HEYTHERE Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt! Jeg har virkelig lyst til å bli milliardær! Men jeg vett ikke hvordan jeg skal klare å bli det? hva er den kjappeste/ letteste måten for å bli det? Er det lettest å bli milliardær ved å lage et firma? i så fall hvordan? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Hadde det vært lett så hadde det vært vanlig. Hardt arbeid, og tørre å satse på dristige planer. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Det finnes så klart ingen enkel oppskrift på dette, det skjønner du vel. Da hadde vi alle vært milliardærer, og det ville ikke vært noe poeng å være milliardær fordi vi alle hadde hatt like mye. Det fins et tusentalls milliardærer verden over, og de har ervervet sin formue på ulike vis. Men de som har blitt rikest på kortest tid, er nok de som har utviklet et produkt som forbrukere etterspør. F.eks type revolusjonerende teknologi Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Du må starte firma og gjøre ekstremt stor suksess over lang tid gjerne samtidig som du utvider kontinuerlig slik at du gjør enda større suksess igjen. Det finnes ingen verken enkel eller sikker måte, de aller aller fleste fleste går konkurs. Høy gevinst, høy risiko.. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Den letteste måten er å arve pengene så skaff deg en rik far eller rik kone/mann. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 9. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Reis til Venezuela. Ta med deg en dollar. Be om å få den vekslet i nye Bolivar soberanos. Du får ca 10 slike for en dollar. Så veksler du dem i den forrige valutaen der: Bolivar fuerte. Vekslingskursen der er 1/100 000, så nå har du en million Bolivar fuerte. Så sprer du ryktet om at du vil kjøpe de gamle og utgåtte opprinnelige bolivarene av folk som fortsatt måtte ha noen. De ble vekslet med Bolivar fuerte til kurs 1/1000. Og vips så har du 1 milliard bolivar, og kan kalle deg milliardær, helt uten annet arbeid enn å veksle penger. Pluss å betale for reisen til Venezuela da. De er ikke verd noen ting, ikke en gang en dollar, siden de er utgått og ingen vil ta imot dem som betaling, men du har en milliard av dem... Vil du bli mangemilliardær? Ta med flere dollar. Eller vent, så ordner inflasjonen det for deg... Geir Endret 9. januar 2019 av tom waits for alice 24 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Du må nok ha eksemplarisk dyktigheit og flaks i omtrent like store porsjonar, og være forberedt på å både jobbe hardt og å ta risiko. Mange av dei som i dag er milliardærar har rett og slett arva formua etter ein slektning som hatt dei ovanfornemnte eigenskapane. Av dei som er sjølvskapte milliardærar så er det hard jobbing og villigheit til å gamble alt dei har bygd opp fleire gongar i håp om å tene meir, vell vitande om at litt uflaks er alt som skal til før ein står tilbake på bar bakke. Så ein må både ha flaks med at investeringane går rette vegen, men også litt flaks på å kome seg inn på markedet på akkurat rett tidspunkt med akkurat stor nok tyngde. Milliardærar som f.eks. Røkke jobba hard frå han var 16 år med å spare opp ein eigenkapital som han tok med seg til USA for å prøve lykka der. I USA gjekk han seg på smell etter smell ved å kjøpe fiskebåtar som ikkje var lønnsome, før han til slutt klarte å finne den lønnsome fiskerinisjen der det var få andre aktørar. Røkke tok stor økonomisk risiko for å tene sin fyrste milliard, deretter kun han investere med lavare personleg risiko og på den måten bygge seg opp ein formue. Eit anna eksempel er Idar Vollvik som tok ein stor risiko med å kjøpe eit ukjent mobilselskap som etterkvart blei mykje verdt. Etterkvart casha han ut milliarden sin med å selge selskapet. Denne formuen investerte han i aksjemarkedet som han etterkvart tapte. No driv han fortsatt med investeringar som går litt opp og ned, men etter at han tapte den store gevinsten så har han store problem med å kome seg oppigjen på det nivået han var på. I tillegg til hard arbeid, flaks og dyktigheit, så vises det på verdensbasis at den "hemmelige" suksessoppskrifta er ei god dose med narsissisme og kynisme. Det kan være mykje pengar å tene på å investere i selskap der andre meir solidariske investorar held seg unna, som f.eks. arbiske selskap som i praksis bedriver slavearbeid ved å tilby dårleg lønn og arbeidsvilkår til desperate vestasiatiske bønder, eller Sør-Amerikansk tømmerindustri som brukar leigesoldatar til utrydde urbefolkninga slik at skogen kan høggast. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Du må ha ekstremt mye flaks. En illustrasjon på det, er at en vanlig avkastning på markedet er noen få prosenter per år. For en indikasjon på hva som er en veldig bra avkastning, finner jeg med et kjapt søk at det beste aksjefondet i 2017 hadde en avkastning på 19 prosent. Selv hvis man klarer å holde den avkastningen over tid (som er usannsynlig), vil det med 19 prosent vekst per år ta omtrent 3,7 år å doble formuen din. Som vil si at en startkapital på én million kroner vil bruke i underkant av 37 år på å bli én milliard. Med en vekst på 10 %, som fortsatt er høyt og forferdelig vanskelig å holde over tid, vil én million kroner bruke nærmere 70 år på å bli én milliard. Og sannsynligvis har du ikke så mye som én million kroner til å begynne med. Hvis du for eksempel har en startkapital på 100 000 kroner, kan du legge på omtrent 15 år med 19 prosent vekst og nesten 30 år med 10 prosent vekst.Dette er kjapp hoderegning fra min side, så det kan være jeg bommer med noen år, men poenget er at det selv med en unaturlig god avkastning over lang tid ville tatt forferdelig lang tid å bli milliardær hvis ikke man allerede har en høy startkapital. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Med en vekst på 10 %, som fortsatt er høyt og forferdelig vanskelig å holde over tid, vil én million kroner bruke nærmere 70 år på å bli én milliard. Over 72 år, faktisk, sier kalkulatoren. Og om prisstigningen er som den har vært de forrige 72 årene, er den milliarden bare verd 1/20 av dagens verdi, altså tilsvarende 50 millioner. Edit: Prøvde å finne statistikker over aksjefond over tid. Ikke funnet noen foreløpig. DNB reklamerer med 4-6% høyere enn risikofri rente over tid. Dette er kjapp hoderegning fra min side, ... Godt å høre at det ennå er folk som kan regne uten hjelpemidler. En glemt kunst det! Geir Endret 10. januar 2019 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Vil tro at de fleste som er milliardær sjeldent har det som må I seg selv å bli milliardær. De fleste som ender opp der har mest sannsynlig det målet at de vil bli mest mulig økonomisk selvstendig, så kommer milliardære-delen senere. 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Siden de fleste av oss ikke er milliardærer burde du kanskje heller spørre en som er milliardær, så hadde jeg vært deg ville jeg oppsøkt en mentor, en som er milliardær, eller en som vet å tjene mye penger. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 De fleste ønsker å stille sterkt på arbeidsmarkedet, så dette var forfriskende å høre fra en ung gutt! Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) det beste er nok gjennom teknologi. grunder eller start-up bedrift er veien å gå. i de siste tiårene i Norge, så har man tjent mye penger på verdistigning av eiendom som i høykonjukturer var svært høy til tider. med de nye reglene fra Erna Solbergs regjering er dette mindre aktuelt de neste årene. men for oljerike nasjoner som går tomme for olje, så blir det jo som kjent eiendom det befolkningen satser mest på, så det kan hende at tendensen kommer tilbake i Norge. Endret 10. januar 2019 av Sandy Koufax Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Vi kan i hvert fall si sikkert at det du ikke bør gjøre er å bli lønnstaker. Selv om du etter hvert skulle få en høy timelønn selger du fortsatt tiden din for penger og det er bare et begrenset antall timer i løpet av en uke. Dermed har du alt satt et tak på hva du kan tjene. I prinsipp må du derfor sette det du har av penger til arbeid i stedet for å arbeide for pengene. Det betyr å investere overskuddskapital. Du må få andre til å arbeide for deg i stedet for å arbeide for andre. Du bør selge et produkt eller en tjeneste som har et stort markedspotensiale. Dette kan for eksempel gjøres ved å løse et eller annet behov eller forbedre noe som alt eksisterer. Du kan spekulere i kapitalmarkedene, men dette krever årevis med studier om du i det hele tatt kommer i mål. Ikke til å anbefale. Det du ikke bør gjøre er å arbeide for andre. Får du en høy timelønn, jobber mye og sparer mye, så kan du bli ganske velstående av det også etterhvert. Misforstå meg ikke. Men du blir sannsynligvis ikke milliardær av det. Siden du fortsatt er ung ville jeg forsøkt å studere en del av de som har blitt rike og sett hva de har gjort. Les litt biografier. Vær også advart om at de som selger "Slik-blir-du-rik" bøker som regel tjener penger på boksalg og ikke er rike på det de lærer bort. Lykke til! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Over 72 år, faktisk, sier kalkulatoren. Og om prisstigningen er som den har vært de forrige 72 årene, er den milliarden bare verd 1/20 av dagens verdi, altså tilsvarende 50 millioner. Edit: Prøvde å finne statistikker over aksjefond over tid. Ikke funnet noen foreløpig. DNB reklamerer med 4-6% høyere enn risikofri rente over tid. Godt å høre at det ennå er folk som kan regne uten hjelpemidler. En glemt kunst det! Geir Okei, godt å vite. Hvis riktig svar er litt over 72 år, er jeg egentlig ganske tilfreds med å tippe 70 år eller litt mindre kun basert på "the rule of 70" og at å doble én million ti ganger ville gitt 1,024 milliarder. 3 Lenke til kommentar
yedapuco Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Da må du virkelig stå på. Du må for all del ikke bli sittende i en vanlig jobb som arbeidstaker. Hvis du gjør som alle andre så er du helt garantert å aldri bli milliardær. Vær også obs på at livet er jævlig kort, og tiden går bare fortere jo eldre du blir. Sats når du er ung. Les noen bøker skrevet av rike folk. F.eks boken til Petter Stordalen. Det er ikke tilfeldig at han er blitt så rik. Han er en person med forholdsvis ekstreme egenskaper. Han var nettopp gjest i "Sånn er du". Ganske interessant https://radio.nrk.no/serie/saann-er-du/KMTE83003119/06-01-2019 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 (endret) Folk skriver "hardt arbeid" og "stå på", men forklarer ikke hva dét innebærer. For meg er de begrepene relative. En gutt i et u-land som bærer sement hele dagen, mener jeg jobber hardt. Man kan si at en person som jobber i et fyrtårn jobber hardt, men det spørs på kjerneverdiene: Hva ville personen gjort om den vant 100 mill i vikinglotto? Dessuten har man sosialstønad her i Norge. Det er forskjell på slaveri og slaveri. I vår del av verden jobber vi mest av to grunner: 1) Egenverd, og 2) Verdi sett i andres øyne, ergo stigmatisering. Angående å bli milliardær, så er det så langt jeg har kommet: 1) Man må være en menneskekjenner. 2) Man må ha mange gode idéer, eller én god idé, og være villig til å legge hele livsinnsatsen inn i det til det gir avkastning. 3) Hvor mye er nok? Hva skal du gjøre når du er milliardær? Hvis du klarer å finne ut dét, så øker sjansen drastisk for at det faktisk skjer. Så skriv ned alle tanker du har rundt temaet, og aldri slutt å utvikle de tankene og vedlikeholde den prosessen. 4) Du må få folk til å ville jobbe for deg. Da må du kunne tilrettelegge for gode, trygge og stabile arbeidsplasser, så du har noe å investére penger i, få dem til å sirkulére, integréres i samfunnet, og til syvende og sist berike hele samfunnet og deg selv. 5) Tenke langsiktig mener jeg også er viktig. Penger er i bunn og grunn bare symbolikk som representérer arbeidsplasser, bosituasjon og levestandard. Men visjonen spiller også en rolle. Hvor lenge har du tenkt at verdiene skal vare? Hvis du har en visjon om at verdiene skal vare så lenge som mulig, så tror jeg du blir mer solid i holdningen. Hvis visjonen er at du kun skal ha 1 milliard på kontoen, så tror jeg ikke du kommer særlig langt, for det er ingen andre som tjener noe på din rikdom. 6) Så er det antageligvis veldig viktig med et lag av økonomer og finansfolk som ikke har noen annen interesse enn å støtte deg på din reise. Du må kunne lønne dem skikkelig. Endret 11. januar 2019 av Taurean Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Hvorfor kommer man "ikke langt" om man setter 1 mrd på konto? Hvorfor skal andre bli rike av disse pengene? Det hjelper ikke akkurat å gi bort penger om man selv skal bli rik.. Skal man bli millarder kan man ikke strø rundt seg med penger til alt og alle, man må faktisk først og fremst, helst utelukkende tenke på seg selv. Oftest nok tråkke på andres tær for å selv komme frem, utnytte billig arbeidskraft, være kynisk osv. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Hvorfor kommer man "ikke langt" om man setter 1 mrd på konto? Hvorfor skal andre bli rike av disse pengene? Det hjelper ikke akkurat å gi bort penger om man selv skal bli rik.. Skal man bli millarder kan man ikke strø rundt seg med penger til alt og alle, man må faktisk først og fremst, helst utelukkende tenke på seg selv. Oftest nok tråkke på andres tær for å selv komme frem, utnytte billig arbeidskraft, være kynisk osv. Det er ikke sånn jeg ser det. 1) En del av poenget er: Mener du en tyrann som bruker milliarder på å drepe og undertrykke andre har "kommet langt"? Noe av vitsen med store verdier er å fremme samfunnet. Etter mitt syn er å komme langt å bedre flest mulig menneskers liv med rikdommen sin. Da er den "verdt" noe. Mange er sikkert uenige, og tenker at hvis man klarer å utrydde alle andre mennesker på jordkloden med rikdommen, så har man også "kommet langt". Da mener jeg at det vil gå galt før eller siden. Kan ikke bygge hus på vaklende psykologisk fundament. 2) Fordi dine penger er ikke verdt noe som helst hvis andre ikke gjør noe for dem. Penger er knyttet til gjeld og hvor hardt noen andre vil ha dem. Investéring er jo å gi penger for å få dem til å vokse. Jeg mener vi burde lært om det i skolen, hvis man kjenner noen med talent, kunne man støttet med finansielle midler, til utstyr, kundeservice og utvikling. Vi lærer ingenting, dét er problemet. 3) Ja, å "strøm om seg" med penger er akkurat som å investére. Som på "Dragon's den" eller "Shark tank". Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Folk skriver "hardt arbeid" og "stå på", men forklarer ikke hva dét innebærer. For meg er de begrepene relative. [...] La oss gjøre begrepet absolutt, siden det ikke er vanskelig i det hele tatt. Hardt arbeid betyr at du gjør en eksepsjonell innsats i bedriften din, og behandler den som et livsverk, og ikke som en 8 til 4 inntektskilde der middag kl. 5 betyr mer enn å rekke milepælene dine. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå