Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier som ikke tar tak i ting.

ButaL

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Har veldig lyst til og finne meg en ny leilighet da nåværende huseier ikke tar tak i ting som han skal.

Her er saken.

På slutten av sommerferien 2018 sa jeg til han att håndtaket på døren hadde blitt ødelagt (Kunne ikke åpne døren da håndtaket bare svingte rundt) Jeg maste vell ett par dager så ringte han snekker-vennen sin som ''jalla-fiksa'' det, og etter kort tid (ett par dager max) Var det ødelagt igjen og jeg kunne ikke komme meg ut av leiligheten. Snekker-vennen hans kommer tilbake og fikser dørhåndtaket helt, men nå funker ikke låsen optimalt, dette har jeg nevnt for huseier men han tar ikke tak i dette. Jeg kan kun låse døra fra utsiden og ikke fra innsiden. Verdt og nevne att jeg har hatt god tone med han hele veien jeg har bodd her.

Det jeg lurer på.

Kan jeg slippe de 3 månedene pga. han ikke fikser ting som han som huseier SKAL fikse?
Noe jeg burde være obs. på?
Dette er en veldig overpriset leilighet og jeg ønsker og finne meg noe tilsvarende til samme pris med bedre standard. Men det er jo vanskelig og lete etter leiligheter når man er på oppsigelse (sann som jeg har forstått det, da huseiere leter som oftest etter leietakere fortløpende). 

Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det så lett for meg som mulig da jeg får penger av NAV pr. dags dato. (sosial) Så regner med att det beste er og si opp, også vente ut de 3 månedene deretter begynne og lete etter en ny leilighet. 

Mvh. Herman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du ikke kan låse døren fra innsiden er vel en vesentlig mangel. Du har også flere ganger forsøkt å få det utbedret så du kan vel heve avtalen siden låseproblemet kan vurderes som en vesentlig mangel da du ikke kan låse din egen dør når du er inne i huset.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er enig i det vidor skriver, så er min anbefaling at du sier opp leiligheten skriftlig, og ser etter en ny leilighet mens du avventer tre måneder før fraflytting. 

Tvist mellom utleier og leietager kan ta svært lang tid, og koste mye penger samt hele regelverket er svært vanskelig å tyde. 

I kontrakten jeg har står det følgende: "leier plikter å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, varmtvannsbeholdere, hvitevarer og inventar osv..."

Endret av Abell
Lenke til kommentar

(Jeg forutsetter at det foreligger en mangel.) 

§ 2-12. Heving av leieavtalen
Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.
https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-12

Jeg tviler sterkt på om en skadet lås vil være vesentlig mislighold. Særlig tatt i betraktning § 2-10 (4) (under).

§ 2-10.Krav på retting av mangel
Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-11.Avslag i leie
Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Hvis ikke utleier retter en mangel kan du altså "få mangelen rettet" selv, for utleiers regning. Ved mangler kan du også "kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand".

Du kan holde tilbake beløpene over fra husleia. Ikke mer. Hvis utleier er uenig i at du kan holde tilbake leie kan du tilby deg å deponere det omtvistede beløpet etter husll § 3-8.

Når det gjelder oppsigelsestiden så bør du selvsagt ikke "vente ut de 3 månedene deretter begynne og lete etter en ny leilighet". Litt av poenget med oppsigelsestid er at du skal ha tid på deg til å finne en ny leilighet. Hvis du venter til siste liten risikerer du gebyrer, tvangsutkaselse og erstatningskrav.

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Tolkning av vedlikehold av dørlås tilsier vel låseolje etc. En kan vel anta at dørlåsen teknisk sett skal fungere som designet ?

Ikke vet jeg hva som står i kontrakten til TS eller hva som er riktig tolkning, er som sagt enig i det du sier.

En eventuell tvist med utleier kan fort koste mer tid og penger enn de tre månedene man har i oppsigelsestid.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på om en skadet lås vil være vesentlig mislighold. Særlig tatt i betraktning § 2-10 (4) (under).

Hvor mye får du igjen på forsikringen om du sier at du sov og at døren var ulåst da tyvene var innom. Er ikke dette en god grunn til å hevde vesentlig mangel, selv om feilen i seg selv ikke er så vanskelig å rette? Leietaker har vel ingen plikt til å rette mangelen om ikke huseier gjør det selv?

Lenke til kommentar

Som Abell skriver så er det i utgangspunktet leigetakar som skal vedlikeholde dørlåser etter § 5-3 i husleigelova, dei fleste standard leigeavtalar henviser enten til denne paragrafen eller avtalar ikkje nærmare vedlikeholdet slik at husleigelova sine standardbetingelsar blir gjeldande.

Det er fyrst når dørlåsen må skiftast ut at det er huseigaren som er ansvarleg.

Slik som trådstarter legg fram saka så er det mykje som tyder på at låsen er øydelagt og må byttast, og at dette er noke som huseigaren er ansvarleg for, men det er lett for utleiger å hevde at det å justere låsen slik at den fungerer som den skal er ein del av vedlikeholdet som ikkje krever ny lås.

Dersom dette er ein mangel så kan du fyrst kreve retting, og deretter holde av ein forholdsmessig del av husleiga eller utbetre mangelen sjølv og trekke dette frå på husleiga.

Heving trur eg ikkje er så veldig aktuelt, at døra ikkje kan låsast medan du er heime er nok ikkje eit vesentleg mislighold med mindre grunnen til at du leigde denne boligen var på grunn av god sikkerheit mot inntrengarar.

Skal du hevde vesentleg mislighold og derfor heve avtalen så ville eg smurt litt tjukkare på når det gjeld begrunnelsen. Kan det f.eks. være slik at dersom du tek i for hardt og får låst døra frå innsida, at det då kan være vanskelig å låse opp igjen, og at det vil kunne være farleg ved ein eventuell brann?

Når det gjeld planen om å vente til etter oppsigelsestida med å finne ny bustad så er det ein idiotisk plan med mindre du har ein god plan B.

Kva gjer du natt til 1 mai når oppsigelsestida går ut og du enten ikkje har funnet deg ny leiligheit eller leiligheita som du har funnet ikkje er tilgjengeleg for innflytting før den 2 mai på grunn av helligdagen?

Du som er så redd for at folk skal bryte seg inn hos deg kan vell ikkje sette heile flyttelasset ditt på fortauet fram du får flytte inn?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...