Nautica Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Det går fint an å gjøre kvalifiserte analyser allerede nå. Og det er jo nettopp det man må basere seg på skal man kjøpe noe i dag. Synes du det beste grunnlaget for fremtidige vedlikeholdskostnader er et utvalg av 18.9 år gamle biler i snitt? Jeg vil tro en del har endret seg på de årene, så det kan jo diskuteres om det er historiske tall som gir det mest korrekte bildet hvis vi er enige om at det er fremtidige utgifter som er målet her. Historiske tall vil alltid gi en korrekt analyse på kostnader og utifra de kan man ta en risikoanalyse, analysere utifra forventet levetid blir bare et estimat siden avvik kan forekomme. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Historiske tall vil alltid gi en korrekt analyse på kostnader og utifra de kan man ta en risikoanalyse, analysere utifra forventet levetid blir bare et estimat siden avvik kan forekomme.Jeg kan ikke si jeg er helt enig i den metode. Men uansett hva som er best. Skal jeg kjøpe meg ny bil i dag er det ikke tvil om hvilken type bil jeg hadde satt pengene mine på hvis vedlikeholdskostnader og/eller totale levetidskostnader var eneste kriterium. Jeg har heller ikke tenkt å vente 10-15 år på å gjøre meg opp en mening rundt det. Endret 15. januar 2019 av Nimrad Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Jeg kan ikke si jeg er helt enig i den metode. Men uansett hva som er best. Skal jeg kjøpe meg ny bil i dag er det ikke tvil om hvilken type bil jeg hadde satt pengene mine på hvis vedlikeholdskostnader og/eller totale levetidskostnader var eneste kriterium. Jeg har heller ikke tenkt å vente 10-15 år på å gjøre meg opp en mening rundt det. Det er en personlig avveining man må ta selv, utifra sitt ståsted Endret 15. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Det begynner jo å bli en god del empiri etterhvert. Alder er fortsatt en usikker komponent, men det ser bra ut. Tesloop har jo passert 1mill miles med 3 biler nå. Byttet en DU og ett batteri. Bilene er dog kun noen få år gamle. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 (endret) CAN bus er standard vare i nærmest alle biler, uansett drivverk og fabrikat. Mens CCS i stedet er basert på IEEE 1901 HomePlug GreenPHY Power Line Communication, som etter standarden skal kunne overlagres enten AC pinnene eller alternativt lavspente Control Pilot pinnen. I praksis bare CP pinnen. I mitt forrige innlegg lot jeg være å nevne de mer konspiratoriske sidene av CCS, og burde nok sikkert fortsatt med det. Det jeg utelot er at der er en fritt uttalt grunn til at CCS ikke benytter det mer åpenbare alternativ av CAN bus, men i stedet er belemret med dette Power Line Communication med det klingende navn IEEE 1901 HomePlug GreenPHY. Og det er innflytelsen fra 'IEEE Smart Grid initiative' (som jo også alle disse 'Smarte Strømmålerne' vi alle er blitt påtvunget er et resultat av) vi her ser konturene av. Mer spesifikt så jobber IEEE 2030 med ma. 'End-Use Applications and Loads,' inkludert distribuert energilagring i strømnettet. Fra denne gruppen er igjen arbeidsgruppen IEEE 2030.1 utsprunget. Disse jobber med tilknytning av elektriske biler til dette såkalte 'Smart Grid' for tiden under utrulling i hele den vestlige halvkule. ( Etter ordre fra President George W. Bush, Desember 2007. ) Meningen er altså at disse 'Smarte Strømmålerne' de fleste av oss er så overlykkelig over å ha fått installert, etterhvert og uhindret skal kunne prate direkte med ma. din elektriske bil om dens opp- og evt. utlading. I hjemmet ditt, utenfor din kontroll. Da i henhold til IEC 61850 standarisert protokoll. Over eksisterende AC ledninger. Derav ønsket om Power Line Communication i stedet for CAN bus. Vi snakker altså her om AC standardlading, ikke DC hurtiglading. Bruken av IEEE1901 HomePlug GreenPHY til også DC hurtiglading er i så måte strengt tatt bare 'collateral damage.' Og hva kan vel gå galt for oss forbrukere i dette scenarioet? Dette er jo kjempesmart – for leverandørene… Bytt ut alt av 'Smart' med 'Kontrollerende' eller 'overstyrende' og du ser hvor vi er på vei. For å sikre meg har jeg tatt på foliehatt… satt inn nettfilter foran mitt eget ladeuttak i garasjen, ugjennomtrengelig for PLC. Regner ikke med at de greier aktivere dette drakoniske kontrollregime på mange år ennå, men når de får det til vil det samtidig bli forbudt ved lov å på noe vis forhindre denne kommunikasjonen. Bare at en slik lov da ikke kan gjøres tilbakevirkende for allerede eksisterende nett… (Og nei, NK64/DSB kan da ikke ty til 'bruksendring' som argumentasjon.) Endret 19. januar 2019 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 ... For å sikre meg har jeg tatt på foliehatt… satt inn nettfilter foran mitt eget ladeuttak i garasjen, ugjennomtrengelig for PLC. ... Hva slags filter er det? Har filteret noen funksjon i anlegget ditt utover å blokkere PLC? Jeg har så vidt fått med meg at PLC kan være følsomt for ting som er helt vanlig rundt omkring i de tusen sikringsskap. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 (endret) Hva slags filter er det? Har filteret noen funksjon i anlegget ditt utover å blokkere PLC? Jeg har så vidt fått med meg at PLC kan være følsomt for ting som er helt vanlig rundt omkring i de tusen sikringsskap. Nettfilter blokkerer Radio Frequency Interference eller Electro Magnetic Interference støy, typisk i rollen av EMC sertifisering. Og PLC er å anse som nettopp RFI støy, type bredbåndet OFDM/TDMA i 100MHz++ båndet. Ethvert nettfilter vil hjelpe, men du vil måtte lese deg opp på databladet for å finne filterets effektivitet oppe i dette RF båndet. For fast installasjon vil man typisk kjøpe et ferdig nettfilter ment for montering på DIN-skinne, og med de riktige sertifikatene for EU. Endret 21. januar 2019 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå