TheOats Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Dette er veldig forvirrende for meg å jeg trenger litt hjelp. Jeg hadde lyst til å skifte strøm leverandør for litt siden. Jeg valgte denne avtalen fra Gudbrandsdal Energi: https://www.ge.no/stromavtale/vinterspot2019 Noen dager senere fikk jeg en telefon fra Los (selskapet jeg hadde fra før). De ville beholde meg som kunde selvfølgelig. De sa at jeg kunne få et bedre tilbud av dem enn det jeg fikk av GE. Jeg ba dem sende tilbudet på en e-post. Fikk denne e-posten: Det er mye her jeg ikke forstår som for eksempel, hvorfor er prisen 4.95 fra Los og 51.94 fra GE? Den store forskjellen virker rar. Disse er sikkert veldig dumme spørsmål, men jeg har INGEN peiling på noe av dette. Kan noen hjelpe meg litt? Hvilken av disse bør jeg velge? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 hvorfor er prisen 4.95 fra Los og 51.94 fra GE? 4.95 er påslaget til LOS, (spot)prisen på strømmen kommer altså i tillegg. Er det GE Vinterspot 2019 som har den andre prisen? 1 Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 9. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2019 4.95 er påslaget til LOS, (spot)prisen på strømmen kommer altså i tillegg. Er det GE Vinterspot 2019 som har den andre prisen? Åja! Hvorfor gjør de dette så innviklet å vanskelig å forstå? Ja det er GE vinterspot som har den andre. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Åja! Hvorfor gjør de dette så innviklet å vanskelig å forstå? Prisen på strømmen på spotprisavtaler er litt vanskelig å presentere siden det er prisen på Nordpools strømbørs som gjelder. Man vet altså ikke hva prisen på strømmen er f.eks. i morgen om to dager kl 06.00-07.00 eller om en uke osv. Dersom man bestiller strøm på en spotprisavtale fra en strømleverandør får man ikke strøm fra dem før ca 2 uker etter bestillingen. Når man sammenligner spotprisavtaler er det påslaget man må sammenligne. Selve prisen på strømmen skal i teorien være det samme (det kan være små forskjeller). GE presenterer dagens strømpris. Edit: Som vist i teksten over. Endret 10. januar 2019 av mobile999 1 Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 9. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2019 Takk for oppklaringen. Forstår dette litt bedre nå Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Så lenge de holder seg til avtalen, og ikke skjulte utgifter (så lenge du innen en viss tid etablerer efaktura og/eller avtalegiro så bør det ikke være noen), så er tilbudet du fikk så lavt du får det. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 GE Vinterspot 2019 er den rimeligste avtalen inntil de setter opp prisen. Dette forutsetter at man oppretter avtalegiro og efaktura/epostfaktura for å unngå gebyr. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Prisen på strømmen på spotprisavtaler er litt vanskelig å presentere siden det er prisen på Nordpools strømbørs som gjelder. Man vet altså ikke hva prisen på strømmen er f.eks. i morgen kl 06.00-07.00 eller om en uke osv. Du kan sjekke strømprisene i morgen: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå