Harald Brombach (digi.no) Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Skal tåle å bli brukt på utsiden av laboratoriet.IBM viser fram verdens første integrerte kvantedatamaskin Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Hva er fordelene med en kvantedatamaskin, kontra våre tradisjonelle datamaskiner? Vet ikke om det stemmer, men hva jeg har forstått så vil en kvantedatamaskin være mye mer effektiv på kryptering, databasesøk og simulering. Korrekt? Noe mer? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Hva er fordelene med en kvantedatamaskin, kontra våre tradisjonelle datamaskiner? Vet ikke om det stemmer, men hva jeg har forstått så vil en kvantedatamaskin være mye mer effektiv på kryptering, databasesøk og simulering. Korrekt? Noe mer? Det er et sett med problemer hvor en kvantedatamaskin potensielt kan være bedre enn klassiske datamaskiner, men listen over problemer krymper etterhvert som vi finner bedre klassiske algoritmer. Som nylig demonstrert av Ewin Tang. Primtallsfaktorisering og bosonsampling ser fremdeles ut til å være vanskelige. Jeg forsker ikke på kvantecomputing selv, men de jeg kjenner som gjør det sier at feltet ikke er der at de er helt overbevist om at kvantedatamaskiner finnes. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Hva er fordelene med en kvantedatamaskin, kontra våre tradisjonelle datamaskiner? Vet ikke om det stemmer, men hva jeg har forstått så vil en kvantedatamaskin være mye mer effektiv på kryptering, databasesøk og simulering. Korrekt? Noe mer? Det stemmer. Veldig forenklet; En kvantedatamaskin vil svare at løsningen på 1+1 sannsynligvis er 2 På samme måte vil den gi hva som sannsynligvis er løsningen på en krypteringsnøkkel, eller hva som er sannsynligvis er mest den effektive proteinstrukturen. Sånne ting. Dette vil den kunne gjøre på svært kort tid. Hvor nært "sannheten" man kommer er i dag ganske dårlig, man kan si at i dag vil en kvantedatamasin si at 1+1 er 1,5 (25% sannsynlig) eller 2 (50% sannsynlig) eller 2,5 (25%sannsynlig). Det er dette de nevner i artikkelen som "støy"- Etterhvert som teknologien utvikles vil resultatet bli nærmere og nærmere "sannheten", og "sannsynligvis" vil være 99.99..% sikkert. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 En kvantedatamaskin vil svare at løsningen på 1+1 sannsynligvis er 2 Men hva vil den svare på regnestykket 0.1 * 0.1 mon tro ? Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Det er et sett med problemer hvor en kvantedatamaskin potensielt kan være bedre enn klassiske datamaskiner, men listen over problemer krymper etterhvert som vi finner bedre klassiske algoritmer. Som nylig demonstrert av Ewin Tang. Primtallsfaktorisering og bosonsampling ser fremdeles ut til å være vanskelige. Jeg forsker ikke på kvantecomputing selv, men de jeg kjenner som gjør det sier at feltet ikke er der at de er helt overbevist om at kvantedatamaskiner finnes. Kan du utdype de siste du skriver? Er det virkelig en konspirasjonsteori i kvantemiljøet? 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Kan du utdype de siste du skriver? Er det virkelig en konspirasjonsteori i kvantemiljøet? Nei, det er bare en tendens til at systemene som får mest oppmerksomhet er proprietære og at markedsføring kan være viktigere enn åpenhet. Det er for eksempel ikke tilstrekkelig bevist at D-Wave er en kvantedatamaskin. Så ett av de store spørsmålene er om det finnes kvantedatamaskiner i dag. Om de faktisk vil være bedre enn klassiske datamaskiner til forskjellige oppgaver er et annet. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Må ihvertfall kunne takle 42-tallsystemet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå