Gå til innhold

Mot Innvandring? Rasistisk?

Anbefalte innlegg

Europeere erfarte ikke rasisme, de erfarte bigotry. Det er en stor forskjell.

Sjefen min er en norsk amerikaner men det visste jeg ikke før hun fortalte meg det. Hun ser ut, snakker og oppfører seg som de fleste europeiske amerikanere. Medarbeideren min, på andre hånd har et norsk etternavn men uansett hvordan hun snakker og oppfører seg, erfarer hun rasisme fordi hennes hud er mørkere enn Obama

Bigotry er forkastelig, men det er noe som forsvant etter god integrering

De aller fleste norske amerikanere ble velintegrert etter 2 generasjoner. Bestefaren min var innvandrer, jeg opplever ingen bigotry og har alltid vært priviligert i forhold til mørkhudete medarbeideren min.

bigotry

/ˈbɪɡətri/

noun

intolerance towards those who hold different opinions from oneself.

Det var ikke det de ble utsatt for. De ble ikke banket opp fordi de likte brunost og amerikaneren synes det var dritt.

Antifa driver med bigotry, mens KKK driver med rasisme. Men enig det var ikke rasisme fordi det var hvit mot hvit vold så egentlig var det diskriminering og fremmedhat de ble utsatt for. 

Synes det er veldig syn hvis din kollega har opplevd rasisme pga sin hudfarge. 

edit: nå er det litt of-topic her så jeg stopper diskusjonen for min del om nordmenn og diskriminering i USA. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke det de ble utsatt for. De ble ikke banket opp fordi de likte brunost og amerikaneren synes det var dritt.

Nettopp - bigotry

Definisjonen -

a person who is obstinately or intolerantly devoted to his or her own opinions and prejudices

especially : one who regards or treats the members of a group (such as a racial or ethnic group) with hatred and intolerance

https://www.merriam-webster.com/dictionary/bigot

Det vil si-fordommer, hat og lite tålmodighet mot de som er annerledes.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

å være rasistisk betyr at man klassifiserer folkegrupper etter noen predefinerte kriterier. at man tilegner dem egenskaper basert på geografisk tilhørighet, fysiske kjennetegn som hudfarge (f.eks) og så videre.

ved at man definerer nordmenn som en folkegruppe basert på noen av disse kriteriene og innvandrere som andre folkegrupper betyr at man, uten å vite det, allerede har blitt rasist.

husk at rasist ikke nødvendigvis er negativt slik folk ofte antar det. men kan også være positivt eller nøytralt. det er nok å bare inndele folk i båser. 

Lenke til kommentar

De som kommer som flykning å drar til hjemlandet på ferie skulle ha mistet sin status som flykning og evt. statborgerskap. Alle de har kommet hit på feil grunnlag. De kan godt komme hit, men da bør de lære seg språk og kultur og få seg en jobb.

Det er forbudt for mange av dem å ta seg en jobb ... de risikerer fengsel eller deportasjon om de "tar jobber fra Nordmenn".
Lenke til kommentar

Det er forbudt for mange av dem å ta seg en jobb ... de risikerer fengsel eller deportasjon om de "tar jobber fra Nordmenn".

Norsk idioti i et nøtteskall. Om de raner, dreper, voldtar eller selger narkotika så er det visst greit, men om de tar seg en jobb.... da må de sendes ut.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør de ikke. Norge er nok det letteste landet å få seg en jobb i hele Europa. At noen blir sendt ut fordi de lyver på søknadene sine er bare deres feil og ingen andre. Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det gjør de ikke.

Joda, ikke bare det ... også de som ansetter utlendingene riskikerer fengsel.

https://www.nrk.no/norge/arbeidsgivere-risikerer-fengsel-1.7529270

Du kan bare arbeide mens du er asylsøker hvis du har fått en arbeidstillatelse.

https://www.udi.no/har-sokt/beskyttelse-asyl/kan-du-jobbe/#link-8814

Noe som er en lang og uklar prosess med høy avslagsprosent.

Lenke til kommentar

De som ansetter ulovlige innvandrere risikerer fengsel....

De er faktisk ikke ulovlige før endelig avslag er fattet.

Ja, uff da må jo bare være i Norge at det er slikt? Eller? Nei, tror ikke det.

Neida, de hadde vel slikt i Tyskland på 30-tallet også.

Å få en arbeidstilatelse er normalt sett ikke en veldig hard prosess nei.

Tja, nå tar det gjerne ett år eller mere og halvparten får avslag ... hva ville du anse som "hard prosess"?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, ikke bare det ... også de som ansetter utlendingene riskikerer fengsel.

https://www.nrk.no/norge/arbeidsgivere-risikerer-fengsel-1.7529270

https://www.udi.no/har-sokt/beskyttelse-asyl/kan-du-jobbe/#link-8814

Noe som er en lang og uklar prosess med høy avslagsprosent.

Hvis du faktisk leser tråden du debatterer i så kan du se at tråden utelukkende, ikke er om asylsøkere men om immigranter.

Jeg unngår bruken av ordet Innvandring videre i denne tråden, da dette inkluderer asylsøkere, Asyl er for det meste ment å være midlertidig, immigrering er stort sett permanent, jeg vil fokusere på immigrasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du faktisk leser tråden du debatterer i så kan du se at tråden utelukkende, ikke er om asylsøkere men om immigranter.

Hvis du faktisk leser åpningsinnlegget (eller i det minste tittelen) i tråden du debatterer i så kan du se at tråden omhandler om der er sammenheng mellom rasisme og innvandringsmotstand.

Videre om du leser mine innlegg i denne tråden så kan du se at jeg påpeker at innvandringsmotstanden er nesten fraværende for innvandring fra hvite land som Canada.

Videre påpeker jeg at motstanden mot asylsøkere (som alle kommer fra ikke-hvite land) er svært høy.

Asylsøkere er faktisk en type innvandrere (svært mange blir værende), så det å ønske å stoppe diskusjonen om en undergruppe av invandrere som har forskjellig hudfarge fra de som er jobbinnvandrere fremstår som ett naivt forsøk på å unngå at folk skal kunne koble innvandringsmotstand og rasisme.

Konklusjonen er uungåelig ... store deler av innvandringsmotstanden er rasistisk basert. Dagens innvandringsbegrensinger på generelt grunnlag fremstår som ett hendig vikarierende motiv for rasistene ettersom det stort sett rammer de som rasistene vil ramme.

mvh

Eneste her som er for fullstendig FRI innvandring for alle som vil.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjonen er uungåelig ... store deler av innvandringsmotstanden er rasistisk basert.

Dette er en logisk feilsluttning. Korelasjon betyr ikke kausalitet.

Det handler ikke om å hate noen, men å være rasjonell og prinsippfast.

Arbeidsinnvandring er det slik at så lenge de som kommer arbeider i større grad enn snittet i Norge, gir mindre sosiale utgifter enn snittet i Norge og skatter mere enn snittet i Norge så har det en positiv innvirkning på økonomien i Norge.

Tryndeinnvandring har med folk er i arbeid i mindre grad enn snittet i Norge, de har ofte større sosiale utgifter og om de jobber så betaler de i snitt mindre enn andre i Norge slik at dette blir en høy kostnad. Grunnen til at man skal akseptere en slik kostnad er at vi skal være snille og hjelpe noen som trenger det, men ser man på hvem trygdeinnvandrerne er så er det for det meste personer som har hatt råd til å investere i å reise til et fremmedkulturelt land i utkanten av en annen verdensdel. Dette er altså ikke de som er mest ressurssvake og har mest behov for hjelp. Når man i tillegg kunne hjulpet langt flere nært hjemområdene for samme sum så blir plutselig trygdeinnvandringen direkte umoralsk og forkastelig.

Legger man så til at de som kommer for egen maskin finansiere kriminelle nettverk som nå tjener mere på menneskesmugling enn noen annen kriminalitet og at de som reiser hit risikerer livet og å bli voldtatt og solgt som slaver så er det uforståelig at man i det hele tatt aksepterer trygdeinnvandringen.

Som om dette ikke skulle holde så har å finansiere en trygdeinnvandrer til nord-europa i flere land blitt den mest lønnsomme investeringen man kan gjøre og folk er jo rasjonelle også i Afrika. Det er klart at dette er skadelig for øknommien i mange land selv om mange enkeltpersoner blir økonomiske vinnere.

Kan du påpeke hva som var rasistisk i dette innlegget? Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Dette er en logisk feilsluttning. Korelasjon betyr ikke kausalitet.

Nja, jeg kan alltids slenge på en sannsynligvis foran.

Kan du påpeke hva som var rasistisk i dette innlegget?

Det er ett økonomisk argument, intet der er åpenbart rasistisk.

Man kan selvsagt mistenke at der ligger rasistisk motivasjon i bunnen og at dette kun er ett vikarierende argument som fremmes fordi man har lært at det grunnleggende argumentet ikke når frem.

På den annen side, er det mulig at det argumentet KUN er økonomisk motivert.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, jeg kan alltids slenge på en sannsynligvis foran.

Det er ett økonomisk argument, intet der er åpenbart rasistisk.

Man kan selvsagt mistenke at der ligger rasistisk motivasjon i bunnen og at dette kun er ett vikarierende argument som fremmes fordi man har lært at det grunnleggende argumentet ikke når frem.

Jeg for eksempel er ekstremt motstander av spesielt ikke-vestlig innvandring, motivasjonen til dette er økonomisk. Og alle jeg kjenner som har ytret sin motstand mot innvandring har samme motivasjon.

For meg er redusert kriminalitet bare en positiv bi-effekt.

Lenke til kommentar

Her viser vel du at det faktisk er du som er rasist. Du avviser øknomi og logikk og vil kun fokusere på "rase". En slik identitetspolitikk som du står for er den mest rasistiske.

Lenke til kommentar

Her viser vel du at det faktisk er du som er rasist. Du avviser øknomi og logikk og vil kun fokusere på "rase".

Jeg har ikke avvist økonomi og logikk, tvert imot mitt svar baserer seg på logikk.

Dog, jeg besvarte ikke det økonomiske argumentet ettersom ditt spørsmål var om det samme var rasistisk eller ikke. Utifra det spørsmålet var det naturlig å besvare direkte på de mulige rasistiske aspekter ved argumentet.

Om du ønsker svar på argumentet per se er det bare å si fra.

En slik identitetspolitikk som du står for er den mest rasistiske.

Hvilken identitetspolitikk skulle det være? At fri innvandring for alle vil behandle alle likt?

Jeg for eksempel er ekstremt motstander av spesielt ikke-vestlig innvandring, motivasjonen til dette er økonomisk. Og alle jeg kjenner som har ytret sin motstand mot innvandring har samme motivasjon.

Det er som sagt mulig, dog hvor mange tror du tør ytre rasistiske holdninger?

Mye bedre å pakke det inn i noe "rent", som økonomi.

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Jeg har ikke avvist økonomi og logikk, tvert imot mitt svar baserer seg på logikk.

En logikk som har som prinsipp at alt som ikke forfordeler de med en annen "rase" må være basert på rasisme?

Det er jo kronekseplelet på identitetspolitikk og rasisme du her demonstrerer. For deg er den eneste mulige grunnen til at noen skal få eller ikke få noe "rase".

• Liker 1
Lenke til kommentar

En logikk som har som prinsipp at alt som ikke forfordeler de med en annen "rase" må være basert på rasisme?

Stråmann.

Det er jo kronekseplelet på identitetspolitikk og rasisme du her demonstrerer. For deg er den eneste mulige grunnen til at noen skal få eller ikke få noe "rase".

Få? Hva er det noen skal få her?

Jeg håper da virkelig at ingen skal få noe som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...