Gå til innhold

Betaling for kjørte kilometer kan erstatte bompenger og veiavgifter: Datatilsynet sier ja til GPS-måling

Anbefalte innlegg

Dette er kun for individer som har fått gyldig fritak, ikke Ola Nordmann. Og gyldige fritak er somregel kun en medisinsk sinnlidelse, selv om flere aktører dytter hardt tilbake mot disse å.

Nettopp var det umulig, nå var det en annen unskyldning. Sorry, men jeg liker å ha seriøse debatter så vi setter strek her. Ta på deg tin folien og kos dæ. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kilde, takk.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/strom/misfornoyd-med-smart-strommaler-ams/

Personer som mener at strålingen fra AMS-målerne medfører helsemessige ulemper, kan få fritak fra kravet om installasjon hvis dette attesteres av lege eller psykolog. OBS! Det skal mye til for å få innvilget fritak.

Nettopp var det umulig, nå var det en annen unskyldning. Sorry, men jeg liker å ha seriøse debatter så vi setter strek her. Ta på deg tin folien og kos dæ.

Jeg har aldri sagt umulig. Jeg sa det ikke var noen alternativ. Og det er det ikke. Jeg har ingen mental sinnslidelse, så selv om jeg aldri har sagt det jo vil det være umulig for meg jo og de aller fleste beboerne i landet.

Du er jo tydeligvis for inkompetent til å diskutere tema du har begitt deg utpå, så skjønner ikke hvorfor du har dratt den så langt, med informasjon du har fått fra gud vet hvor. Ikke jeg iallefall, og det virker ikke som om du vet heller.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/strom/misfornoyd-med-smart-strommaler-ams/

Jeg har aldri sagt umulig. Jeg sa det ikke var noen alternativ. Og det er det ikke. Jeg har ingen mental sinnslidelse, så selv om jeg aldri har sagt det jo vil det være umulig for meg jo og de aller fleste beboerne i landet.

Du er jo tydeligvis for inkompetent til å diskutere tema du har begitt deg utpå, så skjønner ikke hvorfor du har dratt den så langt, med informasjon du har fått fra gud vet hvor. Ikke jeg iallefall, og det virker ikke som om du vet heller.

Jo det sa du, i post 56. "nei det stemmer ikke". Men så stemte det da, at en kan slippe å bli avlest automagisk og få manuell avlesning. Noe du selv viser til. God jobbet, bravo! 

Lenke til kommentar

Jo det sa du, i post 56. "nei det stemmer ikke". Men så stemte det da, at en kan slippe å bli avlest automagisk og få manuell avlesning. Noe du selv viser til. God jobbet, bravo!

Påstanden din er at jeg kan få AMS måler uten radiosender hvor jeg selv gjør manuell avlesning mot gebyr. Dette stemmer ikke som jeg har dokumentert over.

Lenke til kommentar

Påstanden din er at jeg kan få AMS måler uten radiosender hvor jeg selv gjør manuell avlesning mot gebyr. Dette stemmer ikke som jeg har dokumentert over.

Nei jeg har aldri sagt at du kan få det, jeg sa at det finnes en løsning hvor en manuelt kan avlese. Og det stemmer. Ikke har jeg sagt at du kan lese av heller, men manuell avlesning er mulig uten sender. 

Alle kan lese hva som blir skrevet her, du forstår det? Så det hjelper ikke å prøve å vri på sannheten. Det er bare patetisk. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Personvernet kan ivaretas sier de?

Det står at personvernutfordringene kan løses. Jeg har i mange tidligere tråder foreslått hvordan. Kortversjonen: Sted og tid trenger ikke sendes ut av apparatet. Apparatet trenger bare bompengesats som input og stat/kommune trenger bare en sum per periode for å kunne fakturere bilisten.

Noen som vet hvordan dette skal fungere, teknisk sett?

Godt spørsmål. Jeg har ikke noe fullgodt svar, men hvis den kan plasseres i frontruta kan den muligens lades trådløst med solceller. Ellers så kan den muligens kobles på 12V i bilen og ha egen batteribackup i tilfelle utkobling, tomt batteri etc.

Hva forhindrer folk til å bare ta ut GPS-senderen i ny og ne for å spare penger?

Godt spørsmål det også. Jeg ser for meg en slags plombering eller sytem a la antityveribrikker på klær. Løsnes GPSen så hyler den, sender ut signal etc.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål det også. Jeg ser for meg en slags plombering eller sytem a la antityveribrikker på klær. Løsnes GPSen så hyler den, sender ut signal etc.

"Fotlenke" på egen eiendom altså. Det blir neppe populært. Høres veldig drastisk ut i forhold til at dette "bare" skal være veiprising.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig, når vi uansett vet at fremtidige biler vil være koblet på nett konstant hele tiden? Det er jo bare å rulle ut det gamle med det nye samtidig som bilparken oppdateres. 

Det å måtte installere slikt for hele bilparken slik den ser ut nå idag syns jeg høres dyrt ut. 

Dette kan jo bare brukes som enda et intensiv for det å kjøpe nybil, og da selvfølgelig helst elektrisk, eller hybrid. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig, når vi uansett vet at fremtidige biler vil være koblet på nett konstant hele tiden? Det er jo bare å rulle ut det gamle med det nye samtidig som bilparken oppdateres. 

Mulig du er litt vel optimistisk her. Selv om nye biler har tilkobling til mobilnett, så er det laget for helt andre formål. Veiprising er noe nytt, som ingen har implementert, og det er ikke lagt planer for hvordan det skal fungere. Det er liten sjangs for at man får med seg alle bilprodusenter på noe slikt, det vil ta laaang tid.

Lenke til kommentar

Mulig du er litt vel optimistisk her. Selv om nye biler har tilkobling til mobilnett, så er det laget for helt andre formål. Veiprising er noe nytt, som ingen har implementert, og det er ikke lagt planer for hvordan det skal fungere. Det er liten sjangs for at man får med seg alle bilprodusenter på noe slikt, det vil ta laaang tid.

Tja, er det for optimistisk? Vi har jo hatt rare regler i lang tid som har krevd plombering av mopeder f.eks fra fabrikk. Dette må jo være enklere å gjennomføre, når det er snakk om informasjon som uansett går til de samme satellittene GPS'brikken skal utnytte? 

Lenke til kommentar

Hvis dette skal være aktuelt så må jo alle få minimum 4felts motorvei helt til døren sin - Hvordan ellers skal dette være rettferdig? Hva med private veier?

Evt så må pengene som kreves inn gå til den spesifikke veistrekningen du kjører på da...

Lenke til kommentar

Hvis dette skal være aktuelt så må jo alle få minimum 4felts motorvei helt til døren sin - Hvordan ellers skal dette være rettferdig? Hva med private veier?

Evt så må pengene som kreves inn gå til den spesifikke veistrekningen du kjører på da...

Noe lignende som dette er uansett sykt mye mer rettferdig en bompenger. 

Lenke til kommentar

Ikke for de som aldri kjører igjennom en eneste bom, og derfor ikke nyter godt av noen av godene heller...

Det er derfor det er urettferdig... 

Med noe ala dette, så blir alle belastet for å eie bil og bruke veiene. Med bompenger, så er det et mindre fåtall som betaler for alle sammen. 

Det står i forslaget at ratene vil være forskjellig, så jeg trur neppe en bonde må betale særlig mye for å tøffe rundt i traktoren sin. 

Informasjon som går til satelitt? Kanskje du er litt på villspor i teknikken her?

Litt usikker på hva du mener? 

Det er jo ikke slik at bilene trenger å oppdatere dette kontinuerlig. Det er nok å få dekning 1 gang i året for at man skal få kunne sende kjørte kilometer.

Lenke til kommentar

Jeg mener at GPS er en mottaker. Din formulering tyder på at du tror data sendes til satelitten, noe som ikke er tilfelle.

Ah, jeg tenkte på IoT. 

Altså trenger vi jo ikke bruke GPS til dette formålet. Det holder å bruke IoT som uansett kommer til å bli standard fremover. Og som vi vet skal man jo sende og motta informasjon om hverandre her.

Kan prøve å omformulere:

Hvorfor ikke bare bruke fremtidig teknologi til å fase ut bompenger på sikt? Dette kan jo brukes som et nytt insentiv til å kjøpe en ny bil, uansett bil - så lenge det i snitt er billigere å betale for bruken av vei gjennom dette systemet kontra bompenger. 

Noe det i teorien burde være, siden et slikt system vil på sikt affektere alle sammen, og ikke kun ei lita brøkdel - slik bompenge systemet gjør idag. 

Om det ender opp med at alle biler må få en GPS påmontert, så ender det jo opp med at vi betaler for den installeringen, som i så måte må foregå i overskuelig fremtid, mens hvis man kun bruke 4G/5G for dette, så gjør utviklingen og teknologien dette selv. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Jeg mener at GPS er en mottaker. Din formulering tyder på at du tror data sendes til satelitten, noe som ikke er tilfelle.

Vanskelig å si hvem du kommenterer til siden du ikke har referanse, men; GPS er Global Positioning System. Det er et system. Man kan ha både sender og mottaker. Kommer an på hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar

Om det ender opp med at alle biler må få en GPS påmontert, så ender det jo opp med at vi betaler for den installeringen, som i så måte må foregå i overskuelig fremtid, mens hvis man kun bruke 4G/5G for dette, så gjør utviklingen og teknologien dette selv.

"Alle" nye biler i dag har vel allerede GPS. Mange har også mobilt internett tilgjengelig. Ser ikke noe i veien for at det på mange biler kun kan være snakk om en programvareoppdatering?
Lenke til kommentar

Om bilen har GPS eller ikke spiller ingen rolle. En GPS mottaker er svært liten og rimelig og kan forsåvidt enkelt monteres i en bombrikke (om det ikke var for strømforbruket). 

Det er hvordan få data fra bilen som er et åpent spørsmål. Men har liten tro på at det blir via bilens eCall system.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...