Gå til innhold

Betaling for kjørte kilometer kan erstatte bompenger og veiavgifter: Datatilsynet sier ja til GPS-måling


Anbefalte innlegg

De er på facebook, de har det bare ikke på mobilen. Slik som jeg kan anta med like høy presisjon som du kan anta at de er på mobilen.

 

Så du mener helt seriøst at de aller fleste ikke bruker Facebook og lignende på mobilen? Bor du i skogen? Ta deg en tur på bussen å tell opp, gjør dette en 100-200 ganger så nærmer du deg en estimering. Trenger nok ikke skirve noe ned, for det blir nok fort åpenbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener helt seriøst at de aller fleste ikke bruker Facebook og lignende på mobilen? Bor du i skogen? Ta deg en tur på bussen å tell opp, gjør dette en 100-200 ganger så nærmer du deg en estimering. Trenger nok ikke skirve noe ned, for det blir nok fort åpenbart.

Du vet at de alle ikke bruker facebook, sant? Og nå renner nok ikke de voksene etablerte menneskene i samfunnet ned bussene rundt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet at de alle ikke bruker facebook, sant? Og nå renner nok ikke de voksene etablerte menneskene i samfunnet ned bussene rundt om.

Ja det vet jeg, men jeg regner med du ikke er blind så det ser du jo.

 

Men seriøst, har du virkelig en så virkelighetsfjern holdning til det?

 

Jeg ser virkelig ikke poenget i å diskutere dette mer.

 

Du får drømme det du vill

Lenke til kommentar

Ja det vet jeg, men jeg regner med du ikke er blind så det ser du jo.

 

Men seriøst, har du virkelig en så virkelighetsfjern holdning til det?

 

Jeg ser virkelig ikke poenget i å diskutere dette mer.

 

Du får drømme det du vill

Ja oss si jeg gjør en antegnelse i din fordel og la oss si kun 1 million av de 3,4 ikke bruker dette på mobilen. Så er det fremdeles en million mennesker. Som ubevist eller ei, har et personvern.

Lenke til kommentar

Ja oss si jeg gjør en antegnelse i din fordel og la oss si kun 1 million av de 3,4 ikke bruker dette på mobilen. Så er det fremdeles en million mennesker. Som ubevist eller ei, har et personvern.

 

Ja, og sannsynligheten for at de 1 mill ikke har andre applikasjoner med GPS tracking er svært liten. I tillegg har fortsatt 2,4 millioner mennesker over18 år det og er en del av normalen. Som var poenget her.

 

De er også tracket hver gang de passerer dagens bomring osv.

 

Som sagt, de får sikkert muligheten for å gjøre opp for seg de også.

Lenke til kommentar

Jeg regner med det vil fortsette å være ulovlig å svindle staten.

 

Det er det nok, men hvordan skal man kontrollere om man har GPS-modulen i bilen eller hjemme? Og sett at de kommer opp med en måte å kontrollere dette, hva forhindrer deg å ha en GPS-jammer, som du enkelt slår av dersom du blir stoppet i kontroll?

 

Det blir jo veldig lett å lure seg unna dette systemet kontra dagens bompengeløsning.

 

Igjen, innregistrering av bilens kilometerstand er en mye mer sikker måte, spesielt om kontroll av kilometerstand blir et punkt på eu-kontrollen (for å se om riktige tall er meldt inn). Joda, det vil fremdeles være mulig lure seg unna, men det blir betydelig vanskeligere enn å jukse med GPSen.

 

Evt. legge avgiften på drivstoff-prisen. Det er det mest rettferdige i forhold til at de som kjører mest og de som forurenser mest betaler mest. 

 

Som sagt, dette GPS-opplegget er nok bare en unnskyldning for å samle inn data om befolkningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om 5-6 år må vi vel alle ha byttet ut bilene med flyvende "droner"....:-)

Gi vegene til MDG Så kan de gjøre dem om til sykkelstier... Eller la dem gro igjen..

Tro hva vi skal skattlegges for da....Ikke forurenser vi, og ikke blir det slitasje på noe.....Meeen de finner vel på noe så penger kommer til statskassa...

Lenke til kommentar

Ja, og sannsynligheten for at de 1 mill ikke har andre applikasjoner med GPS tracking er svært liten. I tillegg har fortsatt 2,4 millioner mennesker over18 år det og er en del av normalen. Som var poenget her.

 

De er også tracket hver gang de passerer dagens bomring osv.

 

Som sagt, de får sikkert muligheten for å gjøre opp for seg de også.

Det er flere som er mot bomringer nøyaktig derfor, og heller vil ha dyrere drivstoff.

 

Det at det allerede er ille idag er ikke et argument for å gjøre ting værre.

 

Mange av de som ikke bruker facebook på mobilen, har ofte også skrudd av ting som GPS, roaming, eller har rett og slett ikke en smarttelefon da de bruker mobilen sin som hva det er, nettopp en telefon. Kanskje de også har e-post der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om 5-6 år må vi vel alle ha byttet ut bilene med flyvende "droner"....:-)

Gi vegene til MDG Så kan de gjøre dem om til sykkelstier... Eller la dem gro igjen..

Tro hva vi skal skattlegges for da....Ikke forurenser vi, og ikke blir det slitasje på noe.....Meeen de finner vel på noe så penger kommer til statskassa...

 

Ja, var det ikke en MDG-politiker som mente dette 100% seriøst for et år eller to siden? Tror ikke det finnes noen politikere som er lenger vekke fra virkeligheten enn de fra MDG  :rofl:

Lenke til kommentar

Det er flere som er mot bomringer nøyaktig derfor, og heller vil ha dyrere drivstoff.

 

Det at det allerede er ille idag er ikke et argument for å gjøre ting værre.

 

Mange av de som ikke bruker facebook på mobilen, har ofte også skrudd av ting som GPS, roaming, eller har rett og slett ikke en smarttelefon da de bruker mobilen sin som hva det er, nettopp en telefon. Kanskje de også har e-post der.

Som sagt kommer nok en løsning for de også... Drivstoff er en fin løsning det ja. Vanskelig for elbilene dog.

Lenke til kommentar

Som sagt kommer nok en løsning for de også... Drivstoff er en fin løsning det ja. Vanskelig for elbilene dog.

På samme måte som det kom "en løsning" for de som ikke ville ha "smart"-strømmåler? Åh, stemmer det, de ble tvunget til å ha det om du vil ha strøm.

 

Bom-penger har ikke vært aktuelt for elbiler før i år, så det har jo vært totalt irrelevant i tidligere diskusjoner.

Lenke til kommentar

Ivaretatt???? Forbannade vrøvl. Skal dette fungere MÅ man sende data som identifiserer bil (og med det også eier) og tilbakelagte strekninger. Eller skal du betale for å flytte bilen din på privat grunn eller ved kjøring på privat vei også nå?

 

Det bygges stadig veier og det gjøres omlegginger i eksisterende veinett. Alt dette må oppdateres jevnlig. Mao. du må være på nett så og si kontinuerlig.

 

Apenes snur seg i graven i ren frustrasjon. Ett hvert tilsyn som går statens ærende og ikke folkets ve og vel er kjøpt og betalt.

 

Alle tekniske løsninger kan kompromitteres.

Kjøper man en ny bil, så vil man være på nett kontinuerlig uansett. De fleste merkene har sagt at bilene deres skal være tilkoblet. 

 

IoT kan jo isåfall bare brukes for å logge km stand. Glem GPS informasjon. 

Lenke til kommentar

På samme måte som det kom "en løsning" for de som ikke ville ha "smart"-strømmåler? Åh, stemmer det, de ble tvunget til å ha det om du vil ha strøm.

 

Bom-penger har ikke vært aktuelt for elbiler før i år, så det har jo vært totalt irrelevant i tidligere diskusjoner.

Ja det finnes en løsning der smart måleren ikke er tilkoblet ut av hjemmet. Så ja, det finnes.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig "det finnes en løsning der smart måleren ikke er tilkoblet ut av hjemmet" skal bety?

 

Og hvilken løsning?

Man får ny måler men uten sende modul, altså må en fortsatt foretå manuell avlesning mot gebyr. Da sitter en igjen med en standard måler av ny type.

Lenke til kommentar

Man får ny måler men uten sende modul, altså må en fortsatt foretå manuell avlesning mot gebyr. Da sitter en igjen med en standard måler av ny type.

Nei, dette stemmer ikke. Vis til kilder. Det ville heller ikke vært noe poeng i å bytte måleren om du fremdeles skulle kunne sende inn med SMS, da tidligere fremdeles er i optimal stand til den jobben.

 

Flere strømselskap nekter deg og ikke ha, og sier alternativet er at du ikke har strøm.

 

Lest noe om noen som lot deg beholde den gamle for tillegg på 5 000 kr i året, som er helt urimelig, det er en 50% økning av et normalt bruk, og ikke et faktisk alternativ, det er et pressmiddel for å dytte folk over på en løsning de ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Nei, dette stemmer ikke. Vis til kilder. Det ville heller ikke vært noe poeng i å bytte måleren om du fremdeles skulle kunne sende inn med SMS, da tidligere fremdeles er i optimal stand til den jobben.

 

Flere strømselskap nekter deg og ikke ha, og sier alternativet er at du ikke har strøm.

 

Lest noe om noen som lot deg beholde den gamle for tillegg på 5 000 kr i året, som er helt urimelig, det er en 50% økning av et normalt bruk, og ikke et faktisk alternativ, det er et pressmiddel for å dytte folk over på en løsning de ikke ønsker.

Å herregud for en barnehage stemning. Jo det stemmer.

 

https://www.nve.no/stromkunde/gebyr-for-manuell-avlesing/

 

Nei det er ikke slik at alle målere er i stand til dette. Og i tillegg er det planlagt at alle skal avleses automagisk, men en kan unngå det. Derfor er alle byttet.

 

5000 kroner er ikke mye, 1000 kroner+ timen for abreid er ikke unormalt i den bransjen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det nok, men hvordan skal man kontrollere om man har GPS-modulen i bilen eller hjemme? Og sett at de kommer opp med en måte å kontrollere dette, hva forhindrer deg å ha en GPS-jammer, som du enkelt slår av dersom du blir stoppet i kontroll?

 

Det blir jo veldig lett å lure seg unna dette systemet kontra dagens bompengeløsning.

 

Igjen, innregistrering av bilens kilometerstand er en mye mer sikker måte, spesielt om kontroll av kilometerstand blir et punkt på eu-kontrollen (for å se om riktige tall er meldt inn). Joda, det vil fremdeles være mulig lure seg unna, men det blir betydelig vanskeligere enn å jukse med GPSen.

Det finnes flere måter å sjekke om du svindler eller ikke. Bare bruk fantasien. Forsikringsselskapene kan bli bedt om å rapportere, verksted kan bli bedt om å rapportere, politikontroller osv. Det vanker så klart heftige bøter for de som svindler som en preventiv greie akkurat som alle andre lovbrudd som ikke er veldig enkle å oppdage. Det finnes flere svindelmuligheter per i dag som er vanskeligere å oppdage.

 

Evt. legge avgiften på drivstoff-prisen. Det er det mest rettferdige i forhold til at de som kjører mest og de som forurenser mest betaler mest.

Fossilt drivstoff er i stor grad på vei ut og elektrisitet brukes til så mye annet at det blir hvertfall ikke rettferdig.

 

Som sagt, dette GPS-opplegget er nok bare en unnskyldning for å samle inn data om befolkningen.

Jeg syns det blir en litt for naiv og simpel fremstilling. Jeg har ingen tro på at noen har sett seg mål om å samle inn data om befolkningen og kommet på at dette var en god ide.

Jeg tror dette er et ærlig forsøk på en rettferdig løsning for belastning av avgifter, men som dessverre har store utfordringer med å ivareta personvern.

Lenke til kommentar

Å herregud for en barnehage stemning. Jo det stemmer.

 

https://www.nve.no/stromkunde/gebyr-for-manuell-avlesing/

 

Nei det er ikke slik at alle målere er i stand til dette. Og i tillegg er det planlagt at alle skal avleses automagisk, men en kan unngå det. Derfor er alle byttet.

 

5000 kroner er ikke mye, 1000 kroner+ timen for abreid er ikke unormalt i den bransjen..

Dette er kun for individer som har fått gyldig fritak, ikke Ola Nordmann. Og gyldige fritak er somregel kun en medisinsk sinnlidelse, selv om flere aktører dytter hardt tilbake mot disse å.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...