AnonymDiskusjon Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Hei! Min far døde for ca et halvt år siden, og i den forbindelse har vi nå overtatt dødsboet i privat skifte. Min far var gift på nytt og vi er da 4 særkullsbarn, ny kone har ingen fellesbarn eller egne barn. Ny kone hadde ingen eiendeler med seg inn i ekteskapet, men min far hadde leilighet, hytte bil og campingvog ,og en andel i felles eiendom med sine søsken, Jeg har funnet ut at min fars kone har rett på 1/4 av arven, minimum 4G. Vi har i fellesskap blitt enige om at hans kone ønsker å kjøpe oss ut av leiligheten, og min bror kjøper hytten, I forbindelse av salg av eiendommene i boet må man levere hjemmelserklæring sammen med skjøte. Der må man oppgi arvingenes andel i eiendommen. Og her er det store spørsmålet!!!! Hvillken andel skal skrives inn? Skal avdødes kone likeverdes med særkullsbarnene slik at det blir 1/5 hver?? Eller skal avdødes kone ikke skrives inn som andels eier i eiendom, da totalt arv til henne er 4G (gjenværende verdi i boet etter at alle utgifter/lån er betalt vil ikke overstige 16G noen den må for at hennes andel skal være større enn lovfestet 4G), og hennes andel blir betalt ut i når boet er ferdig oppgjort? Dette kan ha litt å si økonomisk (dog ikke så mye), med tanke på at arvingen som overtar hytten får fratrekk for sin andel av arven når dokumentavgift på 2,5 prosent skal betales til staten. Anonymous poster hash: dcd45...935 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) Skal avdødes kone likeverdes med særkullsbarnene slik at det blir 1/5 hver?? Eller skal avdødes kone ikke skrives inn som andels eier i eiendom, da (snip) Andelen i eiendommen skal vere (andel arv)/(total arv). Dersom total arv er f.eks 835765 kroner blir derfor andelen til avdødes kone i eiendommen her 4G/835765. De andre arvingenes andel blir (835765-4G)/(4x835765). Det er disse andelene som skal skrives inn i hjemmelserklæringen som skal sendes kartverket. Endret 6. januar 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2019 Andelen i eiendommen skal vere (andel arv)/(total arv). Dersom total arv er f.eks 835765 kroner blir derfor andelen til avdødes kone i eiendommen her 4G/835765. De andre arvingenes andel blir (835765-4G)/(4x835765). Det er disse andelene som skal skrives inn i hjemmelserklæringen som skal sendes kartverket. Hei. Takk for svar. Forklaringen din gir forsvåidt mening, men hvordan kan man da verdsette boet, da det er andre eiendeler som prisen er usikker på? Hvis avdødes andel skal være 4g/(boetsverdi etter at all gjerld er oppgjort og alle eiendeler er solgt) Hvordan skal vi da komme fram til boets verdi?? Anonymous poster hash: dcd45...935 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. januar 2019 Del Skrevet 7. januar 2019 (endret) Det skal være tilstrekkelig å kunne sannsynliggjøre en verdi av boet, dvs. argumentere for en fornuftig markedsverdi ved et evt. salg på dødsfalltidspunktet. Dersom arvelater kunne solgt eiendom/leilighet/fritidseiendom uten gevinstbeskatning, er det viktig å få dokumentert markedsverdi på dødsfalltidspunktet nå, og ikke senere når eiendommen skal selges. Da kan det være vanskelig å sannsynliggjøre en verdi. Verdivurderingen legges med som vedlegg til skattemeldingen. I tillegg legger man dokumentet i skuffen i påvente av et fremtidig salg eller lignende. Man kan selvfølgelig bruke penger på en takst, men også en meglervurdering bør holde. Da slike verdivurderinger ikke er noe eksakt vitenskap, kan man innhente flere og bruke den man synes er mest realistisk. Forøvrig skal ikke avdødes ektefelle betale dokumentavgift dersom hun kjøper leiligheten av boet: Fast eigedom som blir overførd mellom ektefellar er friteke for dokumentavgift. Dette gjeld også ved eigedomsoverføring som følgje av dødsfall. Regelen står i dokumentavgiftslova § 8. Ektefellen treng med andre ord ikkje å vere arving til heile eigedomen for å få fritak, men får fritak i eigenskap av å vere ektefelle. Dette betyr at ein attlevande ektefelle som blir einig med dei andre arvingane om å overta huset eller hytta, ikkje treng å betale dokumentavgift ved tinglysing av skøyte frå medarvingane. Hugs å skive fritaksgrunnen og lovheimelen i punkt 3 i skøytet. https://kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Dokumentavgift-ved-arv-og-skifte/ Endret 7. januar 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2019 Leiligheten er i et borettslag, og slik jeg har skjønt det da så er det ikke dokumentavgift på borettslag andeler,, selv ikke om andelen/leiligheten hadde blitt solgt til kjøper som ikke er arving. Tusen takk for info. Anonymous poster hash: dcd45...935 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2019 Vi har forresten innhentet meglertakst/E-takst på leligheten Anonymous poster hash: dcd45...935 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Jeg tror du må sjekke med borettslaget hva som gjelder ved arv. Det er ikke gitt at det er gebyrfritt. Kanskje x2 hvis borettslaget er molbo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå