Redaksjonen. Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Ny Nissan Leaf har lengre rekkevidde og sterkere motor Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Fortsatt Chademo? Er jo bare Nissan som bruker dette på nye biler. Til og med Tesla går over til CCS med Model 3. 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Fortsatt Chademo? Er jo bare Nissan som bruker dette på nye biler. Til og med Tesla går over til CCS med Model 3.Ja, dette er svakt. Skjønner at de går for CHAdeMO i Japan, men de burde laget en egen versjon med CCS for Europa. Men det er vel enklere å ha ting likt... 3 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Kan de nye Leafene stoppe ladingen ved 80%? Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Fortsatt Chademo? Er jo bare Nissan som bruker dette på nye biler. Til og med Tesla går over til CCS med Model 3.Ja, dette er svakt. Skjønner at de går for CHAdeMO i Japan, men de burde laget en egen versjon med CCS for Europa. Men det er vel enklere å ha ting likt... Adapter? Ting likt får vi ikke før vi får en verdenshersker. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Ting likt får vi ikke før vi får en verdenshersker. Da får du ikke ting Endret 9. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Tallak Tveide Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Fortsatt Chademo? Er jo bare Nissan som bruker dette på nye biler. Til og med Tesla går over til CCS med Model 3. Hvorfor er CCS overlegent Chademo? Er det noen grunn til å foretrekke det ene fremfor det andre? Akkurat nå virder det som Chademo er det vanligste... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Leaf klatrer gradvis opp i et annet prissegment. Jeg lurer på om de klarer å beholde posisjonen i det prissegmentet de var i før også. For eksempel ved å senke prisen på 40 kWh-utgaven og beholde den i salg etter at 62 kWh-utgaven kommer. 2 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Hvorfor er CCS overlegent Chademo? Er det noen grunn til å foretrekke det ene fremfor det andre? Akkurat nå virder det som Chademo er det vanligste... Er vel heller motsatt at css er det vanligste kun nissan som selger ny bil med chademo i europa samt kia soul men den utgår og får ccs til sommeren med ny modell. Annet problem at du har ladere som ionity som kun har ccs ladere så enten må nissan lage egne ladestasjoner eller håpe på at andre bygger ut ladere med chademo. Er man uheldig så kan man komme til et sted for å lade men siden ccs er mest brukte så har de fleste ladere der ccs mens kanskje 1-2 ladere med chademo som er i bruk så blir man sittende å vente da. Endret 9. januar 2019 av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Nissan har vell om jeg husker rett en del økonomiske investeringer i chademo og dermed stort incentiv for å bruke det. Type2 og CCS er vell uansett dømt til å ta over på sikt. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Kan de nye Leafene stoppe ladingen ved 80%?Er det mulig å be laderen(hjemme) å stoppe ved 80%? Lenke til kommentar
Populært innlegg 1P4XZQB7 Skrevet 9. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Hvorfor er CCS overlegent Chademo? Er det noen grunn til å foretrekke det ene fremfor det andre? Akkurat nå virder det som Chademo er det vanligste... CCS er på ingen måte overlegen. CCS er et stykke 'komitearbeide,' om du forstår hvor jeg vil. Mellom annet resulterte dette arbeidet i denne forferdelige Fraaankenplug, som så likevel ikke er felles mellom USA og Europa. Som du ser så har Kina valgt nok en variant, der kommunikasjonen i likhet med CHAdeMO løper over CAN bus. CAN bus er standard vare i nærmest alle biler, uansett drivverk og fabrikat. Mens CCS i stedet er basert på IEEE 1901 HomePlug GreenPHY Power Line Communication, som etter standarden skal kunne overlagres enten AC pinnene eller alternativt lavspente Control Pilot pinnen. I praksis bare CP pinnen. Bare at sistnevnte pinne allerede er opptatt med bakoverkompatibel PWM signalering i henhold til SAE J1772 interlock protokollen, som i sin tid ble definert av Yazaki i kombinasjon med den kontakten som i ettertid er blitt kjent som IEC 62196 Type 1. En interlock protokoll som altså er adoptert av Europa også for IEC 62196 Type 2. Der Type 2 er en trefasekontakt, mens Type 1 bare er enkletfase – nok en kulturforskjell mellom Europa og USA. IEEE 1901 HomePlug GreenPHY PLC er det forøvrig i praksis bare 'elskverdige' Qualcomm som leverer chipset til. Fantastisk. Søppel. Kunne de ikke bare sørget for (half-duplex) Ethernet over CP+PP pinnene i stedet? Galvanisk skille og impedanstilpasning får man så likevel i Magnetic'en. Og Proximity Pilot interlock får man på kjøpet uansett. CHAdeMO protokollen er forøvrig ikke offentlig kjent, men det lille vi vet indikerer en intrikat interlock funksjonalitet lenge før CAN bus tar over. CHAdeMO sitt største hinder er at den er proprietær. EU parlamentet vurderte tilbake i 2013 å forby CHAdeMO fra og med 2019. Mennekes foreslo i sin tid sin VDE-AR-E_2623-2-2 til hva som etterhvert ble antatt som IEC 62196 Type 2. Bare at Mennekes mente at kontakten skulle modeswitches slik at DC hurtiglading kunne foregå over den samme kontakten, uten den heslige CCS dobbelthaken hengende under. Tesla tok dem på ordet med Europaversjonene av Modell S og X. Tesla må med det nødvendigvis også overholde SAE 1772 protokollen, men ikke IEEE 1901 HomePlug GreenPHY. En klar forbedring, og en langt mer elegant løsning. Som de nå forlater med Modell 3… Tesla kontraherte forøvrig et forsterket kontaktsett fra Mennekes, som er kapabelt til mer som 120 kW DC. Originalt tåler kontakten 500VDC • 140A = 70 kW DC. Skal vi over ~150 kW, så trengs en ekstra kontakt med innebygget vannkjøling, ikke en dobbelthake! Endret 5. juni 2019 av 1P4XZQB7 18 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Takk! Slike gode tekniske innlegg er det alt for få av på forumet til TU. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) CCS er på ingen måte overlegen. CCS er et stykke 'komitearbeide,' om du forstår hvor jeg vil. Mellom annet resulterte dette arbeidet i denne forferdelige Fraaankenplug, som så likevel ikke er felles mellom USA og Europa.På noen måter er CCS overlegen. Hovedfordelen er at man får enfase, trefase og DC i samme plugg. CHAdeMO støtter kun DC, slik at man må i tillegg ha en Type 1 eller Type 2. Når man sparer en plugg, så kan man fort kutte produksjonskostnaden per bil med noe sånt som $100. Og så er det jo også et faktum at CCS er vedtatt som den europeiske standarden, så i forhold til hva man bør ha på en bil, så er det en *stor* fordel å ha CCS. 100 kW CHAdeMO vil etter all sannsynlighet aldri nå særlig utbredelse i Europa. Ca alle de store ladeoperatørene i Europa sier at de vil sette opp ladere med kun CCS. Altså, kjøper man en Leaf med støtte for 100 kW CHAdeMO, så må man bare forvente at det man vil ha av hurtiglademuligheter vil være det eksisterende nettverket av 50 kW CHAdeMO ladere, og det er også usikkert hvor lenge man har det... Ettersom disse laderne går i stykker vil de neppe bli erstattet, så man vil ende opp med færre og færre lademuligheter. Her i Norge vil nok CHAdeMO fortsatt leve videre en del år, ettersom vi har en betydelig andel biler med CHAdeMO, men ellers i Europa er det ganske få biler med CHAdeMO, og det finnes rett og slett ikke noe driftsgrunnlag. Det vil ikke komme nok penger inn for å vedlikeholde laderne. Altså om 5-10 år ville det ikke overraske meg om at det vil fortsatt være 50 kW CHAdeMO ladere i Norge, mens disse er stort sett fjernet i resten av Europa. Endret 9. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen 7 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Er i tenkeboksen for å oppgradere fra gammel til ny Leaf (men ingen hast, og følger det økende modellutvalget med interesse). Tror ikke jeg kommer til å velge 62 kWh utfra dette. Virker uforholdsmessig mye dyrere, og jeg er allerede av den oppfatning at mange overestimerer behovet for rekkevidde voldsomt. Det skurrer å drasse rundt på en tyngre batteripakke når brorbarten av kjøringen er småturer likevel (men dette er selvsagt individuelt). Imidlertid er oppgradert versjon av 40 kWh-modellen interessant. Ny app og større skjerm høres fornuftig ut. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Det store ankepunktet er at de faktisk kjører på UTEN kjøling. Det er så absurd at ingen skjønner noenting. 7 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Det store ankepunktet er at de faktisk kjører på UTEN kjøling. Det er så absurd at ingen skjønner noenting. Trolig er dette en feil fra starten av. Hvis du ser på batteripakken, er det ikke mye plass igjen til noe kjølesystem til battericellene. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Er i tenkeboksen for å oppgradere fra gammel til ny Leaf (men ingen hast, og følger det økende modellutvalget med interesse). Tror ikke jeg kommer til å velge 62 kWh utfra dette. Virker uforholdsmessig mye dyrere, og jeg er allerede av den oppfatning at mange overestimerer behovet for rekkevidde voldsomt. Det skurrer å drasse rundt på en tyngre batteripakke når brorbarten av kjøringen er småturer likevel (men dette er selvsagt individuelt). Imidlertid er oppgradert versjon av 40 kWh-modellen interessant. Ny app og større skjerm høres fornuftig ut. I følge artikkelen er ikke 62kWh batteriet noe særlig større enn 40kWh batteriet så du trenger sannsynligvis ikke bekymre deg om ekstra vekt. Rekkeviddebehovet ditt vurderer du selvfølgelig best selv. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Ok, men har den hengerfeste? 1 Lenke til kommentar
furmyrm Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Det var vel ikke LG Chem som leverte batteriene, men AESC på tidligere Leaf. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå