Gå til innhold

Teste laptop batteri


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en laptop som ikke finner batteriet sitt.. Den har ligget en god stund og batteriet er sikkert helt "dødt".

Den sier "batteri not plugged in" og går kun på strøm via AC laderen.

 

Jeg lurte på å lade opp batteriet med en universallader jeg har for å teste om det enten er laptopen eller batteriet i seg selv som feiler. Noen som har erfaring med det?

 

Batteriet er et HP VH08XL fra en EliteBook 8760W.

 

Det er 8 pins i koblingen mellom laptop og batteri, men finner ikke noe layout for hva som er hva  :hmm:

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du lade må du ha spessiel kontroller for å lade, siden det er en grunn for det ikke er kun + og - på det batteriet, fordi da er det ingenting som hindrer overladning.

 

Regn med kontrolleren for batteriet er død, godt mulig også batteriet, kan være batteriet lekker veske og kortslutter kontrolleren.

Batteri til HP EliteBook 8560w, 8570w, 8760w, 8770w Workstation HSTNN-IB2P kompatibelt 14,8V 4600mAh

Lenke til kommentar

Den har faktisk vanligvis en +/-, men du vet jo ikke hvem av de som er hva...

De fleste slike batterier har en BMS innebygd.

 

MEN, når slike batteripakker er så utladet at PC`n ikke gang merker at det er spenning på den så er høyst sannsynlig hele pakken ødelagt. Du kan jo alltids sjekke med et multimeter, men hvis du får noe særlig under 8 volt så kan du antakeligvis kaste hele skiten, eller åpne den opp og se om du kan finne celler som er døde.

 

Du bør ikke forsøke å lade uten at du vet hva du driver med. De kan veldig fort lage magisk røyk ut av BMS`n.

 

Den batteripakken din er forøvrig 8 cellers ifølge HP. Så da er det 2P 4S, da med nom  14,4 v.   

Lenke til kommentar

Den har faktisk vanligvis en +/-, men du vet jo ikke hvem av de som er hva...

De fleste slike batterier har en BMS innebygd.

 

MEN, når slike batteripakker er så utladet at PC`n ikke gang merker at det er spenning på den så er høyst sannsynlig hele pakken ødelagt. Du kan jo alltids sjekke med et multimeter, men hvis du får noe særlig under 8 volt så kan du antakeligvis kaste hele skiten, eller åpne den opp og se om du kan finne celler som er døde.

 

Du bør ikke forsøke å lade uten at du vet hva du driver med. De kan veldig fort lage magisk røyk ut av BMS`n.

 

Den batteripakken din er forøvrig 8 cellers ifølge HP. Så da er det 2P 4S, da med nom  14,4 v.   

 

Har et + og et - tegn på pinnene men det er alt, de 6 andre aner jeg ikke hva er til, måler jeg der får jeg 0.4v ca. Men etter hva jeg har skjønt må du gi et signal til batteripakken (kortslutte en pin mot jord?) før du får gjort noe som helst.

 

Jo er det såppas utladet som du sier er det nok bare søppel..

 

Jeg har hatt hell med og ladet opp mobilbatterier osv. slik, men de er somregel bare 1 cell og ikke 8 cell. Har 6-7 batterier liggende som jeg kan plukke celler fra.

 

Har en slik lader:

https://www.banggood.com/no/Wholesale-IMAX-B6-Digital-RC-Lipo-NiMH-battery-Balance-Charger-p-46220.html?gmcCountry=NO&currency=NOK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=2zou&utm_campaign=ssc-no-no-all&gclid=Cj0KCQiAsdHhBRCwARIsAAhRhsm2Y3G-_RwCgFwIJQNhv6_42i1E9tPHR8bVDLItk03pYqjHMx02ApYaAkN7EALw_wcB&cur_warehouse=CN

Lenke til kommentar

Du kan kanskje sjekke på nett om du finner noen form for "workshop manual" eller hva andre har gjort på det spesifikke battteriet. 

 

Som nevnt har den innebygget BMS så du trenger egentlig ikke en slik lader. Den er dessuten livsfarlig å bruke hvis man ikke vet hvordan man bruker den. Men er samtidig helt genial hvis man vet hvordan den skal brukes. 

 

Hvis du ikke får liv i den fra PC`n, så er den antakeligvis ødelagt. Men som nevnt kan du jo prøve å åpne den opp. Det er ofte ikke helt lett å få til uten å skade plastikken, men fullt mulig. Jeg har fått det til et par ganger. 

 

Og det er helt meningsløst å sette inn celler du ikke vet status på. Jeg har opplevd celler som lades fint opp, og ser ut til å holde spenningen, men spenningen raser når man setter på en last. Eller blir oppbevart en ukes tid uten bruk. Disse vil fucke opp spenningen for hele pakken, og de dårlige cellene vil i praksis diktere hele pakken bruk. 

 

iMaxen kan brukes til å lastteste enkeltceller og litt i serie, men ikke noe i parallell å snakke om.  Jeg tror den bare klarer 50 watt, og maks 5 A.

 

Hvis du ikke har JST-XH (tror jeg det er, husker ikke helt) kabler så bør du lade hvert cellepar for seg.  Og igjen, du må vite hva du gjør. Hvis ett cellepar er helt dødt (og da mener jeg helt dødt) så kan du fort få magisk røyk. 

 

Jeg antar at du vet hvordan 18650 celler skal håndteres, og hvordan laderen fungerer. Ellers bør du ikke røre noe som helst. 

 

 

Jeg selv ville nok jekket opp pakken, og sjekket spenningen på hvert cellepar og se om det er noe spesielt med visse par, eller om det generelt er noe galt med alle. 

Lenke til kommentar

Du kan kanskje sjekke på nett om du finner noen form for "workshop manual" eller hva andre har gjort på det spesifikke battteriet. 

 

Som nevnt har den innebygget BMS så du trenger egentlig ikke en slik lader. Den er dessuten livsfarlig å bruke hvis man ikke vet hvordan man bruker den. Men er samtidig helt genial hvis man vet hvordan den skal brukes. 

 

Hvis du ikke får liv i den fra PC`n, så er den antakeligvis ødelagt. Men som nevnt kan du jo prøve å åpne den opp. Det er ofte ikke helt lett å få til uten å skade plastikken, men fullt mulig. Jeg har fått det til et par ganger. 

 

Og det er helt meningsløst å sette inn celler du ikke vet status på. Jeg har opplevd celler som lades fint opp, og ser ut til å holde spenningen, men spenningen raser når man setter på en last. Eller blir oppbevart en ukes tid uten bruk. Disse vil fucke opp spenningen for hele pakken, og de dårlige cellene vil i praksis diktere hele pakken bruk. 

 

iMaxen kan brukes til å lastteste enkeltceller og litt i serie, men ikke noe i parallell å snakke om.  Jeg tror den bare klarer 50 watt, og maks 5 A.

 

Hvis du ikke har JST-XH (tror jeg det er, husker ikke helt) kabler så bør du lade hvert cellepar for seg.  Og igjen, du må vite hva du gjør. Hvis ett cellepar er helt dødt (og da mener jeg helt dødt) så kan du fort få magisk røyk. 

 

Jeg antar at du vet hvordan 18650 celler skal håndteres, og hvordan laderen fungerer. Ellers bør du ikke røre noe som helst. 

 

 

Jeg selv ville nok jekket opp pakken, og sjekket spenningen på hvert cellepar og se om det er noe spesielt med visse par, eller om det generelt er noe galt med alle. 

 

Takk for mye god info og tips :) Du har nok rett, jeg er allerede i gang med og åpne pakken, det er nok den enkleste måten og sjekke om den er i form.

 

Har litt erfaring med batterier osv. fra da jeg drev mye med RC, så jeg er ikke helt grønn på området, hehe.

 

Har ikke JST XH kabel så blir og ta hver par for seg.

 

Grunn til at jeg vil sjekke før jeg eventuelt kjøper ny er fordi laptopen hadde en skade på hovedkortet som gjør at viften gikk på 100% fra første sekund og batteri blir ikke registrert.

Har forsøkt fikset, men det fikset ikke problemet med at den ikke registrerer batteriet (men vifta ble normal). Et skrujern hadde knekt av noen bittesmå motstander som jeg fikk flytta over fra en delepc.

Lenke til kommentar

Temnelig lite sjangse for å berge de cellene der ja.

Men du kan alltids prøve.

 

Du kjenner sikkert noen som driver på med RC biler eller fly osv. Dem har sikkert en Lipo charger/discharger du kan låne. Da kan du få ladet opp en og en celle og deretter ladet den ut å målt kapasiteten.

 

Måler du under 1000mAh er det ikke så mye å ta vare på. Kan funke noenlunde i lommelykter og slikt eneste.

Lenke til kommentar

Støtter foregående talere. Slike celler liker veldig veldig dårlig å ha så lav speninng over noe tid å snakke om. 

 

Men, du kan jo alltids trøste deg med at pakken allerede var ødelagt for lenge siden. Disse er nemlig ikke selvbalanserende (annet enn i paralell selvsagt), og det at det er så ekstremt lav spenning på hele pakken tyder på at samtlige serier har en en celle som er dårlig, som da har drainet nabocellen. 

