daruu Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Det er derfor det er urettferdig... Med noe ala dette, så blir alle belastet for å eie bil og bruke veiene. Med bompenger, så er det et mindre fåtall som betaler for alle sammen. Det står i forslaget at ratene vil være forskjellig, så jeg trur neppe en bonde må betale særlig mye for å tøffe rundt i traktoren sin. Bompengene skal jo gå til å betale for utbygginger. Det har de også i stor grad gjort, men nå har de begynt å bruke det i "miljøsammenheng" også feks i Oslo. Alle blir jo også nå belastet for å bruke og eie bil, forskjellen er jo at de som ikke får noen nye og flotte veier slipper å betale for disse - men de betaler jo selvsagt som alle andre OM de skulle bruke de en gang eller to. Du kan jo ikke helt ærlig mene det er rettferdig at feks en som bor i Finnmark å kjører 20k km i året skal betale 4ganger så mye som en som bor i Oslo å kjører 5k km i året? Hvem av de tror du får igjen mest veivedlikehold og utbygging for pengene sine? Han i Oslo har jo også ett godt utbygd kollektivtilbud, og kan derfor velge bort å kjøre bil i det hele tatt.... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Nei jeg har aldri sagt at du kan få det, jeg sa at det finnes en løsning hvor en manuelt kan avlese. Og det stemmer. Ikke har jeg sagt at du kan lese av heller, men manuell avlesning er mulig uten sender. Alle kan lese hva som blir skrevet her, du forstår det? Så det hjelper ikke å prøve å vri på sannheten. Det er bare patetisk. Jo, du sa det i post 55 Man får ny måler men uten sende modul, altså må en fortsatt foretå manuell avlesning mot gebyr. Da sitter en igjen med en standard måler av ny type. Dette er ikke sant, dette er ikke alternativ som tilbys, eller en alertnativ løsning for de som ønsker, som er det du argumenterer mot. Du vet tydeligvis at alle kan lese det som står her, da syns jeg du skal bruke det privilegiet til å lese gjennom hva du faktisk har skrevet en gang til. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Jo, du sa det i post 55 Dette er ikke sant, dette er ikke alternativ som tilbys, eller en alertnativ løsning for de som ønsker, som er det du argumenterer mot. Du vet tydeligvis at alle kan lese det som står her, da syns jeg du skal bruke det privilegiet til å lese gjennom hva du faktisk har skrevet en gang til. Nei du er ikke nevnt med ett eneste ord, og alt jeg sa i post 55 stemmer. Den kan få ams uten gsm modul og en kan da faktureres manuelt mot ekstra kostnad. Jeg har jo vist til at det finnes en slik løsning, og du har til og med sagt at det finnes. Hvor vanskelig skal det være... Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 "Alle" nye biler i dag har vel allerede GPS. Mange har også mobilt internett tilgjengelig. Ser ikke noe i veien for at det på mange biler kun kan være snakk om en programvareoppdatering? Ja, det er jo det jeg også mener. For mange av bilene som allerede er ute på veiene, så burde det kun være snakk om en programvareoppdatering. Om bilen har GPS eller ikke spiller ingen rolle. En GPS mottaker er svært liten og rimelig og kan forsåvidt enkelt monteres i en bombrikke (om det ikke var for strømforbruket). Det er hvordan få data fra bilen som er et åpent spørsmål. Men har liten tro på at det blir via bilens eCall system. Om noe, så har Norge en stor mulighet til å utforske innenfor akkurat dette her, for å selge dette videre ut i verdenen. Det å måtte installere en GPS sender, på biler som har GPS fra før av syns jeg høres utrolig teit ut, så hvorfor ikke bruke IoT for dette, når dette uansett blir standard på alle bilene om man ser litt frem i tid? Når det gjelder muligheten til å ytterligere tjene penger på dette for oss, så er jeg rimelig sikker på at alle land der ute hadde hatt interesse av en bedre måte å få finansiert sine veier på - som atpåtil er 100% rettferdig. Dette trur jeg kunne vært brukt innenfor et insentivprogram til å kjøpe en ny eller brukt bil som har støtte for å være koblet på nettet, slik at bilparken kan byttes ut kjappere enn normalt. Forutsatt at prisingen er bra selvfølgelig. Noe den jo burde være, i og med at på sikt så skal 100% bidra til å betale for bruken av veiene, mens idag så er enkelte folk belastet flere tusen prosent mer enn andre kun pga en tilfeldig plassering av bompenge bommene. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Bompengene skal jo gå til å betale for utbygginger. Det har de også i stor grad gjort, men nå har de begynt å bruke det i "miljøsammenheng" også feks i Oslo. Alle blir jo også nå belastet for å bruke og eie bil, forskjellen er jo at de som ikke får noen nye og flotte veier slipper å betale for disse - men de betaler jo selvsagt som alle andre OM de skulle bruke de en gang eller to. Du kan jo ikke helt ærlig mene det er rettferdig at feks en som bor i Finnmark å kjører 20k km i året skal betale 4ganger så mye som en som bor i Oslo å kjører 5k km i året? Hvem av de tror du får igjen mest veivedlikehold og utbygging for pengene sine? Han i Oslo har jo også ett godt utbygd kollektivtilbud, og kan derfor velge bort å kjøre bil i det hele tatt.... Det er jo det som er så fint med å knytte dette opp til IoT som uansett skal bli standard i fremtidens biler. Da kan man faktisk ha flytende forandringer i prisen basert på hvor man kjører. Så hvis du kjører 20k km i året i finmark på veier som ikke er gjort noe med, så skal du selvfølgelig betale mindre i året enn for en person med samme kjørte km på en flott ny vei. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Trur det er ingen som har interesse av å lese en diskusjon om strømmålere i denne tråden. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Trur det er ingen som har interesse av å lese en diskusjon om strømmålere i denne tråden. Det kan jeg absolutt være enig i. 3 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Det er jo det som er så fint med å knytte dette opp til IoT som uansett skal bli standard i fremtidens biler. Da kan man faktisk ha flytende forandringer i prisen basert på hvor man kjører. Så hvis du kjører 20k km i året i finmark på veier som ikke er gjort noe med, så skal du selvfølgelig betale mindre i året enn for en person med samme kjørte km på en flott ny vei. Det var jo det jeg skrev å, men det var ingen indikasjon på at det er sånn det er planlagt å evt bli. Det beste hadde vært om pengene gikk til den kommunen der du kjører. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Det var jo det jeg skrev å, men det var ingen indikasjon på at det er sånn det er planlagt å evt bli. Det beste hadde vært om pengene gikk til den kommunen der du kjører. Måten du fremstilte det på virket å være litt diffus da isåfall. Hvordan man hadde satt opp dette jevnført med IoT er jo helt åpent. Det kan være såpass enkelt at det kun følger km stand, eller mer avansert der den bruker data fra GPS, tyngde på bilen, CO2 utslipp etc etc. Og ja, det beste ville jo vært at det var helt sømløst, slik at man betalte til det området man eventuelt hadde kjørt i. Om de hadde utviklet et system som kunne blitt globalt, så trur jeg alle regjeringer og land hadde hoppet på og hold seg fast for livet om de kunne gjøre noe slikt, så det å skulle samarbeide med land og bilfabrikanter trur jeg ikke hadde vært noe problem. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Og ja, det beste ville jo vært at det var helt sømløst, slik at man betalte til det området man eventuelt hadde kjørt i.Kjipt for de som bor i grisgrendte strøk. Hvis det i tillegg skal være slik som du foreslår at hvis du kjører på en dårlig vei i Finnmark skal betale mindre, så vil fort forskjellene bli enda større. Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Utlending får vel kjøre gratis tipper jeg på Lenke til kommentar
meandmyself Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Hvordan har de tenkt seg at det skal håndteres når man drar utenlands på ferie og harry handling? Da kjører man ikke på norske veier og skal heller ikke betale for den kjøringen til norske myndigheter. Det er en GPS, den vet hvor den er og når den er i Norge... Lenke til kommentar
ragnarn Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Lurer på hvordan personsikkerheten skal ivaretas og anonymisering av innsamlede data skal gjøres. Overraskende positive datatilsynet syns jeg, med tanke på deres skepsis til personsikkerhet til feks AMS målere 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Kjipt for de som bor i grisgrendte strøk. Hvis det i tillegg skal være slik som du foreslår at hvis du kjører på en dårlig vei i Finnmark skal betale mindre, så vil fort forskjellene bli enda større. Ok, nå forstår jeg ikke helt hva du mener skal være urettferdig? Kan du forklare hva du mener? 1 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 og alle med utenlandske skilt slipper å betale... Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Det gjør jobben med å få inn enda mere penger enda lettere. Da kan de begynne å justere prisene på alle slags veier akkurat som de vil, når de vil. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Om noe, så har Norge en stor mulighet til å utforske innenfor akkurat dette her, for å selge dette videre ut i verdenen. Det å måtte installere en GPS sender, på biler som har GPS fra før av syns jeg høres utrolig teit ut, så hvorfor ikke bruke IoT for dette, når dette uansett blir standard på alle bilene om man ser litt frem i tid? Når det gjelder muligheten til å ytterligere tjene penger på dette for oss, så er jeg rimelig sikker på at alle land der ute hadde hatt interesse av en bedre måte å få finansiert sine veier på - som atpåtil er 100% rettferdig. Det er jo ikke så helt ny det heller selv om det kanskje er en verdensnyhet i Norge: https://en.wikipedia.org/wiki/LKW-Maut#Automatic_log-on Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Det er jo ikke så helt ny det heller selv om det kanskje er en verdensnyhet i Norge: https://en.wikipedia.org/wiki/LKW-Maut#Automatic_log-on Dette er akkurat det samme som blir foreslått i artikkelen, og noe jeg mener er avlegs. De installerer en dings (OBU) med GPS og GSM. Hvorfor i allverden skal vi installere noe på milliioner av biler som garantert kommer til å koste endel som vi må betale, når bilene som blir solgt allerede har det som er nødvendig for å logge dette? Tilby dette isåfall til folk som nekter å bruke bilens innebygde systemer, ikke ønsker å være pålogget nettet, eller som har gamle etterhvert veteranbiler. Men det burde jo koste mer også. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 og alle med utenlandske skilt slipper å betale... Stemmer. Avlegse systemer kan vi holde oss for godt til å bruke. Det gjør jobben med å få inn enda mere penger enda lettere. Da kan de begynne å justere prisene på alle slags veier akkurat som de vil, når de vil. Stemmer, men det blir også mer rettferdig. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Lurer på hvordan personsikkerheten skal ivaretas og anonymisering av innsamlede data skal gjøres. Overraskende positive datatilsynet syns jeg, med tanke på deres skepsis til personsikkerhet til feks AMS målere Forklart mange ganger allerede i denne tråden men...alle landets veier deles inn i takstsoner, kartdata og takstinformasjon ligger inne i 'boksen', boksen vet hele tiden hvor du er og regner ut hva det skal koste deg uten at den trenger å kommunisere med omverdenen underveis. Boksen må ha en viss motstandskraft mot tukling og tukling vil nok medføre kraftige bøter. Det er ikke kritisk at kartverkene til en hver tid er oppdaterte, alt under 5 år gammelt er sannsynligvis greit, eventuelt så kan oppdatering av karter og takstsoner gjøres som et punkt på EU-kontrollen. Eventuell fordeling av inntekter fra systemet kan gjøres basert på trafikktellinger. Sluttsummen, altså hvor mye du skal betale, må selvfølgelig rapporteres. Du vil sannsynligvis blir purret opp hvis det er lenge siden du leste av boksen. Personvernet ivaretas ved at NÅR du har kjørt HVOR ikke forlater boksen, med to spesifikke unntak: 1)du ber om det i forbindelse med en tvist om fakturering, eller 2)En dommer godkjenner at politiet får tilgang til innholdet på boksen i forbindelse med en etterforskning. For begge deler må man ha fysisk tilgang til boksen, noe som vanskeliggjør masseovervåkning basert på dette systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå