Gå til innhold

Betaling for kjørte kilometer kan erstatte bompenger og veiavgifter: Datatilsynet sier ja til GPS-måling


Anbefalte innlegg

Betaling per km kan jo løses mye enklere med egenrapportering og ekstern sjekk ved EU-godkjenningen. Så det her lukter jo differensiert prising basert på hvor og muligens når man kjører. Da må jeg si meg skeptisk til personvernutfordringene.

Absolutt mye bedre løsning!

 

Vel, kan kanskje bli litt problematisk om kan kjører mye utenlands.

Endret av Rudde
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man nekter, vil man nok måtte betale en fast avgift som nok vil ligge så høyt at man ikke nekter. Slik som ansvarsforsikring på bilen i dag. Har man ikke det må man betale 150kr dagen til TFF.

 

Det enkleste for å få folk til å frivillig bruke dette er om man da sparer si 500kr i året ved å godta dette. Det virker som om folk flest er negative til et slikt tiltak, men om de får noen kroner i rabatt så er de plutselig ikke bekymret for personvernet lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

statlig overvåking her gitt.

 

En forenklet løsning er å betale "veiavgift pr km" som tilsvarer antall km du betaler i bil forsikringen.

Betaler for for 16.000km i bil forsikring kan det bety å måtte betale for 16000km i veiavgift til staten og ?

 

Dette for å slippe statlig gps overvåking.

 

?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Uffoguffoguffsåvanskeliiig!!!! :rofl:

 

 

Det er ikke måte på hvor vanskelig ting er når du ikke har lyst!

 

 

Jeg synes egentlig Benny forklarte det bra nok. Ved normal bruk vil bare oppsummeringsdata forlate boksen. Hva som eller finnes på boksen er litt opp til oss. Det er fullt mulig å lagre flere år med kjøredata i en sånn boks. Om vi ønsker å lagre data i tilfelle tvister om fakturering må vi også regne med at politiet vil kunne forlange å få utlevert de samme dataene i straffesaker. Om vi *ikke* ønsker at kjøredata skal lagres i boksen, må vi nødvendigvis også gi avkall på muligheten til å kjøre tvistesaker om fakturering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man nekter, vil man nok måtte betale en fast avgift som nok vil ligge så høyt at man ikke nekter. Slik som ansvarsforsikring på bilen i dag. Har man ikke det må man betale 150kr dagen til TFF.

 

Det enkleste for å få folk til å frivillig bruke dette er om man da sparer si 500kr i året ved å godta dette. Det virker som om folk flest er negative til et slikt tiltak, men om de får noen kroner i rabatt så er de plutselig ikke bekymret for personvernet lengre.

 

 

Hva om man godtar GPSen, men tar den ut av bilen og legger den igjen hjemme? Evt. tar den med på en og annen kjøretur så det skal være litt aktivitet?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk er så skeptiske, google, facebook, snapchat osv inn i evigheten vet hvor du er til enhver tid uansett. 

 

Tror det er en bra løsning jeg! Kunne vell gjort det enkelt med å fakturere også dette på forsikringen, her skal en jo oppgi kjørelengde og slikt. Men blir kanskje for lett å jukse.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Stopp denne galskapen. Vi betaler allerede i bøtter og spann for å eie og kjøre bil i Norge - mer enn nok til å betale for de veiene vi trenger. De fleste steder i vårt langstrakte land er det umulig å bo uten bil, og den norske bilparken er snart utslippsfri. Samtidig som vi bor i et av verdens rikeste land, er vi en av verdens mest forgjeldede befolkning - nå er nok nok. Vi har i motsetning til alle sammenlignbare land, et kjempestort handelsoverskudd takket være vår oljenæring. Kan noen fortelle hvorfor det er bedre for landet vårt at dette overskuddet investeres i utenlandske verdipapirer heller enn i et tjenlig norsk veinett? All den tid vår fremtidige velstand må baseres på vår egen verdiskapning heller enn kapitalinntekter fra Oljefondet, er et godt veinett av vesentlig betydning. Da er det uforståelig at våre myndigheter mener det er bedre for våre etterkommere å arve usikre verdipapirer heller enn god infrastruktur og et konkurransedyktig samfunn. Alle nødvendige veier burde betales kontant med petrodollar. En finansminster og en samferdselsminister fra FrP må forså at innføring av GPS-veiprising er riv, ruskende galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva blir det neste? Klippekort og månedsabonnement på egen bil, i tillegg til alle andre utgifter?

 

Kjære Norge - dere skal ikke bare ta den helt ut og bannlyse alle privateide biler, starte opp et statlig drevet bordel, - beklager, billeasingshelvete, som politikerne får fri tilgang til, å rævkjøre oss enda mer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk er så skeptiske, google, facebook, snapchat osv inn i evigheten vet hvor du er til enhver tid uansett. 

 

Tror det er en bra løsning jeg! Kunne vell gjort det enkelt med å fakturere også dette på forsikringen, her skal en jo oppgi kjørelengde og slikt. Men blir kanskje for lett å jukse.

Nei det gjør de ikke. Teleselskapene kan nok derimot slå opp og finne ut vagt hvor jeg er om de vil. Men skal vel i teorien ikke loggføre dette uansett.

Lenke til kommentar

Hørtes ganske lett og tukle med da. Spesielt når det rulles ut for alle kjøretøy og ikke bare tungtransport (og ja, det er et spørsmål om når, ikke hvis om dette går gjennom for tung)

 

Hva gjør vi når systemet er på plass med en merkverdig del av befolkningen tukler med systemet og disse betaler nå plutselig ingen veiavgift, drivstoffavgift, eller bomring og heller ingen GPS avgift?

 

Eller hva skjer med folk som parker i parkeringshus, og denne enheten hopper frem og tilbake flere kilometer av gangen?

 

Skal de betale for 20-30 km kjørt når de egentlig bare har kjørt 700 meter?

 

Jeg sier ikke at løsningen er problemfri. Det er ganske mange problemstillinger som fremdeles ikke er avklart. Jeg forklarte bare hvordan akkurat problemstillingen med personvern kan løses.

 

Når det er sagt så er det ganske mange ulike måletiltak og utstyr som ligger rundt omkring og er helt åpne for tukling fra folk om de faktisk vil. Du kan tukle med strømmåleren din. Du kan tukle med vannmåleren din. Du kan tukle med bombrikken din. Du kan ta med deg varer ut av butikken uten å betale for dem. Du kan kjøre ulovlig fort, osv. Du står fritt til å gjøre veldig mye galt, om du vil og går inn for det. En del gjør det også. Men du har ikke lov til det og de absolutt fleste lar være og følger reglene. Det er et veldig lite mindretall som bryter reglene kun fordi de kan. 

 

Det er ikke så lenge siden nødetatene i Bergensområdet rykket ut fordi et av deres ambulansehelikoptre fikk problemer da navigasjonssystemet ble slått ut av en GPS-jammer. Så de finnes allerede i bruk. Noen vil jukse, men det er ingenting som tilsier at det skal være ekstraordinært fristende å tukle med en GPS-sporer enn andre ting man har, men ikke får lov til å tukle med. Og de som likevel tukler stå alltid i fare for å bli oppdaget, med tilhørende reaksjoner.

 

Når det gjelder enheter som hopper frem og tilbake mange kilometer så er det feilavlesninger som er forholdsvis enkelt å kompensere for og filtrere bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott løsning om man tar hensyn til personvern. Mer rettferdig blir det ikke. Datatilsynet har stoppet innovasjon i massevis pga. personvernhensyn så om de mener det blir ivaretatt stoler jeg mer på de enn disse løsrevne antagelsene som dukker opp i kommentarfeltet her.

 

Jeg forstår heller ikke hvorfor man henger seg opp i å se på km stand i bilen som en mulig løsning. Det er en elendig løsning av åpenbare grunner.

 

Det er lett å se at det vil være en rekke utfordringer men OM man greier å imøtekomme disse så er dette det absolutt mest rettferdige systemet om man ikke mener at skatten skal økes flatt utover befolkningen uavhengig av hvor du bor og din bruk av vei. Men da får man ikke benyttet slike tiltak som prevantive metoder for å begrense bykjøring f.eks. eller finansiere lite samfunnsøknomiske veier men som likevel en lokalbefolkning hadde satt pris på selv med bom e.l., eller i det hele tatt å forsøke og minimere bilkjøring.

Lenke til kommentar

Og når jeg får en regning på 3.000 som jeg er uenig i. Hvordan skal jeg da kunne klage dersom dataene ikke er tilgjengelige? Dersom de kan leses ut ved behov, så vil de kunne komme på avveie. Dersom de kun kan leses ut ved behov av autorisert personell, så blir det for dyrt å klage.

 

Hvordan man skal få lest ut dataene i en klagesak blir en vurderingssak som er helt utenfor problemstillingen jeg svarte på. Jeg svarte på hvordan man kunne ivareta personvernet.

 

Det er ikke slik at det er rett frem for deg å dokumentere din uskyld om du er uenig med regningen i dag heller. Du er helt avhengig av at motparten faktisk gir deg dataene du nå ikke vil ha lagret. I et scenario hvor sporingen ligger i GPSen sitter du imidlertid på de dataene selv, så en endring til GPS-sporing vil i så henseende komme i din favør. Motparten kan ikke tukle med dataene uten at du vet det, fordi de er dine.

 

Ja, hvis noen kommer og henter dataene fra din bil så kan de komme på avveie. Men om de kommer seg inn i bilen din så de kan ta GPSen kan det hende du er mer bekymret for hvor bilen din er etterpå enn hvor kjøreloggen din er. Loggen kan de i dag uansett hente fra  en av alle de andre GPS-enhetene du drasser rundt på i dag. Det er alt en GPS i de aller fleste biler og du har en i telefonen, gjerne i klokka, pulsmåleren og hvorfor ikke i joggeskoene? 

 

Alt kan komme på avveie, hvis man går til kilden og henter det derfra. Men ligger ikke informasjonen sentralt tilgjengelig i skyen så kan den ikke komme på avveie derfra.

 

Poenget var uansett at personvernet er ivaretatt om det gjøres på den måten. Dataene kan ikke komme på avveie fra, eller bli misbrukt av, de som samler inn dataene for fakturering eller tredjeparter av dem om de ikke har dem i utgangspunktet. Og det sikrer personvernet ditt. Du kan ikke stille spørsmål rundt personvern, og så klage over at jeg ikke svarte på et helt annet spørsmål.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det kan en gjerne si, poenget er at de fleste blir overvåket uansett så jeg ser ikke den store oppstandelsen. Sikker på at en får muligheten til å slippe å bli overvåket mot å betale en snittpris.

Ingen av de voksene i familien min går med tjenestene du nevner på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med du forstår at de voksne i din familie ikke utgjør normalen i Norge. Det er over 3.4 millioner Nordmenn over 18 år på facebook feks.

De er på facebook, de har det bare ikke på mobilen. Slik som jeg kan anta med like høy presisjon som du kan anta at de er på mobilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...