overwatch Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Min samboer har denne bensinbilen. Til julaften i 2017 lyste varsellampa for olje og vi fylte på. Hadde oljeskift en stund etter det i 2018. Nå skal hun på langtur og jeg har sjekket over bilen. Oljenivået nærmer seg minimum. Er det vanlig at disse bilene begynner å forbruke olje? Den har gått ca 152xxx. Merka olja var skikkelig svartbrun på papiret. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Hvor mye bruker den per 1000km? Så dere på kilometerstand ved forrige etterfylling/skift? Det er helt normalt at det går et par desiliter pr 1000km, og da havner man under minimum mellom skiftene om man ikke topper opp i blant. Hvis den bruker mer enn 500ml per 1000km, eller forbruket plutselig endrer seg er det grunn til bekymring. Oljeforbruket varierer også med oljen som ble fyllt, så hvis verkstedet brukte noe annet enn det som var på den sist vil den ikke nødvendigvis bruke det samme, uten at det er noe galt med noe. Greit å legge seg til vane å peile olje. Gjerne hver gang man vasker og/eller sjekker lufttrykk. Da vet man hva forbruket er, og om det endrer seg. Endret 8. januar 2019 av MailMan13 Lenke til kommentar
overwatch Skrevet 8. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2019 Hvor mye bruker den per 1000km? Så dere på kilometerstand ved forrige etterfylling/skift? Det er helt normalt at det går et par desiliter pr 1000km, og da havner man under minimum mellom skiftene om man ikke topper opp i blant. Hvis den bruker mer enn 500ml per 1000km, eller forbruket plutselig endrer seg er det grunn til bekymring. Oljeforbruket varierer også med oljen som ble fyllt, så hvis verkstedet brukte noe annet enn det som var på den sist vil den ikke nødvendigvis bruke det samme, uten at det er noe galt med noe. Greit å legge seg til vane å peile olje. Gjerne hver gang man vasker og/eller sjekker lufttrykk. Da vet man hva forbruket er, og om det endrer seg. Takk for svar. Sjekket nå. Servicen sist ble tatt på 148xxx i juni 2018. Er forsåvidt som jeg vet, ganske lite olje totalt på disse motorene, så en forskjell virker kanskje større enn det det er? Her er et bilde av peilepinna. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Tja, ser ut som den har brukt ca 3/4 av veien fra full til minimum på 4000 km da? Var den toppet heelt opp til toppen etter skiftet? På bensinbilene jeg har hatt har det vært i underkant av en liter mellom topp og bunnmerke. Sikkert litt mindre på denne siden det er en liten motor. Så jeg vil tippe den har brukt max 5 desiliter på 4000km. Topp den opp og se hvor mye det går på den. Er det ca 1-2 dl per 1000 km, som det kan se ut som det er, kan du sove godt om natten. Endret 8. januar 2019 av MailMan13 Lenke til kommentar
overwatch Skrevet 8. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2019 Tja, ser ut som den har brukt ca 3/4 av veien fra full til minimum på 4000 km da? Var den toppet heelt opp til toppen etter skiftet? På bensinbilene jeg har hatt har det vært i underkant av en liter mellom topp og bunnmerke. Sikkert litt mindre på denne siden det er en liten motor. Så jeg vil tippe den har brukt max 5 desiliter på 4000km. Topp den opp og se hvor mye det går på den. Er det ca 1-2 dl per 1000 km, som det kan se ut som det er, kan du sove godt om natten. Takk Skal følge med. Mener den var toppet helt opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå