Gå til innhold

Her er nye Nissan Leaf med større batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det var den dårligste analogien jeg har sett så langt i år (men det er jo bare begynnelsen av januar).

Hvorfor det, dette er jo samme bilen, bare med større tank. Blir jo ikke en ny model for det.

Du tok det som er lite interessant i en vanlig bil og sammenligner med noe som er alfa-omega i en elbil og forstår ikke bæret? Prøv hardere.

 

...AMG betyr bare bedre gulvmatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde uansett ikke bety en så kraftig økning i prisen.

 

Tja, vi for se hvordan markedet faktisk responderer. Ved lansering av 40 kwh utgaven av bilen var det mange her som mente nissan hadde priset seg ut av konkuransen og mente denne var alt for dyr. Et lite år senere var det den mest solgte bilen i Norge for 2018 :) .

 

64 000 ekstra for 67 flere hester og 22 eksta kwh syns vertfall jeg at var helt som forventet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt idiotisk at de valgte chademo! De fleste nye biler kommer med CCS. Og mange nye ladere har bare CCS. Noe denne bilen ikke kan lade på. Nye ladenettet til ionity som kommer i Europa nå der du har 1 brikke for hele Europa er bare på CCS. Og det er circle k lynladerne også bare med ccs. Og i Europa generelt mer ccs enn chademo. Så lite framtidsrettet bil

Hvor utbredt er CCS i f.eks. Japan og Asia? Tror nok Nissan har sine grunner til å gå Chademo. Men, de kunne jo hatt forskjellige utgaver av den, ala Tesla, hvor de har forskjellige ladeplugger i USA/Europa osv.

Lenke til kommentar

Grunnen til Nissan går for CHAdeMO er ganske enkelt og greit vehicle to grid funksjonaliteten, altså at bilen kan føre strøm tilbake til strømnettet som CCS ikke har. Dette er en funksjonalitet som blir tungt reklamert med i de fleste land utenom norge. Dette tipper jeg er grunnet mafiaen som er nettselskapene her til lands som ikke vil tillate bruk av dette, en kan jo tross alt risikere å faktisk få lavere strømregning av slikt... 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Du tok det som er lite interessant i en vanlig bil og sammenligner med noe som er alfa-omega i en elbil og forstår ikke bæret? Prøv hardere.

 

...AMG betyr bare bedre gulvmatter.

Analogien funker jo likt, at når Mercedes kommer med en. AAMG versjon av E-klassen så er det ikke en ny model, bare en ny variant av samme modellen.

Lenke til kommentar

Så det eneste som er nevneverdig nytt er et større batteri, og det skal de ha 64 000 kr ekstra for? Det er ca 3 000 kr per kWt...

Det er da ikke så galt. Byggekostnad for batterier ligger gjerne på 1000-2000 kr/kwh. Du er innforstått med at marginene på tilvalg til biler alltid ligger langt høyere enn enn marginen på grunnprisen.
Lenke til kommentar

Spennende, blir nok enda en storselger for nissan dette her :)

Storselger, med såpass begrenset produksjon?

 

 

 

Så hvem i huleste kjøper denne i steden for en Tesla Model 3?

 

Ja Teslaen koster 90000,- mer, men med så lave renter som er nå er ikke det mye mer i mnd akkurat. 2mnd ventetid på model3 nå...

Model 3 Standard Range vil sannsynligvis starte på litt over 300.000 kroner.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Grunnen til Nissan går for CHAdeMO er ganske enkelt og greit vehicle to grid funksjonaliteten, altså at bilen kan føre strøm tilbake til strømnettet som CCS ikke har. Dette er en funksjonalitet som blir tungt reklamert med i de fleste land utenom norge. Dette tipper jeg er grunnet mafiaen som er nettselskapene her til lands som ikke vil tillate bruk av dette, en kan jo tross alt risikere å faktisk få lavere strømregning av slikt...

Du glemmer en liten men ganske viktig detalj... Det er ikke Norge som har valgt CCS som standard, men EU. Så da er det kanskje EU som er mafiaen du snakker om?

Lenke til kommentar

Du glemmer en liten men ganske viktig detalj... Det er ikke Norge som har valgt CCS som standard, men EU. Så da er det kanskje EU som er mafiaen du snakker om?

 

Ser ikke helt hvordan EU skal være skyldig i at nettselskapene er så restriktive for å få Vehicle to grid funksjonalitet opp å kjøre. Det som menes med dette er at bilen kan fungere som en powerbank for huset/leilgheten din, en funksjon som kan bli svært nyttig etterhvert som du må betale mer for  bruke strøm på visse tider av døgnet, samt det og vil kunne hjelpe til å avlaste strømnettet. En kan og selge strøm tilbake til netteier fra bilens batteri i perioder med høy strømetterspørsel. 

 

Edit: Leaf er forøvrig godkjent for V2G funksjonalitet i flere europeiske land.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Du sa at Nissan velger CHAdeMO pga. V2G. Så sa du at CCS ikke har dette. Og CCS er standarden EU har falt ned på og som tydeligvis da hindrer V2G. Som skal være en konspirasjon for at norsk nettselskapsmafia skal kunne holde strømregningen høy.

 

Eller?

Lenke til kommentar

Du sa at Nissan velger CHAdeMO pga. V2G. Så sa du at CCS ikke har dette. Og CCS er standarden EU har falt ned på og som tydeligvis da hindrer V2G. Som skal være en konspirasjon for at norsk nettselskapsmafia skal kunne holde strømregningen høy.

 

Eller?

 

V2G over CHAdeMO er godkjent i tyskland, landet som har pushet frem CCS standarden, så betviler at det har noe med det å gjøre.  Ved hurtiglade stasjoner plassert langs veien er ikke V2G relevant da du der bare vil fylle bilen med så mye strøm som mulig på kortest mulig tid. Har du et solcelle anlegg i norge kan du selge strømmen tilbake til nettet for det du produsere over eget behov dersom du er plusskunde, så infrastrukturen er på plass for å få til dette. Det er strømlevrandørene som gjør seg vanskelige ikke noe annet, det har ingenting med CCS vs CHAdeMO eller EU å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Du sa at Nissan velger CHAdeMO pga. V2G. Så sa du at CCS ikke har dette. Og CCS er standarden EU har falt ned på og som tydeligvis da hindrer V2G. Som skal være en konspirasjon for at norsk nettselskapsmafia skal kunne holde strømregningen høy.

 

Eller?

 

V2G over CHAdeMO er godkjent i tyskland, landet som har pushet frem CCS standarden, så betviler at det har noe med det å gjøre.  Ved hurtiglade stasjoner plassert langs veien er ikke V2G relevant da du der bare vil fylle bilen med så mye strøm som mulig på kortest mulig tid. Har du et solcelle anlegg i norge kan du selge strømmen tilbake til nettet for det du produsere over eget behov dersom du er plusskunde, så infrastrukturen er på plass for å få til dette. Det er strømlevrandørene som gjør seg vanskelige ikke noe annet, det har ingenting med CCS vs CHAdeMO eller EU å gjøre.

Jeg vil tro at folk flest heller vil ha flere tilgjengelige ladestasjoner en V2G. Jeg kan ta feil. Hadde heller kjøpt et stasjonært batteri til å cycle det opp og ned hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...