Gå til innhold

Mot Innvandring? Rasistisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at folk syns det er rasistisk å være mot høy Innvandring, Hvorfor?
Har folk det for seg at det er rasistisk å ville redusere Immigrering?
Jeg unngår bruken av ordet Innvandring videre i denne tråden, da dette inkluderer asylsøkere, Asyl er for det meste ment å være midlertidig, immigrering er stort sett permanent, jeg vil fokusere på immigrasjon.

Immigranter inkluderer svensker, polakker, amerikanere, tyrkere, asiatere, osv, osv.
Det har seg bare sånn at det er veldig mange av de som kommer fra utenfor EU, er mørkhudet.

Er det fordi det er så mye mørkhudet immigrering at det anses som rasistisk å være mot immigrering til Norge?
Ville det vært rasistisk å ville stoppe immigrasjon til Norge om ALL immigrasjon var fra ett homogent hvitt Canada? Svaret er naturligvis nei, så hvordan kan det være rasistisk å ville bremse immigrasjon generelt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller færreste mener det er "rasistisk" å være imot høy innvandring. Det finnes høylydte folk med ekstreme meninger på begge sider av gjerdet, og det er vel de mest ekstreme av de innvandringsliberale du sikter til som på ingen måte er representative for alle disse like lite som de som er reelle rasister er representative for alle innvandringsskeptiske. Det er alt for mye polarisering i den debatten. Men det er nå en kjensgjerning at enkelte av de mest høylytte innvandringsmotstanderne er rasistiske og at det ligger rasistiske tanker bak motstanden deres; de som ønsker mindre innvandring av "rasefremmede" som de kaller det og slike er jo rasister. Og de som er fiendtlig innstilt til alle muslimer enten det er snakk om fundamentalister eller helt vanlige ikke-religiøse mennesker som kaller seg muslimer. Det er vel disse som gir de som har seriøse innvendinger mot ubegrenset innvandring et dårlig rykte.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Men det er nå en kjensgjerning at enkelte av de mest høylytte innvandringsmotstanderne er rasistiske og at det ligger rasistiske tanker bak motstanden deres; de som ønsker mindre innvandring av "rasefremmede" som de kaller det og slike er jo rasister.

Det kan selvsagt være noen rasister som foretrekker partier på Stortinget som ønsker å redusere innvandringen, men disse partiene har på ingen måte en rasistisk politikk.

De andre partiene, fra Venstre til Rødt har derimot en klart rasistisk politikk. Frp og Høyre fremmet forslag på Stortingen om at alle som kom til Norge skulle få de samme regler, rettigheter og utbetalinger fra NAV. De rasistiske partiene, fra Venstre til Rødt, stemte selvsagt ikke for forslaget.

• Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste rasister er innvandringsfiendtlige.

De fleste innvandringsfiendtlige er samtidig ikke rasister.

Det er .. i det minste foreløpig ... helt greit å være i mot innvandring, og svært mange nordmenn er nettopp det.

Det er derimot ikke greit å diskriminere basert på hudfarge, utseende, legning, etnisitet eller lignende.

At man ikke synes noe om innvandring, uansett hvor innvandrerne kommer fra, er nok helt greit, så fremt det ikke gjøres på grunnlag av etnisitet, tilhørighet eller lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har seg bare sånn at det er veldig mange av de som kommer fra utenfor EU, er mørkhudet.

Er det fordi det er så mye mørkhudet immigrering at det anses som rasistisk å være mot immigrering til Norge?

Ville det vært rasistisk å ville stoppe immigrasjon til Norge om ALL immigrasjon var fra ett homogent hvitt Canada? Svaret er naturligvis nei, så hvordan kan det være rasistisk å ville bremse immigrasjon generelt? 

Det er ikke rasistisk, det er rasismens tvillingbror: Nasjonalismen.

Har ikke hørt noen klager på innvandring fra Canada merkelig nok, kan det være fordi Canada er nesten like hvitt som Norge?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke hørt noen klager på innvandring fra Canada merkelig nok, kan det være fordi Canada er nesten like hvitt som Norge?