 

Du kan selvsagt alltids forsøke å finne en og annen celle som ikke er helt ødelagt (bruk f.eks iMaxen på 1 celle Pb for å få opp volten) i noen minutter før du slenger den over på Li-Ion 1 celle. Men vær veldig forsiktig...  

 

Celler som har fått seg en slik knekk vil nesten aldri bli seg selv igjen. De vil ha stor selvutlading, og dermed ødelegge alle celler de kommer i kontakt med i paralell. I serie vil de kunne fucke opp ladingen, og kan gjør svært stor skade på deg og huset ditt. Og lading med balansering (noe man selvsagt må ha) så vil lading kunne ta dagesvis fordi balanseringkablene ikke kan overføre noe energi å snakke om, men når du tapper batteriet så vil det gå svært raskt...

 

Det å bygge pakker av diverse gamle celler er en stor kunst, og ekstremt tidkrevende med så få celler i parallel. Man får det til å funke i noen uker, og så er man igang igjen. (både selvutladning og mAh må være temmelig likt over hele linja). Bygger man litt større pakker i parallel kan man alltid jukse litt med å slenge på en ekstra celle der man ser det trengs, men det er fortsatt mye styr. Men det er da også lettere å lade en parallell alene hvis man ser det er noe funky. 

Lenke til kommentar

Ja har gitt opp og berge denne pakken.. 3 av de 4 parene hadde ca 0.5v og den første paret ca 1v.

Tenkte å bestille 8 nye celler fra ebay eller noe og bytte de ut med de gamle, men slik jeg har forstått det må BMSen på batteriet nullstilles?

 

Det er risikosport og fikle formye med disse batteriene, det har jeg erfaring med fra før  :wee:

Prøvde og lade opp et 2500mah 3s LiPo batteri som hadde 1 celle som var "død", ende med at batteriet bokstavelig talt exploderte.

 

Planen var å lade det litt opp og få liv i en slik at jeg kunne sjekke om det var batteriet eller selve hovedkortet på EliteBooken som var problemet, så egentlig er det bare bra at den er i såppas dårlig stand, da det gir håp om at den skaden på hovedkortet er fikset siden CPU vifta ble normal og at batteri problemet bare er at pakken er død. Har et nytt batteri på tur i posten så vi får se da hva som skjer :)

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar

Normalt sett trenger man ikke å "resette" BMS.

 

Og ja det er risikosport å lade hvis man ikke gjør det korrekt. Jeg er ingen ekspert, men tidvis kan en celle bli helt dønn død. Jeg tror det er "cap"`n som løses ut, og da vil utvendig kapsel (som alltid er minus) komme i kontakt med +. Da vil cellen i praksis være en metallstang. Lader man da disse 2S som om de var 3S så gir det "litt" for høy spenning på disse to gjenværende stakkarene. Det er angivelig mulig å "resette" slike celler med en liten tynn trekker, men de vil aldri fungere godt nok igjen. 

Lenke til kommentar

Faktisk har nå demotert et Asus v1v batteri 7 år gammel og vel så det, fungert dårlig å lade siden batterilevetiden er par minutter.

Men når jeg tester batteriet på insiden mot lommelykt er de ganke mye bedre.

Så ikke kast defekte pc batterier uten å ha testet de først, trodde batteriene var helt døde, men faktisk er det nok ladekontrolleren som har degradert, man skulle ikke tro det? riktignok har noen batteriet under 3 volt spenning men utrolig hvor vanskelig det er å demontere slike batteriet i laptop ødlegger hele batteriet plasten rundt, siden min var støpt. Er man heldig finnes det skruer eller er limt.

 

Hvis du får minus på den måleren betyr du har tatt feil av pluss og minus.

Mål et batteri av gangen, får 3 volt på de fleste og en under 2 volt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du får minus på den måleren betyr du har tatt feil av pluss og minus.

Mål et batteri av gangen, får 3 volt på de fleste og en under 2 volt.

 

Det spiller ingen rolle om man får minus på måleren. TS har bare koplet feil på multimeteret, men det har INGEN praktisk konsekvens i denne sammenhengen. 

 

Disse cellene er koplet i serie, så det er ikke sånn at man på magisk måte kan få noen celler som gir minus, og andre pluss. Målingen som er gjort er er "S1+S2+S3+S4" = 1,18v. Forutsatt at han har fått god nok kontakt så betyr det at disse samlet sett har 1,18v. Det kan godt hende at 3 av dem er stein døde, og en er 1,18, eller at det er jevn fordelt utover. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...