Gå til innhold

Hvorfor skjønnmaler venstresiden Islam?

Anbefalte innlegg

Nå diskuterer du mot stråmenn.

For å klargjøre: jeg spør deg hva norsk kultur er, da det er du som ønsker og segregere basert på det. Og det kan godt hende jeg er enig med deg, men det vet jeg ikke da du enten ikke evner eller vil svare. Du fortsetter heller med en tirade av hva du ikke vil ha integrert i denne norske kulturen. F.eks. er pizza en flott ting som er integrert fra eksterne kulturer. Mat i det hele tatt er mye positivt integrert.

Har jeg sagt at vi skal segregere langs etnisek og kulturelle linjer? Jeg sier innvandrere skal integrere seg inn i den norske kulturen. Islam er åpenbart et hinder for intgrering

Her kan du lese litt om nordmenn og deres kultur.

https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Norway

https://no.wikipedia.org/wiki/Nordmenn

"Nordmenn er i tradisjonell, etnografisk forstand beskrevet som et nord-germansk folkeslag med opphav i landet Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med danskersvenskertyskerenederlendere og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Den tradisjonelle, etnografiske betydningen av nordmenn gjelder i dag den største (men ikke det eneste) folkegruppen i Norge, og de som har vært dominerende gjennom historien, bl.a. i den norske statsdannelsen."

Det finnes altså noe som er norsk. Jeg foreslår du leser deg opp om nasjonalromantikken og nasjonalismebegrepet. 

Hva mener du gjør arabere til en kultur? Hva er særegent med arabisk kultur?

Bare fordi vi har tilgang til mat fra andre land betyr det at pizza som er italiensk er en del av norsk kultur? Jeg har spist på italiensk restaurant i Nepal, som ligger i asia både pasta og pizza. Betyr det at pizza og pasta er en del av nepalesisk kultur akkurat som den lokale maten der?

Eksisterer kultur i det hele tatt? Hva gjør at andre land har kultur og ikke Norge mener du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen bevis for at araberne har en egen kultur ifølge logikken til de over her. Kultur er en illusjon sier de.

Det er nok slik at det å ha et eget språk, i seg selv skaper en kultur, fordi det påvirker hvordan vi tenker. Og så kommer alle de andre faktorene som skaper en kultur. Men de andre brukerne har rett i at dette er en komplisert prosess. Selv så forskjellige språk som norsk og arabisk har påvirket hverandre. Det finnes f. eks. mange arabiske ord i de vest-europeiske språkene. Og noen av de "engelske" ordene araberne bruker, er i sitt opphav norske eller norrøne.

Noen kulturkretser er lett synlige, men kanskje er de noe vage i utkanten av kulturkretsen.

Lenke til kommentar

Det er nok slik at det å ha et eget språk, i seg selv skaper en kultur, fordi det påvirker hvordan vi tenker. Og så kommer alle de andre faktorene som skaper en kultur. Men de andre brukerne har rett i at dette er en komplisert prosess. Selv så forskjellige språk som norsk og arabisk har påvirket hverandre. Det finnes f. eks. mange arabiske ord i de vest-europeiske språkene. Og noen av de "engelske" ordene araberne bruker, er i sitt opphav norske eller norrøne.

Noen kulturkretser er lett synlige, men kanskje er de noe vage i utkanten av kulturkretsen.

At enkelte ord er kommet inn i andre språk betyr det at nordmenn har felles kultur med arabere?

Tradisjoner, religiøse og nasjonale skikker, sosial kultur og verdier deler vi ikke med arabere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At enkelte ord er kommet inn i andre språk betyr det at nordmenn har felles kultur med arabere?

Tradisjoner, religiøse og nasjonale skikker, sosial kultur og verdier deler vi ikke med arabere.

Språk er et eksempel på hvordan kulturelementer kan påvirke hverandre. Teknologi kan tjene som et annet eksempel. Det er likevel ikke vanskelig å se forskjell på ulike kulturkretser. Men et standpunkt her har jo også et praktisk formål. Norge er et eksportland. Vi kan ikke bygge økonomisk vekst alene på vårt eget hjemmemarked. Da er det ikke så rart at utdannelsesvesenet og andre krefter i samfunnet ønsker åpenhet mot andre kulturer og snakker så varmt om toleranse. Og når det kommer til stykket, er det kanskje derfor vi er så raskt ute i Norge og Vest-Europa med å beskytte andre kulturer og såpass lett inntar et multikulturelt standpunkt. Det er økonomisk lønnsomt. På den tiden da alle landene hadde høye tollmurer for å beskytte egne hjemmemarkeder, ja, da var det helt andre verdier og synspunkter som ble fremmet. Jeg tipper produksjon, handel og penger kommer først, og så følger verdier og syn på kulturer etter, i hvertfall hos eliten. Men kausaliteten går nok begge veier, slik at perspektiver på kultur også påvirker økonomien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Språk er et eksempel på hvordan kulturelementer kan påvirke hverandre. Teknologi kan tjene som et annet eksempel. Det er likevel ikke vanskelig å se forskjell på ulike kulturkretser. Men et standpunkt her har jo også et praktisk formål. Norge er et eksportland. Vi kan ikke bygge økonomisk vekst alene på vårt eget hjemmemarked. Da er det ikke så rart at utdannelsesvesenet og andre krefter i samfunnet ønsker åpenhet mot andre kulturer og snakker så varmt om toleranse. Og når det kommer til stykket, er det kanskje derfor vi er så raskt ute i Norge og Vest-Europa med å beskytte andre kulturer og såpass lett inntar et multikulturelt standpunkt. Det er økonomisk lønnsomt. På den tiden da alle landene hadde høye tollmurer for å beskytte egne hjemmemarkeder, ja, da var det helt andre verdier og synspunkter som ble fremmet. Jeg tipper produksjon, handel og penger kommer først, og så følger verdier og syn på kulturer etter, i hvertfall hos eliten. Men kausaliteten går nok begge veier, slik at perspektiver på kultur også påvirker økonomien.

Vi har alltid drevet handel. Vi har alltid vært en sjøfartsnasjon. Men betyr dette at vi ikke har egen kultur?

Hva gjør norske sosialister så selvhatende ovenfor eget folk og kultur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig at den mest riktige og utviklede kulturen kommer frem -- ikke at majoritetens kultur vinner.

Hvorfor drar du frem whataboutismargumenter om hva kristendommen gjorde. Jødene i oldtiden var heller ikke arabiske, men semitisk. De kom ikke fra den arabiske halvøy eller adopterte arabisk kultur gjorde de det?

Jødene var utvandrere fra den arabiske halvøy, iblandet litt blod fra folket som bodde i området de innvandret til.

https://www.sciencemag.org/news/2000/10/jews-and-arabs-share-recent-ancestry

Absolutt arabiske, med mindre man skal begynne å dele inn når et folkeslag har bodd hjemmefra et par hundre år.

Du sier skaut er kultur og ikke islam. Kultur blir ikke påvirket av religion mener du?

Men i dette tilfellet så er det kultur som påvirker religion.

Men både kultur og religion er oppfinnelser som mennesker kan forandre i løpet av to uker om de ønsker det, og som nesten uunngåelig forandrer seg over generasjoner.

Kultur påvirkes av felles historie, felles religion osv.

Hvis du eller han andre som benekter at norsk kultur finnes, så bør dere lese dere opp på nasjonalismebegrepet og nasjonalromantikken.

Definer hva som er norsk kultur er du snill; noe en majoritet av nordmenn gjør eller er som andre folkeslag ikke gjør eller er.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Vi har alltid drevet handel. Vi har alltid vært en sjøfartsnasjon. Men betyr dette at vi ikke har egen kultur?

Hva gjør norske sosialister så selvhatende ovenfor eget folk og kultur.

Ja, det er sant. Vi har alltid drevet med handel. Og selvfølgelig har vi vår egen kultur. Men jeg tror globalisme og ønsket om å finne større markeder forandrer kulturen vår og i hvertfall delvis kan forklare enkelte utviklingstrekk, f. eks. hvordan undervisningen legges opp angående holdning og syn på andre kulturer.

At en del sosialister vender seg mot den vestlige kulturen eller har en uvilje mot norsk kultur, må ha andre årsaker. Jeg forstår det jo ikke, siden jeg ikke tenker slik selv. Men jeg forstår at det blir stadig viktigere å forstå andre kulturer, fordi verden blir mer globalisert, og at det er dumt å vende seg bort fra markeder fordi folket der ikke tenker slik som vi gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig at den mest riktige og utviklede kulturen kommer frem -- ikke at majoritetens kultur vinner.

Jødene var utvandrere fra den arabiske halvøy, iblandet litt blod fra folket som bodde i området de innvandret til.

https://www.sciencemag.org/news/2000/10/jews-and-arabs-share-recent-ancestry

Absolutt arabiske, med mindre man skal begynne å dele inn når et folkeslag har bodd hjemmefra et par hundre år.

Men i dette tilfellet så er det kultur som påvirker religion.

Men både kultur og religion er oppfinnelser som mennesker kan forandre i løpet av to uker om de ønsker det, og som nesten uunngåelig forandrer seg over generasjoner.

Definer hva som er norsk kultur er du snill; noe en majoritet av nordmenn gjør eller er som andre folkeslag ikke gjør eller er.

Jo, i Norge skal norsk kultur være dne gjeldene kulturen. Her skal etniske nordmenn være den store majoriteten av befolkningen.

I muslimske kulturer så er det en blanding av religion og kultur, men islam har en enorm innvirkning på kulturen der.

Jo, jeg skal fortelle deg hva norsk kultur er, jeg skal fortelle deg hva norsk identitet og kulturarv er.

Norge er en nasjon som sporer sin nasjonale opprinnelse tilbake til Harald Hårfagres rikssamling på slutten av 800 tallet, som regel settes punktet Norge ble samlet til slaget ved Hafrsfjord i 872. På denne tiden var Norge et hedensk land. Religionen og livssynet i Norge på den tiden var den germanske hedendommen. Vi tilba guder som Tor, Odin, Tyr, Frøya osv. Vi hadde en kultur som var lik andre nord germanske stammer på den tiden. Vi var et sjøfarerfolk som drev med handel og plyndringstokter til de britiske øyer  og det europeiske kontinent. Over en lang prosess som tok  rundt 100-200 år ble norge kristent. Det var da den katolske kristendommen vi adopterte, men med sterke innslag av den norrøne kulturen. I vikingtiden begynte vi allerede å utvikle våre egne lover, vår egne politiske institusjoner. Før rikssamlingene besto Norge og skandinavia av småkongedømmer. Etter rikssamlingen var Norge et desentralisert kongedømme hvor kongen var avhengig av støtte fra lokale stormenn. Det norske middelalderkongedømmet ble konsolidert i middelalderen når våre egne religiøse institusjoner og våre egne lover og kongelige arvelover ble konsolidert utover 1100 og 1200 tallet. Vi kom på 1300 tallet inn i union med Danmark og påslutten av 1300 tallet ble norden forent som den såkalte kalmarunionen men med et visst selvstyre. Hvert rike hadde sitt eget riksråd som måtte anerkjenne kongen for unionen. Norge var et arvekongedømme, Sverige og Danmark var valgkongedømmer. På 1500 tallet løsrev Sverige seg fra Kalmarunionen. Norge forble i unionen og ble i praksis gjort til et lydrike etter reformasjonen og forble under dansk styre frem til Napoleonskrigene og Kieltraktaten i 1814. På slutten av 1700 tallet begynte den norske nasjonale bevegelsen å vokse frem. Etter 1814 vokste den nasjonale bevegelsen frem for fullt. Nasjonalromantikken kom til uttrykk i diktning, malerier og litteratur. Blant annet diktere som Henrik Wergeland og kunstnere som Adolf Tiedemann. Norge hadde også selvstyre på omtrent alt utenom utenrikspolitikk. Man søkte å definere det norske. 

Norsk kultur er basert på vår historie og den norske ideen om nasjonen Norge. Vi feirer 17. mai som er feiringen av at vi skrev grunnloven vår i 1814. Dette er grunnlaget for den moderne norske staten, men under nasjonalromantikken så man til den norske bonden som eksemplet på hva den norske kulturen er. Vårt verdigrunnlag som samfunn er basert på vestlig tenkning og opplysningstidens idealer. Så på verdigrunnlaget er den stort sett lik de fleste europeiske land.

Vår tradisjonelle religioner har vært germansk hedendom, katolisme og protestantisme. Den norske staten er basert på den protestantiske tro. Det er gjort rimelig klart i grunnloven av 1814.

Våre tradisjoner er blant annet feiring av nasjonaldagen, 17.mai hvor vi kler i bunad(norges nasjonaldrakt). Juleaften feires 24.desember da samles familier til middag og spiser ribbe, medisterkaker eller pinnekjøtt i de fleste tilfeller. Dette er tradisjonell mat. Om høsten spiser man en annen tradisjonell matrett som heter fårikål. Vi identifiserer oss historisk med det norsk middelalderkongedømmet.

Dette er norsk kultur. Burka, niqab, syrekasting på jenter, æreskultur, kebab, islam, ramadan, sharialover er ikke det.

Lenke til kommentar

Finnes det noen kulturer i det hele tatt? Finnes arabisk kultur? Finnes kurdisk kultur? Finnes det kultur i det hele tatt?

Det kommer an p[ hvilken definisjon på kultur du bruker. Dog du har ikke lagt frem noen definisjon selv om det har blitt etterspurt.

Det er du som hevder at norsk ikke er et eget språk. Norsk er nok anerkjent som et språk av omtrent samtlige språkforskere.

Akkurat hvor hevdet jeg det? Jeg ba om avklaring på en påstand du fremsatte, det innebærer ikke at jeg har hevdet noe som helst.

Det finnes en norsk kultur, selv om det meste er likt våre naboland. Men dere kulturlativister mener jo at arabisk kultur er så rik, mens vi nordmenn ikke har noe kultur.

Aner hverken hva du legger i kultur eller kulturlativister før du legger frem dine definisjoner slik du har blitt bedt om for kultur.

Om du ikke er istand til å definere de ordene du bruker bekrefter du kun mistanken om at du ikke vet hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Det kommer an p[ hvilken definisjon på kultur du bruker. Dog du har ikke lagt frem noen definisjon selv om det har blitt etterspurt.

Akkurat hvor hevdet jeg det? Jeg ba om avklaring på en påstand du fremsatte, det innebærer ikke at jeg har hevdet noe som helst.

Aner hverken hva du legger i kultur eller kulturlativister før du legger frem dine definisjoner slik du har blitt bedt om for kultur.

Om du ikke er istand til å definere de ordene du bruker bekrefter du kun mistanken om at du ikke vet hva du snakker om.

Jeg forklarte norsk kultur i innlegget over.

Lenke til kommentar

Jeg forklarte norsk kultur i innlegget over.

Du skriver vel mest om norsk og skandinavisk historie, som er en viktig del av vår kultur, men uten å definere hva kultur er i videre forstand, slik som Skatteflyktning etterspør. Det er jo heller ikke så lett å gjøre. Har inntrykk av at når noen spør hva kultur er, så er det ingen som klarer å svare skikkelig. Men jeg tror egentlig alle vet hva som forstås med kultur likevel, selv om det er vanskelig å definere. En litt enkel definisjon sier at kultur er et folks vaner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver vel mest om norsk og skandinavisk historie, som er en viktig del av vår kultur, men uten å definere hva kultur er i videre forstand, slik som Skatteflyktning etterspør. Det er jo heller ikke så lett å gjøre. Har inntrykk av at når noen spør hva kultur er, så er det ingen som klarer å svare skikkelig. Men jeg tror egentlig alle vet hva som forstås med kultur likevel, selv om det er vanskelig å definere. En litt enkel definisjon sier at kultur er et folks vaner.

En kultur er et folks skikker, tradisjoner, felles historie, tradisjonell mat, musikk, sang, dans, litteratur, kunst osv. Noe som er et resultat av et folks historie blant annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En kultur er et folks skikker, tradisjoner, felles historie, tradisjonell mat, musikk, sang, dans, litteratur, kunst osv. Noe som er et resultat av et folks historie blant annet.

Nå nærmer du deg.

Konkretiser mer.

Hva er våre skikker, tradisjoner, mat, musikk, sang, dans, litteratur og kunst?

Begynn med skikker.

Hvilke skikker gjelder som ikke gjelder i stort sett hele den siviliserte verden, og som stort sett alle nordmenn gjør?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis noen trenger inspirasjon er et tips å lytte til Tore Sagens nye podcast med Terje Tvedt hvor de snakker om boka «Det internasjonale gjennombruddet». Her snakker man om norsk kultur og norske verdier.

To viktige viktige deler av tradisjonell norsk kultur som nevnes her er svært lite korrupsjon og høy grad av likestilling.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Begynn med skikker.

Hvilke skikker gjelder som ikke gjelder i stort sett hele den siviliserte verden, og som stort sett alle nordmenn gjør?

Det er mye vi deler med hele den vestlige siviliserte verden, men som er veldig fremmed for mange av trygdeinnvandrerne:

-Du skal ikke drepe noen fordi de ikke tror på de samme eventyrene og fantasifigurene som deg eller fordi de slutter å tro på disse.

-Du har ikke rett til å rane eller voldta noen fordi de ikke tror på de samme eventyrene og fantasifigurene som deg.

-Du har ikke rett til å trakassere, lyge til eller svindle noen fordi de ikke tror på de samme eventyrene og fantasifigurene som deg.

-Folk skal kunne omtale, kritisere og til og med gjøre narr av eventyrene og fantasifigurene du tror på uten at det gir deg rett til å drepe dem.

For mange virker dette som sagt veldig fjernt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til vestlige ekstremister også.
De er høyreekstremister, akkurat som ekstremistiske islamister.

De har forakt for andre religioner, homofile, sosialdemokrati og sosial politikk, medier som søker objektivitet, endringer i kultur, og mot vitenskap.

Vi hadde blant annet en høyreekstrem vestlig kristen terrorist for noen år tilbake.

...

Kjenner du noen "dårlige" muslimer, personlig..?
Jeg kjenner bare hyggelige muslimer, personlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til vestlige ekstremister også.

De er høyreekstremister, akkurat som ekstremistiske islamister.

De har forakt for andre religioner, homofile, sosialdemokrati og sosial politikk,

Joda, men det er vesentlige forskjeller her:

-det er veldig få, mens islamske ekstremister er flere hundre millioner.

-de viser forakt, men det er vel ikke så mange av denne lille gruppen som mener de har rett til å rane, voldta, drepe eller selge som slave andre bare fordi de ikke tror på se samme eventyrene og fantasifiguerene som de gjør.

-de følger ikke bare oppfordringen fra religiøse skrifter, følger hva stifteren av religionen gjorde og som følgerne av religionen har gjort i over tusen år.

-norske skattebetalere sponser ikke spredningen av skrifter som oppfordrer til deres handlinger og holdninger.

medier som søker objektivitet, endringer i kultur, og mot vitenskap.

Dette er jo det meste av norsk presse også sterkt imot.

Vi hadde blant annet en høyreekstrem vestlig kristen terrorist for noen år tilbake.

Som sa at at vi går mot borgerkrig og ønsket starte voldelig motstandskamp. Ingen områder i verden har gått over til muslimsk flertall uten massive overgrep mot den opprinnelige befolkningen så dette er nok noe vi vil se mere av. Bare se på hvordan utviklingen går i deler av Sverige.

Kjenner du noen "dårlige" muslimer, personlig..?

Ja, men har ikke lengere omgang med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men det er vesentlige forskjeller her:

-det er veldig få, mens islamske ekstremister er flere hundre millioner.

Sosioøkonomiske forhold er faktoren som definierer forskjellene best;

Jeg husker godt hvordan de mest konservative autoritære tenkerene -- høyreekstremistene -- førte Europa til andre verdenskrig.

Samtidig så kjenner jeg ingen muslimer med utdannelse som har ekstreme meninger;

Du har mer ekstreme meninger enn noen muslim jeg kjenner.

Er det nå du skal vise at du ikke forstår forskjellen mellom autoritær høyreside og autoritær venstreside, og mellom autoritær venstreside og venstresiden som er mest utbredt i vesten i dag -- etter soviet sitt fall; libral og demokratisk venstreside -- og påstår at NSDAP var sosialistisk fordi det står i navnet?

-de viser forakt, men det er vel ikke så mange av denne lille gruppen som mener de har rett til å rane, voldta, drepe eller selge som slave andre bare fordi de ikke tror på se samme eventyrene og fantasifiguerene som de gjør.

Akkurat som kristne uten utdannelse oppvokst i u-land med andre ord, eller kristne i vestlige land for bare et par hundre år siden -- før humanistiske ikke-kristne idealer førte til at vi ikke lengre har slaver selv, selv om "vi" ikke har problemer med at andre land som produserer varer for oss har lønnsslaver.

-de følger ikke bare oppfordringen fra religiøse skrifter, følger hva stifteren av religionen gjorde og som følgerne av religionen har gjort i over tusen år.

Islam bevarte og forbedret vitenskap og matematikk etter romerrikets fall, mens europeerene gikk inn i den mørke middelalderen hvor Gud var svaret på alle spørsmål.

Islam falt akterut for vesten på grunn av humanismen og spredningen av demokratiske idealer i vesten -- idealer som utfordret høyresiden; kirken og kongen, og som vant over kirken og kongen.

-norske skattebetalere sponser ikke spredningen av skrifter som oppfordrer til deres handlinger og holdninger.

Dette er jo det meste av norsk presse også sterkt imot.

Din personlige mening totalt uten noen som helst begrunnelse for hvordan du kom til konklusjonen er ganske overveldende argumentasjon.

Hint; Det er nå du skal gjenposte videoen av noen fra NRK sier det er vanskelig å forholde seg nøytral, og igjen vise at du ikke forstår forskjellen mellom objektivitet og politisk nøytralitet, eller hvorfor det er vanskelig å forholde seg nøytral når en side tar feil i politikken.

Som sa at at vi går mot borgerkrig og ønsket starte voldelig motstandskamp. Ingen områder i verden har gått over til muslimsk flertall uten massive overgrep mot den opprinnelige befolkningen så dette er nok noe vi vil se mere av. Bare se på hvordan utviklingen går i deler av Sverige.

Akkurat som med kristendommen med andre ord.

Det virker som om folk generelt sett ikke liker høyreekstreme fra andre kulturer.

___

[skrevet i dusjen. Ja, i dusjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fare!!!Meningstyring....

Hvorfor skjønnmaler venstresiden Islam?

MAKT!!! Folk tror ennå på den som islam selv sier makten hører til gud...

Folk kan tro dei er gud og at dei har rett, har også hørt at noen tror på spagettimonster og har ofte selv sett folk tro på løgn..

Var en muslim som fortalte meg noe sånt som lignet på er du rasjonell, ærlig og snakker sant er ditt ord guds ord.

Er dette en skjønnmaling av venstresiden eller Islam?

Ikke i det hele....

Ytterst venstre virker for meg spinnhakande galne med sin skjønnmaling av forferdeligheter for en bedre verden...

Islam som alle former for religioner virker som om den har lett for å bli misbrukt av alle som bruker den for sine egne formål..

Fins galninger alle steder spør du en som er så på kanten som meg.

Tror selv på sannheten, godheten, kjærligheten. Og litt moro. Og alt slags tull folk ser ut til å ha vanskelig for å forstå.

Makten min er min. Tankene mine er mine. Friheten tar jeg selv. Gud hjelper meg vel på vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...