Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lav sexlyst kvinne - tips og råd for samlivet ønskes

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som nærmer seg 40-åra. Jeg er i et samboerskap som har vart i 4 år, der vi har barn 50% av tiden. Jeg er hjemmeværende og trives med det. Jeg går på p-piller, men ingen medisiner utenom det. Jeg er plaget av depresjoner og angst til tider, men tar kun sobril ved akutt behov, ikke noe på fast basis. Jeg er lett overvektig, og har ikke noe godt forhold til kroppen min.

Jeg elsker samboeren min utrolig mye, jeg føler tilogmed ofte at jeg er skikkelig forelska - fortsatt, igjen eller enda! Deilig. :D Jeg har vært innom lege av andre grunner der jeg har tatt en hel haug med tester rundt stoffskifte, vitaminmangler osv - ble kun påvist noe lavt jernnivå.

Det var den praktiske infoen jeg tenker er viktig for å gi råd på mitt problem.

Så problemet da: det siste halvannet året har jeg hatt sterkt redusert sexlyst. Dette går så klart utover samboerskapet da min samboer ønsker sex mye oftere enn meg. Det er mulig jeg har skutt meg selv litt i foten ved å "gi han sex" til tross for at jeg ikke har hatt lyst. Noe som kan ha hatt en dårlig psykiologisk effekt på min allerede dalende sexlyst.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg avviser all iniativ for nærhet av min samboer, om det skal være en klem, kyss, sex, oralsex, massasje osv. Jeg klarer ikke helt forstå hvorfor, det virker bare som en impuls når han strekker ut hånda på en måte.

Så jeg trenger noen gode råd på hvordan jeg kan vekke min libido igjen... Hva kan jeg gjøre, og hva kan samboeren min gjøre? 

Setter pris på positive og oppmuntrende tilbakemeldinger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det er det flere typer prevensjonsmidler som påvirker hormoner forskjellig. Noen opplever nedsatt sexlyst av én type og kan bytte til en annen som ikke påvirker sexlysten i samme grad.

Jeg kjenner ikke til detaljene - jeg var sammen med ei jente en gang som byttet til et annet produkt av samme grunn. Dette var det da legen som kom frem til.

Siden du har vært hos legen så er dette kanskje allerede vurdert eller prøvd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er det flere typer prevensjonsmidler som påvirker hormoner forskjellig. Noen opplever nedsatt sexlyst av én type og kan bytte til en annen som ikke påvirker sexlysten i samme grad.

Jeg kjenner ikke til detaljene - jeg var sammen med ei jente en gang som byttet til et annet produkt av samme grunn. Dette var det da legen som kom frem til.

Siden du har vært hos legen så er dette kanskje allerede vurdert eller prøvd?

Ja, jeg skal gå over til ikke-hormonell prevansjonsmiddel og se om det kan gjøre noe utslag. Jeg har bare vannskelig for å tro det er der det ligger siden jeg har gått på samme merke i årevis uten at det har hatt noe slik bivirkning tidligere.... Men det er verdt forsøket iallfall. :)

Lenke til kommentar

(Er mann - nærmer meg også 40-tallet)

Det er ikke uvanlig at lysten går opp og ned i perioder. Det gjelder også menn (selv om "samfunnet" har bestemt at vi alltid skal ha lyst). Det trenger ikke å være én bestemt årsak til at lysten er laber, men gjerne en kombinasjon av ting.

Du sier du er hjemmeværende. Er du noe ute på tur eller aktiviteter for det? Dersom helsetilstanden din tilsier, prøv å ta deg en tur ut - enten med noen eller aleine. Andre inntrykk og impulser enn den vanlige tralten hjelper; bare det å se noe annet er bra.

Hvis du drikker alkohol og blir på en lett snurr, hvordan er lysten da?

Også er det prevensjon da. Selv om p-piller ikke har påvirket deg før, kan det godt hende at de gjør det nå. Eller kanskje de også har påvirket deg, men så har den generelle lysten vært stor nok til å overvinne dette. Leser at det allerede er barn inne i bildet. Hvordan er temaet å få flere barn (evt. sammen)? Dersom det ikke er aktuelt, så vil jeg anbefale at samboeren din steriliserer seg. Dette er noe som langt flere menn burde gjøre i stedet for at kvinnene må bruke prevensjon som gir uønskede bivirkninger når man allikevel ikke skal ha flere barn (og om behovet for egenproduserte barn blir sterkt, kan man hente ut celler fra mannen i etterkant). Jeg steriliserte meg selv for noen år siden da jeg var i et annet forhold og selv om det tok slutt, ville det uansett ikke være aktuelt for meg med flere barn. Steriliseringen er faktisk det beste jeg har gjort for sexlivet ettersom vi ikke trenger å tenke på prevensjon (og deres bivirkninger) i det hele tatt. Samboeren min er VELDIG glad for at jeg kappa strengen :-)

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at lysten går opp og ned i perioder. Det gjelder også menn (selv om "samfunnet" har bestemt at vi alltid skal ha lyst). Det trenger ikke å være én bestemt årsak til at lysten er laber, men gjerne en kombinasjon av ting.

Du sier du er hjemmeværende. Er du noe ute på tur eller aktiviteter for det? Dersom helsetilstanden din tilsier, prøv å ta deg en tur ut - enten med noen eller aleine. Andre inntrykk og impulser enn den vanlige tralten hjelper; bare det å se noe annet er bra.

Også er det prevensjon da. Selv om p-piller ikke har påvirket deg før, kan det godt hende at de gjør det nå. Eller kanskje de også har påvirket deg, men så har den generelle lysten vært stor nok til å overvinne dette. Leser at det allerede er barn inne i bildet. Hvordan er temaet å få flere barn (evt. sammen)? Dersom det ikke er aktuelt, så vil jeg anbefale at samboeren din steriliserer seg. Dette er noe som langt flere menn burde gjøre i stedet for at kvinnene må bruke prevensjon som gir uønskede bivirkninger når man allikevel ikke skal ha flere barn (og om behovet for egenproduserte barn blir sterkt, kan man hente ut celler fra mannen i etterkant). Jeg steriliserte meg selv for noen år siden da jeg var i et annet forhold og selv om det tok slutt, ville det uansett ikke være aktuelt for meg med flere barn. Steriliseringen er faktisk det beste jeg har gjort for sexlivet ettersom vi ikke trenger å tenke på prevensjon (og deres bivirkninger) i det hele tatt. Samboeren min er VELDIG glad for at jeg kappa strengen :-)

Jeg er ofte ute å finner på ting når mann og barn er på skole og jobb. Har venninner som har litt fri nå og da så vi går turer, er på shopping, spiser lunsj osv. Jeg skal begynne med 7 minutes workout på morgenen også, for å se om det kan hjelpe noe.

Jeg drikker ikke alkohol, så det er ikke et tema.

Du har tatt strengen ja? Det er det jeg har luftet for han også, men han er veldig skeptisk til selve inngrepet. Han er ikke glad i leger, sykehus, lokalbedøvelse eller noe innenfor tema. Hvordan var selve inngrepet for deg?

Lenke til kommentar

Siden ts spør om det samme og relatert til ts sin problemstilling vil jeg be om litt ytterligere info fra deg meg personlig erfaring;

Påvirket sterilisering din sexlyst?

Påvirket det dine orgasmer?

Reduserte det mengden eller lengden på utløsning og med den orgasmen?

Jeg har veldig lyst til å sterilisere meg.

Jeg ønsker ikke flere barn, men min samboer ønsker flere.

Jeg mistenker også at madammens sexlyst kanskje kunne øket dersom hun ikke lenger gikk på p-produkter.

Lenke til kommentar

Jeg er ofte ute å finner på ting når mann og barn er på skole og jobb. Har venninner som har litt fri nå og da så vi går turer, er på shopping, spiser lunsj osv. Jeg skal begynne med 7 minutes workout på morgenen også, for å se om det kan hjelpe noe.

Jeg drikker ikke alkohol, så det er ikke et tema.

Du har tatt strengen ja? Det er det jeg har luftet for han også, men han er veldig skeptisk til selve inngrepet. Han er ikke glad i leger, sykehus, lokalbedøvelse eller noe innenfor tema. Hvordan var selve inngrepet for deg?

Lurte litt på det med alkohol fordi enkelte får mer lyst når man er påvirka - uten at det nødvendigvis blir noe spesielt god sex ut av det.

Selve inngrepet var rart, men greit. Ble tatt med lokalbedøvelse og var over på 25-30 minutter. Man lager et snitt i pungen og kapper selve strengen ja, så produksjonen av selve sædcellene er der fortsatt, men det påvirker ikke noe annet (selv mytene sier noe annet). Det blir veldig hovent noen få uker etterpå og man må gå med stram bokser en periode så lenge stingene gror. Etter 3 mnd eller 30 tømminger (hva som kommer først), skal alt være ute av systemet. Fastlegen med mikroskop kan sjekke en prøve for dette. Jeg liker hverken sprøyter eller tanken på fikling "der nede", men det var absolutt verdt det. Jeg tok det privat ettersom ventetiden på offentlige sykehus var sykt lang. Prisen da lå på 5000,- der jeg tok det.

EDIT: Få gubben avgårde til sterilisering og planlegg en tur eller kanskje bare en natt på hotell for å "feire" når han er sikker. Dermed bygger dere opp litt spenning som gjerne også påvirker sexlysten i positivt retning  :)

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar

Siden ts spør om det samme og relatert til ts sin problemstilling vil jeg be om litt ytterligere info fra deg meg personlig erfaring;

Påvirket sterilisering din sexlyst?

Påvirket det dine orgasmer?

Reduserte det mengden eller lengden på utløsning og med den orgasmen?

Jeg har veldig lyst til å sterilisere meg.

Jeg ønsker ikke flere barn, men min samboer ønsker flere.

Jeg mistenker også at madammens sexlyst kanskje kunne øket dersom hun ikke lenger gikk på p-produkter.

Se også forrige innlegget mitt

Påvirket sterilisering din sexlyst? - Ja. Den ble bedre pga frihetsfølelsen  :) 

Påvirket det dine orgasmer? - Nei

Reduserte det mengden eller lengden på utløsning og med den orgasmen? - Nei. Dvs teknisk sett gjør den, men væsken som kommer ut lages i prostata, bare at den nå da ikke er tilført sædceller.

Foreslår at du og samboer blir helt enige om det flere barn eller ei. Min er i slutten av barneskolealder og det er f.eks. fullstendig uaktuelt for meg å begynne på nytt igjen nå (heldigvis ønsker ikke samboer seg egne barn). Blir vel litt på sidelinja, men man bør absolutt være enige om det ene eller det andre og hvor stor betydning det har i forhold til forholdet.

Bedre prevensjonsmiddel enn mannlig sterilisering finnes ikke!  :)

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...