Gå til innhold

KNM Helge Ingstad må konserveres for ikke å skades mer etter hevingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe å redde nå da? Berg ut gjenstander som kan bidra til etterforskningen og evt personlige gjenstander, demonter resten og gjenbruk til plastposer og fleecegensere?

 

-k

 

Tipper det er snakk om at båt og utstyr må overisles og skylles med ferskvann mens den heves. For å minimere at utstyret blir belagt med saltkrystaller når det tørker. Men først sikker behandling av sensitivt utstyr, evt destruksjon. Å skylle saltet ut før det tørker opp er en fordel. Korrosjon reduseres, men salt i elektrisk utstyr,... har det stått spenninger på utstyret, fra tilkoblete batterier f.eks. mens det har vert i sjøen, er det ikke stort å berge. Da skal kapslingen være meget god, noe det kanskje finnes militært utstyr som har(?)

Båten vil være godt tilgriset av gear og motoroljer innvendig. Den olje som fløt innvendig vil legge seg på flater når båten heves. Det er grisete greier, for olje i motorer gearbokser o.l. vil ha steget ut gjennom peilehull og oljeluftinger.

Noen deler av aluminium har skummet opp og vil være tæret i stykker. Det blir tømming av skrog,

Grovere mekanikk kan være egnet til reservedeler etter overhaling(?) Gjennværende kjemikalier taes hånd om. Den juling som skrog med bulb, braketter, ror, aksler og propeller har fått, bli også dyr å reparere.

Et miljøprosjekt er det også.

Det blir enn del arbeid med å rydde opp.

Et "lykke til", kan være greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Det er det greske rederiet Tsakos Energy Navigation som eier og drifter Sola TS."

 

https://sysla.no/maritim/equinor-hadde-leid-sola-ts-videre-da-det-kolliderte-med-fregatten/

 

Marinen har vel anmeldt Sola TS fordi de kjørte med dekkslys, og forventer kanskje at Tsakos betaler for full restaurering av Helge Ingstad....Inklusive utgifter med heving, osv osv....Vi får håpe rederiet har tegnet en god ansvarsforsikring...

Hvis anmeldelsen ikke resulterer i medhold får Norge betale gildet selv. Men det er vel bare å åpne oljekranen litt xtra noen dager så er utgiftene rundt Helge Ingstad dekt, og havariet ute av verden.... case closed.. (herlig å være rik....)

Lenke til kommentar

 

Oljepengene må ikke røres.

Erna tar det heller igjen på bomringene.

 

Trenger ikke å gjøre det, har hørt de skal sette opp de bomstasjonene som forsvinner pga vei prising. Skal settes opp i innløpet til de mest populære fjordene. Cruiseskipene vil bli pålagt å bombrikke fra 2021.

Man må nok knipse en god dose mynt i bom-automaten for å få passere forbi Sture terminalen fra nå av....

Lenke til kommentar

Det er med undring vi som bor i nærheten av havaristen får høre at bergningsoperasjonen er innstilt pga av været, på en dag det er vindstille og til alt overmål blå himmel. På den annen side har vi vært vitne til en redningsaksjon på Svalbard, riktignok av mennesker og ikke et skip, men likevel, en vellykket redningsaksjon i et forykende uvær. Den siste ledet fra Hovedredningsentralen og gjennomført av Sysselmannen og hans organisasjon på en imponerende og profesjonell måte - en virkelig heltedåd. Til sammenligning fremstår marinens og politiets "redningsaksjoner" i Hjeltefjorden og etter skredulykken i nord som mislykkede og amatørmessige forsøk, hvor en liter dieselolje i sjøen eller å utsette seg selv for en kalkulert risiko fremstår som langt viktigere enn å redde menneskeliv eller et fartøy til milliarder. Etter to måneder under vann er Helge Ingstad tapt for alltid. Hva er det man skal bruke penger på for å preservere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var vel ett av skipene en gave fra den spanske stat i form av subsidier til verft så tapet er ikke så stort.

 

Vi får heller ta pengene vi tener på å slippe å reparere ett av disse skipene å bruke på navigasjonsopplæring i simulator for disse folkene. Det trenger de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er med undring vi som bor i nærheten av havaristen får høre at bergningsoperasjonen er innstilt pga av været, på en dag det er vindstille og til alt overmål blå himmel. På den annen side har vi vært vitne til en redningsaksjon på Svalbard, riktignok av mennesker og ikke et skip, men likevel, en vellykket redningsaksjon i et forykende uvær. Den siste ledet fra Hovedredningsentralen og gjennomført av Sysselmannen og hans organisasjon på en imponerende og profesjonell måte - en virkelig heltedåd. Til sammenligning fremstår marinens og politiets "redningsaksjoner" i Hjeltefjorden og etter skredulykken i nord som mislykkede og amatørmessige forsøk, hvor en liter dieselolje i sjøen eller å utsette seg selv for en kalkulert risiko fremstår som langt viktigere enn å redde menneskeliv eller et fartøy til milliarder. Etter to måneder under vann er Helge Ingstad tapt for alltid. Hva er det man skal bruke penger på for å preservere?

 

Selv om været er fint på tidspunkt x, så betyr ikke det at været er like bra x+1 time. Været endrer seg fort, og når de skal starte en operasjon i forbindelse med bergingen så er ikke det gjort på en time. Om de trenger 6 timer på en jobb de skal fullføre, så hjelper det svært lite at været er bra de neste tre dersom dette er en kritisk operasjon som ikke kan avbrytes underveis. 

 

Er det meldt 25 m/s fra 23-04 så utsetter de hele det skiftet. De mønstrer ikke opp nattskift fra 20-8 om det ikke er muligheter til å utføre arbeid som er planlagt. Skal de bare sitte der på vent til neste skift tar over igjen klokken 8?

 

Skal det 14 dykker i havet så tar det ikke 5 minutter å klargjøre dette. Nærmer det seg mannskapsbytte må du legge til tiden det tar å få fraktet ut det nye skiftet, informert dem om den kommende jobben, riktig utstyr osv.

 

En annen ting er at forholdene på havbunnen kan være vanskelige i flere dager etter at vinden og bølgene har roet seg, så ting er ikke alltid slik det ser ut.

 

Er det meldt 25 m/s fra 23-04 så utsetter de hele det skiftet for å spare penger. De mønstrer ikke opp nattskift fra 20-8 om det ikke er muligheter til å utføre arbeidet, så dette er også en 

 

En liter dieselolje? Du vet hvor mye som var ombord i båten ikke sant? Det er ikke gjort i en håndsrekning å tømme tankene å fylle de igjen med vann for å unngå luftlommer. Jeg er glad de ikke tar noen risiko med slikt, for å vaske fugler de neste 12 månedene har jeg svært lite lyst å være med på.

 

Og det sier seg selv at det ville vært en helt annen operasjon om det var mennesker ombord. Vi snakker her om en livløs gjenstand som ligger på havets bunn. 

 

De kunne selvsagt prøvd å heve den tidligere. Var et vindu tidligere i vinter der været var bra lenge nok til at de kunne fått utført jobben, men da var ikke kranbåtene tilgjengelig, kjettinger ikke på plass osv. I tillegg så måtte de ha hevet den med fulle tanker olje, våpen og andre ting som utgjør en betydelig risiko. 

 

Nå er det vel ikke mer enn en ukes tid igjen til de har et passende værvindu med >10m/s hvor de kan få hevet båten, men været kan endre seg raskt og hevingen kan bli ytterligere utsatt.

 

Jeg kan ihvertfall si deg at dem som har jobbet der ute de siste ukene har jobbet på spreng døgnet rundt. Dykkere, mannskap på fartøyene, kapteiner, beredskapspersonell fra oljevern osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...