Gå til innhold

Ny Nissan Leaf har lengre rekkevidde og sterkere motor


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fortsatt Chademo? Er jo bare Nissan som bruker dette på nye biler. Til og med Tesla går over til CCS med Model 3.

Ja, dette er svakt.

 

Skjønner at de går for CHAdeMO i Japan, men de burde laget en egen versjon med CCS for Europa. Men det er vel enklere å ha ting likt...

Adapter?

 

Ting likt får vi ikke før vi får en verdenshersker. :)

Lenke til kommentar

Leaf klatrer gradvis opp i et annet prissegment. Jeg lurer på om de klarer å beholde posisjonen i det prissegmentet de var i før også. For eksempel ved å senke prisen på 40 kWh-utgaven og beholde den i salg etter at 62 kWh-utgaven kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er CCS overlegent Chademo? Er det noen grunn til å foretrekke det ene fremfor det andre? Akkurat nå virder det som Chademo er det vanligste...

Er vel heller motsatt at css er det vanligste kun nissan som selger ny bil med chademo i europa samt kia soul men den utgår og får ccs til sommeren med ny modell.

Annet problem at du har ladere som ionity som kun har ccs ladere så enten må nissan lage egne ladestasjoner eller håpe på at andre bygger ut ladere med chademo. Er man uheldig så kan man komme til et sted for å lade men siden ccs er mest brukte så har de fleste ladere der ccs mens kanskje 1-2 ladere med chademo som er i bruk så blir man sittende å vente da.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CCS er på ingen måte overlegen. CCS er et stykke 'komitearbeide,' om du forstår hvor jeg vil. Mellom annet resulterte dette arbeidet i denne forferdelige Fraaankenplug, som så likevel ikke er felles mellom USA og Europa.

På noen måter er CCS overlegen. Hovedfordelen er at man får enfase, trefase og DC i samme plugg. CHAdeMO støtter kun DC, slik at man må i tillegg ha en Type 1 eller Type 2. Når man sparer en plugg, så kan man fort kutte produksjonskostnaden per bil med noe sånt som $100.

 

Og så er det jo også et faktum at CCS er vedtatt som den europeiske standarden, så i forhold til hva man bør ha på en bil, så er det en *stor* fordel å ha CCS. 100 kW CHAdeMO vil etter all sannsynlighet aldri nå særlig utbredelse i Europa. Ca alle de store ladeoperatørene i Europa sier at de vil sette opp ladere med kun CCS.

 

Altså, kjøper man en Leaf med støtte for 100 kW CHAdeMO, så må man bare forvente at det man vil ha av hurtiglademuligheter vil være det eksisterende nettverket av 50 kW CHAdeMO ladere, og det er også usikkert hvor lenge man har det... Ettersom disse laderne går i stykker vil de neppe bli erstattet, så man vil ende opp med færre og færre lademuligheter.

 

Her i Norge vil nok CHAdeMO fortsatt leve videre en del år, ettersom vi har en betydelig andel biler med CHAdeMO, men ellers i Europa er det ganske få biler med CHAdeMO, og det finnes rett og slett ikke noe driftsgrunnlag. Det vil ikke komme nok penger inn for å vedlikeholde laderne. Altså om 5-10 år ville det ikke overraske meg om at det vil fortsatt være 50 kW CHAdeMO ladere i Norge, mens disse er stort sett fjernet i resten av Europa.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er i tenkeboksen for å oppgradere fra gammel til ny Leaf (men ingen hast, og følger det økende modellutvalget med interesse).

 

Tror ikke jeg kommer til å velge 62 kWh utfra dette. Virker uforholdsmessig mye dyrere, og jeg er allerede av den oppfatning at mange overestimerer behovet for rekkevidde voldsomt. Det skurrer å drasse rundt på en tyngre batteripakke når brorbarten av kjøringen er småturer likevel (men dette er selvsagt individuelt).

 

Imidlertid er oppgradert versjon av 40 kWh-modellen interessant. Ny app og større skjerm høres fornuftig ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det store ankepunktet er at de faktisk kjører på UTEN kjøling.

 

Det er så absurd at ingen skjønner noenting.

 

Trolig er dette en feil fra starten av.

Hvis du ser på batteripakken, er det ikke mye plass igjen til noe kjølesystem til battericellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er i tenkeboksen for å oppgradere fra gammel til ny Leaf (men ingen hast, og følger det økende modellutvalget med interesse).

 

Tror ikke jeg kommer til å velge 62 kWh utfra dette. Virker uforholdsmessig mye dyrere, og jeg er allerede av den oppfatning at mange overestimerer behovet for rekkevidde voldsomt. Det skurrer å drasse rundt på en tyngre batteripakke når brorbarten av kjøringen er småturer likevel (men dette er selvsagt individuelt).

 

Imidlertid er oppgradert versjon av 40 kWh-modellen interessant. Ny app og større skjerm høres fornuftig ut.

I følge artikkelen er ikke 62kWh batteriet noe særlig større enn 40kWh batteriet så du trenger sannsynligvis ikke bekymre deg om ekstra vekt.

 

Rekkeviddebehovet ditt vurderer du selvfølgelig best selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...