l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Teslas andel kobalt i et batteri er 3%, og han skal få det ned til 0%. det er et ikke-problem. Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 7. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. januar 2019 Det har vist blitt populært å henge ut elbiler og elbilister som umuralske, mijøfiendtlige osv. En hel mobb er med på dette. Skal det settes inn tiltak mot uetisk utvunnet kobolt bør det settes inn generelt, ikke kun for elbiler. Altså samme krav til sporbarhet, fravær av barnearbeid etc uasnett hvilken dings som bruker kobolten. 12 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Er Tesla de eneste som har batterier i elbil/hybridbilene. Hvorfor skal all diskusjon om elbil batteridrevne biler handle kun om Tesla ? Endret 7. januar 2019 av syar2003 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Hva så ? Cobalt Price 20.41 USD/lb (45,000.10 USD/t | 39,215.77 EUR/t) 04 Jan 2019 - 52 Week Low 20.41 USD/lb 52 Week High 43.32 USD/lb Som en stein ? http://www.infomine.com/investment/metal-prices/cobalt/5-year/ Ja, eller stor negativ endring i pris over kort tid om du vill. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Ja, eller stor negativ endring i pris over kort tid om du vill.Hva er det du vil frem til ?Hvorfor skjøt prisen på kobolt i været i 2007 og i 2016/2017 tror du ? om det ikke har med peak i etterspørsel og mangel å gjøre. Mobiltelefoner og PCer har man hatt jevn produksjon av i årevis. Etterspørsel etter batterier til hybrid og elbiler derimot har tatt fart. Prisen er forsåvidt nå nede igjen på et tilsvarende høyt nivå som i 2010 og jeg vil ikke kalle det å synke som «en stein». Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Hva er det du vil frem til ? Hvorfor skjøt prisen på kobolt i været i 2007 og i 2016/2017 tror du ? om det ikke har med peak i etterspørsel og mangel å gjøre. Mobiltelefoner og PCer har man hatt jevn produksjon av i årevis. Etterspørsel etter batterier til hybrid og elbiler derimot har tatt fart. Prisen er forsåvidt nå nede igjen på et tilsvarende høyt nivå som i 2010 og jeg vil ikke kalle det å synke som «en stein». Jeg tror du missforstår poenget. Ja etterspørsel er ofte det som avgjør pris m.m. og dette er nå justert for slik at prisene har "normalisert" seg og har en negativ trend den siste tiden. Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 https://www.chemistryworld.com/news/battery-builders-get-the-cobalt-blues/3008738.article Uansett så skjøt prisen (etterspørselen) i været i 2016 og det er neppe en tilfeldighet. Og etter 2018 har den sunket som en sten, selv om forbruket går opp. Det skrives av flere at kobolt i stor grad er bifangst fra nikkel- og kobber-gruver. Så tilbudet av kobolt er mye styrt av nikkel- og kobber-priser. 2 Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Ingen koboltproblematikk med brenselsceller. (Men det skal vel krangles på det også :-)) Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Er Tesla de eneste som har batterier i elbil/hybridbilene. Hvorfor skal all diskusjon om elbil batteridrevne biler handle kun om Tesla ? Nope, men flere av de andre produsentene bruker ikke kobolt, Leaf har vel nesten kun mangan i batteriene? Teslas andel kobalt i et batteri er 3%, og han skal få det ned til 0%. det er et ikke-problem. 3% i forhold til hva? Tall sluppet av Tesla og Panasonic viste vel at de nye 2170 cellene som brukes i Model 3 har sammensetningen 8:1:1, altså nikkel:mangan:kobolt, som tilsier at 10% av metallsammensetningen i selve cellen er kobolt på den nyeste modellen til Tesla? 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Tall sluppet av Tesla og Panasonic viste vel at de nye 2170 cellene som brukes i Model 3 har sammensetningen 8:1:1, altså nikkel:mangan:kobolt, som tilsier at 10% av metallsammensetningen i selve cellen er kobolt på den nyeste modellen til Tesla?3% av katoden. (Altså omkring 55 gram/kWh, eller 4,5 kg per Model 3 LR.) Tesla benytter NCA (Nickel Cobalt Aluminium), som altså ikke inneholder mangan. Endret 7. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen 5 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 http://www.mining.com/reduced-cobalt-electric-car-batteries-delayed-amid-price-fall/ Benchmark calculates that even with the most ambitious roll-out of 811 battery technology – 40% market share by 2026 – output of battery grade cobalt would have to more than triple from last year’s production of 50,000 tonnes (out of total cobalt production of just over 100,000 tonnes). Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Hva er det du ønsker og forsvare ?Den saklige faktabaserte diskusjonen. Det er ikke noe problem med å kreve dokumentasjon om at Koboltet elbilprodusentene benytter kommer fra etiske kilder - dette er nok en helt grei papirjobb, ettersom det vil overraske meg veldig om noen vestlige elbilprodusenter benytter uetisk Kobolt i nevneverdig skala. Men realiteten er at dette ikke vil ha særlig betydning, selv om andelen uetisk kobolt skulle reduseres. Det er batteriprodusenter andre steder i verden som ikke har de samme etiske betenkelighetene, og de vil da kjøpe opp det billigere uetiske koboltet til sin batteriproduksjon, og ingenting vil endre seg. Krig og uro bekjempes best ved bredt internasjonalt politisk press, og innimellom kan det være behov for militær intervensjon. Fattigdom bekjempes best ved handel, investeringer, osv. Hva er det altså man ønsker å fikse i Kongo? Om det er fattigdom, så vil det å gjøre handel med Kongo vanskeligere ha den direkte motsatte effekten. Det vil bli mer fattigdom og nød. Mens om man vil krigen til livs, så er det bare å glemme at å gjøre handel vanskeligere vil ha nevneverdig effekt. Kanskje man bør forsøke å finne en løsning som faktisk kan gjøre ting bedre? 2 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn. Jeg tror han siktet til bruken av kobolt i oljeutvinning for å fjerne svovel og øke oktanen: https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR0eI-Axk1mcyGrGJXiQJrFSxNdugDs5Zl9Zxn2QCR9uo4rXiuewOaNDZnk Ikke at 4-åringer jobber på boreplattformer. Poenget her er at kobolt ikke er isolert til elbiler, men også andre industrier. Det er også et moment, men jeg tenkte mest på at utvinning og handel med olje også har direkte konsekvenser for mennesker som lever i konfliktområder og fattige områder der olje utvinnes. Olje finansierer IS og totalitære regimer som scorer svakt på menneskerettigheter, og oljeutvinning i utviklingsland er neppe bedre enn koboltutvinning når det gjelder barnearbeid, arbeideres rettigheter og hensynet til lokalbefolkning og miljø. Oljemarkedet er globalt og grenseløst, og alt forbruk av olje er med på å opprettholde pris og etterspørsel etter olje, uansett opprinnelse, selv om man liker å tro at bensinen eller dieselen man tanker på sin lokale bensinstasjon kommer fra staute, norske offshore-plattformer. Jeg synes for all del det er bra at det settes fokus på at både kobolt og andre råvarer vi måtte ha behov for skal produseres bærekraftig og uten å føre med seg konflikt og katastrofer for befolkningen i opprinnelseslandet. Men å snakke om hvor fæle elbiler er samtidig som man brenner petroleumsprodukter over en lav sko i fossilbilen sin blir bare skinnhellig. Endret 7. januar 2019 av ventle 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Jeg synes for all del det er bra at det settes fokus på at både kobolt og andre råvarer vi måtte ha behov for skal produseres bærekraftig og uten å føre med seg konflikt og katastrofer for befolkningen i opprinnelseslandet. Men å snakke om hvor fæle elbiler er samtidig som man brenner petroleumsprodukter over en lav sko i fossilbilen sin blir bare skinnhellig. Hadde ca.60% av oljen kommet fra disse "røverstatene" kunne jeg ha vært ening med deg og siden veksten i bruk av el-bil bare vil eksplodere voldsomt mens biler med fossilt drivstoff fases ut blir dine kommentarer bare spekulative. Situasjonen har blitt sånn at gruvene som det jobbes manuelt i i Kongo bare øker grunnet etterspørselen av kobolt. Hadde foreksempel el-bil blitt et pressmiddel for å slutte med bruk av kobolt i batterier ville utviklingen av erstattere akselerert og etterspørselen ville da kanskje normalisert seg igjen. Men i dag gir mange sitt stilletiende samtykke siden det "grønne skiftet" er så enormt viktig. Endret 8. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Hadde ca.60% av oljen kommet fra disse "røverstatene" kunne jeg ha vært ening med deg og siden veksten i bruk av el-bil bare vil eksplodere voldsomt mens biler med fossilt drivstoff fases ut blir dine kommentarer bare spekulative. Situasjonen har blitt sånn at gruvene som det jobbes manuelt i i Kongo bare øker grunnet etterspørselen av kobolt. Hadde foreksempel el-bil blitt et pressmiddel for å slutte med bruk av kobolt i batterier ville utviklingen av erstattere akselerert og etterspørselen ville da kanskje normalisert seg igjen. Men i dag gir mange sitt stilletiende samtykke siden det "grønne skiftet" er så enormt viktig. Jeg tror at før man begynner å peke den moralske pekefingeren på elbilistene så må man gå i seg selv. Iallefall hvis man forbrenner olje som før, sjekker meldinger på smarttelefonen sin, sjekker tiden på smartklokka si og lader gjerne disse med powerbanken som ligger i sekken. For så å skrive på et diskusjonsforum på nett via nettbrettet eller laptopen sin om hvor håpløse elbilister er. (Les at dette er satt på spissen). Man må ikke glemme at med økt etterspørsel rundt elbilbatteriene så vil det investeres mer i utvikling av teknologien. Dette sammen med økt fokus på utfordringene rundt råmaterialene som brukes i batterier (og da ikke bare elbilbatterier isolert) så vil det også kunne utvikles nye teknologier som ikke krever disse stoffene. Noe som igjen vil være gunstig for alle bruksområder for batterier (og igjen, ikke bare elbiler). Men det vil fortsatt ikke løse problemene i områdene hvor råmaterialet blir utvunnet. Det fungerer ikke slik at dersom verden brått ikke trenger kobolt så vil barna/de som jobber i gruvene brått få en levelig hverdag. Da vil bakmennene i industrien bare tilpasse seg nye markeder. Så her er det andre tiltak som må til parallelt. Men det igjen blir en helt annen diskusjon med ganske mange andre aspekter. Bare se hvor langt batteriteknologien har kommet de siste årene og jeg er overbevist om at dette er et område vi kommer til å se store fremskritt på de kommende årene, mye pga. det store elbilskiftet i bilindustrien og båtindustrien. Tesla og Panasonic (jeg nevner disse siden Tesla blir brukt som illustrasjon i artikkelen og er ofte en verkebylle for enkelte anti-elbil-folk) jobber for å redusere kobolt til 0% i batteriene sine. De har allerede redusert fra 11kg kobolt per bil til dagens biler med 4,5kg og jobber fortsatt med å utvikle batterier som skal bruke enda mindre enn dette (og forhåpentligvis ende på 0kg). Og at AP ønsker bedre kontroll av kobolten syns jeg er et bra fremskritt. På denne måten kan man iallefall forsøke å kartlegge og kunne dokumentere at råmaterialet kommer fra gruver som følger menneskerettslige prinsipper og arbeiderne har det bra. Dette har jo fremtvunget seg rundt andre produktgrupper som kaffe, kakao, matolje etc. Kilder: https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/ https://smallcaps.com.au/panasonic-tesla-remove-cobalt-electric-car-battery/ Endret 8. januar 2019 av CaZpeR 6 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Hadde ca.60% av oljen kommet fra disse "røverstatene" kunne jeg ha vært ening med deg og siden veksten i bruk av el-bil bare vil eksplodere voldsomt mens biler med fossilt drivstoff fases ut blir dine kommentarer bare spekulative. Situasjonen har blitt sånn at gruvene som det jobbes manuelt i i Kongo bare øker grunnet etterspørselen av kobolt. Hadde foreksempel el-bil blitt et pressmiddel for å slutte med bruk av kobolt i batterier ville utviklingen av erstattere akselerert og etterspørselen ville da kanskje normalisert seg igjen. Men i dag gir mange sitt stilletiende samtykke siden det "grønne skiftet" er så enormt viktig. Hva mener du med spekulative? Blant de største oljeproduserende landene i verden finner vi: Saudi-Arabia (12.09 mbpd) Russland (11.21 mbpd) Kina (4.78 mbpd) Iran (4.69 mbpd) Irak (4.45 mbpd) De Forente Arabiske Emirater (3.72 mbpd) Kuwait (2-82 mbpd) Nigeria (1.99 mbpd) Qatar (1.97 mbpd) Venezuela (1.91 mbpd) Angola (1.63 mbpd) Algerie (1.30 mbpd) Til sammen 52.56 mbpd (million barrels per day, tall fra 2017), eller drøye 53.5% av verdens oljeproduksjon (98.06 mbpd i 2017). Norge sto til sammenligning for 1.93 mbpd eller 2% av oljeproduksjonen. Landene på denne lista utmerker seg med begrenset eller fraværende demokrati, høy korrupsjon og fattigdom, diskriminering av kvinner, religiøse og etniske grupper samt LGBT-personer, begrenset presse- og ytringsfrihet, bruk av dødsstraff og flere andre mer eller mindre alvorlige brudd på menneskerettighetene. Som sagt, sett gjerne fokus på at det er problemer med koboltutvinning i dag, men ikke kom og påstå at oljeutvinning er bedre, hverken for miljø eller folk. 4 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 (endret) Tall sluppet av Tesla og Panasonic viste vel at de nye 2170 cellene som brukes i Model 3 har sammensetningen 8:1:1, altså nikkel:mangan:kobolt, som tilsier at 10% av metallsammensetningen i selve cellen er kobolt på den nyeste modellen til Tesla? Kilde? Du får ringe Elon og si at han lyver da. Sukk... et ikke-problem... Endret 8. januar 2019 av l0mf0mgl0mbl0og Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Veldig bra hvis det blir strengere krav til dette, og at produsentene blir presset av kundene til å endre arbeidsforhold. Men ikke gjør elbil eneansvarlig for dette. Det brukes kobolt og andre mineraler til langt mer enn til elbil. Alle som bruker råvarer som blir produsert under slike forhold må ta ansvar for å få til endringer. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Finnes mye shady oljeutvinning i Afrika altså. Se til Nigeria eksempelvis. Mye ødeleggelser, folk som jobber under forferdelige forhold. Nei, det å si at olje er bedre blir merkelig. Strengere krav for kobolt er bra, men det bør gjelde for alle eller ingen. Krav for sjekk av kun elbiler er bare merkelig. Kobolt brukes i veldig mye elektronikk. Ellers morsomt at det er folk som uironisk mener Musk sin Twitter feed er en god kilde for korrekt informasjon. Kanskje noen bør ringe med SEC og høre om de tenker at Musk aldri skriver løgner på Twitter. Er på samme nivå som å komme med en påstand og hevde det stemmer, fordi du leste det på Twitter feeden til presidenten av USA, så da må det jo stemme 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 8. januar 2019 Del Skrevet 8. januar 2019 Når Apple alene benytter mer batteri i kun iPhone produksjonen på en måned enn hva Tesla gjør i sine biler på et helt år så burde de heller kanskje sjekke ut produksjonen av mobiltelefoner, nettbrett og bærbare pcer. Hvor nøye tror du de ukjente produsentene av disse produktene er med hvor kobolten kommer i fra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå