Gå til innhold

Prøver min arbeidsgiver å lure meg ?

Er det jeg som misforstår ?   

24 stemmer

1. 1. Er det galt av meg å nekte andre ansatte å bruke min og samboers bil ?

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har nylig fått firmabil, og jobber i samme firma.

Vi har fått levert en relativt dyr bil, som vi skatter ca 50.000,- på i året.

Flere i vårt firma virker sjalue, fordi at vi er de eneste som har fått firmabil, og de andre bruker sine egne private biler med kjøregodtgjørelse.

Vår sjef hadde leaset denne bilen før vi fikk den, og kjøpte seg selv ny bil, før han valgte å sette denne bilen på oss, da han ikke trengte den lenger, og vi var på leting etter ny bil på samme tidspunkt.

Etter litt tid spør vår sjef om de andre ansatte kan begynne å bruke bilen som vi skatter av, i arbeidstiden, ca 1-7 timer per dag.

Dette ville vi ikke, og strittet i mot. Vi vil ikke skatte av en bil som alle andre kan bruke gratis, selv om det er snakk om 1-14 timer i uken.

Arbeidsgiver respekterte oss ved vårt valg, men likevel sitter jeg med en følelse av at han ikke er fornøyd med vår uenighet, og vet ikke hva jeg skal argumentere med om det oppstår en ny konflikt.

Samtidig så hevder han at han har lov til å la alle andre i firmaet bruke bilen vi skatter av, så lenge det er i arbeidstiden, selv om dette kommer til å være ødeleggende for meg som allerede viser mye i jobbsammenheng og er avhengig av bil.

Endret av hippsomhapp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du betaler for å ha bilen er det du som bestemmer over den. Hvis han vil at andre skal bruke den må den stå registrert på firmaet å ha kjørebok slik at det kun blir skattet av privat bruk å ikke bilen i seg selv

Tusen takk for svar! Det er firmaet som har leaset den, men den er registrert på meg og det er jeg som skatter av den siden bilen regnes som inntekt. Hva burde jeg argumentere med uten om å virke kjip mot mine kollegaer?:)

Lenke til kommentar

Vi har fått levert en relativt dyr bil, som vi skatter ca 50.000,- på i året.

Samtidig så hevder han at han har lov til å la alle andre i firmaet bruke bilen vi skatter av, så lenge det er i arbeidstiden, selv om dette kommer til å være ødeleggende for meg som allerede viser mye i jobbsammenheng og er avhengig av bil.

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et problem for deg.  Du skatter av å ha firmabilen tilgjengelig til private behov utenfor arbeidstid og det vil du fortsatt ha selv om noen låner den midt på dagen mens du er på jobb.  Det er jo ikke din bil en gang..

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et problem for deg.  Du skatter av å ha firmabilen tilgjengelig til private behov utenfor arbeidstid og det vil du fortsatt ha selv om noen låner den midt på dagen mens du er på jobb.  Det er jo ikke din bil en gang..

Ja, det er ikke det som er problemet. Men jeg bruker jo bilen selv i arbeidstiden? jeg vil ikke begrense mitt arbeid for at kollegaer skal reise med bilen i jobbsammenheng...Da ville jeg jo heller ha kjøpt min egen bil og få kjøregodtgjørelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du betaler for å ha den, da kan jo sjefen låne bort sin bil i stedet hvis han synes det er greit

Nettopp. Helt enig med deg. Men han argumenterer med at det er billigere for firmaet at kollegaer bruker bilen vår, kontra at andre skal få kjøregodtgjørelse med sine egne biler..

Lenke til kommentar

Ja, det gjør jeg

Jeg kjører mye i jobb med firmabil, men skatter ikke noe av det. Hvis jeg bruker bilen privat etter jobb, så må jeg skatte 4,50,- per km

Jeg har jo tilgang på bil 24/7 på jobb, den kan stå hjemme å jeg kan kjøre til å fra jobb. Skatter ingenting før jeg begynner å kjøre utenfor gitt arbeidstid. Om jeg reiser på jobb etter normal arbeidstid merker jeg bare kjøreturen som jobbrelatert og skatter ingenting

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke det som er problemet. Men jeg bruker jo bilen selv i arbeidstiden? jeg vil ikke begrense mitt arbeid for at kollegaer skal reise med bilen i jobbsammenheng...Da ville jeg jo heller ha kjøpt min egen bil og få kjøregodtgjørelse.

Begrense ditt arbeid?  Er forhåpentlig sjefen som fordeler arbeidet.

Det står deg jo fritt å kjøpe egen bil istedet, men om du tror det blir billigere å kjøpe samme type bil, blir du nok skuffet..

Du har fått lenke til reglerne for beskatning av firmabil allerede ser jeg, og som det fremgår, så skattes du naturligvis ikke 100% av den bilen - langt ifra. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Nei, det er faktisk ikke det! Fordi en av våre oppgaver er så frakte med oss kunder til diverse møter som gjør at vi er nødt til å ha plass til minst 4 personer pluss sjåfør.

i tillegg så skal denne firmabilen kunne brukes privat, slik at vi har plass til våre barn i vår firmabil, ved privatebehov etter jobb.  " vi skatter i og etter arbeidstid"

Lenke til kommentar

Jeg kjører mye i jobb med firmabil, men skatter ikke noe av det. Hvis jeg bruker bilen privat etter jobb, så må jeg skatte 4,50,- per km

Jeg har jo tilgang på bil 24/7 på jobb, den kan stå hjemme å jeg kan kjøre til å fra jobb. Skatter ingenting før jeg begynner å kjøre utenfor gitt arbeidstid. Om jeg reiser på jobb etter normal arbeidstid merker jeg bare kjøreturen som jobbrelatert og skatter ingenting

vi har tenkt på å kun bruke bilen i jobbtider, fordi vi vet at det er gunstig skattemessig, men vi la det fra oss, når vi bestemte oss for å ikke kjøpe ny bil privat, når vi fikk tilsvarende mulighet ved valg av bil, med vår nåværende firmabil :)

Lenke til kommentar

Begrense ditt arbeid?  Er forhåpentlig sjefen som fordeler arbeidet.

Det står deg jo fritt å kjøpe egen bil istedet, men om du tror det blir billigere å kjøpe samme type bil, blir du nok skuffet..

Du har fått lenke til reglerne for beskatning av firmabil allerede ser jeg, og som det fremgår, så skattes du naturligvis ikke 100% av den bilen - langt ifra. 

Begrenset arbeid, i den form av at jeg ikke kan reise ut i møter 5 dager i uken, men 4, som vil gi meg en ekstra kontordag! Der jeg ikke har muligheten til å møte kunder, partnere, eller gjøre annet sentralt arbeid som ikke alltid kan planlegges dager i forveien, men som skjer akutt. 

Hvis jeg ikke har muligheten til å dukke opp, risikerer jeg å tape penger, på en kunde som er misfornøyd, og da snakker vi større summer. 

jeg hadde heller ikke forventet at vår nye bil skulle bli "billig" men jeg hadde ikke noe ønske om at jeg og min samboer skulle trenge å skatte en bil, for å så kjøpe en bil ved siden av for eget bruk. Det er jo som å smøre margarin på flesk. Da vil jeg heller kjøpe en bil, som jeg og samboer er fornøyd med, og droppe å skatte av en annen som alle andre skal ta fordeler av.

Lenke til kommentar

Da vil jeg heller kjøpe en bil, som jeg og samboer er fornøyd med, og droppe å skatte av en annen som alle andre skal ta fordeler av.

Det er også helt greit, da gjør du bare det.  Men gjør deg selv en tjeneste og regn på tallene først når du har funnet en bil du kan akseptere og se om det når alt kommer til alt er billigere eller dyrere enn å skatte av firmabilen. 

Lenke til kommentar

Nei, det er faktisk ikke det! Fordi en av våre oppgaver er så frakte med oss kunder til diverse møter som gjør at vi er nødt til å ha plass til minst 4 personer pluss sjåfør.

i tillegg så skal denne firmabilen kunne brukes privat, slik at vi har plass til våre barn i vår firmabil, ved privatebehov etter jobb. " vi skatter i og etter arbeidstid"

Spørsmålet om varebil var til posten over min, altså til brukeren Fjernsyn - beklager hvis det var uklart.

Hans situasjon blir da ikke lik din, siden han ikke har en "vanlig" bil. Den kan ikke sammenlignes skattemessig pga egne regler for varebiler.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...