Odd R. Valmot Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 CES: Norske Airthings lanserer ny sensor for innemiljøet Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Rart de kutter CO2. Svært viktig parameter på hvor "brukt" lufta er. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Ulempen med Wave Plus, er at den er kostbar. Det er til hinder for kunder som ønsker å overvåke miljøparametere i mange rom. Apropos overvåkning av miljøparametere, hvordan sikres disse dataene fra overvåkning av uvedkommende? Hvilken kryptering benyttes, hvor fysisk befinner serverne seg, har dataene vært utenlands før de haver der, hvordan er endepunkt-sikkerheten osv. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Rart de kutter CO2. Svært viktig parameter på hvor "brukt" lufta er. Alle har jo CO2, VOC skiller dem ut fra mengden. Lenke til kommentar
missi Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Apropos overvåkning av miljøparametere, hvordan sikres disse dataene fra overvåkning av uvedkommende? Hvilken kryptering benyttes, hvor fysisk befinner serverne seg, har dataene vært utenlands før de haver der, hvordan er endepunkt-sikkerheten osv. Hvis dataene befinner seg i en amerikansk-eid skytjeneste så er eieren av skytjenesten forpliktet ved lov å gi amerikanske myndigheter alle de data amerikanske myndigheter etterspør. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Har Wave Plus-modellen selv. Litt overrasket over at radon er litt drøy i mengde hos meg. Så er vel naturlig å prøve å få til litt bedre luftflyt der jeg bor etterhvert. Nesten så jeg ikke tror på radonmåleresultatet og skulle ønske å betalt for en annen tradisjonell radonmåling. Burde radon være så høyt i andre etasje? Hva er folks erfaring på andreetasjesmålinger ift. radongass? Det er en trappeoppgang på 5 - 6 kvadratmeter grunnflate, burde en plastikkinnpakket gulv og vegger i det førsteetasjerommet da? Beboer under bryr seg ikke så mye om at det er radon og det er jo deres problem da egentlig. Noen negative erfaringer med Wave Plus - app verson 2.1.3 (109): 1. Har et rimelig nettbrett som jeg har dedikert som stasjonær avleser grunnet lav pris (android 7 på det, Acer med fabrikk mediatek lagt til i oppstarten på nettbrett). En ulempe der er dårlig app-utvikling i fra Airthings. Den er ikke stabil nok. Dessuten så har jeg nettbrettet liggende istedetfor stående, og jeg har fortsatt ikke funnet ut om det går an å stille om på det i android 7 eller om det er en mangel i appen i fra airthings som ikke støtter liggende visning. Jeg får uansett kun stående visning og da blir det litt kink i nakken når jeg skal lese den av. 2. Har foreløpig valgt å montere den i en krok hvor det er to dører uti gangen som har 3 soverom. Dørbladet til det ene soverommet kommer 15 centimeter unna sensor og det tåler den ikke. Da blir den uresponsiv for håndbevegelser når dørbladet har stått inntil sensoren en stund. 3. Jeg er jo litt i tvil om at radongassnivået er riktig. Inntil videre så får jeg ta det som et varsel jeg bør sjekke grundigere. Dersom målingen viser seg å være nøyaktig nok, så er det jo artig å ha en måler som kan følge en noen år, istedetfor kun en engangsmåling (som da blir bonusen (det positive) med Wave Plus). Noen tilbakemeldinger å få fra Airthings om det nevnte, eller må jeg ta det via kundeservicen deres? Endret 8. januar 2019 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Her er mine tanker om grunnforholdende hvor jeg er bosatt. En som er født og oppvokst på stedet hevder at på tross av at bostedet er relativt høyt belastet med radongass enkelte steder, så skal vår lokasjon være nokså lav på radon. Nå har jo ikke jeg inngående kunnskap om bergarter da. Men berget ser litt sånn granittliknende ut, og det er det vel lave radonverdier på? Men jeg har smågravd litt langs den ene veggen og funnet ut at det ligger en del sånn råte-stein av den blygrå blytunge typen som tilført masse rundt og kanskje under huset. Jeg har en liten mistanke om at kanskje den steinarten kan være en potensiell kilde. Altså tilkjørt fyllmasse under huset!! Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Enig med deg om at Android-appen har mye forbedringspotensiale. Jeg har tidligere klaget på at skalaen på lufttrykk går til 1700mbar istedenfor 1100. iPad-appen har normal skala og viser lufttrykket som en varierende graf istedenfor en flat linje. Merker også at Wave plus ikke er like stabil på kommunikasjon som vanlig Wave. Jeg har mye radon (>3000 uten vifter påslått), mens naboene har lite. Usikker på om det bare har noe med fyllmasse, eller om det kun er at den porøse Leca-muren ved pipen i praksis er et stort hull i gulvet. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Alle har jo CO2, VOC skiller dem ut fra mengden. Tviler på folk har så mange forskjellige målere i hus, de går nok for 1 variant. Lenke til kommentar
missi Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Her er mine tanker om grunnforholdende hvor jeg er bosatt. En som er født og oppvokst på stedet hevder at på tross av at bostedet er relativt høyt belastet med radongass enkelte steder, så skal vår lokasjon være nokså lav på radon. Nå har jo ikke jeg inngående kunnskap om bergarter da. Men berget ser litt sånn granittliknende ut, og det er det vel lave radonverdier på? Men jeg har smågravd litt langs den ene veggen og funnet ut at det ligger en del sånn råte-stein av den blygrå blytunge typen som tilført masse rundt og kanskje under huset. Jeg har en liten mistanke om at kanskje den steinarten kan være en potensiell kilde. Altså tilkjørt fyllmasse under huset!! Har forstått set sånn at du bor i Stavanger/Sandnes området. Der er ha på grunnfjell notorisk utsatt for høy radon. http://geo.ngu.no/kart/radon/ Endret 9. januar 2019 av missi Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 På jobb på Forus er det ikke uvanlig med over 500 Bq/m3 i verkstedshallen i helgene, men et par timer etter ventilasjonen blir skrudd på så synker det under 100 Bq/m3. Siden byggeår er 2014 ble jeg overrasket over at Corentium Home-måleren min plutselig viste mye radon da den ble liggende etter å ha lånt den ut til en kollega. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Ingen åpen API og ingen integrasjon med Z-Wave eller andre slike systemer, i stedet må man stå foran sensoren å vifte med armene som en tulling. Det hjelper ikke å sette ned prisen, når dingsen er totalt ubrukelig til annet enn å lyse grønt eller rødt når man vifter med lankene. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Hehe. Du får jo lest av historikken via app eller web da. Men, jeg er ikke helt overbevist over hva den faktisk måler, om det er radon eller ikke. Har hatt noen høye målinger fra den på radongass ja. Men at inneluften ikke kjennes så god, CO2 og sånt til tider uten lufting. Helt klart. @missi: Ja du nærmer deg noe på region ja. Men ønsker ikke å si nøyaktig hvor jeg bor. Hele Rogalands-regionen er jo notorisk mer eller mindre utsatt for noe radon som du er inne på. Noen steder litt heftigere enn andre. Jeg synes bare det er litt rart at det rekker til andreetasjen. Må det være pga. trappeoppgang, eller siger det igjennom gulv, inn i vegger og oppover i glavaisolasjonen også? Huset er jo relativt tette saker, så det er jo ikke så rart at det kan hope seg opp noe dersom det har "fri vei" oppover. Endret 10. januar 2019 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå