Gå til innhold

Kan denne vinen reddes?

m20k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil på ingen måte anbefale å skjære, knuse eller bore i sjølve flaska på grunn av faren for glasbrot.

Sablering fungerer (som oftast) på musserande vin sidan trykket i flaska bles eventuelle glasbitar ut og vekk frå vinen.

Den mest skånsomme måten å opne denne flaska på er å skyve korka nedi flaska, då vil du ofte klare å dekantere vinen over i ein karaffel utan for mykje rot.

Det andre alternativet er å grave ut korka, helst i så store bitar som du får til. Då vil det nok flyte mindre korkbitar og støv i overflata. Dette fjerner du enklast ved å "fiske" med eit kaffefilter, q-tips eller liknande.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ein interessant kombinasjon på bordet der. Nugatti, sjokoladesaus (?), Pepsi Max og ei flaske raudvin. Nye kombinasjonar.

Haha! :D

Skal prøve igjen i kveld. Skotrikset prøvde jeg i går, fungerte dårlig. Tar gjerne i mot flere råd.

Lenke til kommentar

Sikkert fine metoder, det der, hvis man mangler korketrekker ...

Hvis korken sitter så hardt at man ikke klarer å trekke den ut med en korketrekker, så er jeg i tvil om det holder å varme opp luften inni flasken.

Men kanskje det hjelper å varme opp flaskehalsen slik at korken blir varmet opp og blir mykere og lettere løsner?

(Basert på total mangel på kunnskap om hvordan kork oppfører seg når den varmes opp.)

Alternativt, basert på metoden med treskrue og gaffel i videoen ovenfor, kan man snekre en liten jigg som holder flasken fast og lar en bruke en brekkstang for å få høyere trekkraft på korketrekkeren?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert fine metoder, det der, hvis man mangler korketrekker ...

Hvis korken sitter så hardt at man ikke klarer å trekke den ut med en korketrekker, så er jeg i tvil om det holder å varme opp luften inni flasken.

Men kanskje det hjelper å varme opp flaskehalsen slik at korken blir varmet opp og blir mykere og lettere løsner?

(Basert på total mangel på kunnskap om hvordan kork oppfører seg når den varmes opp.)

Alternativt, basert på metoden med treskrue og gaffel i videoen ovenfor, kan man snekre en liten jigg som holder flasken fast og lar en bruke en brekkstang for å få høyere trekkraft på korketrekkeren?

Glas vil utvide seg når det blir varma opp, men eg tvilar på det utvidar seg nok til at korken blir nemneverdig lausare.

Eg ville prøvd å dra den opp med tang, eventuelt skrudd den lengre ned først for å få med heile korken om det er mogleg.

Lenke til kommentar

Fortell meg hvorfor det kalles "dørslag".

Fordi vi ikke lenger skriver "durchschlag" på norsk. (I den grad vi noengang har skrevet det; det kom vel inn muntlig.)

Det betyr følgelig "gjennomslag"; noe man bruker til å "slå vannet gjennom".

Now you know!

edit: det kommer fra tysk, om ikke det var selbstverständlich

Endret av nebrewfoz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...