Gå til innhold

Feltskift ifm. stopp på flerfeltsvei


Pusher 50

Anbefalte innlegg

Hei alle

 

 

Forleden dag ble jeg vitne til en kollisjon på vei til jobben.
Kun et "bumpeuhell". Antakelig kun små materielle skader.

 

Firefeltsvei. To felter i hver retning. Mye trafikk. 

Saktegående tett kø i venstre felt. Kø også i høyre, men ikke like tett.

 

Det er en avkjøring fra firefeltsveien noen hundre meter lenger fram. Her bygger det seg ofte opp kø bakover og helt ut på firefeltsveien slik at høyre felt blir blokkert.

 

På grunn av faren for stillestående høyrefelt velger mange biler å skifte fra høyre til venstre mens det ennå er "luft" igjen i venstre felt. 

 

Dette gjør at det blir lange glipper i høyre felt, og etter hvert ingen luker i venstre.

 

Jeg ligger i venstre felt (skal ikke ta av hovedveien). 

 

 

Når jeg nærmer meg avkjøringa, ser jeg at det (som forventet) er kø foran avkjøringsfeltet fra firefeltsveien. Denne køen kan vel være noe sånt som 10-20 biler lang. Køen virker å stå stille.

 

Venstre felt går sakte med en økende tendens. Bilene kjører helt "kuk i ræv".

 

Jeg ser foran meg at en bil i høyre felt som er i ferd med å ta igjen den stillestående køen vil skifte til venstre felt. Han legger seg mot venstre i sin kjørebane og blinker. 

 

Bilene foran meg ignorerer bilen som forsøker å skifte felt.

 

Bilen i høyrefeltet blir stadig mer "truende", men bilene i venstre felt følger på bilen foran uten å gi luke til bilen i høyre felt.

 

Bilen i høyre felt foretar en brå manøver mot venstre. Han fikk nok venstre hjulpar på eller kanskje over feltlinjene. Venstre felt fortsetter imidlertid uanfektet.

Nå nærmer bilen i høyre felt seg den stillestående køen foran seg. Han forsøker en gang til å "presse" seg inn i venstre felt (min synsing/gjetning). Bilen i venstre felt viker ikke en tomme. Den forblir midt i venstre felt selv om det er bra med plass til venstre. De to bilene kommer borti hverandre.

 

Som et resultat av at flere ser kollisjonen, stopper venstre felt opp og "feltskifteren" legger seg bak den andre. De kjører etter hvert inn i ei busslomme. Sikkert ikke den beste starten på det nye året for noen av dem.

 

Jeg har grublet litt på hva jeg mener om denne situasjonen. 

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at bilen i høyre felt vil få det fulle og hele ansvaret for kollisjonen. Klassisk brudd på vikeplikt ifm. feltskifte.

 

Men hvordan skal bilene i venstre felt _egentlig_ kjøre?

 

Slik jeg ser det, blir trafikkavviklingen best ved at bilene i venstre felt får holde "godt driv" forbi den trafikkale hindringen i høyre felt. I-siste-sekund-filskifter fører til at venstre felt bremser opp og trafikken avvikles dårligere. Dermed har jeg en stor dose sympati for bilene foran meg som over hodet ikke hjalp bilen over i venstrefeltet. Dette påvirkes også i noen grad av at jeg tror mange i høyrefeltet er klar over at den trafikkale stoppen kommer, men de vil utnytte "lufta" i høyre felt til å avansere noen plasser i køen. Eller "snike", på godt norsk. 

 

Men noen (en tysk turist for eksempel eller andre som ikke er kjent med trafikkmønsteret) vil alltid komme uforvarende  opp i en slik situasjon. Pllikter man ikke da å bremse litt ned slik at vedkommende kommer seg forbi den trafikkale hindringen, også når dette medfører at alle bilene i venstre felt må redusere sin hastighet?

 

Eller "fortjener" alle som ikke skifter i tide å stå i køen foran avkjøringsfeltet til denne er avviklet?

 

Hva mener folket?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier, man vet ikke om feltskifteren er en køsniker eller en som ikke er lokalkjent med kjøremønsteret.

Bør man ikke la tvilen komme tiltalte til gode? Dessverre har mange en tendens til å automatisk tro det verste om folk i trafikken og regner med at det er en sniker.

 

Uansett vil slike "fighter" med sammenstøt alltid sitte igjen med to tapere. Nå sitter de igjen med masse styr med forsikringer og verkstedbesøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener det er best at feltet med driv i får fortsette uten hinder. Biler til høyre som ikke skal ta av bør, hvis mulig, se foranløpet til kø og bytte felt i god tid. Lar det seg ikke gjøre får de eventuelt utnytte en luke (uten vikepliktsbrudd), evt. vente til de får fri bane i sitt eget felt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Det er jo relativt åpenbart hvem som får skylden, så den biten er jo ganske grei. 

 

Ellers er det for min del ingen som helst tvil om at det er lite som er så provoserende som folk som viser null tegn til smidighet i trafikkavviklingen. Det koster ikke mange kalorier, eller sekunder, å lage et rom for at en bil eller to skal slippe til. Det blir jo ikke bedre av at biler i høyre felt, som skal rett frem, blir stående og lage verre kø. Hvis alle sammen skal over i venstre felt en liten evighet før avkjørselen så blir det jo dårligere trafikkavvikling av det også.

Lenke til kommentar

Det er jo relativt åpenbart hvem som får skylden, så den biten er jo ganske grei. 

 

Ellers er det for min del ingen som helst tvil om at det er lite som er så provoserende som folk som viser null tegn til smidighet i trafikkavviklingen. Det koster ikke mange kalorier, eller sekunder, å lage et rom for at en bil eller to skal slippe til. Det blir jo ikke bedre av at biler i høyre felt, som skal rett frem, blir stående og lage verre kø. Hvis alle sammen skal over i venstre felt en liten evighet før avkjørselen så blir det jo dårligere trafikkavvikling av det også.

 

Biler i høyrefeltet som skal rett fram bidrar til å gjøre køen på hovedveien lengre, men ikke til at den tar lengre tid. Så fort de kommer fremst i køen, kan de kjøre rett fram med minumum forsinkelse. De er således minimalt til hinder for dem i høyre felt som skal til høyre.

 

Trafikkavviklingen blir etter mitt syn bedre, ikke dårligere, av at alle skifter til venstre felt en liten evighet før avkjørselen. Da får man fin flyt i venstre felt som kan gå forbi i relativt stor hastighet. Dette gir bedre trafikkavvikling enn når venstre felt til stadighet bremser helt ned fordi noen er "snille" og slipper inn biler fra høyre. 

Endret av Pusher 50
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Biler i høyrefeltet som skal rett fram bidrar til å gjøre køen på hovedveien lengre, men ikke til at den tar lengre tid. Så fort de kommer fremst i køen, kan de kjøre rett fram med minumum forsinkelse. De er således minimalt til hinder for dem i høyre felt som skal til høyre.

 

Trafikkavviklingen blir etter mitt syn bedre, ikke dårligere, av at alle skifter til venstre felt en liten evighet før avkjørselen. Da får man fin flyt i venstre felt som kan gå forbi i relativt stor hastighet. Dette gir bedre trafikkavvikling enn når venstre felt til stadighet bremser helt ned fordi noen er "snille" og slipper inn biler fra høyre. 

 

 

Hvis en kø blir lengre så er det jo implisitt at det også tar lengre tid.

 

Du får ikke nødvendigvis fin flyt av at all trafikken samles i ett felt lenge før en avkjørsel, dette var jo bla et stort problem på E18 i Vestfold hvor biler la seg over i det høyre feltet lenge før innsnevringen og man fikk et langt saktegående felt. Det blir jo som du selv beskriver, "kuk i ræv", hvor bilene gasser og bremser jevnt og trutt for å ligge tett inntil bilen foran. Man trenger ikke til stadighet å bremse helt ned hvis man holder en ok avstand (slik man tross alt skal), det holder å avpasse farten. 

 

Her jeg holder til nå så er jo folk helt ekstreme, det er jo nærmest en konkurranse i å være størst mulig idiot på veien. Køen kan være omtrent stillestående og de nekter fortsatt å lage en luke slik at en bil som skal krysse veien slipper gjennom, så fort det åpner seg en luke så er det klampen i bånn for å tette den.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Det har egentlig ganske lite å si om sjåføren av bilen som ville bytte felt er en "køsniker", "turist" eller bare dårlig planlegger. 

 

Det som har noe å si er om han har gitt tegn i god tid og hvor lenge sjåføren forsøkte å bytte felt. Hvis det er snakk om en strekning på mange hundre meter, så har bilister i venstre felt plikt til å slippe bilen inn, hvis ikke er de selv til unødvendig hinder og opptrer ikke særlig forsvarlig. Likevel burde bilen i høyre felt ha bremset og stoppet bak den stillestående køen, og ikke "presset" seg inn i en annen bil, selv om denne(eller disse) bilen(e) skulle gitt plass.

 

Hvis dette var i absolutt siste liten, hvor det var bare sekunder til å slippe bilen i høyre felt inn, er det åpenbart den som skifter felt sin feil. 

 

 

Når jeg var fersk bilist/motorsyklist i Oslo, så visste jeg aldri hva en kø gikk til, og hadde aldri forestilt meg at den kunne være 1-3km før en avkjøring. Selv nå, etter 6 år blir jeg jevnlig overrasket og må "snike" fordi det første skiltet om avkjøringen ofte kommer laaangt ut i køene.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det best om alle viser hensyn til kvarandre.

Men akkurat her så meiner eg at det er best for det store fleirtalet om dei i venstre felt ikkje hjelper inn bilar som vil skifte felt heilt i siste liten.

Sjølv om det kostar lite å sleppe litt på gassen for å lage ei luke der bilen frå høgrefeltet kan sleppe inn, så fører dette til at bilen bak må sleppe gassen endå meir, bilen bak der må trykke lett på bremsa, neste bil må trakke hardare på bremsa, og plutseleg har rin stilleståande kø i staden for god trafikkavvikling.

Den einaste som kjem fortare fram i slile tilfeller er køsnikaren.

 

 

Enkelte stadar er rushtrafikken så tett at ein må sleppe fram andre fordi kapasiteten er heilt sprengt, men det er ikkje det som var situasjonen her om eg oppfatta den rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...