Gå til innhold

Mot Innvandring? Rasistisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fritt etter Bjarne Håkon Hanssen: Å få oppholdstillatelse i Norge er for mange ikke bare som å vinne i Lotto, men som å vinne flere ganger i Lotto.

Oppholdstillatelse er ikke noe Staten har noen rett til å gi, og i realiteten er det kun ett løfte om å ikke bruke vold mot noen fordi de kommer fra utlandet.

Det er mao det å ikke få bank.

Ha. Da får vel jeg slenge inn en post også, så føler du deg ikke så alene.  :wee:

Geir :)

"Alene mot overmakten"-argumentet svekkes ... dog det er jo hyggelig.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er som sagt mulig, dog hvor mange tror du tør ytre rasistiske holdninger?

Mye bedre å pakke det inn i noe "rent", som økonomi.

Kanskje samfunnet ikke er den dystopisks spillefilmen som går oppi hue ditt?

Eller kanskje du ikke vet hva rasime er og anser alt som rasime?

Eller kanskje du rasistiske holdninger og tror folk som ikke tenker som deg er rasister?

Ha. Da får vel jeg slenge inn en post også, så føler du deg ikke så alene. :wee:

Han er for det med forutsetning om en ikke-eksisterende stat da, men du mener kanskje det er vi skattebetalerne som skal betale for de å?

Endret av Rudde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville det vært rasistisk å ville stoppe immigrasjon til Norge om ALL immigrasjon var fra ett homogent hvitt Canada? Svaret er naturligvis nei, så hvordan kan det være rasistisk å ville bremse immigrasjon generelt? 

Nei, hvis man virkelig argumenterte for å bremse all immigrasjon, så ville det i seg selv ikke være rasistisk. Men de færreste vil tilsynelatende det. De aksepterer noen typer innvandring, men ikke annen. Og det går gjerne i disfavør av de som er mest annerledes. Så er jo ikke argumentasjonen alltid rasistisk, man finner andre - og tildels logiske - argumenter for hvorfor annerledesheten er problematisk.

Selv folk som bruker rasistiske argumenter bruker polske snekkere om de sparer noen kroner på det. De ute på vestlandskysten gjør gjerne unntak for thai-damer, selv om de er mot asiatisk innvandring, for det er så vrient med de norske må vite. De som er mot ghettoer reiser til Spania og lager ghettoer og klager på at spanjolene ikke snakker norsk.

Jeg er rett og slett ikke sikker på om jeg særlig ofte møter folk som er så konsekvente i sin nasjonalisme at de vil ha helt stengte grenser. I hvert fall ikke så ofte som jeg møter folk som ikke gidder å pakke inn sin rasisme.

Han er for det med forutsetning om en ikke-eksisterende stat da, men du mener kanskje det er vi skattebetalerne som skal betale for de å?

Jeg har den samme forutsetningen. 

Dog mener jeg ikke at vi må vente til staten forsvinner (da skulle vi få vente en stund) før vi liberaliserer innvandringspolitikken. Vi kan som første skritt på veien vedta at lykkejegere ikke er skattebetalernes ansvar. Å skyve status quo foran seg for å ikke gjøre samfunnet bedre gir ikke mening. Hvis systemet er galt, så bør vi forandre systemet.

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har den samme forutsetningen. 

Dog mener jeg ikke at vi må vente til staten forsvinner (da skulle vi få vente en stund) før vi liberaliserer innvandringspolitikken. Vi kan som første skritt på veien vedta at lykkejegere ikke er skattebetalernes ansvar. Å skyve status quo foran seg for å ikke gjøre samfunnet bedre gir ikke mening. Hvis systemet er galt, så bør vi forandre systemet.

Vel, da kunne jeg faktisk ikke brydd meg mindre og kan leve med dere begge to.

Men jeg har selvsagt forutsetningen om at skattebetaler ikke har noe ansvar, for noen av dem. Og jeg kommer til å stemmer for den strengeste innvandringspolitikken inntil det kan realiseres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom nordmenn i Spania og norsk innvandring er at de norske i spania kun bruker penger mens de som kommer hit er en offentlig utgiftspost og bidrar til å stagnere lønningene.

Når det er 300 søkere på en kassajobb i Kiwi samtidig som det kommer like mange hvert år som en gjennomsnittlig stor by trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne at ting har kommet ut av kontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom nordmenn i Spania og norsk innvandring er at de norske i spania kun bruker penger mens de som kommer hit er en offentlig utgiftspost og bidrar til å stagnere lønningene.

Når det er 300 søkere på en kassajobb i Kiwi samtidig som det kommer like mange hvert år som en gjennomsnittlig stor by trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne at ting har kommet ut av kontroll.

Da er det per definisjon ikke en ghetto som tom påstår. Det er selvsagt ingen Nordmann ghetto i Spania. Farmor har bodd der i mange år, hun og mannen hennes snakker flytende spansk, og svarer alltid på telefonen på Spansk før de legger om til Norsk. Slik er det mer flere andre som har pensjonert seg der borte. Tom lever i en eller annen fantasiverden sammen med skatteflyningen som ikke er basert i virkeligheten, men i hvordan de tror verden er.

Lenke til kommentar

Men jeg har selvsagt forutsetningen om at skattebetaler ikke har noe ansvar, for noen av dem.

Tja, det kan vi nok enes om.

Tom lever i en eller annen fantasiverden sammen med skatteflyningen som ikke er basert i virkeligheten, men i hvordan de tror verden er.

Jeg tror nok verden utenfor Norge er minst like virkelig enn Norge, for å si det mildt.

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Jeg tror nok verden utenfor Norge er minst like virkelig enn Norge, for å si det mildt.

Så du bor altså som Norsk flyktning som i nordmann ghettoen i Spania?

Send meg gjerne et postkort.

Eller du bodde kanskje i KKK hovedkvarteret til Norske-KKK, utenfor norge da?

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Spanske pensjonister får ingenting fra vertslandet, de jobber ikke engang. kun bruker penger

Hvordan er det overhode mulig å dra det inn i norsk innvandringsdiskusjon? Er jo ikke sammenlignbart overhode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan du si. Men ghettoer danner de alle sammen. Så da er kanskje det et vikarierende argument?

Det er selvsagt ingen Nordmann ghetto i Spania. 

Med norsk frisør og lege trenger de ikke et ord spansk. På Solkysten får til og med bikkja behandling på skandinavisk.

"Selv synes jeg det er bedre å si noen spanske ord. Og jeg har spansk vaskehjelp, forteller han."

Ja da så. Når du har spansk vaskehjelp er du skikkelig integrert...

Spanjoler må lære seg norsk hvis de vil jobbe med nordmenn i Spania, sier Carl I. Hagen.

"Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen..."

Farmor har bodd der i mange år, hun og mannen hennes snakker flytende spansk, og svarer alltid på telefonen på Spansk før de legger om til Norsk. 

Jeg er sikker på at farmoren din er et hyggelig menneske. :)

Spanske pensjonister får ingenting fra vertslandet, de jobber ikke engang. kun bruker penger

Hvordan er det overhode mulig å dra det inn i norsk innvandringsdiskusjon? Er jo ikke sammenlignbart overhode.

Men nå er det ikke det økonomiske aspektet ved innvandringen til Norge som er trådstarters poeng. Hans eksempel var sammenlignbart: "Ville det vært rasistisk å ville stoppe immigrasjon til Norge om ALL immigrasjon var fra ett homogent hvitt Canada?"

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du bor altså som Norsk flyktning som i nordmann ghettoen i Spania?

Nei, jeg har ikke sett noen nordmenn siden jeg var sist i Norge, og om jeg skulle se noen unngår jeg dem om mulig. Jeg har ikke mer til felles med en tilfeldig nordmann enn jeg har med en tilfeldig kineser.

Eller du bodde kanskje i KKK hovedkvarteret til Norske-KKK, utenfor norge da?

Den må du nesten forklare litt bedre. Det er jeg som er for fri innvandring som er rasist, mens de som vil stenge ute svarte og arabere er ikke rasister? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det kan du si. Men ghettoer danner de alle sammen. Så da er kanskje det et vikarierende argument?

Med norsk frisør og lege trenger de ikke et ord spansk. På Solkysten får til og med bikkja behandling på skandinavisk.

"Selv synes jeg det er bedre å si noen spanske ord. Og jeg har spansk vaskehjelp, forteller han."

Ja da så. Når du har spansk vaskehjelp er du skikkelig integrert...

Spanjoler må lære seg norsk hvis de vil jobbe med nordmenn i Spania, sier Carl I. Hagen.

"Innvandrere i Norge må lære seg norsk. Det samme bør spanjoler i Spania gjøre, hvis de vil jobbe med nordmenn, sa Hagen..."

Jeg er sikker på at farmoren din er et hyggelig menneske. :)

Men nå er det ikke det økonomiske aspektet ved innvandringen til Norge som er trådstarters poeng. Hans eksempel var sammenlignbart: "Ville det vært rasistisk å ville stoppe immigrasjon til Norge om ALL immigrasjon var fra ett homogent hvitt Canada?"

Det er ingen som anser chinatown som en ghetto. Eller little italy. Fordi det ikke er en ghetto. På samme måte som at et område Nordmenn samles ikke er en ghetto fordi det er mange nordmenn og snakkes norsk der.

Jeg skjønner at å kunne Norsk er et utrolig godt salgspunkt om du operer i et område med mange nordmenn.

Mener du det er en negativ ting at de potensielt kan utkonkurrer eksklusivt spanske aktører i samme område? Ville du sagt det samme om en matbutikk som etablerer seg i et område med mange eldre og tilbyr leveranse helt hjem noe konkurrenten ikke gjør som fører til at de går konkurs?

Jeg skulle gjerne likt og se opptak av Carl I. Hagen når han kom med påstanden sin. Kan ikke tenke meg at han mente dette som om at det var et problem med Spanjoler som ikke kan Norsk.

Men som jeg tidligere har nevnt, så er det et stort fortrinn og kunne kommunisere med eldre Nordmenn med ustø engelsk på deres lokale språk.

Jeg, personlig unngår selgere som snakker Norsk eller Svensk som pesten i utlandet da jeg tror dette er resurser investert som går på bekostning av andre kvaliteter med tjenestene deres. Og at de er vandt med å ha med rause Nordmenn å gjøre.

Nå er det jo ikke slik at vi ikke har sjapper i Oslo med reklameskilt på arabisk.

Lenke til kommentar

Det er ingen som anser chinatown som en ghetto. Eller little italy. Fordi det ikke er en ghetto. På samme måte som at et område Nordmenn samles ikke er en ghetto fordi det er mange nordmenn og snakkes norsk der.

Greit nok. Det blir en semantisk diskusjon. Menn da er det kanskje heller ikke en ghetto om det bor mange [sett inn valgfri nasjonalitet] i en bydel i Oslo og snakker sitt språk?

Jeg skjønner at å kunne Norsk er et utrolig godt salgspunkt om du operer i et område med mange nordmenn.

Jeg også. :)

Mener du det er en negativ ting at de potensielt kan utkonkurrer eksklusivt spanske aktører i samme område?

Nei. Jeg er ikke mot konkurranse. Tvert om. Men så er jeg da heller ikke mot innvandring. Jeg har ikke sagt at det er negativt, hverken på solkysten eller på Tøyen.

Nå er det jo ikke slik at vi ikke har sjapper i Oslo med reklameskilt på arabisk.

Selvsagt har vi det. Og det synes jeg altså er helt greit.

Edit: Glemte en sitatboks.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Oppholdstillatelse er ikke noe Staten har noen rett til å gi, og i realiteten er det kun ett løfte om å ikke bruke vold mot noen fordi de kommer fra utlandet.

Vi som lever i virkelighetens verden vet at stater har veldig forskjellig nivå av sosiale ytelser for de som bor i landet, finansiert av landets innbyggere. Og selvstendige stater har rett til å gi folk oppholdstillatelse i landet, og derved også tilgang til disse godene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok. Det blir en semantisk diskusjon. Menn da er det kanskje heller ikke en ghetto om det bor mange [sett inn valgfri nasjonalitet] i en bydel i Oslo og snakker sitt språk?

Nei. Jeg er ikke mot konkurranse. Tvert om. Men så er jeg da heller ikke mot innvandring. Jeg har ikke sagt at det er negativt, hverken på solkysten eller på Tøyen.

Selvsagt har vi det. Og det synes jeg altså er helt greit.

Vi har vel strengt talt ingen ghettoer i Norge.

Endret av Gavekort
Korrigerte sitatboks
Lenke til kommentar

Vi som lever i virkelighetens verden vet at stater har veldig forskjellig nivå av sosiale ytelser for de som bor i landet, finansiert av landets innbyggere.

Jeg trodde du levde i Norge.

Og selvstendige stater har rett til å gi folk oppholdstillatelse i landet, og derved også tilgang til disse godene.

Derom er vi uenige, ettersom det innebærer en rett til bruke vold mot utlendinger som Staten anser som "uønskede" ... stort sett svarte, arabere, asiater og søramerikanere. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Derom er vi uenige, ettersom det innebærer en rett til bruke vold mot utlendinger som Staten anser som "uønskede" ... stort sett svarte, arabere, asiater og søramerikanere.

Her er du på ville veier. Jeg beskriver bare situasjonen idag og det er at Norge har rett til å bestemme hvem som skal få opphold i Norge. Hva stemmer ikke i denne beskivelsen?

Noe annet er at du ønsker at Norge engang i fremtiden ikke lengere skal ha rett til å bestemme hvem som skal få opphold i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man er ikke rasist hvis man ikke ønsker noen fra andre land rundt seg eller i samfunnet forøvrig. 
Heldigvis lever jeg så langt mot nord på en forblåst sted som ingen andre ønsker å slå seg ned og slik vil jeg ha det i fremtiden også. Ønsker hverken Afrikanere, Amerikanere, Syrere, Polakker eller Svensker for den del. Handler ikke om rase bare at det er nok med de som er hær allerede. 
Eller de kunne jo kjønns kvotert litt som de gjør i arbeidslivet. Vi har for mange menn og for få kvinner. I styrer er det krav om kvinner, slikt burde det være i samfunnet forøvrig. Slipp inn kun kvinner til balanse er opprettet :) (samme hvilken hudfarge så lenge de er ateister)

Endret av per parker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...