Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fagbrev på jobb -helsefagarbeider

Sille30

Anbefalte innlegg

Hei jeg vil gjerne ta fagbrev på jobb som helsefagarbeider. Jeg har fått jobb på en institusjon (ikke fast)

Er det noen som har startet på dette etter de nye reglene trådte i kraft som vil fortelle hvor lang tid det tar og hvor mange timer man må jobbe før man begynner på skolen? Har lest at det er 1 år som 100 % og at 80 % kan godkjennes. Men hva om man er tilkalling..? Er det et visst antall timer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innføringa av praksisbrevkandidat kom no hausten 2018, og er eit alternativ til fagbrev med ikkje likestilt med fag- eller svennebrev.

Ein praksisbrevkandidat kan tegne arbeidskontrakt med ei godkjent bedrift for 2 årig opplæring, og er basert på 100% stilling.

Etter 2 år kan du avlegge praksisbrevkandidatprøve, dette er ei prøve på eit lavare nivå enn vanlig fagprøve.

Godkjent praksisbrevkandidatprøve kan brukast som grunnlag for å gå vidare for å ta fag-/svennebrev.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+921324

En er ikke nødt til å benytte seg av praksisbrevordningen. En kan få vurdert realkompetanse etter arbeid og opplæring. Det som da kreves er at du jobber i ett år. Inntil nylig trodde jeg det var fem år, den nye ordningen til Regjeringen gikk meg hus forbi...

Øvrigheta stadfester følgende:

Med den nye ordningen kreves det nå kun et års heltidspraksis i faget før man kan søke om å inngå kontrakt om fagbrev på jobb. Kandidaten får opplæring og veiledning i praksisperioden, og varigheten vil avhenge av det enkelte fag og kandidatens realkompetanse.

Fra: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-blir-det-mulig-a-ta-fagbrev-pa-jobb2/id2617364/

Du vil altså gjøre lurt i å starte dialogen med arbeidsplassen din, høre om muligheten til å få gått et slikt løp. Kanskje det er mulig å få forlenget din vikarvirksomhet? Din overordnede vil nok ha interesse av å heve kompetansen til sine ansatte, i hvert fall om alt er slik det skal der borte.

Nokut skriver følgende om realkompetanse:

Realkompetanse er all den kompetansen en person har skaffet seg gjennom betalt eller ubetalt arbeid, etterutdanning, fritidsaktiviteter og annet som kommer i tillegg til den kompetansen som er dokumentert gjennom grunnutdanning.

(Nokut har med godkjenning av utdanning fra utlandet, dermed ikke relevant for deg slik du beskriver situasjonen din, men definisjonen av realkompetanse er god): Fra: https://www.nokut.no/utdanning-fra-utlandet/Realkompetansevurdering/

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Tusen takk :) Det var dette jeg mente jeg hadde hørt noe om og var litt nyskjerrig på. Jeg har startet i jobben nå som assistent. Jeg trives veldig godt og ble tatt så innmari godt imot. Kanskje jeg skal prate med lederen der om å inngå kontrakt når jeg har jobbet der en stund, jeg har ikke fast stilling og jobber ikke så mye som 100 %. Jeg er på tilkalling. En full stilling tilsvarer vel 1 695. Så etter jeg har jobbet de timene kan jeg vel skrive kontrakt og få 100 % stiling i læretiden. Om det tar er år eller 17 måneder spiller kanskje ingen rolle?? Læretiden er da fire år etter det?? Jeg har en veldig god følelse etter jobb fordi jeg synes jeg har gjort noen sin dag bedre og det elsker jeg.

Endret av Sille30
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Vær så god! Fint å være til hjelp. Altså, slik jeg forstår det er det mulig å få kortere praksistid. Det var fem år før, ja. I den ene teksten jeg linker til, pressemeldingen fra Regjeringen altså, står det følgende:

Kandidaten får opplæring og veiledning i praksisperioden, og varigheten vil avhenge av det enkelte fag og kandidatens realkompetanse. På den måten sikrer man at en kortere praksisperiode ikke går på bekostning av sluttkompetansen til kandidaten, samtidig som man tilrettelegger for fleksible løsninger.

(Utheving og understreking gjort av meg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

I Fagbladet står det følgende:

Allerede etter ett år i jobb kan du og arbeidsgiver søke fylkeskommunen å lage en opplæringsavtale som fører til fagbrev.

(...)
– Hvis ansatte og arbeidsgiver er enige, kan de ta kontakt med fylkeskommunen, bekrefter Åge Hanssen – seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet.
(...)
Den nye ordningen betyr at du beholder lønna mens du tar fagbrev.
(...)
Dersom du jobber deltid, må du dokumentere tilsvarende ett års praksis.

Mer her:
https://fagbladet.no/nyheter/endelig-kan-du-soke-om-a-ta-fagbrev-pa-jobb-med-full-lonn-6.91.588584.21571d81e8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...