Gå til innhold

Prøver min arbeidsgiver å lure meg ?

Er det jeg som misforstår ?   

24 stemmer

1. 1. Er det galt av meg å nekte andre ansatte å bruke min og samboers bil ?

Anbefalte innlegg

Nei, absolutt ikke! Vi skatter av den 100%

Nei, hvis du leser linken jeg ga deg så er det den private fordelen du skattlegges for.

Ansatte som har anledning til å benytte virksomhetens bil privat, for eksempel fordi bilen tas med hjem til den ansatte og står parkert ved boligen, skal skattlegges for denne fordelen.

At du kan bruke arbeidsgivers bil i arbeidstiden til arbeide medfører ingen skatteplikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et nytt spørsmål ? om vi faktisk lar våre kollegaer bruke firmabilen som vi skatter av i arbeidstiden. Vil det da være en ulempe for oss ? i og med at vår sjef må sette opp km osv ?

Som nevnt så er det vel den private fordelen du skattlegges for. Hvordan mener du at du skattlegges for kjøring i arbeidstiden?

Lenke til kommentar

Som nevnt så er det vel den private fordelen du skattlegges for. Hvordan mener du at du skattlegges for kjøring i arbeidstiden?

Ja, det gjør jeg! for dette har vi snakket med vår sjef flere ganger. Han sier at vi skatter av den både i arbeidstiden og privat. 

Lenke til kommentar

Ja, det gjør jeg! for dette har vi snakket med vår sjef flere ganger. Han sier at vi skatter av den både i arbeidstiden og privat.

Det blir som å få en gratis bil av arbeidsgiver for å bruke den i jobb, men du kan fritt bruke den privat fordi du betaler skatt for at du har den. Det vil si at det er kun du som har råderett over bilen, så sjefen kan ikke pålegge deg å låne den bort til andre. Da må bilen stå parkert på arbeidsplass å være tilgjengelig for alle uten at noen skatter av den.

Lenke til kommentar

Ok, men jeg velger å forholde meg til skatteetaten og ikke en tilfeldig sjef uten kilder. Jeg mener derfor at det er den private tilgangen du skatter for.

Videre, for å svare på det du spør om, så bør dette være regulert i avtalen mellom deg og din kone og deres arebeidsgiver. Å ha tilgang på en bil er en stor økonomisk fordel - det er jo derfor dere skatter av den. Dere må vel ha en avtale som sier noe om hvorvidt dette er i stedet for lønn, hvor lenge dere har krav på bil og sikkert masse annet. Der bør det også stå om arbeidsgiver forbeholder seg retten til å disponere bilen i arbeidstiden eller om dere skal ha eksklusiv bruksrett.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ingenting. "Skatter av". Skjønner ikke det uttrykket.

Det må vel være enklere om enten -du eller arbeidsgiver eier bilen-, så kan enten: 1) Du bruke bilen til og fra jobb, og privat, så mye du måtte ønske, eller 2) Arbeidsgiver lar den som trenger bilen mest i arbeidsøyemed (nærmest en stor jobb, flest mulig kan sitte på til en jobb, osv), få bruke den. Den skal -ikke- brukes privat! Da blir det bare surr med forsikring, vedlikeholdskostnader og alt mulig annet.

Skjønner ikke alt dette styret.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ingenting. "Skatter av". Skjønner ikke det uttrykket.

Å skatte av noe betyr hva er grunnlaget for skatten man betaler.

Man skatter av formue over 1,5 mill (ca)

Man skatter av lønn man får fra arbeidsgiver

Man skatter av naturalytelser man får fra arbeidsgiver.

Når det gjelder naturalytelser er det et komplisert regelverk basert på hvilke naturalytelser og til dels verdien av disse. Les skatte-abc for detaljert info.

Det må vel være enklere om enten -du eller arbeidsgiver eier bilen-, så kan enten: 1) Du bruke bilen til og fra jobb, og privat, så mye du måtte ønske, eller 2) Arbeidsgiver lar den som trenger bilen mest i arbeidsøyemed (nærmest en stor jobb, flest mulig kan sitte på til en jobb, osv), få bruke den. Den skal -ikke- brukes privat! Da blir det bare surr med forsikring, vedlikeholdskostnader og alt mulig annet.

Skjønner ikke alt dette styret.

Å eie en bil privat kan man og da har man selvsagt eksklusiv råderett over denne.

Dersom arbeidsgiver har bil man kan bruke i arbeidstiden, så er også dette uproblematisk. Det er skattefritt så lenge evt privat bruk er skjelden/sporadisk.

Det jeg tror er saken her, er at arbeidsgiver har en bil (om han leaser eller eier er en uvesentlig detalj her). Arbeidsgiver gir TS mulighet til å disponere bilen privat. Det er en skattbar naturalytelse å disponere arbeidsgivers bil privat. (Egne regler for varebiler osv - men det er ikke tema her)

Grunnen til at man inngår slike avtaler er at det kan være økonomisk gunstig (spesielt med el-biler).

Det kan også være praktiske grunner, som at arbeidstaker ikke har bil men at det er veldig praktisk å disponere bil både i arbeid og privat. Evt at han ikke vil bruke sin private bil i arbeid av en eller annen grunn.

Atter andre har det som en standard del av lønnsmodellen sin.

Osv, osv...

At du synes det er upraktisk å blande arbeid og privatliv er vel ikke en grunn til at ingen skal gjøre dette? Den vanligste måten man blander arbeid og privat er ved fri mobil. Mener du at man ikke skal gjøre dette heller?

• Liker 1
Lenke til kommentar

et nytt spørsmål ? om vi faktisk lar våre kollegaer bruke firmabilen som vi skatter av i arbeidstiden. Vil det da være en ulempe for oss ? i og med at vår sjef må sette opp km osv ?

Nei, ikkje om det blir gjort rett.

Du betalar skatt av verdien på den fordelen du har av å bruke bilen privat, kor mykje dei andre køyrer speler ingen rolle, fordi du skatter basert på kor mykje du køyrer utenom det som er jobbrelatert.

I utgangspunktet skal det vell også differansierast mellom kor mykje du brukar bilen etter arbeidstid, og kor mykje sambuaren din brukar bilen.

Lenke til kommentar

Nei, ikkje om det blir gjort rett.

Du betalar skatt av verdien på den fordelen du har av å bruke bilen privat, kor mykje dei andre køyrer speler ingen rolle, fordi du skatter basert på kor mykje du køyrer utenom det som er jobbrelatert.

I utgangspunktet skal det vell også differansierast mellom kor mykje du brukar bilen etter arbeidstid, og kor mykje sambuaren din brukar bilen.

Hvor står det at man skal skatte av faktisk privat bruk? TS sier dette er en vanlig personbil og da skatter man av å disponere bilen, ikke faktisk bruk - i hvert fall står det det hos skatteetaten.

Dvs skatten er en prosent av listepris ikke av antall kilometer kjørt.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Nirolo: Takk for oppklarende svar. Og ja, jeg mener man skal skille mobil fra jobb og privat også ^^ Så mye som mulig skal skilles jobb og privat, så det blir minst mulig grunnlag for misforståelser, så folk kan fokusere 100% på jobb. En durabel telefon koster hva, 200 kr? En bedrift får sikkert 50 stk til innkjøpspris, 100 kr/stk. Bedriftsabonnement på tilbud også vel. Biler også ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...