Gå til innhold

Har møtt produsenter og importører: AP-topp vil skjerpe kontrollen med kobolt i elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kun 43% av verdens utvinning av kobolt går til batterier. Av disse 43% går kun en liten andel til Elbiler. Det aller meste går til milliarder og atter milliarder av dingser som vi alle bruker hver dag. Oljeindustrien bruker like mye kobolt som Elbil industrien.

TU harskrevet nøkternt om dette før.

https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938

20% av kobolt er forventet og gå til el-bil produksjon innen kort tid.

Det at mange produkter innehar kobolt er ikke problemet, etterspørselen akselerte med el-bil boomen.

Kobolt har blitt en handelsvare som innehar store verdier og hedgefonder hamstrer kobolt samt at stort sett alle elbil-produsenter kjøper alt de kommer over av kobolt.

 

 

Ifølge britiske Daily Mail og Sky News jobber rundt 40.000 barn i Kongos gruver, noen av dem helt nede i 4-årsalder.

 

Det medmenneskelige er og boikotte alt som inneholder store mengder kobolt, foreksempel el-bil frem til de har fjernet bruken av kobolt i de.

 

Edit: anbefaler og lese denne artikkelen i dagbladet med Denis Mukwege angående koboltgruvene i Kongo.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kun 43% av verdens utvinning av kobolt går til batterier ...

Hmmm, tja.. det er få gode statistikker på dette her da det meste av den registrerte bruken/etterspørselen er basert på antagelser.

 

Dog har du nok rett i at batterier til fremdrift av bil fortsatt ikke utgjør den største mengden, kanskje 8-10% av total kobolt produksjon pd. Dingsebatterier spiser nok mer av lasset foreløpig..

 

Dersom elbil salget tar av andre steder enn i Norge  kan det fort endre seg. Så slik sett det er nok fornuftig tidspunkt å titte litt på produksjonen.

 

Dog, dersom det er nok penger å hente vil produksjonen høyst sannsynlig bli mer profesjonalistert enn hva den er i dag. Kobolt er ikke akkurat noen mangelvare, det har bare vært såpass lav etterspørsel at eneste lønnsomme produksjonsmetode er å piske de uten vern.

 

... og med profesjonaliseringen går de uten vern fra livsfarlig jobb til ingen jobb. Vi andre kan deretter skryte på oss at produksjonen av dingsene og bilene våre ikke er til skade for noen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Regner med du boikotter alt som forbruker store mengder olje også da?

Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Denne problemstillingen har jeg påpekt i flere år, og det er en skandale at det ikke har blitt tatt tak i før! Elbilsatsingen er i likhet med svært mye annen norsk politikk ikke konsekvensutredet, og det fører til svært mange dårlige politiske avgjørelser og satsinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn.

 

Jeg tror han siktet til bruken av kobolt i oljeutvinning for å fjerne svovel og øke oktanen:

 

https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR0eI-Axk1mcyGrGJXiQJrFSxNdugDs5Zl9Zxn2QCR9uo4rXiuewOaNDZnk

 

Ikke at 4-åringer jobber på boreplattformer. Poenget her er at kobolt ikke er isolert til elbiler, men også andre industrier.

Endret av CaZpeR
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det medmenneskelige er og boikotte alt som inneholder store mengder kobolt, foreksempel el-bil frem til de har fjernet bruken av kobolt i de.

 

Edit: anbefaler og lese denne artikkelen i dagbladet med Denis Mukwege angående koboltgruvene i Kongo.

 

Du må boikotte mye rart! Hva med oldefars protese? 

 

Men jeg er absolutt enig i at det trengs virkemiddel for å gjøre dette bedre, det normale mennesket bruker ekstremt mange ting som innehar kobolt og elbiler øker jo behovet såklart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn.

 

En platform er dog fremstil av mange materialer som er fremstilt av barn i gruver, sannsynligvis mange andre ting har også vært involvert i barnearbeid som elektronikk osv. Turbiner er jo storforbrukere av kobolt feks. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn.

 

En platform er dog fremstil av mange materialer som er fremstilt av barn i gruver, sannsynligvis mange andre ting har også vært involvert i barnearbeid som elektronikk osv. Turbiner er jo storforbrukere av kobolt feks.

 

For ikke å snakke om diverse kriger som har blitt startet pga olje. Det døde vel noe sånt som en halv million mennesker bare i den siste Irak-krigen. Og IS vokste frem som et resultat av den krigen, samtidig som de var finansiert av salg av olje. Det var vel ytterlige noe sånt som en halv million mennesker som døde i Syria.

 

Nå tror ikke jeg alt hadde vært fred og regnbuer om det ikke hadde fantes olje, men akkurat det samme gjelder Kobolt. Det hadde uansett vært fattigdom og nød i verden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om diverse kriger som har blitt startet pga olje. Det døde vel noe sånt som en halv million mennesker bare i den siste Irak-krigen. Og IS vokste frem som et resultat av den krigen, samtidig som de var finansiert av salg av olje. Det var vel ytterlige noe sånt som en halv million mennesker som døde i Syria.

 

Nå tror ikke jeg alt hadde vært fred og regnbuer om det ikke hadde fantes olje, men akkurat det samme gjelder Kobolt. Det hadde uansett vært fattigdom og nød i verden.

Det er historie, i dagens opplyste samfunn burde vi kunne unngå barnearbeid.

Lenke til kommentar

Denne problemstillingen har jeg påpekt i flere år, og det er en skandale at det ikke har blitt tatt tak i før! Elbilsatsingen er i likhet med svært mye annen norsk politikk ikke konsekvensutredet, og det fører til svært mange dårlige politiske avgjørelser og satsinger.

 

Du bruker alle argumenter du kan finne for å kritisere elbiler, mwn du har ikke påpekt oljebransjens bruk av kobolt. Tesla er i hvertfall nå iferd med å bli produsert uten kobolt. Husk å skryt av det neste gang du hamrer løs på elbiler...
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...