Gå til innhold

Kan denne vinen reddes?

m20k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge du får korken ut, er det ikke så farlig hvordan. Trykk den inn om nødvendig, eller grav den forsiktig ut. Du kan alltids sile vinen etterpå.

De fleste er redd for å få korkbiter i vinen, de har hørt om "kork i vinen", men det er ikke snakk om korkbiter, det er utvikling av "trikloranisol"i korken, som gir muggsmak/-lukt av vinen. Ikke farlig, men ødelegger smaken. En "frisk" kork setter ikke smak, om du bare fisker den ut.

Jeg drakk en nesten 50 år gammel flaske med tysk dessertvin i fjor. Korken gikk i småbiter, og vi måtte sile den. Men den smakte like himmelsk for det, korken hadde heldigvis holdt tett. I ditt tilfelle høres det ut som den har holdt "for tett", og sitter fast. Men det fenomenet må vi nesten få beskrevet litt nærmere for å komme med gode råd.

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Sikkert fine metoder, det der, hvis man mangler korketrekker ...

Hvis korken sitter så hardt at man ikke klarer å trekke den ut med en korketrekker, så er jeg i tvil om det holder å varme opp luften inni flasken.

Men kanskje det hjelper å varme opp flaskehalsen slik at korken blir varmet opp og blir mykere og lettere løsner?

(Basert på total mangel på kunnskap om hvordan kork oppfører seg når den varmes opp.)

Alternativt, basert på metoden med treskrue og gaffel i videoen ovenfor, kan man snekre en liten jigg som holder flasken fast og lar en bruke en brekkstang for å få høyere trekkraft på korketrekkeren?

Skader ikke å prøve. Det er heller ikke 100% klart hva som har skjedd. På bildet kan det se ut som om opptrekkeren knakk eller at korken var litt svak i toppen. 

Lenke til kommentar

De fleste er redd for å få korkbiter i vinen,

Korkebitar i vinen er ubehageleg sjølv om det er smaklaust.

Opplevinga av å nyte ein god vin blir redusert når ein kjenner korbitane på tunga etterpå.

Små bitar av kork er også notorisk vanskelig å spytte ut, så ein ender ofte opp med å sitte å plukke korkbitar frå tunga med to fingre mellom supane.

Så dersom ein klarer å unngå kork i vinen så er det det aller beste, og om ein får kork i vinen så bør ein ta seg tid til å fjerne korkbitane før servering.

Lenke til kommentar

Så dersom ein klarer å unngå kork i vinen så er det det aller beste, og om ein får kork i vinen så bør ein ta seg tid til å fjerne korkbitane før servering.

Ja, men noen tror at disse korkbitene setter usmak på vinen og gjør at den ikke kan drikkes.

Det er som du sier bare å fjerne dem.

Lenke til kommentar

Korkebitar i vinen er ubehageleg sjølv om det er smaklaust.

Opplevinga av å nyte ein god vin blir redusert når ein kjenner korbitane på tunga etterpå.

Små bitar av kork er også notorisk vanskelig å spytte ut, så ein ender ofte opp med å sitte å plukke korkbitar frå tunga med to fingre mellom supane.

Jeg er ikke så kresen sånn. Er det en korkbit i vinslurken eller et bein i fiskebiten som unnslipper mitt blikk og havner på tunga så plukker jeg det ut, legger det på kanten av tallerkenen og tenker ikke mer på det. Med fingrene om nødvendig, og om noe ser spørrende på meg så sier jeg "kork" eller "bein".

Hvis det er bare er kork og bein hele tiden, så er det selvsagt verre. Og ja, det var derfor jeg sa at man kan sile vinen før man serverer den om nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hender ofte at jeg må åpne en vin uten korketrekker, og da skyver jeg den bare ned i vinen!

Det er enda lettere å presse en kork nedover enn å dra den opp og ut. Bruk bakenden på en øse, sleiv eller lignende.

Korken blir da liggende nedi flaska til vinen er drukket. Ingen problem: Vinen er borti baksiden på korken i årevis uansett, og tåler det fint.

Lenke til kommentar

Tipset blir kanskje mer anvendelig om du forteller hvordan dere gjorde det.. :)

Ja, akkurat ?? Man tar et klede/tøy rundt vinflaskas nedre del for å beskytte hender, så du ker man bunnen av flaska forsiktig mot trestammen og ser at korka løsner litt etter litt. Det funker som fjell. Dette gjentas helt til korka er nesten ute og man trekker den da bare ut med hendene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...