Gå til innhold

Kunne dere vennligst svart på en kort undersøkelse om likestilling i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg identifiserer min egen seksualitet som genderqueer two-spirit person, og føler du mikroaggresserer mot meg når du bare har kjønnene "mann" eller "kvinne" på listen din. Ellers bra undersøkelse..  :rofl: 

I am a microaggressor

Lenke til kommentar
I Norge er det lov til å kvotere inn kvinner om de er underrepresentert. Likestillingsloven gir dog ikke den samme muligheten til å kvotere inn menn; per i dag er det kun mulig innen omsorgsyrker.

Kvinner er forfordelt hva gjelder barnefordeling ved samlivsbrudd. 

Menn straffes hardere enn kvinner.innen rettspleien.

Nå vet jeg ikke hvilket fokus oppgaven skal ha, men jeg mener spørreundersøkelsen er alt for enkelt utformet.

• Liker 8
Lenke til kommentar

I Norge er det lov til å kvotere inn kvinner om de er underrepresentert. Likestillingsloven gir dog ikke den samme muligheten til å kvotere inn menn; per i dag er det kun mulig innen omsorgsyrker.

Kvinner er forfordelt hva gjelder barnefordeling ved samlivsbrudd. 

Menn straffes hardere enn kvinner.innen rettspleien.

Nå vet jeg ikke hvilket fokus oppgaven skal ha, men jeg mener spørreundersøkelsen er alt for enkelt utformet.

Hei, dette er som du sier en ganske enkelt utformet spørreundersøkelse, men det er også det som er meningen.

Vi ønsker å få en generell formening om hva den norske mann og kvinne synes om likestillingen, uten å grave særlig dypt og omfattende, da hadde denne oppgaven blitt for tidskrevende og lang.

Har lagt til et nytt punkt hvor du kan vurdere maktfordelingen i samfunnet, fra sterkt mannsdominert til sterkt kvinnedominert.

Lenke til kommentar

Hei, dette er som du sier en ganske enkelt utformet spørreundersøkelse, men det er også det som er meningen.

Vi ønsker å få en generell formening om hva den norske mann og kvinne synes om likestillingen, uten å grave særlig dypt og omfattende, da hadde denne oppgaven blitt for tidskrevende og lang.

Har lagt til et nytt punkt hvor du kan vurdere maktfordelingen i samfunnet, fra sterkt mannsdominert til sterkt kvinnedominert.

Det er kanskje det som er problemet med undersøkelsen, den er for kort.

Og ett lite poeng Feminismen har aldri (selv ikke suffogrettene) vært for likestilling.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du burde definere feminisme. Jeg er feminist, altså for like muligheter for alle kjønn, og blant annet mer rettferdig og realistisk verdsetting av arbeidsoppgaver (husarbeid bør for eksempel tilbake i BNP). Men i dag misbrukes begrepet blant annet av kapitalen, som mener "feminisme" betyr alles plikt til lønnsarbeid eller lua i hånda. Kvinner er like mye verdt som menn - i den grad de jobber fulltid.

Man har selvfølgelig mange andre misforståelser der ute, men feminisme er ikke mannshat. De som mener kvinner skal ha mer makt enn menn er ikke feminister. Jeg tror de fleste som tror de ikke er feminister, er det likevel, det har bare ikke gått opp for dem enda. Som en jente sa til meg: "Jeg er ikke feminist. Jeg har lyst til å være hjemmeværende husmor." Jamen, det er da fullt forenlig med feminisme!

Den egentlige feminismen har ikke gått for langt, men kapitalfeminismen er løpsk.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde definere feminisme. Jeg er feminist, altså for like muligheter for alle kjønn, og mer rettferdig og realistisk verdsetting av arbeidsoppgaver (husarbeid bør for eksempel tilbake i BNP). Men i dag misbrukes begrepet blant annet av kapitalen, som mener "feminisme" betyr alles plikt til lønnsarbeid eller lua i hånda. Kvinner er like mye verdt som menn - i den grad de jobber fulltid.

Man har selvfølgelig mange andre misforståelser der ute, men feminisme er ikke mannshat. De som mener kvinner skal ha mer makt enn menn er ikke feminister. Jeg tror de fleste som tror de ikke er feminister, er det likevel, det har bare ikke gått opp for dem enda. Som en jente sa til meg: "Jeg er ikke feminist. Jeg har lyst til å være hjemmeværende husmor." Jamen, det er da fullt forenlig med feminisme!

Den egentlige feminismen har ikke gått for langt, men kapitalfeminismen er løpsk.

Det er din personlige definisjon av feminisme. Feminisme og likestilling er ikke det samme. Jeg tror det ordet du egentlig burde brukt er egalitaner. Feminisme har aldri kjempet for likestilling, men for kvinners rettigheter. Og det er det virkelig ikke noe galt i. Kvinner og menn har ulike utfordringer. Men tro ikke at feminisme vil være svaret på problemene som primært rammer menn. 

Jeg støtter selv helhjertet flere kvinnesaksforeninger, men ikke de som betror seg til feminismen. 

Feminisme har med rett blitt et skjellsord gjennom blant annet ved at svært mange har påstått at det har med likestilling mellom begge kjønn. De fleste forstår at dette er blank løgn siden man aldri har sett at feminister kjempe for menns rettigheter. Så har vi jo også en serie med feminister som har gjort misandri til en kjerneverdi. Blant annet gjennom #killallmenn, "Society for Cutting Up Men", svenske feminister, forslag om å sette alle menn i konsentrasjonsleir, "male tears" osv osv osv. Så kommer også alle feministene som har forsøkt å gjøre ideologien til en religion. 

Jeg tror de fleste som tror de ikke er feminister, er det likevel, det har bare ikke gått opp for dem enda. 

Ønsker du deg en effektiv stat uten for mye sløsing, økt likestilling og at alt arbeid blir verdsatt? Ja, da tror jeg du er kommunist. Jeg tror de fleste som ikke tror de er kommunister, er det likevel, det har bare ikke gått opp for dem enda. 

Ønsker du deg en effektiv stat uten for mye sløsing, økt likestilling og at alt arbeid blir verdsatt? Ja, da tror jeg du er anarkist. Jeg tror de fleste som ikke tror de er anarkist, er det likevel, det har bare ikke gått opp for dem enda. 

Ønsker du deg en effektiv stat uten for mye sløsing, økt likestilling og at alt arbeid blir verdsatt? Ja, da tror jeg du er fascist. Jeg tror de fleste som ikke tror de er fascist, er det likevel, det har bare ikke gått opp for dem enda. 

osv osv osv osv

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er kanskje det som er problemet med undersøkelsen, den er for kort.

Og ett lite poeng Feminismen har aldri (selv ikke suffogrettene) vært for likestilling.

Mener du suffragettne, eller suffragistene? Førstnevnte var en terrororgansisasjon som bruke bomber, brannstifelse og skadeverk mot sivilbefolkningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, Wikipedia er enige med "min personlige definisjon"..

https://en.wikipedia.org/wiki/Feminism

https://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme

SNL er enige med meg...

https://snl.no/feminisme

Språkrådet er enige med meg...

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/feminist/

Civita...

https://www.civita.no/politisk-ordbok/hva-er-feminisme

Jeg kunne fortsatt.

Den hatbare feminismen er stråmenn frembrakt og støttet av de som fortsatt ønsker at det skal være ett sterkt og ett svakt kjønn, i en verden full av tapere og noen få heldige vinnere. I virkeligheten er det sånn at du enten er feminist eller en (dum) drittsekk. Men, som sagt, det er enda mange som har latt seg lure av sjåvinistene til å tro de ikke er feminister.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, Wikipedia er enige med "min personlige definisjon"..

https://en.wikipedia.org/wiki/Feminism

https://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme

SNL er enige med meg...

https://snl.no/feminisme

Språkrådet er enige med meg...

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/feminist/

Civita...

https://www.civita.no/politisk-ordbok/hva-er-feminisme

Jeg kunne fortsatt.

Den hatbare feminismen er stråmenn frembrakt og støttet av de som fortsatt ønsker at det skal være ett sterkt og ett svakt kjønn, i en verden full av tapere og noen få heldige vinnere. I virkeligheten er det sånn at du enten er feminist eller en (dum) drittsekk. Men, som sagt, det er enda mange som har latt seg lure av sjåvinistene til å tro de ikke er feminister.

Da synes jeg at du burde ta deg bryet med å lese det du lenker til... 

Språkrådet støtter ikke din påstand. 

Begge wiki-artiklene dine er motstridene. Det hjelper lite at man nevner "begge kjønn" i innledningen når man senere skriver noe slikt som:

"Feministiske bevegelser har arbeidet og fortsetter å arbeide for kvinners rettigheter, herunder kvinners stemmerett, rett til å ha offentlige stillinger, rett til arbeid, rett til rettferdig eller lik lønn, rett til å ha eiendom, rett til utdanning og juridisk autonomi i og utenfor ekteskap og parforhold. Feminister arbeider også mot voldtekt, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold, og for retten til abort.[3]"

Civita lenken din bør du også lese i sin helhet... 

I virkeligheten er det sånn at du enten er feminist eller en (dum) drittsekk. Men, som sagt, det er enda mange som har latt seg lure av sjåvinistene til å tro de ikke er feminister.

I virkeligheten er det sånn at du enten er kommunist eller en (dum) drittsekk. Men, som sagt, det er enda mange som har latt seg lure av sjåvinistene til å tro de ikke er kommunist

I virkeligheten er det sånn at du enten er fascist eller en (dum) drittsekk. Men, som sagt, det er enda mange som har latt seg lure av sjåvinistene til å tro de ikke er fascist.

I virkeligheten er det sånn at du enten er anarkist eller en (dum) drittsekk. Men, som sagt, det er enda mange som har latt seg lure av sjåvinistene til å tro de ikke er anarkist.

I virkeligheten er det sånn at du enten er Mormoner eller en (dum) drittsekk. Men, som sagt, det er enda mange som har latt seg lure av sjåvinistene til å tro de ikke er mormoner.

Begynner du å skjønne tegningen for hvor dårlig det argumentet det er? 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Den ordleken din gir ingen mening. Og hvordan er ikke artiklene enige med meg? Hvis jeg skal argumentere imot deg, må jeg nesten vite hva du mener, hvis ikke må jeg lage en stråmann. Og dit synker jeg ikke.

Begge wiki-artiklene dine er motstridene. Det hjelper lite at man nevner "begge kjønn" i innledningen når man senere skriver noe slikt som:

"Feministiske bevegelser har arbeidet og fortsetter å arbeide for kvinners rettigheter, herunder kvinners stemmerett, rett til å ha offentlige stillinger, rett til arbeid, rett til rettferdig eller lik lønn, rett til å ha eiendom, rett til utdanning og juridisk autonomi i og utenfor ekteskap og parforhold. Feminister arbeider også mot voldtekt, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold, og for retten til abort.[3]"

Her er ingen motsetning.

Uansett: Nå vet du hva jeg mener når jeg sier "feminisme", og det holder. Dette er ikke en kamp du kan vinne, det er ren kverulering. Grunnen til at jeg påpekte at det burde defineres i undersøkelsen, er ikke at jeg mener at det nødvendigvis må samsvare med min definisjon, men fordi det er best å vite hva man spør om og hva man svarer på. Jeg kan godt være enig i utsagnet "feminismen har gått for langt" hvis man med "feminisme" mener "alle skal være like og jobbe 37 timer i uka og tjene kapitalen". Den slags tankegang er det mer enn nok av. Men hvis man med feminisme mener likestilling, har den ikke gått "for langt" (likestilling kan per definisjon ikke gå for langt, og det er litt av problemet - den er nok i bunn og grunn uoppnåelig, og derfor er det en evig kamp).

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ordleken din gir ingen mening. Og hvordan er ikke artiklene enige med meg? Hvis jeg skal argumentere imot deg, må jeg nesten vite hva du mener, hvis ikke må jeg lage en stråmann. Og dit synker jeg ikke.

Den "ordleken" min viser bare at man kan putte inn hva som helst. Det viser at ditt argument er totalt meningsløst, og kun skapt for å "true" andre til å dele din mening. For de færreste vil mene at de selv er "(dum) drittsekk" eller sjåvinist. Du skaper en falsk to-polet verden. Det er ikke slik at enten så er man "(dum) drittsekk" og/eller "sjåvinist" eller så er man feminist. Like like som at man enten er en "(dum) drittsekk" og/eller "sjåvinist" eller så er man fascist. 

Artiklene er ikke enig med deg fordi de kun omtaler feminisme som en kamp for rettigheter for kvinner, annet enn akkurat i innledningen på wiki-artiklene. 

Du trenger ikke argumentere mot meg, du kan forsvare din påstand om at feminisme har med likestilling for begge kjønn. 

Jeg kan gi deg et par tre eksempler på feministers og feminismens fravær for problemer som utelukkende rammer menn: 

* Mannlig kjønnslemlesting.

* Prostatakreft. Dette er både den kreftformen som rammer flest, og tar flest liv uavhengig av kjønn, på tross av at bare menn kan få den. 

* Medbestemmelse på om man vil bli far eller ikke etter et samleie. (og kom ikke med "kondom-argumentet", for det slår nemlig begge veier og er dermed et argument for å fjerne retten til selvbestemt abort)

* 5 år kortere liv enn kvinner i snitt. 

* kun 1/6 av velferdstjenestene som kvinner får. 

* osv osv osv

Så til de saker som primært rammer menn: 

* Selvmord

* frafall i skolen

* kjønnsdiskriminiering av staten

* osv osv. 

Hvilke av disse sakene har feministene stått på barrikadene for? 

På papiret er feminisme flott, akkurat som fascisme, kommunisme og anarkisme. Realitetene derimot er noe helt annet. Det er temmelig likt som alternativbransjen. På papiret er det flott, men realiteten er at det skaper lidelser og død og kvakksalvere tjener gode penger på det. 

Jeg vil utfordre deg. Kom med en eneste sak som feminister har kjempet for som kun er til gavn for menn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Enig i at det er ekstremt å si at man enten er drittsekk eller feminist, men dette er et av tilfellene der det er passende ordbruk.

Det sier seg selv at likestilling mellom kjønnene også handler om menns rettigheter - det er bare det at kvinner fortsatt er dårligere stilt, særlig på verdensbasis, og derfor er de fleste feminister mest opptatt av det. En feminist som ikke er villig til å anerkjenne ujevnheter i menns disfavør, møter seg selv i døra.

Feminisme defineres ikke av alle som ønsker å kalle seg eller noen andre for feminister, akkurat som ikke hvem som helst kan påstå at de er for likestilling.

feminister som har gjort misandri til en kjerneverdi

er ikke feminister.

Feminisme betyr likestilling mellom kjønnene. Skal man hate menn, må man da også hate kvinner. Grunnen til at bevegelsen vi her snakker om heter feminisme og ikke maskulisme, er at det var på den siden behovet var sterkest og kampene hardest. Og slik er det den dag i dag.

Du kan gjerne slåss for de sakene du ramser opp, jeg er helt enig i at man skal slåss for dem, men å gjøre det er helt innenfor feminisme. Vi trenger ikke to sider som slåss mot hverandre, vi trenger en som slåss for likestilling. Og for mange er det vanskelig å forstå at den kan hete "feminisme", men det går altså helt fint.

Siden vi opererer med hver vår definisjon av feminisme, har jeg ikke forklaringsproblemet du prøver å prakke på meg til slutt. Og med det sier jeg meg ferdig med denne saken, i hvert fall hvis alt du ønsker er å fortsette flisespikkeriet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at likestilling mellom kjønnene også handler om menns rettigheter - det er bare det at kvinner fortsatt er dårligere stilt, særlig på verdensbasis, og derfor er de fleste feminister mest opptatt av det. En feminist som ikke er villig til å anerkjenne ujevnheter i menns disfavør, møter seg selv i døra.

Les denne artikkelen.

Jeg kan garantere deg en ting, hvis det er noen som er villige til å sloss imot menns rettigheter så er det feminister, som de har gjort ved flere anledninger, også med en viss suksess.

Lenke til kommentar

Oxford Dictionaries:

The advocacy of women's rights on the ground of the equality of the sexes.

Cambridge Dictionary:

An organized effort to give women the same economic, social, and political rights as men.

The belief that women should be allowed the same rights, power, and opportunities as men and be treated in the same way, or the set of activities intended to achieve this state.

Collins English Dictionary:

Feminism is the belief and aim that women should have the same rights, power, and opportunities as men.

A doctrine or movement that advocates equal rights for women.

ENCYCLOPEDIA BRITANNICA:

Feminism, the belief in the social, economic, and political equality of the sexes. Although largely originating in the West, feminism is manifested worldwide and is represented by various institutions committed to activity on behalf of women’s rights and interests.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Likestillingen" går over stokk og stein. Et godt eksempel er utdanning, hvor de fysiske kravene blir senket for kvinner fordi de generelt sett er svakere enn menn. Dette gjelder helt en starter med karaktersetting på ungdomsskolen. Selv i forsvaret er de fysiske kravene senket for kvinner, med noen unntak. Kvinner blir valgt inn i stillinger fremfor bedre kvalifiserte menn.Det er uhørt og går utover landets stridsevne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oxford Dictionaries:

The advocacy of women's rights on the ground of the equality of the sexes.

Cambridge Dictionary:

An organized effort to give women the same economic, social, and political rights as men.

The belief that women should be allowed the same rights, power, and opportunities as men and be treated in the same way, or the set of activities intended to achieve this state.

Collins English Dictionary:

Feminism is the belief and aim that women should have the same rights, power, and opportunities as men.

A doctrine or movement that advocates equal rights for women.

ENCYCLOPEDIA BRITANNICA:

Feminism, the belief in the social, economic, and political equality of the sexes. Although largely originating in the West, feminism is manifested worldwide and is represented by various institutions committed to activity on behalf of women’s rights and interests.

Det følger av samtlige av de definisjonene at hvis man fortsetter å slåss for å styrke det ene kjønnet etter at likestilling er oppnådd, er det ikke feminisme man driver med.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

De menneskene tror kanskje de er feminister, og for mange er det beleilig å si at de er det, men poenget mitt er at de tar feil.

Feminister er for likestilling. Er man ikke for likestilling, er man ikke feminist.

For likestilling - eller ikke. Hvor ofte hører man feminister som arbeider for menns rettigheter?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...