NTB - digi Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Har møtt produsenter og importører: AP-topp vil skjerpe kontrollen med kobolt i elbiler Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Kanskje på tide å gjenåpne vår egen koboltgruve i Modum? 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Viggo Stenbekk Skrevet 7. januar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 7. januar 2019 Kun 43% av verdens utvinning av kobolt går til batterier. Av disse 43% går kun en liten andel til Elbiler. Det aller meste går til milliarder og atter milliarder av dingser som vi alle bruker hver dag. Oljeindustrien bruker like mye kobolt som Elbil industrien. TU harskrevet nøkternt om dette før. https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938 12 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Kun 43% av verdens utvinning av kobolt går til batterier. Av disse 43% går kun en liten andel til Elbiler. Det aller meste går til milliarder og atter milliarder av dingser som vi alle bruker hver dag. Oljeindustrien bruker like mye kobolt som Elbil industrien. TU harskrevet nøkternt om dette før. https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938 20% av kobolt er forventet og gå til el-bil produksjon innen kort tid. Det at mange produkter innehar kobolt er ikke problemet, etterspørselen akselerte med el-bil boomen. Kobolt har blitt en handelsvare som innehar store verdier og hedgefonder hamstrer kobolt samt at stort sett alle elbil-produsenter kjøper alt de kommer over av kobolt. Ifølge britiske Daily Mail og Sky News jobber rundt 40.000 barn i Kongos gruver, noen av dem helt nede i 4-årsalder. Det medmenneskelige er og boikotte alt som inneholder store mengder kobolt, foreksempel el-bil frem til de har fjernet bruken av kobolt i de. Edit: anbefaler og lese denne artikkelen i dagbladet med Denis Mukwege angående koboltgruvene i Kongo. Endret 7. januar 2019 av Nautica 4 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Det medmenneskelige er og boikotte alt som inneholder store mengder kobolt, foreksempel el-bil frem til de har fjernet bruken av kobolt i de. Regner med du boikotter alt som forbruker store mengder olje også da? 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Kun 43% av verdens utvinning av kobolt går til batterier ... Hmmm, tja.. det er få gode statistikker på dette her da det meste av den registrerte bruken/etterspørselen er basert på antagelser. Dog har du nok rett i at batterier til fremdrift av bil fortsatt ikke utgjør den største mengden, kanskje 8-10% av total kobolt produksjon pd. Dingsebatterier spiser nok mer av lasset foreløpig.. Dersom elbil salget tar av andre steder enn i Norge kan det fort endre seg. Så slik sett det er nok fornuftig tidspunkt å titte litt på produksjonen. Dog, dersom det er nok penger å hente vil produksjonen høyst sannsynlig bli mer profesjonalistert enn hva den er i dag. Kobolt er ikke akkurat noen mangelvare, det har bare vært såpass lav etterspørsel at eneste lønnsomme produksjonsmetode er å piske de uten vern. ... og med profesjonaliseringen går de uten vern fra livsfarlig jobb til ingen jobb. Vi andre kan deretter skryte på oss at produksjonen av dingsene og bilene våre ikke er til skade for noen. Endret 7. januar 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Regner med du boikotter alt som forbruker store mengder olje også da? Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn. Endret 7. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 https://www.chemistryworld.com/news/battery-builders-get-the-cobalt-blues/3008738.article Uansett så skjøt prisen (etterspørselen) i været i 2016 og det er neppe en tilfeldighet. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Denne problemstillingen har jeg påpekt i flere år, og det er en skandale at det ikke har blitt tatt tak i før! Elbilsatsingen er i likhet med svært mye annen norsk politikk ikke konsekvensutredet, og det fører til svært mange dårlige politiske avgjørelser og satsinger. 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn. Jeg tror han siktet til bruken av kobolt i oljeutvinning for å fjerne svovel og øke oktanen: https://www.cobaltinstitute.org/desulphurisation.html?fbclid=IwAR0eI-Axk1mcyGrGJXiQJrFSxNdugDs5Zl9Zxn2QCR9uo4rXiuewOaNDZnk Ikke at 4-åringer jobber på boreplattformer. Poenget her er at kobolt ikke er isolert til elbiler, men også andre industrier. Endret 7. januar 2019 av CaZpeR 8 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Det medmenneskelige er og boikotte alt som inneholder store mengder kobolt, foreksempel el-bil frem til de har fjernet bruken av kobolt i de. Edit: anbefaler og lese denne artikkelen i dagbladet med Denis Mukwege angående koboltgruvene i Kongo. Du må boikotte mye rart! Hva med oldefars protese? Men jeg er absolutt enig i at det trengs virkemiddel for å gjøre dette bedre, det normale mennesket bruker ekstremt mange ting som innehar kobolt og elbiler øker jo behovet såklart. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn. En platform er dog fremstil av mange materialer som er fremstilt av barn i gruver, sannsynligvis mange andre ting har også vært involvert i barnearbeid som elektronikk osv. Turbiner er jo storforbrukere av kobolt feks. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 https://www.chemistryworld.com/news/battery-builders-get-the-cobalt-blues/3008738.article Uansett så skjøt prisen (etterspørselen) i været i 2016 og det er neppe en tilfeldighet. Og etter 2018 har den sunket som en sten, selv om forbruket går opp. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Ikke så mange 4åringer som jobber på boreplattformer, men du tenker nok på miljøkonsekvenser og anser at det viktigere en medmenneskelige hensyn. En platform er dog fremstil av mange materialer som er fremstilt av barn i gruver, sannsynligvis mange andre ting har også vært involvert i barnearbeid som elektronikk osv. Turbiner er jo storforbrukere av kobolt feks. For ikke å snakke om diverse kriger som har blitt startet pga olje. Det døde vel noe sånt som en halv million mennesker bare i den siste Irak-krigen. Og IS vokste frem som et resultat av den krigen, samtidig som de var finansiert av salg av olje. Det var vel ytterlige noe sånt som en halv million mennesker som døde i Syria. Nå tror ikke jeg alt hadde vært fred og regnbuer om det ikke hadde fantes olje, men akkurat det samme gjelder Kobolt. Det hadde uansett vært fattigdom og nød i verden. Endret 7. januar 2019 av Espen Hugaas Andersen 6 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Kanskje på tide å gjenåpne vår egen koboltgruve i Modum? "Miljø"-partiene vil ikke ha gruver i Norge. Steinmasser på dypt vann ødelegger for oppdrettsnæringens interesser ( les : forurensning. ) http://geoforskning.no/9-nyheter/1874-et-tryggere-miljovalg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 For ikke å snakke om diverse kriger som har blitt startet pga olje. Det døde vel noe sånt som en halv million mennesker bare i den siste Irak-krigen. Og IS vokste frem som et resultat av den krigen, samtidig som de var finansiert av salg av olje. Det var vel ytterlige noe sånt som en halv million mennesker som døde i Syria. Nå tror ikke jeg alt hadde vært fred og regnbuer om det ikke hadde fantes olje, men akkurat det samme gjelder Kobolt. Det hadde uansett vært fattigdom og nød i verden. Det er historie, i dagens opplyste samfunn burde vi kunne unngå barnearbeid. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Det er historieTja. For barna i Syria er det deres hverdag. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Tja. For barna i Syria er det deres hverdag. Hva er det du ønsker og forsvare ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Og etter 2018 har den sunket som en sten, selv om forbruket går opp. Hva så ?Cobalt Price 20.41 USD/lb (45,000.10 USD/t | 39,215.77 EUR/t) 04 Jan 2019 - 52 Week Low 20.41 USD/lb 52 Week High 43.32 USD/lb Som en stein ? http://www.infomine.com/investment/metal-prices/cobalt/5-year/ Endret 7. januar 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 Denne problemstillingen har jeg påpekt i flere år, og det er en skandale at det ikke har blitt tatt tak i før! Elbilsatsingen er i likhet med svært mye annen norsk politikk ikke konsekvensutredet, og det fører til svært mange dårlige politiske avgjørelser og satsinger. Du bruker alle argumenter du kan finne for å kritisere elbiler, mwn du har ikke påpekt oljebransjens bruk av kobolt. Tesla er i hvertfall nå iferd med å bli produsert uten kobolt. Husk å skryt av det neste gang du hamrer løs på elbiler... 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå