Gå til innhold

Kamera til nybegynner, noen gode tilbud?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter ett godt og robust kamera i klassen 5-8000,- Er ny i gamet så blir nok mye å sette seg inn i uansett, men at det er brukervennlig er jo ett stort pluss. Er det noen gode tilbud man bør merke seg rundt om ? Har kikket litt og ser Canon M50 kanskje kan være ett godt alternativ? Vurderte ett Sony A6000, som jo er en favoritt ute på internett og ofte på tilbud. Men det er jo gammelt og bruker Sony sine krøkkete menyer. Vil nok bli mye brukt innendørs med variert belysning.

Men det er jo en jungel der ute :hmm: Er helt nybegynner så jeg må nok klare meg med en standard kit lens som følger med og gjøre meg kjent med kamera før en evt. oppgradering. Hjertelig takk for alle inspill :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å klare opp i noen eventuelle misforståelser: Hverken M50 eller Sony A6000 er DSLRer (digitale speilreflekskameraer). De er systemkameraer med elektronisk søker. Et speilreflekskamera har en optisk søker konstruert litt som et periskop, som leder lyset direkte fra optikken og til okularet foran øyet ditt uten noen elektronikk i mellom.

Så det første spørsmålet er: Vil du faktisk ha et speilreflekskamera, vil du ha et kamera med elektronisk søker, eller vil du ha et systemkamera litt uavhengig av hvilken type søker det er snakk om?

Lenke til kommentar

Ja der hadde man jo ikke begrepene under kontroll for fem flate øre nei :p

Da var det vel i hovudsak ett speilreflekskamera med elektronisk søker jeg er på jakt etter da :) I min prisklasse er det vel litt begrenset kanskje å se etter noe annet?

Lenke til kommentar

Hei!

Er på utkikk etter ett godt og robust DSLR kamera i klassen 5-8000,- Er ny i gamet så blir nok mye å sette seg inn i uansett, men at det er brukervennlig er jo ett stort pluss. Er det noen gode tilbud man bør merke seg rundt om ? Har kikket litt og ser Canon M50 kanskje kan være ett godt alternativ?  Vurderte ett Sony A6000, som jo er en favoritt ute på internett og ofte på tilbud. Men det er jo gammelt og bruker Sony sine krøkkete menyer. Vil nok bli mye brukt innendørs med variert belysning.

Men det er jo en jungel der ute  :hmm: Er helt nybegynner så jeg må nok klare meg med en standard kit lens som følger med og gjøre meg kjent med kamera før en evt. oppgradering. Hjertelig takk for alle inspill :)

Kjøp et rimeligere hus, og et bedre objektiv. At du er nybegynner betyr ikke at du bør ha dårlig optikk - det gjør bare fotoopplevelsen vanskeligere og mindre givende.

På bruktmarkedet kan man gjøre mange gode kjøp. Hvis god ytelse i lite lys er viktig, er et lyssterkt objektiv første bud. Et fast 24, 35, 50 eller 85, avhengig av hva man skal fotografere, gir mye godt glass for pengene.

Canon M50 eller 70D, Nikon d7000, Sony a6300, a7 eller Fuji x-t2 er alle gode kandidater. Prøv de gjerne før kjøp om du har muligheten, for å ha et kamera man liker er ofte viktigere enn funksjonene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I min prisklasse er det vel litt begrenset kanskje å se etter noe annet?

Det er egentlig ikke så stor forskjell i pris på speilreflekskameraer og speilløse systemkameraer. Du betaler i stor grad det samme for tilsvarende ytelse og sett med funksjoner. E.g. Nikon D5600 og Canon EOS 200D er relativt jevnbyrdige kamerahus som begge koster rundt 7000 med sine respektive 18-55 kitobjektiver. Og det er ikke så forskjellig fra tilsvarende speilløse kameraer med tilsvarende optikk (e.g. EOS m50 med 15-45mm kitzoom).

Jeg skal arrestere Akse litt her, fordi de nyere modellene av kitobjektiver er definitivt ikke dårlige. Med tanke på skarphet og hvor raskt og presist de fokuserer så er de helt ypperlige. Svakheten med dem er først og fremst at de ikke er så veldig lyssterke, så til bruk i svakt lys bør man gjerne supplere med noe annet i tillegg. Men som allroundere gjør de en helt grei jobb.

Hvis du har mulighet, så vil jeg anbefale deg å ta en tur i en litt større fotobutikk. Ikke nødvendigvis for å kjøpe noe der og da, og heller ikke ta hele salgs-pitchen til de ansatte for god fisk. Men bli litt kjent med forskjellige kameratyper- og modeller. Det er greit å ha en viss følelse for hva slags ergonomi man foretrekker, så vel som hvordan forskjellige søkere oppleves.

(Og selv om du ikke nødvendigvis ender opp med å handle kamera fra dem, så ta en tur innom og i det minste bruk noe penger på ekstrautstyr senere - vi vil at fotoforretningene skal overleve.)

Jeg kan sitte her og lire av meg i det vide og det brede om hva jeg foretrekker, men realiteten er at jeg er en godt voksen mann med orangutang-hender og godt inngrodde preferanser, og det gjør at mine idéer om hva som er et ergonomisk og brukervennlig valg er omtrent så langt fra almenngyldig som det kan bli.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for input. Ser faktisk det er ett par butikker her i byen, Japan Foto og Foto Erik,  noe jeg ikke var klar over.Så tar meg en tur innom disse i løpet av uken :) Utvalget på Elkjøp og Power er litt begrenset.

Men da skal jeg sjekke litt opp de nevnte kameraene over her på forhånd i hvert fall.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Halloen du.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å se på bruktmarkedet. 5-8000kr er ikke så enormt mye i fotoverdenen om du skal ha det nytt, men brukt kan du få forrige generasjons toppmodeller til småpenger. Det er masse folk som oppgraderer til det nyeste fordi de har disponibel inntekt og har lyst på noe annet enn det de har fra før. Resultatet blir at du kan plukke opp masse fint om du har litt is i magen.

Plukker du opp en rimelig pakke med kamerahus og objektiver, gir det deg muligheten til å teste ut bruken av kameraet for en relativt liten investering. Finner du ut at kamerahuset holder deg tilbake mpt autofokus, dårlig ISO-ytelse eller andre ymse årsaker, selger du bare kamerahuset videre og finner et nytt som passer deg bedre. 

Har f.eks. plukket opp en Fuji X-E2 med kitobjektivet 18-55mm f2.8-4 OIS til 3645kr inkl. frakt. Litt bruksmerker på både kamerahus og objektiv, men alt fungerer helt fint. Hadde ikke hatt noen reservasjoner mot å anbefale denne pakken til en nybegynner. Fuji sine kameraer har en fin balanse mellom størrelse/vekt, teknologi og brukervennlighet, og de oppgraderes og forbedres ofte via firmware-oppdateringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for input. Ser faktisk det er ett par butikker her i byen, Japan Foto og Foto Erik,  noe jeg ikke var klar over.Så tar meg en tur innom disse i løpet av uken :) Utvalget på Elkjøp og Power er litt begrenset.

Men da skal jeg sjekke litt opp de nevnte kameraene over her på forhånd i hvert fall.

Bor i samme by. Fraråder deg Foto Erik. De er dyre og har tvilsom kundeservice.

Lenke til kommentar

For meg var det viktig at kameraet satt komfortabelt i hånda, og at shutteren lager en fin lyd når utløseren trykkes (hadde et canon 450D før som laget en heller stygg shutter-lyd, som gjorde at jeg ikke likte å bruke kamera).

Endte opp med å kjøpe en panasonic lumix G80 + 12-60mm linse. Ser det selger til 9500kr nå på stavanger foto, så noe over ditt budsjett. 12-60mm linsen som følger med er dog verdt 4700kr ny, så det er kanskje mulig å selge denne og kjøpe litt billigere linse brukt, slik at totalprisen går ned.

Gode ting med lumis G80 er muligheten til å filme i 4K (30 fps), samt innebygget bildestabilisator (som funker bra også under filming). Liker kameraet svært godt (selv om jeg ikke er noen ekspert-fotograf, så har ikke de høyeste standardene). Om du har noen interesse for filming kan det jo vurderes. Ellers, så blir det nok mindre interessant for deg.

Anbefaler uansett å prøve ut kamera i butikk og ta noen bilder før du eventuelt kjøper, slik at du vet hvordan kameraet oppleves i bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Japan foto selger Canon 200D for 4999.- akkurat nå, sparer ca. 500.- i forholdt til vanlig pris, vanligvis finner man disse fra en 3000.- og oppover brukt på finn.no, men sjekket nå og de brukte som ligger ute nå forlanger dem ca. 5000.- for :huh:

Kjøper du foreksempel en 50mm f1/8 eller en 40mm f2/8 i tillegg så fungerer de i dårligere lys sålenge motivet ikke rører på seg for mye eventuelt er 24mm f/2.8 "vidvinkel" hvis du har det trangt der du skal fotografere, er motivet inne i bevegelse trenger du en blits i tillegg for og "fryse" bevegelsene, den innebygde blitsen klarer det men med en ekstern blits får du mye softere og varmere lys. Den nye blitsen til Canon tenker selv hvordan den skal rette blitslyset for og få optimalt resultat, litt dyr men definitivt noe man burde sette på ønskelisten hvis man ikke har stor interesse for å lære seg fotografering.

Ekstra objektiver har den fordelen at man kan tilpasse så man får det beste verktøyet i forholdt til hva man skal fotografere, de objektivene jeg har nevnt er ikke zoomobjektiver så de har en fast brennvidde, det gjør de veldig lyssterke, skarpe og rimelige og veldig bra for amatører som ikke vil bruke store summer på fotoutstyr. f/ betyr blender dvs. hvor mye lys et objektiv slipper igjennom, jo lavere tall foreksempel f/1.8 gir mye lys og større tall og foreksempel f/5.6 gir lite lys og fungerer dårligere i mørke omgivelser. brennvidde "zoom" er hvor mye du "zoomer" inn på et objektiv foreksempel 10mm er vidvinkel og mye av omgivelsene synes i bildet men 100mm er tele og lite vil synes i bildet.

200D er et ypperlig kamera for de som ikke er så bevandret inne fotografering, med alle sine "hjelpemidler" samt masse lære-videoer på youtube er det lett og få et bra utbytte med dette kameraet. en annen ting er at du kan bruke skjermen direkte til fokusering video, etc. "berøringskjerm" samt at du kan bruke smarttelefon som skjerm/fjernkontroll.

Anbefaler og lese guiden "blender, lukker. iso og sånt" den gir en lettfattelig innføring i det viktigste.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for gode svar alle sammen :) Foreløpig beveger jeg meg mot Canon M50, det ser ut til å være midt i blinken for meg og etter å ha kikket litt på bruker grensesnittet så ser det veldig innbydende ut og virker raskt og  godt lagt opp. 4K er ikke så viktig for meg, da denne funksjonen er begrenset på dette kameraet, og batteriet er jo helle ikke det ypperste for å si det mildt.

Er vel også noe caschback på Canon i disse dager så det er jo greit. Prismessig så ligger de også der jeg håpet å holde meg, brukt er alltid ett alternativ men jeg finner også en viss trygghet i å kjøpe nytt og i forhold til ett ett videresalg så holder jo prisen seg sånn noenlunde.

Tenker at det er ett greit sted å begynne for min del nå.

Lenke til kommentar

Med 20% rabatt på 6784.- er det fortsatt 600.- dyrere en det rimeligste i prisguiden, det står også hos Power at nåværende pris er med cashback "580.-" og det opphører 31/1 så da blir det en enda dårligere deal.

Alle selger med cashback frem til 31/1, du kan faktisk få m50 enda 630.- billigere hos rimeligste butikk i prisguiden. Sånn som jeg forstår det så kommer M50 på 4360.- hos foto.no men kan være lurt og forhøre seg før man eventuell bestiller siden det kan hende jeg har misforstått kampanjen :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...