Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Når Apple alene benytter mer batteri i kun iPhone produksjonen på en måned enn hva Tesla gjør i sine biler på et helt år så burde de heller kanskje sjekke ut produksjonen av mobiltelefoner, nettbrett og bærbare pcer.Tror du må regne litt til. I år vil Tesla trolig bruke omkring 34 GWh med batterier. Mens Apple selger omkring 200 mill telefoner med ca 10 Wh, altså 2 GWh, eller ca 6% av det Tesla benytter av batterier. Men til den grad jeg har klart å fastslå benytter Apple og de andre mobilprodusentene fortsatt veldig kobolt-rike batterier - LCO, samme som Tesla hadde i Roadster, men som de gikk bort i fra med Model S/X/3. Altså der Tesla bruker omkring 3% kobolt i katoden benytter Apple og de andre mobilprodusentene omkring 55% kobolt. Da er det plutselig ikke veldig stor forskjell på mengden kobolt Apple og Tesla bruker. Endret 8. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Hva mener du med spekulative? Blant de største oljeproduserende landene i verden finner vi: Saudi-Arabia (12.09 mbpd) Russland (11.21 mbpd) Kina (4.78 mbpd) Iran (4.69 mbpd) Irak (4.45 mbpd) De Forente Arabiske Emirater (3.72 mbpd) Kuwait (2-82 mbpd) Nigeria (1.99 mbpd) Qatar (1.97 mbpd) Venezuela (1.91 mbpd) Angola (1.63 mbpd) Algerie (1.30 mbpd) Til sammen 52.56 mbpd (million barrels per day, tall fra 2017), eller drøye 53.5% av verdens oljeproduksjon (98.06 mbpd i 2017). Norge sto til sammenligning for 1.93 mbpd eller 2% av oljeproduksjonen. Landene på denne lista utmerker seg med begrenset eller fraværende demokrati, høy korrupsjon og fattigdom, diskriminering av kvinner, religiøse og etniske grupper samt LGBT-personer, begrenset presse- og ytringsfrihet, bruk av dødsstraff og flere andre mer eller mindre alvorlige brudd på menneskerettighetene. Som sagt, sett gjerne fokus på at det er problemer med koboltutvinning i dag, men ikke kom og påstå at oljeutvinning er bedre, hverken for miljø eller folk. Fortsatt spekulativt for å resonere seg frem til at "alle er like ille" så da er det ikke så farlig med kobolt. Begynne og dra inn strengt regulerte OPEC som sammenligning med Kongo er og blir spekulativt, du kan like gjerne putte på resten av de oljeproduserende landene siden de alle har svin på skogen. Hvorfor tar du ikke med Nord Korea eller noen av de andre landene som det er opprettet Embargo mot ? det ville vært mer sammenlignbare. Tingen er det at utvinning av kobolt var veldig stabilt og det var krefter som jobbet aktivt med og redusere barnearbeid i Kongo, men hypen rundt el-biler og de påståtte enorme mengdene med kobolt som det ville bli behov for ga ny giv for gruvene i Kongo og andel barnearbeidere har eskalert grunnet oppkjøpere/spekulanter fra bla. Kina, så el-bil er en indirekte årsak. Kongo er det sanksjoner mot men fortsatt produserer de 60% av koboltforbruket uten at noen bryr seg om det, hadde det ikke vært for at fredsprisvinner Denis Mukwege tok opp de forferdelige forholdene i Kongo ville fortsatt ingen brydd seg. Om noen måneder er det glemt igjen siden ingen myndigheter gidder og gjøre noe. Edit: sitat fra Mukwege Vi har alle produkter i lommene våre, som er resultat av plyndring. Så vi har alle et ansvar, sa Mukwege da han ankom Oslo i helgen. Endret 8. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Og med «hypen» blir det lagt mer penger i å utvikle batterier uten kobolt. Og med økt fokus på disse utfordringene fremtvinger ytterligere sanksjoner og strengere kontroll av råvarene. Noe som artikkelen også viser, at politikere er i dialog med og kan etterhvert legge press på produsentene. Nå tror jeg heller ikke at å fjerne behovet for kobolt gjør at utfordringene i Kongo vil bedre seg over natten. Da vil bare kreftene bak barnearbeidet tilpasse seg andre typer jobber. Så her må det gjøres noe mer for å bedre levevilkårene for disse barna. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Og med «hypen» blir det lagt mer penger i å utvikle batterier uten kobolt. Og med økt fokus på disse utfordringene fremtvinger ytterligere sanksjoner og strengere kontroll av råvarene. Noe som artikkelen også viser, at politikere er i dialog med og kan etterhvert legge press på produsentene. Nå tror jeg heller ikke at å fjerne behovet for kobolt gjør at utfordringene i Kongo vil bedre seg over natten. Da vil bare kreftene bak barnearbeidet tilpasse seg andre typer jobber. Så her må det gjøres noe mer for å bedre levevilkårene for disse barna. utviklingen er vel mer basert på råvareforekomster/pris en utvinningsmetoder ? Sanksjoner og produksjon/salg fra legitime gruver fungerte relativt greit, men nå selges kobolt på det svarte markedet med nyetablerte spekulanter hovedsakelig fra Kina som "hvitvasker" kobolten før videresalg. I Europa/vesten vil nok reduksjonen av kobolt fremskride men mer usikker på Asia siden de gjerne ønsker renere luft i byene enn en generell miljøpolitikk så de har andre årsaker til behovet for el-bil. Dialogen har vært der hele tiden men lite har blitt gjort de siste årene, problemet med Kongo er vanstyre og korrupsjon. Tja, barnearbeidere vil bare finnes sålenge det er jobber tilpasset de, de ulovlige gruvene "ikke bare kobolt" fungerer på den måten at de som jobber får kreditt som bare fungerer i gruveeierens overprisede butikker og når de skal ha lønn skyller de fortsatt penger og må låne mer/jobbe mer for og betale, noe de aldri vil klare så det er en form for slavearbeid og da settes gjerne barna i jobb for at familien håper på og bli kvitt gjelden med og få mer inntekt, men siden de får akkurat nok mat på bordet jobber de gjerne under disse forholdene. Endret 8. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Fortsatt spekulativt for å resonere seg frem til at "alle er like ille" så da er det ikke så farlig med kobolt. Det er ikke spekulativt i det hele tatt. Det er godt dokumentert at det foregår systematiske menneskerettighetsbrudd i alle landene jeg lister opp, i tillegg til at terrororganisasjonen IS finansieres av olje. Jeg har ikke sagt ett eneste sted at det ikke er farlig med kobolt, tvert imot har jeg sagt to ganger at jeg synes det er bra at det settes fokus på at det er problemer knyttet til koboltutvinning i dag. Vær snill og lese innleggene du svarer på før du kommer med sånne stråmenn. Det eneste jeg har sagt, er at dersom du oppfordrer til boikott av koboltholdige produkter (jeg tar det som en selvfølge at du ikke har mobiltelefon, bærbar datamaskin, digitalt kamera eller noe annet med Li-Ion-batterier), samtidig som du forbruker oljeprodukter på daglig basis, så mangler du enten kunnskap eller integritet. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 (endret) Det er ikke spekulativt i det hele tatt. Det er godt dokumentert at det foregår systematiske menneskerettighetsbrudd i alle landene jeg lister opp, i tillegg til at terrororganisasjonen IS finansieres av olje. Jeg har ikke sagt ett eneste sted at det ikke er farlig med kobolt, tvert imot har jeg sagt to ganger at jeg synes det er bra at det settes fokus på at det er problemer knyttet til koboltutvinning i dag. Vær snill og lese innleggene du svarer på før du kommer med sånne stråmenn. Det eneste jeg har sagt, er at dersom du oppfordrer til boikott av koboltholdige produkter (jeg tar det som en selvfølge at du ikke har mobiltelefon, bærbar datamaskin, digitalt kamera eller noe annet med Li-Ion-batterier), samtidig som du forbruker oljeprodukter på daglig basis, så mangler du enten kunnskap eller integritet. Terror finansieres over det norske statsbudsjettet via stråmenn, skal vi boikotte Norge ? Poenget mitt er som du sikker har fått med deg at salget av kobolt har akselerert grunnet el-bil med påfølgende økning i barnearbeid ikke at det foregår ulumskheter over hele jorden. Endret 9. januar 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 At barn ikke skal misbrukes i koboltgruver eller noe som helst annet steder kan ingen være uenig i. Det er selvsagt kongolesiske myndigheter sitt ansvar å hindre barnearbeid i sitt eget land. Dernest må det være vestlige gruveselskapers ansvar, i den grad de eier gruvene i Kongo, å rydde opp i slike uakseptable forhold. Inntektene fra koboltgruvene er viktig for landets anstrengte økonomi, men det fordrer at disse inntektene kommer hele folket til gode, og ikke forsvinner i lommene til en korrupt president eller et hensynsløst gruveselskap. Boken "The Looting Machine" av Tom Burgis sier mye sjokkerende om rovdrift av Afrikas ressurser, men å gjøre problemet til et elbilproblem er skivebom. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå