Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Huyndai Ioniq eller E-golf?


Anbefalte innlegg

Absolutt, Ioniq har snitt på 12,2kWh og e-Golf 12,4kWh, etter 20.000km utgjør det en forskjell på snaut 24,- med dagens strømpris :)

Jaha?

 

Ioniq;

15,4 kWh/100 km

 

e-Golf 2017;

17,4 kWh/100 km

 

https://pushevs.com/electric-car-range-efficiency-epa/

 

https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/

 

Begge sidene mener det utgjør en faktisk forskjell på ca 15,2%

 

 

Det er fortsatt bare snakk om rundt 500kr i forskjell, men det er en grunn til at Ioniq går like langt som en e-Golf, selv om den har 4kWh mindre batteri.

 

Forøvrig så støtter vel Ioniq 70kW hurtiglading, mens golfen bare har 40kW?

Endret av MariusJS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet ioniq og eier en e-golf. 

 

e-Golf føles mer påkostet. Vi har den som er oppgitt til 30 mil rekkevidde. På en god dag med medvind og over 20 grader og pen kjøring får du nok opp mot 30 mil rekkevidde, men i praksis nei. En varm sommerdag klarer du nok greit 25 mil hvis du ikke kjører E6. På vinteren under -5 grader bør du ikke regne med mer enn maks 15 mil ved normal kjøring. 

 

For oss så holder dette uansett, men har du 10 mil t/r jobb så glem det. Spesielt hvis du kjører E6.

 

Ioniq skal vel ha noe bedre batterilevetid har jeg hørt, men siden ikke levetiden var avgjørende for oss, så ble det e-Golf. Den er bare bedre å kjøre og virker mer påkostet.

 

Vi har eid bilen i litt over ett år nå og vi har ikke hatt noe problemer med den over hodet. Den forp**** appen er helt tragisk og virker sjelden. Jeg aner ikke hvorfor og vi har vert i prat med Møller angående denne flere ganger. Den virker litt som den vil selv. Dette har jo ikke noe med bilen å gjøre sånn sett, men det er kanskje det største irritasjonsmomentet. Møller i seg selv har jeg jevnt over god erfaring med. har stort sett eid VW/Audi så lenge jeg har levd. Jeg har eid en 2002 mandags golf som var pyton, men ellers har jeg vert veldig fornøyd med de andre bilene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Jaha?

 

Ioniq;

15,4 kWh/100 km

 

e-Golf 2017;

17,4 kWh/100 km

 

https://pushevs.com/electric-car-range-efficiency-epa/

 

https://cleantechnica.com/2018/06/30/what-are-the-most-efficient-electric-cars/

 

Begge sidene mener det utgjør en faktisk forskjell på ca 15,2%

 

 

Det er fortsatt bare snakk om rundt 500kr i forskjell, men det er en grunn til at Ioniq går like langt som en e-Golf, selv om den har 4kWh mindre batteri.

 

Forøvrig så støtter vel Ioniq 70kW hurtiglading, mens golfen bare har 40kW?

 

http://autobest.org/first-european-independent-ev-real-range-test-press-release/

 

https://www.dinside.no/motor/kun-fire-av-ti-elbiler-holder-det-de-lover/70131405

 

Ioniq; 12,2

 

e-Golf; 12,4

 

Min egen e-golf har snittforbruk på 12,6 de siste 6mnd. (fabrikken oppgir 12,8)

 

17,4kWh er hva en Tesla S bruker, som er betraktelig større bil enn de vi diskuterer her.

Anbefaler deg å prøve elbil til neste gang ;)

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://autobest.org/first-european-independent-ev-real-range-test-press-release/

 

https://www.dinside.no/motor/kun-fire-av-ti-elbiler-holder-det-de-lover/70131405

 

Ioniq; 12,2

 

e-Golf; 12,4

 

Min egen e-golf har snittforbruk på 12,6 de siste 6mnd. (fabrikken oppgir 12,8)

 

17,4kWh er hva en Tesla S bruker, som er betraktelig større bil enn de vi diskuterer her.

Anbefaler deg å prøve elbil til neste gang ;)

Model S bruker i snitt langt mer.

Lenke til kommentar

12.6 har jeg aldri vert ned i med vår e-Golf vertfall. Ligger som oftest rundt 16-17 ved normal kjøring. 

 

Forbruk varrierer så klart ut i fra kjørestil. En kollega ligger også på rundt 16 med sin første e-golf, men det er bla pga 19" felger.

Lenke til kommentar

Min egen e-golf har snittforbruk på 12,6 de siste 6mnd. (fabrikken oppgir 12,8)

 

17,4kWh er hva en Tesla S bruker, som er betraktelig større bil enn de vi diskuterer her.

Anbefaler deg å prøve elbil til neste gang ;)

Du bruker ikke din tilfeldigvis til hovedsakelig pendling/bykjøring i maks 80 km/t?

 

 

Har prøvd elbil, men tilhører nok den delen av befolkningen som ikke har råd til å kjøpe en elbil bare for å spare litt bompenger, samt at jeg uansett måtte hatt en ekstra bil i tillegg for langturer.

 

Hadde jeg derimot hatt råd, så hadde nok Ioniq vært ganske nær toppen av lista når det kommer til bilene som ikke koster det samme som en leilighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den forp**** appen er helt tragisk og virker sjelden. Jeg aner ikke hvorfor og vi har vert i prat med Møller angående denne flere ganger. Den virker litt som den vil selv. Dette har jo ikke noe med bilen å gjøre sånn sett, men det er kanskje det største irritasjonsmomentet. 

 

Høres jo ut som appen til Nissan Leaf, merkelig at elbil produsentene ikke skal få til dette. Appen til volvoen jeg hadde før fungerte feilfritt de 3 årene jeg hadde denne.

 

Hyundai har dog løst dette fint, de har ikke app til Ioniq :p

Lenke til kommentar

Har prøvd elbil, men tilhører nok den delen av befolkningen som ikke har råd til å kjøpe en elbil bare for å spare litt bompenger, samt at jeg uansett måtte hatt en ekstra bil i tillegg for langturer.

 

Bare som en liten sidenote, en sparer mest i drivstoff så lenge en ikke bor på finnøy eller andre plasser med ekstreme bompenger. 

 

Personlig har jeg spart ca 60 000 i drivstoff utgifter. 

Lenke til kommentar

Du bruker ikke din tilfeldigvis til hovedsakelig pendling/bykjøring i maks 80 km/t?

 

 

Har prøvd elbil, men tilhører nok den delen av befolkningen som ikke har råd til å kjøpe en elbil bare for å spare litt bompenger, samt at jeg uansett måtte hatt en ekstra bil i tillegg for langturer.

 

Hadde jeg derimot hatt råd, så hadde nok Ioniq vært ganske nær toppen av lista når det kommer til bilene som ikke koster det samme som en leilighet.

 

Brukes ikke så mye på Autobahn nei, men 99% av daglig behov kjøres med den. (resten med henger).

 

Hvis man vurderer en Ioniq opp mot e-Golf som denne tråden handler om vil forskjeller som forbruk og hurtiglading være lite vesentlig.

Forbruket er som nevnt så lite at det knapt merkes.

 

Ioniq har fordel med aktiv kjøling til batteriet og kan derfor lades kjappere på en del hurtigladere.

Men folk flest som kjøper sub 40kHw batteri biler er ikke de som må hurtiglade daglig, da har de kjøpt feil bil.

For de fleste er en hurtiglading i uka/mnd mest realistisk og om man bruker 14 eller 17 minutter på å lade her bør ikke bety for mye i bilvalget.

 

Største forskjellen på de to er pris og opplevd kvalitetsforskjell. Noen verdsetter det siste, men begge er veldig gode biler for mange.

Lenke til kommentar

Bare som en liten sidenote, en sparer mest i drivstoff så lenge en ikke bor på finnøy eller andre plasser med ekstreme bompenger. 

 

Personlig har jeg spart ca 60 000 i drivstoff utgifter.

Bruker faktisk mer i bompenger enn i drivstoff i måneden om du bare ser på til og fra jobb, har forøvrig sånn halvveis mulighet for å eventuelt lade elbil på jobb, og ingen mulighet til å lade hjemme...

 

Betaler da 60kr i bommen pr dag før rabatt, også blir det vel 2-3 bommer til mot Lørenskog/Lillestrøm på sikt :/

 

Brukes ikke så mye på Autobahn nei, men 99% av daglig behov kjøres med den. (resten med henger).

 

Største forskjellen på de to er pris og opplevd kvalitetsforskjell. Noen verdsetter det siste, men begge er veldig gode biler for mange.

Spørs jo fort hvor i landet man bor, her på Østlandet er det mange steder det er veldig aktuelt å kjøre i 110/100 over lengre strekninger.

 

Det finnes vel forøvrig ganske mange forskjellige utstyrspakker til begge modeller over flere årganger, så du finner vel til stor grad en del tilsvarende om du bruker like mye på hver modell. Personlig ville jeg også egentlig valgt Ioniq over e-Golf rett og slett pga mange både kjente og i familiens opplevelser med VAG biler/Møller... (hovedsakelig Møller)

Lenke til kommentar

Forbruk varrierer så klart ut i fra kjørestil. En kollega ligger også på rundt 16 med sin første e-golf, men det er bla pga 19" felger.

Jeg har testet noen få ganger å kjøre så økonomisk jeg bare kan til jobb. Midt på sommeren så klarte jeg å komme ned i rundt 13, men det var nesten litt slitsomt. At man kan kjøre normalt og klare forbruk på rundt 12 synes jeg nesten er rart. Da må det i såfall være noe alvorlig galt med vår bil. 

 

Hvis man kjører på 12 i snitt og batteriet er på 35kw så betyr det at man med gjennomsnittlig klarer 30 mil. Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Kanskje på sommeren i over 20 grader når man er meget lett på pedalen. Det kan godt være at man teoretisk klarer et slikt forbruk hvis man kjører med egg under pedalen midt på sommeren, men at man klarer dette i hverdagen ved normal kjøring tror jeg ikke noe på. 

 

Å jeg har kjørt e-golf i over ett år nå.

Lenke til kommentar

Golf har 12,7 oppgitt NEDC (skrev 12,8 tidligere)

https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/e-golf-brosjyre.pdf/_jcr_content/renditions/original./e-golf-brosjyre.pdf

 

Jeg er fullt klar over at forbruket er høyere ved lave temperaturer og at mange klarer å få til et høyere forbruk, utslaget er mye tydeligere i en elbil vs en fosil.

 

https://elbil.no/test-av-volkswagen-e-golf-kan-klare-300-kilometer/

"Men det skulle vise seg at det ikke er noe problem å kjøre i 100 km/t på E6 sørover mot svenskegrensen.

Forbruk: Stabilt på 1,4 kWh/mil

Kilowattimer er fortsatt kanskje en smule gresk for nye elbil.no-lesere, men motorveiforbruket på 1,4 kWh/mil tilsvarer altså et bensinforbruk på 0,15 liter på mila."

 

https://elbil.no/test-av-volkswagen-e-golf-helt-klart-blant-de-mest-effektive/

"Ved første sjekkpunkt ved Mjøndalen var gjennomsnittsforbruket 1,1 kWh/mil, før det la på seg betraktelig i stigningene mot neste mellomtid – Åmot (1,24).

Det var ingen spesielt krevende sak å holde forbruket rundt 1,2 videre oppover dalføret som blant annet er kjent for malerne Christian Skredsvig og Theodor Kittelsen.

 

Gjenstående anslått rekkevidde var 115 kilometer etter 63 kjørt, før stigningen opp mot kommunegrensen til Krødsherad. På toppen var turens gjennomsnittsforbruk 1,33 kWh, med antatt gjenstående rekkevidde på 80.

Videre tilbake til Drammen falt forbruket jevnt, og landet på eksakt 1,2 kWh/mil. Det er faktisk 0,07 bedre enn det NEDC-oppgitte forbruket."

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Golf har 12,7 oppgitt NEDC (skrev 12,8 tidligere)

https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/e-golf-brosjyre.pdf/_jcr_content/renditions/original./e-golf-brosjyre.pdf

 

Jeg er fullt klar over at forbruket er høyere ved lave temperaturer og at mange klarer å få til et høyere forbruk, utslaget er mye tydeligere i en elbil vs en fosil.

 

https://elbil.no/test-av-volkswagen-e-golf-kan-klare-300-kilometer/

 

https://elbil.no/test-av-volkswagen-e-golf-helt-klart-blant-de-mest-effektive/

 

 

De har åpenbart ikke helt kontroll på sakene sine. I teknisk dokument oppgir de 1,32. 

 

https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Tekniske%20data%20e-Golf.pdf/_jcr_content/renditions/original./Tekniske%20data%20e-Golf.pdf

 

Jeg stoler mer på ett teknisk dokument enn salgs brosjyre laget av salgsavdelingen. Mulig det er revisjonsendring som har ført til dette også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...