Eller kan det komme av at det kommer mest arbeidsinnvandring fra Canada, mens det fra ikke-vestlige land er mye trygdeinnvandring?

• Liker 9
Lenke til kommentar

Det er fordi det er arbeidsinnvandring i veldig liten skala. Er ikke slik at det finnes canadiske ghettoer i Norge.

Er også få om ingen som klager på irske eller belgiske migranter heller av samme grunn.

Du mener det egalitære, alle skal ha likt, Norge hverken er rasistisk eller nasjonalistisk, kun hater fattige, uansett farge eller nasjonalitet?

Det handler ikke om hat men det handler om ressurser og tilpasning til en immigrant.

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er fordi det er arbeidsinnvandring i veldig liten skala. Er ikke slik at det finnes canadiske ghettoer i Norge.

Det finnes ikke syriske ghettoer heller så vidt jeg vet, selv om mange flyktninger i Norge kommer fra Syria?

De største gruppene innvandrere til Norge kommer fra Sverige, Polen og de andre baltiske landene, som arbeidsinnvandrere.

Mange av disse blir værende i Norge permanent, men man hører sjelden noe negativt om alle svenskene som har flyttet til Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke om hat men det handler om ressurser og tilpasning til en immigrant.

Kultur spiller ingen rolle?

Det finnes ikke syriske ghettoer heller så vidt jeg vet, selv om mange flyktninger i Norge kommer fra Syria?

De største gruppene innvandrere til Norge kommer fra Sverige, Polen og de andre baltiske landene, som arbeidsinnvandrere.

Mange av disse blir værende i Norge permanent, men man hører sjelden noe negativt om alle svenskene som har flyttet til Norge?

Svenske ghettoer fantes flere steder i USA, saerlig et sted som het "Little Sweden". Norske ghettoene fantes ogsaa flere steder paa landsbyene rundt midtvesten. Paa storbyer blir hvite ghettoer ikke saa lett aa se uten et moerkt hud.

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, det finnes syrere som kommer til Norge som bare holder seg med syrere, som er ghettofisering.

Høres sjeldent noe negativt om svensker? Ble selv kalt svenskefaen i oppveksten fordi oldefaren min var svensk innvandrer til Norge. Også må man ikke glemme alle vitsene om partysvensker og svenske servitører.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg blir overrasket over deg. De fleste som kommer til Norge er hvit i huden. De er fra Øst-Europa, (100k polakker og 40k litauere). Det er også slik at de flest kriminelle i Norge er også fra Øst-Europa og de er hvit i huden.

Det er også en annen ting jeg ønsker å formidle. De fleste ikke-vestlige innvandrere mener også at etnisk norske er ikke rasister. Det er heller slik at etnisk norske har en tendens til å fortelle til hverandre at de rasister.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det finnes syrere som kommer til Norge som bare holder seg med syrere, som er ghettofisering.

Høres sjeldent noe negativt om svensker? Ble selv kalt svenskefaen i oppveksten fordi oldefaren min var svensk innvandrer til Norge. Også alle vitsene om partysvensker og svenske servitører.

Ghettoifisering skjer blant alle innvandrergrupper, selv blant europeere hvis gruppen er stor nok.

Lenke til kommentar

Ghettoifisering skjer blant alle innvandrergrupper, selv blant europeere hvis gruppen er stor nok.

Helt rett og dette skaper ofte splid med lokalbefolkningen som bor der.

Nordmenn fikk juling når de steg i land i New York pga de ghettofiserte seg i Brooklyn.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Du mener det egalitære, alle skal ha likt, Norge hverken er rasistisk eller nasjonalistisk, kun hater fattige, uansett farge eller nasjonalitet?

Det handler ikke om å hate noen, men å være rasjonell og prinsippfast.

Arbeidsinnvandring er det slik at så lenge de som kommer arbeider i større grad enn snittet i Norge, gir mindre sosiale utgifter enn snittet i Norge og skatter mere enn snittet i Norge så har det en positiv innvirkning på økonomien i Norge.

Tryndeinnvandring har med folk er i arbeid i mindre grad enn snittet i Norge, de har ofte større sosiale utgifter og om de jobber så betaler de i snitt mindre enn andre i Norge slik at dette blir en høy kostnad. Grunnen til at man skal akseptere en slik kostnad er at vi skal være snille og hjelpe noen som trenger det, men ser man på hvem trygdeinnvandrerne er så er det for det meste personer som har hatt råd til å investere i å reise til et fremmedkulturelt land i utkanten av en annen verdensdel. Dette er altså ikke de som er mest ressurssvake og har mest behov for hjelp. Når man i tillegg kunne hjulpet langt flere nært hjemområdene for samme sum så blir plutselig trygdeinnvandringen direkte umoralsk og forkastelig.

Legger man så til at de som kommer for egen maskin finansiere kriminelle nettverk som nå tjener mere på menneskesmugling enn noen annen kriminalitet og at de som reiser hit risikerer livet og å bli voldtatt og solgt som slaver så er det uforståelig at man i det hele tatt aksepterer trygdeinnvandringen.

Som om dette ikke skulle holde så har å finansiere en trygdeinnvandrer til nord-europa i flere land blitt den mest lønnsomme investeringen man kan gjøre og folk er jo rasjonalle også i Afrika. Det er klart at dette er skadelig for øknommien i mange land selv om mange enkeltpersoner blir økonomiske vinnere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Helt rett og dette skaper ofte splid med lokalbefolkningen som bor der.

Nordmenn fikk juling når de steg i land i New York pga de ghettofiserte seg i Brooklyn.

Men det gikk bra selv om lokalbefokningen trodde de ville aldri laere spraaket og integrerer seg. Integreringen skjedde langsomt, det tok et par generasjoner minst. De hadde ogsaa en stor fordel som akselerer integrering, de erfarte ikke rasisme.

Lenke til kommentar

Men det gikk bra selv om lokalbefokningen trodde de ville aldri laere spraaket og integrerer seg. Integreringen skjedde langsomt, det tok et par generasjoner minst. De hadde ogsaa en stor fordel som akselerer integrering, de erfarte ikke rasisme.

Jo nordmenn opplevde rasisme i USA, var derfor fikk de juling, samme som med irene. Men ok er vell ikke rasisme hvis det er hvit mot hvit?

Ghettoen varte fra 1900 ish til 1980 ish og det er for lang tid for å bli integrert mener jeg. I hvertfall hvis de på disse 80 årene ikke jobber men bare lever på trygd. Da vil hele velferdsstaten kollapse lenge før den tid, hvis ghettoen i Norge varer fra 2010 til 2090.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo nordmenn opplevde rasisme i USA, var derfor fikk de juling, samme som med irene. Men ok er vell ikke rasisme hvis det er hvit mot hvit?

Ghettoen varte fra 1900 ish til 1980 ish og det er for lang tid for å bli integrert mener jeg. I hvertfall hvis de på disse 80 årene ikke jobber men bare lever på trygd. Da vil hele velferdsstaten kollapse lenge før den tid, hvis ghettoen i Norge varer fra 2010 til 2090.

Europeere erfarte ikke rasisme, de erfarte bigotry. Det er en stor forskjell.

Sjefen min er en norsk amerikaner men det visste jeg ikke før hun fortalte meg det. Hun ser ut, snakker og oppfører seg som de fleste europeiske amerikanere. Medarbeideren min, på andre hånd har et norsk etternavn men uansett hvordan hun snakker og oppfører seg, erfarer hun rasisme fordi hennes hud er mørkere enn Obama

Bigotry er forkastelig, men det er noe som forsvant etter god integrering

De aller fleste norske amerikanere ble velintegrert etter 2 generasjoner. Bestefaren min var innvandrer, jeg opplever ingen bigotry og har alltid vært priviligert i forhold til mørkhudete medarbeideren min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...