Marcus Halberstram Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Så jeg mener 80% teft og 20% flaks. Da kan man tape de gangene flaksen ikke går i ens favør og samtidig overleve. Det å ha "teft" ligger også innbakt i å ha flaks. Man må i tillegg ha litt teft for hvordan man driver et firma. Økonomi, regnskap etc. Det er mer en forutsetning for å ikke gå konkurs, enn å bli rik. For øvrig en veldig god artikkel om temaet: https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/eldre-saker/2016/juni/flaks-og-suksess/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Skal ikke du som moderator oppfordre til balanse, empati og helhetlig rådgivning? Penger er ingen spøk, det dreier seg om menneskers liv. Derfor bør vel moral og etikk alltid få en stemme? Kan vel aldri komme noe galt ut av å la folk reflektere over det når de tenker over livet sitt? Kan hindre mange kollisjoner nede i veien det. Alt kan kokes ned til etikk, men det er sjeldent vi faktisk spør om dine etiske formeninger. Hadde jeg hatt moderatorhatten min på og ikke vist helhetlighet og empati så hadde jeg fjernet dine ytringer som off-topic. Nå ble det kanskje litt metadebatt her, men poenget mitt er at det å tenke på andre sine følelser ikke har noe med hvordan man blir en milliardær. Det er et spørsmål om hvorfor man skal bli en milliardær. Lenke til kommentar
thatdude18 Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 hvis det hadde vært så lett så hadde alle her vært rike allerede men det er det ikke du må ha mye flaks får å bli rik eller ha super talent Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 hvis det hadde vært så lett så hadde alle her vært rike allerede men det er det ikke Da hadde i praksis ingen vært rike.. Om hele verden/Norge er milliardær er ingen rike og brød koster hundre tusner, 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Tja, teft? Joda, men mange ideer krever store ressurser for og bli realisert, og skaffe risikokapital er fryktelig vanskelig. Lenke til kommentar
G Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Du kan samle på Millia tegninger og effekter, siden du har skriveleif i overskriften. Den lyder nemlig Milliadær: https://en.wikipedia.org/wiki/Millia_Rage Eller samle på bilder av folk som kler seg ut som henne: Endret 31. januar 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Angående "teft", dét er et litt misvisende ord for meg. Det impliserer at noen er "tøffe" nok til å ta sjansen når den byr seg, og melke den for alt den er verdt. Men for meg betyr det mer å ha erfaring nok til å se slike muligheter. Hvis man ikke vet hvordan gull ser ut, så vet man ikke verdien av det. Dette kan læres, og burde være lærdom i skole. Alle burde lære å utnytte sine talenter og "jage muligheter" .. utvikle sin sans for teft. Naboen din får 10 millioner, du får 1 million. Naboen din får 0, du får 0. Hvilken av situasjonene kommer din økonomi best ut av? Svar gjerne helt konkret(f.eks "alternativ X er best fordi...") uten å blande inn psykologi, "kjerneverdier", tidligere arbeidserfaring og dårlig erfaring med sjefer.. Svaret er ren matte, slik stort sett all økonomi er. Har du blitt fattigere enn du var fordi naboen ble rikere, eller har du blitt rikere og naboen enda rikere? Resten av innlegget ditt myntet på meg har ingenting med økonomi å gjøre.. Hehe ^^ Jeg klarer ikke å svare på slike spørsmål. Det er jo ikke relevant for hva planøkonomi står for. Det er bare snakk om å jevne ut forskjellene og alle lever under litt likere press, og at 20% av befolkningen slipper å leve på uføretrygd når 5% blir steinrike. Et annet punkt er at jeg har vanskelig for å svare uten å blande inn kriteriene du nevner, med mindre det er snakk om å hjelpe noen med å komme seg ut av en vanskelig og presset overlevelsessituasjon. Alt kan kokes ned til etikk, men det er sjeldent vi faktisk spør om dine etiske formeninger. Hadde jeg hatt moderatorhatten min på og ikke vist helhetlighet og empati så hadde jeg fjernet dine ytringer som off-topic. Nå ble det kanskje litt metadebatt her, men poenget mitt er at det å tenke på andre sine følelser ikke har noe med hvordan man blir en milliardær. Det er et spørsmål om hvorfor man skal bli en milliardær. Ok da, siden jeg liker dette forumet så godt skal jeg ta oppfordringen. Skal være nøyere med hvilke tråder jeg svarer i. Endret 31. januar 2019 av Taurean Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 (endret) Hehe ^^ Jeg klarer ikke å svare på slike spørsmål. Det er jo ikke relevant for hva planøkonomi står for. Det er bare snakk om å jevne ut forskjellene og alle lever under litt likere press, og at 20% av befolkningen slipper å leve på uføretrygd når 5% blir steinrike. Et annet punkt er at jeg har vanskelig for å svare uten å blande inn kriteriene du nevner, med mindre det er snakk om å hjelpe noen med å komme seg ut av en vanskelig og presset overlevelsessituasjon.Nei, det er ikke relevant for planøkonomi, tråden handler heller ikke på noen som helst måte om planøkonomi. Å dra inn planøkonomi er meningsløst og langt utenfor trådens tema. Det handler om TS sitt mål om å ha mest mulig penger på konto. Og på hvilken måte blir TS milliardær av en jevn økonomi der alle har like mye penger? Når noen sier de vil bli en av verdens rikeste, tror du målet til denne personen er at hele verden har like mye penger? Du må evne å sette deg inn i og forstå problmestillingene du svarer på, ikke kjøre på med din egen agenda og ideologi uansett problemstilling. At alle har like mye penger er jo det MOTSATTE av det TS ønsker. Det er rådene dine i stor grad også. Vil råde deg til å generellt svare på det trådene omhandler, ikke peise på med din egen ideologi uansett trådens tema og problemstilling. Endret 31. januar 2019 av aklla 2 Lenke til kommentar
thatdude18 Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 (endret) Da hadde i praksis ingen vært rike.. Om hele verden/Norge er milliardær er ingen rike og brød koster hundre tusner, poenget mitt er det ikke er lett, ikke om det mulig for all å være rik eller ikke Endret 2. februar 2019 av thatdude18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå