Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stillegående kombiskap med frysedel øverst?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å skifte ut det eksisterende kjøleskapet samt den lille fryseren med et (frittstående -ikke integrert) kombiskap for å spare på plassen (ved å utnytte høyden).

En rask titt på de vanlige nettstedene (Elkjøp, Power osv) viser at de fleste kombiskap har frysedelen nederst. Hva er grunnen til dette?

Motsatt ville vært mer praktisk når vi har barn i huset.

En annen sak er støynivået. Vi har en åpen kjøkkenløsning, så dette er viktig, men som jeg ser i en annen tråd her om anbefalinger skal man visstnok ta støyspesifikasjonene med en klype salt...

Vårt nåværende kjøleskap er på 334 L (brutto)/327 L (netto) mens fryseren er på 130 L (brutto)/102 L (netto) og kombiskapet bør ikke være mindre.

Kjøleskapet er kun 155 cm høyt, men vi har plass til et kombiskap opp til 205 cm med standard 60 cm bredde.

Forslag og tanker om det jeg har nevnt?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi vurderer å skifte ut det eksisterende kjøleskapet samt den lille fryseren med et (frittstående -ikke integrert) kombiskap for å spare på plassen (ved å utnytte høyden).

En rask titt på de vanlige nettstedene (Elkjøp, Power osv) viser at de fleste kombiskap har frysedelen nederst. Hva er grunnen til dette?

Motsatt ville vært mer praktisk når vi har barn i huset.

En annen sak er støynivået. Vi har en åpen kjøkkenløsning, så dette er viktig, men som jeg ser i en annen tråd her om anbefalinger skal man visstnok ta støyspesifikasjonene med en klype salt...

Vårt nåværende kjøleskap er på 334 L (brutto)/327 L (netto) mens fryseren er på 130 L (brutto)/102 L (netto) og kombiskapet bør ikke være mindre.

Kjøleskapet er kun 155 cm høyt, men vi har plass til et kombiskap opp til 205 cm med standard 60 cm bredde.

Forslag og tanker om det jeg har nevnt?

Fryser nederst har blitt en standard hvis det er litt størrelse på frysedelen fordi man da får kjøledelen, som brukes mest, i arbeidshøyde.

Oppfatning av støy er subjektivt og plassering kan påvirke hvordan det låter. Bruk oppgitt støynivå som en pekepinn, men ikke stol på tallene. Generelt er ofte påkostede skap noe stillere enn billigmodeller.

Du få ingen kombiskap med 60 cm bredde med ønsket volum. De som oppgir høyest volum er vel de største modellene til Samsung som f.eks. dette: https://www.power.no/hvitevarer/kombiskap/samsung-rb40j7135wwef-kombiskap/p-258917/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tips: hva med to separate kjøl/frys som settes opp på hverandre?

Du må fysisk rundt i butikkene å høre på dem, det er ikke alltid enkelt i større butikker/butikkjeder og ekspeditørene aner ikke hva de snakker om heller.

To kompressorer gir dobbelt så ofte støy, men det spiller kanskje lite rolle om de er stillegående nok.

Gamle skap, med noe eldre teknologi gir ofte mye større innvendig plass pga. mindre elektronikk og noe svakere isolering.

Lenke til kommentar

Tips: hva med to separate kjøl/frys som settes opp på hverandre?

Tanken er god, men ingen løsning i praksis. Volumet vil bli merkbart mindre enn i det skapet jeg lenket til og er da enda lenger unna TS sitt ønske om volum.
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg var en rask tur innom Elkjøp og ble anbefalt et par modeller fra Samsung (to høyder, ellers helt like) og en fra Liebherr:

Liebherr CBNEF 4815   201 cm høyde (kr. 15 746,-)

Samsung RB34J3515SS   185 cm høyde (kr. 8995,-)

Samsung RB41J7335SREF  201 cm høyde (kr. 13 995,-)

Først så oppdaget jeg (som også påpekt her) at det er mye behageligere med et kjøleskap i arbeidshøyde, så da er det problemet løst.

Alle 3 kombiskapene ovenfor skulle være tilnærmet lydløse, men ganske umulig å sjekke ut i butikken med mennesker og musikk i bakgrunnen.

Jeg må se litt nærmere på dette med volum (forresten -er det brutto eller netto volum man pleier å gå etter? For noen steder nevner bare ett tall, så det kan være litt forvirrende) -jeg er ikke helt låst, for med bedre plassutnyttelse enn det vi har kan det hende vi greier oss med mindre volum.

Jeg skal sjekke ut det Samsung-skapet som ble nevnt her og sammenligne med de listet ovenfor. Har dere noe kjennskap til de modellene ovenfor?

Lenke til kommentar

Tallene som oppgis er nettovolum. Alle disse skapen går relativ stille, men du hører at de går på et stille kjøkken.

Det store Samsung-skapet fra Elkjøp er tilnærmet samme som forslaget fra Power. Volum, støy, mål og strømforbruk som er oppgitt er identisk. Forskjellen er at Elkjøp-versjonen har display og betjening utvendig. Vet ikke om det er forskjell i innredningen, men kanskje det er noe ekstra i det dyreste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tallene som oppgis er nettovolum. Alle disse skapen går relativ stille, men du hører at de går på et stille kjøkken.

Det store Samsung-skapet fra Elkjøp er tilnærmet samme som forslaget fra Power. Volum, støy, mål og strømforbruk som er oppgitt er identisk. Forskjellen er at Elkjøp-versjonen har display og betjening utvendig. Vet ikke om det er forskjell i innredningen, men kanskje det er noe ekstra i det dyreste.

Har du noen formening om hvilke merker som går for å være de roligste/stilleste? For min del er dette absolutt det viktigste kriteriet.

Lenke til kommentar

Har du noen formening om hvilke merker som går for å være de roligste/stilleste? For min del er dette absolutt det viktigste kriteriet.

Generelt de dyrere modellene fra de kjente merkene som oppgir støy under ca 40 dB. Men støy er subjektivt. Det kommer an på øret som hører og rom/plassering kan påvirke lydbildet. Du kan lett finne to forskjellige skap med samme oppgitte støynivå, men som har forskjellig "klang".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Generelt de dyrere modellene fra de kjente merkene som oppgir støy under ca 40 dB. Men støy er subjektivt. Det kommer an på øret som hører og rom/plassering kan påvirke lydbildet. Du kan lett finne to forskjellige skap med samme oppgitte støynivå, men som har forskjellig "klang".

Ja, for en ti års tid siden endte jeg opp med et fra Samsung og det gikk tilbake til butikken sporenstreks. Deretter fant jeg en liten stille butikk og handlet der istedet for den store kjedebutikken. Endte opp med LG den gang.

Nå har jeg gudskjelov eget kjøkken så det spiller liten rolle. Gorenje-skapet nå er relativt høylytt men med en behagelig jevn dur i en jevn frekvens. LG-skapet jeg kjøpte hadde forskjellig frekvens på lydbildet, ga alltid fra seg suselyd og klikk fra elektronikken selv om det var relativt stillegående.

Har forøvrig venner som har nytt Samsung og er relativt fornøyde med det. Litt tung dør som suger seg fast men ellers ok.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Interessant det med støynivå og ulike typer støy.

Vi har sittet litt på gjerdet og enda ikke kjøpt noe, men etter noen runder og flere anbefalinger i ulike butikker (ja, en av grunnene kan jo være at de vil selge et dyrere produkt) heller vi mot Liebherr CBNEF 4815

Et sted ble vi fortalt at deres 38 dB måling er maks mens på de andre merkene oppgir de et gjennomsnitt. Skapet er for øyeblikket redusert en tusenlapp siden jeg sist postet her, så den koster i underkant av 15 000.

Forutsatt at det holder lenge (inntrykket er at dette er et kvalitetsprodukt), holder et lavt støynivå og selvsagt fungerer som det skal kan det være verdt investeringen....

Er det noen her som har erfaringer med Liebherr på disse tingene?

PS: 15 000 var visst prisen i går -nå har den gått ned til 13 459,- :)

Endret av minimax
Lenke til kommentar

https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kombiskap/RB41J7335SREF/samsung-kombiskap-rb41j7335sref-201-cm

Den har tynnere vegger og dermed plass til mer innvendig. Det er sånn ca 40 liter ekstra lagringskapasitet i kjøledel og 20 liter ekstra i frysedelen

Dette Samsungskapet er nok det romsligste i markedet, men frysen er ikke så mye større enn konkurrentene i praksis. Her tøyer Samsung fakta litt da volum i fryser er oppgitt uten 2 av 3 skuffer. Denne informasjonen er litt gjemt i bruksanvisningen: "Det oppgitte lagringsvolumet av frossen mat i fryserdelen beregnes med disse skuffene fjernet".

post-22653-0-28016100-1548950781_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er trådstarter og det endte opp med at vi slo til på Liebherr sin CBNEF 4815 (mens den var på den laveste prisen).

CBNef%204815.jpg

Den er riktignok ikke helt lydløs, så om det er helt stille i rommet og man er like i nærheten høres den, men selv om vi har en åpne kjøkkenløsning har vi en vegg mellom kjøkken og stue, så det er ikke noe stort problem. Jeg har kanskje blitt litt vant til lyden også. Ideelt sett ville jeg hatt noe som er 100% lydløst, men det er vel kanskje ikke teknisk mulig.

Jeg kan forstå det som er sagt tidligere her om at nivået av støy er en sak mens typen av støy er noe annet man bør ta i betraktning. Skapet vårt har en svak slags durelyd. Ikke susing eller surkling.

Skapet kjennes ut som et kvalitetsprodukt på alle måter. Det er faktisk laget i Tyskland, noe jeg forstår er en sjeldenhet i disse dager. Nå har jeg ikke det helt store sammenligningsgrunnlaget utenom hva jeg har lest her og sett på i butikkene, men alt i alt tror jeg det ble et bra kjøp (særlig når vi sparte ca. 2300,- i forhold til hva den koster nå).

PS: den opprinnelige etterlysning av frysedel øverst er ikke noe problem i det hele tatt. Det er faktisk svært behagelig å kunne bare åpne skapet og hente ut grønnsaker nederst, uten å bøye seg ned! Så dette var en mye bedre løsning enn det jeg først tenkte meg!

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...