Og realiteten for sprint er at det er ett gen eller sett med gener som finnes blant en liten gruppe mennesker innad i lokale populasjoner i afrika -- gener som uten problemer kan blandes med gener som gir hvit hud -- som gir enkelte individer fordeler i sprint. https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jul/21/jamaicans-sprinting-athletics-commonwealth-games Altså; Det er akkurat som enkelte sin immunitet mot HIV eller vår generelle resistens mot svartedauden, bare at det er et gen eller et sett med gener som faktisk gjør seg synlig. Men fargede sprintere som slår hvite er altså ikke mer hokus pokus enn hvite med brune øyne; Det er bare et par gener som helt fint kan spres mellom mennesker fra alle verdens land, og det er ikke større forskjell på de som sprinter raskt og vanlige jamaicanere enn på en hvit person med blå øyne og en hvit person med brune øyne. Og asiastere er generelt sett av mindre vekst enn både Europeere og Negere. Ingenting galt med det, det er realiteten. Jeg bare påpeker at det er viktig å anerkjenne realiteten heller enn å forsøke å benekte realiteten og skape seg vrangforestillinger f.eks i politisk korrekhets navn. Jeg snakker ikke om dine eksempler. Jeg spør deg om andre fordommer baserte på rase uten begrunnelse har noe å gjøre med rasisme. Du hevdet rasisme dreier seg kun på hat MAO - dreier seg rasisme kun på hat? Kan du gi et eksempel? Er ikke helt sikker på om det eksisterer fordommer som du snakker om, som ikke er basert på hat. Som jeg har vist til finnes det "fordommer" som er basert på realitet og har med menneskelige raseforskjeller å gjøre, men som ikke er ondartet eller har noe med hat å gjøre. Jeg trodde du sa at ett individs rettigheter slutter der andre individs rettigheter begynner ... hvordan kan det da være konflikt mellom individers rettigheter? Hvordan da? Ta f.eks politiet. De sikrer individets rettigheter, men politiet er et kollektiv, ikke tilfeldige individer som gjør som de ønsker. Det er samfunnsorganisering. Hvis du har lyst å ha en stor dildo i hagen bare fordi du ønsker å gjøre som du vil, så går det utover dine naboer. Ergo, dine individuelle rettigheter stopper der andre sine individuelle rettigheter begynner. Det går ikke an å ha et samfunn med kun individuelle rettigheter, uten at man organiserer disse i et samfunn. F.eks gjelder det deler av lovene og reglene i et land. Er jeg enig med deg at staten har gått langt over sine grenser? Ja, det er jeg. Staten er idag mot folket og deres interesser og rettigheter, og totalt separert fra individet og selv flertallet. Derfor sier jeg "noen" av lovene og reglene. Endret 14. januar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 De sikrer individets rettigheter, men politiet er et kollektiv, ikke tilfeldige individer som gjør som de ønsker. Takk for dagens humoristiske bidrag. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Ta f.eks politiet. De sikrer individets rettigheter, men politiet er et kollektiv, ikke tilfeldige individer som gjør som de ønsker. Det er samfunnsorganisering. Hvis du har lyst å ha en stor dildo i hagen bare fordi du ønsker å gjøre som du vil, så går det utover dine naboer. Ergo, dine individuelle rettigheter stopper der andre sine individuelle rettigheter begynner. Jeg må nesten spørre hvilke rettigheter anser du at ett individ har? Det går ikke an å ha et samfunn med kun individuelle rettigheter, uten at man organiserer disse i et samfunn. F.eks gjelder det deler av lovene og reglene i et land. Er jeg enig med deg at staten har gått langt over sine grenser? Ja, det er jeg. Staten er idag mot folket og deres interesser og rettigheter, og totalt separert fra individet og selv flertallet. Derfor sier jeg "noen" av lovene og reglene. Jeg anser heller ikke at alle dagens lover er illegitime ... kun ca 99.9%, inkludert grunnloven. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Kan du gi et eksempel? Er ikke helt sikker på om det eksisterer fordommer som du snakker om, som ikke er basert på hat. Som jeg har vist til finnes det "fordommer" som er basert på realitet og har med menneskelige raseforskjeller å gjøre, men som ikke er ondartet eller har noe med hat å gjøre. Black women are strong Blacks know how to dance Blacks are good at sports. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Hvis du har lyst å ha en stor dildo i hagen bare fordi du ønsker å gjøre som du vil, så går det utover dine naboer. Må bare gi deg kudos for et godt eksempel. Husker vi hadde store problemer med slike naboer i min oppvekst. Trikset de lærte seg for å unngå bråk var å gjemme dem i hekken. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Må bare gi deg kudos for et godt eksempel. Husker vi hadde store problemer med slike naboer i min oppvekst. Trikset de lærte seg for å unngå bråk var å gjemme dem i hekken. Haha, helt enig, flott eksempler eller? Kom bare til å tenke på det fordi jeg leste en sak om en fotballdommer som forrige uke måtte fjerne en dildo fra banen. Han løp rundt med denne til han kunne kaste den av banen. Black women are strong Blacks know how to dance Blacks are good at sports. Joda, svarte har dans i kroppen, det stemmer faktisk det. Slik jeg har sett og opplevd det er det enklere for svarte å "danse".. For min del har jeg sett at dette er mer naturlig for dem under samme forhold enn for hvite, i f.eks Capoeira. En sport/dans som faller sorte mer naturlig enn hvite. Hvorfor det er slik, det er jeg ikke sikker på, men det har sikkert noe med koordinasjon å gjøre. Under samme forhold og samme trening er hvite folk "klønete" i forhold til svarte. Hvite kan også bli bra til disse tingene, men de faller mer naturlig for svarte. Det blir også sagt as asiatere har gjennomsnittlig høyere IQ enn svarte og hvite. Det kan dog selvsagt ha med miljø å gjøre. Jeg har selv spekulert i at forskjellen mellom Asiatiske land sin marginalt høyere IQ enn hvite har med skriftspråket å gjøre. Jeg må nesten spørre hvilke rettigheter anser du at ett individ har? Jeg er mer i båsen "naturlige rettigheter", at staten ikke skal frarøve folk disse med mindre det er i et stort flertalls interesse å gjøre dette. For min del er naturlige rettigheter langt viktigere enn fantasirettigheter i et fantasisystem (f.eks økonomi eller politikk osv). Det er dog i flertallets interesser at man ikke kan urinere overalt, men idag frarøver samfunnet individene denne interessen uten å skape et akseptabelt alternativ. Så har jeg tidligere også nevnt rettigheten til å bygge seg et hus som et eksempel. I Norge og de fleste andre land er det ulovlig å bygge seg bopel til egen bruk på tilgjengelige landeområder. Det er ulovlig å ha en plass å bo, uten å delta i "systemet", selv om man evner og har plass til å gjøre dette. Det er frarøveri av naturlige rettigheter for å fremme et absurd økonomisk system. Jeg anser heller ikke at alle dagens lover er illegitime ... kun ca 99.9%, inkludert grunnloven. Vel, jeg er ganske sikker på at du er uenig i at du er forpliktet til å rapportere din økonomi til staten og skatte for dette. Men det er jeg totalt uenig i. Alt det du tjener og vinner deg i det økonomiske systemet gjør du gjennom interaksjoner med resten av samfunnet. Da med mindre du bygger deg et hus helt selv ("gratis"), og det er verdien du refererer til. Hver gang du tjener penger, så er det noen andre som betaler for det. Jeg mener da at det er rimelig at man bidrar tilbake til samfunnet med deler av midlene man skaper seg gjennom fellesskapets økonomiske system. Ellers blir det bare som en blodigle som suger verdier ut av samfunnet uten å bidra tilbake. Endret 14. januar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Når begge (eller alle 3) har samme miljø og samme muligheter, er et svarte som blir de beste sprinterne. Men har de nødvendigvis samme miljø og muligheter? Eller er det nettopp forskjeller mellom svarte og hvite miljøer i disse landene som får folk i de to gruppene til å velge forskjellig i utgangspunktet? At Afrikanere ikke blir gode sprintere har med miljøet å gjøre. De har ikke samme treningsmuligheter, resurser osv. Ja, når noe taler mot genetiske teorier skyldes det miljø. Det har jeg forstått. Geir Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Joda, svarte har dans i kroppen, det stemmer faktisk det. Slik jeg har sett og opplevd det er det enklere for svarte å "danse".. For min del har jeg sett at dette er mer naturlig for dem under samme forhold enn for hvite, i f.eks Capoeira. En sport/dans som faller sorte mer naturlig enn hvite. Hvorfor det er slik, det er jeg ikke sikker på, men det har sikkert noe med koordinasjon å gjøre. Under samme forhold og samme trening er hvite folk "klønete" i forhold til svarte. Hvite kan også bli bra til disse tingene, men de faller mer naturlig for svarte. Det blir også sagt as asiatere har gjennomsnittlig høyere IQ enn svarte og hvite. Det kan dog selvsagt ha med miljø å gjøre. Jeg har selv spekulert i at forskjellen mellom Asiatiske land sin marginalt høyere IQ enn hvite har med skriftspråket å gjøre. Du uttrykker fordommer uten begrunnelse. Personlige observasjoner bare gjelder mot de du har observert. Det er nettopp slike fordommer som fører til rasediskriminering. Individer bør dømmes som individer, ikke pga hudfargen. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Ellers blir det bare som en blodigle som suger verdier ut av samfunnet uten å bidra tilbake.Utmerket beskrivelse av staten (politikere og byråkrater). Endret 13. januar 2019 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Når begge (eller alle 3) har samme miljø og samme muligheter, er et svarte som blir de beste sprinterne. At Afrikanere ikke blir gode sprintere har med miljøet å gjøre. De har ikke samme treningsmuligheter, resurser osv. Fordommer uten begrunnelse igjen? Hvilke objektive kilder har du at «afrikanere blir de beste sprintere»? Det er ikke slik at alle barn i usa trener til å bli sprintere og de flinkeste er alltid svarte. Det er noe noe barn velger å gjøre og forskjellige grupper er mer interserte, motiverte og får bedre trenere enn andre. Det er dårlig vitenskap å se på små elite grupper og påstå at det gjelder hele gruppen. Endret 13. januar 2019 av jjkoggan 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Fordommer uten begrunnelse igjen? Hvilke objektive kilder har du at «afrikanere blir de beste sprintere»? Det er ikke slik at alle barn i usa trener til å bli sprintere og de flinkeste er alltid svarte. Det er noe noe barn velger å gjøre og forskjellige grupper er mer interserte, motiverte og får bedre trenere enn andre. Det er dårlig vitenskap å se på små elite grupper og påstå at det gjelder hele gruppen. Jo, omtrent alle som vinner sprint er svarte, og nesten alle med de beste tidene også. Nesten hele topp10 er svarte. Så, om du vil ha en kilde kan du jo se til realiteten. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Du uttrykker fordommer uten begrunnelse. Personlige observasjoner bare gjelder mot de du har observert. Det er nettopp slike fordommer som fører til rasediskriminering. Individer bør dømmes som individer, ikke pga hudfargen. Mulig det er fordommer, men de stemmer jo og det er ikke vondt ment. Å kritisere fordommer som forholder seg til realiten blir altfor, altfor tåpelig. Da nærmer vi oss linjen med "politisk korrekthet" som fremmmer vrangforestillinger og generel dumhet. Men har de nødvendigvis samme miljø og muligheter? Eller er det nettopp forskjeller mellom svarte og hvite miljøer i disse landene som får folk i de to gruppene til å velge forskjellig i utgangspunktet? Ja, når noe taler mot genetiske teorier skyldes det miljø. Det har jeg forstått. Geir Forsøker du å være uenig bare for å være uenig? Hvis du ikke kan noe om temaet sprint, så er det bare til å spørre eller å la være å diskutere det, eller søke opp informasjon selv. Realiteten er at svarte med klar margin er bedre enn hvite og asiatere, selv når hvite har samme eller bedre treningsvilkår. Jeg vil påstå at 90% av de beste 10.000 tidene på sprintdistanser sannsynligvis er negere. Så kan vi dra det videre til andre løpsdistanser også, eller vi kan snakke om fotball i land som frankrike og enland hvor svarte er overrepresentert på landslag, selv om de kun utgjør en liten del av befolkningen. Men du har vel tenkt å forsøke å nekte at det finnes forskjeller på hvite, svarte og asiatere? Da kan du selv ta med deg målebåndet ut på byen i Norge, for deretter å dra til asia med samme målebånd. Nå snakker jeg om å måle høyde da, ikke penis. Endret 14. januar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Forsøker du å være uenig bare for å være uenig? Hvis du ikke kan noe om temaet sprint, så er det bare til å spørre eller å la være å diskutere det, eller søke opp informasjon selv. Realiteten er at svarte med klar margin er bedre enn hvite og asiatere, selv når hvite har samme eller bedre treningsvilkår. Nei, realiteten er at noen få svarte sportsutøvere fra vestafrica-jamaica har noen gener som gir dem mer "fast-twist muscle fibre", disse genene er ikke de samme som avgjør hudfargen ... ei heller har de fleste svarte disse genene. Det er litt som å påpeke at mange svarte gjør det bra i basketball ... nemlig de som er genetisk anlagt til å bli over 2m høye. Er det da noen forskjeller mellom svarte og hvite over 2m? Ikke såvidt jeg har sett, bortsett fra fargen dog. Jeg vil påstå at 90% av de beste 10.000 tidene på sprintdistanser sannsynligvis er negere.... fra Vestafrika/Jamaica. Så kan vi dra det videre til andre løpsdistanser ogsåEn viss stamme fra Kenya joda det stemmer, men det er ikke noe de deler med andre svarte, spesielt ikke de fra VestAfrica-Jamaica ettersom de er utkjørt etter 100m. Men du har vel tenkt å forsøke å nekte at det finnes forskjeller på hvite, svarte og asiatere?Ingen grunn til å nekte for forskjellene i hudfarge, dog store grunner til å nekte for at de fellesnevnerne du mener eksisterer faktisk er tilstede i hele gruppen. Da kan du selv ta med deg målebåndet ut på byen i Norge, for deretter å dra til asia med samme målebånd. Nå snakker jeg om å måle høyde da, ikke penis.Er der noen tvil om at der er genetikk OG mattilgang som affekterer høyde ... om enn kanskje ikke lengde. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå