Gå til innhold

Hvorfor skjønnmaler venstresiden Islam?

Anbefalte innlegg

Er vanskelig å sette seg inn i hvordan tankegangen til en person som holder en beskyttende hånd over islam fungerer.

Det eneste jeg kan tenke meg er at den radikale venstresiden og islam har mange felles mål og saker. Jeg nevner hat mot Israel og jøder, hat ovenfor kristendommen og tradisjonell vestlig kultur, hat ovenfor Europa og vår historie, hat ovenfor USA, samt de totalitære tendensene man ser både innenfor radikal islam og den radikale venstresiden.

Dette hatet binder islam og venstresiden sammen, og sammen danner de en politisk blokk som sørger for gjennomslag for venstresidens kampsaker.

Dette var også tilfellet ved revolusjonen i Iran i 1979. Venstresiden og islamistene stod sammen mot shaen. Når revolusjonen var gjennomført hadde ikke islamistene bruk for sine medløpere på venstresiden lenger og feide dem av banen, og tipper det samme vil skje her hjemme når tiden er inne for det.

Hvorfor venstresiden ikke skjønner dette, at de kun er nyttige idioter for islams agenda, er vanskelig for meg å få grep på. Også at de nekter å kritisere islams holdninger ovenfor kvinner og homofile. Hadde en hvit heteroseksuell vestlig mann gitt uttrykk for de samme holdningene hadde han blitt offentlig korsfestet.

Antar venstresiden står for en slags naiv, hjerneløs idealisme som fører til at de har en overdreven tro på det gode i mennesket, og at alt skal ordne seg til slutt.

Endret av loddyman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er norsk er jo veldig flytende. Det språket vi snakker i dag er ikke norsk om man ser sånn på det, det er heller en variant av dansk. Det som er poenget er hvor langt tilbake i tid vi må før det tells. Og slik du formulerte deg er det nok at begge foreldre er født i Norge, og man selv er født i Norge, da er man norsk. Og ja, er helt enig i at religion er noe man "velger", jeg skriver det i anførselstegn da det som regel er et resultat av indoktrinering av større eller mindre grad fra man er liten, og mange sosiale faktorer. Det er ikke slik at en 10-åring ut av det blå sier at "nei, nå er jeg muslim fra nå av". Men om vi ser forbi dette så er jeg også uenig i islam som ideologi, akkurat som jeg er uenig i kristendom og jødedom som ideologi.

Lenke til kommentar

Hva som er norsk er jo veldig flytende. Det språket vi snakker i dag er ikke norsk om man ser sånn på det, det er heller en variant av dansk. Det som er poenget er hvor langt tilbake i tid vi må før det tells. Og slik du formulerte deg er det nok at begge foreldre er født i Norge, og man selv er født i Norge, da er man norsk. Og ja, er helt enig i at religion er noe man "velger", jeg skriver det i anførselstegn da det som regel er et resultat av indoktrinering av større eller mindre grad fra man er liten, og mange sosiale faktorer. Det er ikke slik at en 10-åring ut av det blå sier at "nei, nå er jeg muslim fra nå av". Men om vi ser forbi dette så er jeg også uenig i islam som ideologi, akkurat som jeg er uenig i kristendom og jødedom som ideologi.

Nei, man er ikke etnisk norsk bare fordi foreldrene er født her. Etnisitet bygger på felles opphav, felles kultur, felles verdier og felles religion.

Norsk er ikke en variant av dansk. Det er en grunn til at norsk regnes som eget språk og ikke en dialekt. Alle de nord germanske språkene har samme opphav. Betyr det at de er samme språk.

Når du benekter eller setter spørsmåltegn med om det finnes en konkret norsk kultur, så fjerner du også grunnlag for å integrere innvandrere. Hvis det ikke finnes noe norsk, hva er det da å integrere seg inn i for innvandrere.

Lenke til kommentar

Islam er ikke norsk, islamske verdier strider mot norske og vestlige verdier. Etnisitet er noe man er født med, å være muslim er noe man velger.

Kristendom er heller ikke norsk -- og strider mot norske og vestlige verdier.

Det kristendommen gjorde var å tilpasse seg; lot oss fortsette å feire jul, lot oss blir demokratiske, fjernet fordomsfulle ideer fra kristendommen som folk ikke likte.

Islam kan også tilpasse seg og bli like Norsk som kristendommen.

Lenke til kommentar

Nei, man er ikke etnisk norsk bare fordi foreldrene er født her. Etnisitet bygger på felles opphav, felles kultur, felles verdier og felles religion.

Norsk er ikke en variant av dansk. Det er en grunn til at norsk regnes som eget språk og ikke en dialekt. Alle de nord germanske språkene har samme opphav. Betyr det at de er samme språk.

Når du benekter eller setter spørsmåltegn med om det finnes en konkret norsk kultur, så fjerner du også grunnlag for å integrere innvandrere. Hvis det ikke finnes noe norsk, hva er det da å integrere seg inn i for innvandrere.

Jeg sa heller ikke at foreldre født i Norge = etnisk norsk. Poenget mitt er å finne ut av hva du anser som norsk, altså selve konseptet. For meg er et slikt konsept noe flytende. Og jo, det språket vi snakker i dag er tungt påvirket av dansk. Om det er noe språk i verden vi skulle kalt "original gangsta" norsk, så er det islandsk. Og det er her folk som maler ting svart og hvitt sliter, de anerkjenner ikke at kultur er noe flytende. Det er stadig i bevegelse. Det er ikke statisk.

Nå sier du jo også at det finnes en "konkret norsk kultur", er det noe du er villig til å faktisk konkretisere annet enn å rett ut påstå?

Lenke til kommentar

Påstår du at flertallet av de som er bosatt i Norge har felles opphav, felles kultur, felles verdier og felles religion?

Kilde?

Hva ER grunnen til at norsk regnes som eget språk?

Troen på en nasjonalromantisk myte? Underkastelse for regimet? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg får ofte høre at jeg er ikke ordentlig norsk selv om min etniske bakgrunn er norsk. Det er fordi jeg har andre verdier, interesser og gjort andre valg enn vanlige nordmenn. Jeg er ikke uenig.

Vi tør ikke å si det høyt, men norske statsborgere som støtter sharia er ikke ordentlig norsk de heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kristendom er heller ikke norsk -- og strider mot norske og vestlige verdier.

Det kristendommen gjorde var å tilpasse seg; lot oss fortsette å feire jul, lot oss blir demokratiske, fjernet fordomsfulle ideer fra kristendommen som folk ikke likte.

Islam kan også tilpasse seg og bli like Norsk som kristendommen.

Uenig. Islam må kutte ut mesteparten av sine religiøse skrifter og slutte å se på profeten Muhammed som perfekt skal den være akseptabel å praktisere. Hvorfor skal islam bli norsk? Du vet det er en religion skapt av arabere for arabere, men med sikte på verdensherredømme. Koranen regnes kun som ekte hvis den er på arabisk. Prekener i moskeer skal helst gå på arabisk selv i ikke-arabiske muslimske land.

Er det et poeng at islam skal integreres inn i det norske samfunnet? Hvorfor skal vi integrere islam inn i det norske? Er vi så flaue over vår kultur at vi ønsker en primitiv ørkenreligion inn i den norske kulturen. Hijab, niab, burqa er ikke norsk og kan aldri bli det, ei heller er ramadan, eid, koranen, bønnerop eller moskeer norsk.

Det beste er om muslimene blir ateister.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa heller ikke at foreldre født i Norge = etnisk norsk. Poenget mitt er å finne ut av hva du anser som norsk, altså selve konseptet. For meg er et slikt konsept noe flytende. Og jo, det språket vi snakker i dag er tungt påvirket av dansk. Om det er noe språk i verden vi skulle kalt "original gangsta" norsk, så er det islandsk. Og det er her folk som maler ting svart og hvitt sliter, de anerkjenner ikke at kultur er noe flytende. Det er stadig i bevegelse. Det er ikke statisk.

Nå sier du jo også at det finnes en "konkret norsk kultur", er det noe du er villig til å faktisk konkretisere annet enn å rett ut påstå?

Finnes det ikke noe som er norsk, så er det ikke no for innvandrere å integrere seg inn i. Så enkelt er det bare. Hva finnes det å integrere seg inn i av norske verdier og kultur om det ikke finnes? At kultur ikke er noe statisk, betyr det at sharialover, halshugging av homser og niqab kan bli like norske som det å gå i bunad på 17.mai? Er dette ønskelig? Er det ønskelig å adoptere muslimske verdier og kultur inn i det norske?

Lenke til kommentar

Påstår du at flertallet av de som er bosatt i Norge har felles opphav, felles kultur, felles verdier og felles religion?

Kilde?

Hva ER grunnen til at norsk regnes som eget språk?

Troen på en nasjonalromantisk myte? Underkastelse for regimet?

Eh, ja.....

Norges majoritetsbefolkning etniske nordmenn er en etnisk gruppe. Vi har samme opphav, felles kultur, felles verdier og vi har den samem religiøse historien. Bare fordi noen har giftet seg med folk fra andre land gjennom historien betyr ikke det at nordmenn er en ekstremt blandet gruppe.

Definer språk og definer dialekt, du siden du åpenbart sitter med fakta på dette.

Om det ikke finnes en norsk kultur, noe du tviler på at det gjør. Hva er det da som innvandrerne skal integreres inn i?

Norge har tradisjoner som vi praktisert i hundrevis av år, vi har våre nasjonale helligdager. Vi har kanskje en lik kultur som nabolandene våre, men det er jo fordi vi har det samme kulturelle opphavet og har en felles historie. Betyr det at det ikke finnes en norsk kultur. Kanskje siden vi har så lik kultur nabolandene våre at vi heller skal kalle det den nord-germanske kulturen. Kalle oss germanere i stedet? Da har vi definert en germansk kultur som innvandrerne skal integreres i. Liker du bedre denne betegnelsen på kulturen vår?

Lenke til kommentar

Eh, ja.....

Norges majoritetsbefolkning etniske nordmenn er en etnisk gruppe. Vi har samme opphav, felles kultur, felles verdier og vi har den samem religiøse historien. Bare fordi noen har giftet seg med folk fra andre land gjennom historien betyr ikke det at nordmenn er en ekstremt blandet gruppe.

Har vi samme opphav? Kilde? (Samt definisjon på "opphav")

Har vi samme kultur? Kilde? (Samt definisjon på "kultur")

Har vi samme verdier? Kilde? (Samt definisjon på "verdier")

Har vi samme religion? Kilde? (Intet behov for definisjon)

Screen-Shot-2019-01-27-at-16-27-37.png

https://fritanke.no/nyheter/andelen-som-ikke-tror-pa-gud-oker-sterkt-gudstroen-svekkes/19.10773

Definer språk og definer dialekt, du siden du åpenbart sitter med fakta på dette.

Nja, nå stilte jeg spørsmål ved dine påstander, så det er vel du som har bevisbyrden her. Om du ikke selv helt forstår begrepene du bruker anbelaer jeg en tur innom google før du svarer.

Om det ikke finnes en norsk kultur, noe du tviler på at det gjør. Hva er det da som innvandrerne skal integreres inn i?

En ikke-religiøs kult.

Norge har tradisjoner som vi praktisert i hundrevis av år

Som f.eks. ?

, vi har våre nasjonale helligdager.

Som er påtvunget oss av regimet.

Vi har kanskje en lik kultur som nabolandene våre, men det er jo fordi vi har det samme kulturelle opphavet og har en felles historie. Betyr det at det ikke finnes en norsk kultur.

Intet tyder på at der finnes noen sær-norsk kultur.

Kanskje siden vi har så lik kultur nabolandene våre at vi heller skal kalle det den nord-germanske kulturen. Kalle oss germanere i stedet? Da har vi definert en germansk kultur som innvandrerne skal integreres i. Liker du bedre denne betegnelsen på kulturen vår?

Der er lite som tyder på at der eksisterer noen nord-germansk kultur, på like fote som med den norske kulturen.

Du kunne like gjerne påstå at Troll og Huldre eksisterer ... da må du nesten kunne legge frem bevis.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Uenig. Islam må kutte ut mesteparten av sine religiøse skrifter og slutte å se på profeten Muhammed som perfekt skal den være akseptabel å praktisere. Hvorfor skal islam bli norsk? Du vet det er en religion skapt av arabere for arabere, men med sikte på verdensherredømme. Koranen regnes kun som ekte hvis den er på arabisk. Prekener i moskeer skal helst gå på arabisk selv i ikke-arabiske muslimske land.

Er det et poeng at islam skal integreres inn i det norske samfunnet? Hvorfor skal vi integrere islam inn i det norske? Er vi så flaue over vår kultur at vi ønsker en primitiv ørkenreligion inn i den norske kulturen. Hijab, niab, burqa er ikke norsk og kan aldri bli det, ei heller er ramadan, eid, koranen, bønnerop eller moskeer norsk.

Det beste er om muslimene blir ateister.

Kristendom er også en primitiv ørkenreligion skapt av og for et arabisk folk -- det jødiske folk -- som oppstod på tross av at hendelsene foregikk blant en religiøs minoritet i en mer avansert sivilisasjon, og spredte seg til ikke-jøder mest på grunn av politikk, selv om jødene, som kristendommens historie er basert på, selv forkastet religionen som falsk.

Kristendom i sin naturlige form har dødsdom for utroskap, homofili, og å vanære gud, blasfemi, og bryr seg ikke om å forby dødsdom for mindre uretter som å fornærme autoriteter, tvert i mot er den likegyldig til dødsdom for småting.

Islam trenger ikke å opprettholde lover mer enn kristendommen trengte å gjøre.

Å ikke oversette et orginalt verk fra orginalspråket -- for å forhindre forandring og omskriving -- er også fornuftig og noe kirken gjorde, fra gresk/latin, helt frem til Martin Luthers protestantisme lot bibelen oversettes.

...

Kristendommen søker også verdensherredømme.

Islam er ikke for arabere; det er for alle som tror. Alle kan være muslimer.

Skaut og lignende hører ikke til islamsk religion, men er kultur -- uavhengig av islam.

---

Definer også kultur.

Vi har humanistiske verdier og aksept for alle uavhengig av hudfarge, kjønn, religion eller legning -- respekt for alle mennesklige ressurser -- og spiser fisk, ost, kokte grønnsaker, og dyr og planter som naturlig hører til her vi bor, samt tradisjonell mat -- som tørket og saltet kjøtt og fisk som ikke ble laget fordi det var godt, men for at vi skulle overleve vinteren.

Vi spiser mye bananer og poteter og appelsiner, importert fra afrika, amerika og asia.

Aksept for kvinner i arbeid og for homofili er noe som kom med baby-boomerenes middelalder og generasjon X sin ungdom.

...

Om kulturen vår går til helvete og det innføres dødsstraff, kvinner nektes å jobbe, og homofili igjen forbys, så er det bare et tilbakesteg til våre oldeforeldre og tipp-oldeforeldre sin kultur, tre-fire generasjoner med forandring.

---

Islam er også bare tre-fire generasjoner fra å være totalt sekularisert.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har vi samme opphav? Kilde? (Samt definisjon på "opphav")

Har vi samme kultur? Kilde? (Samt definisjon på "kultur")

Har vi samme verdier? Kilde? (Samt definisjon på "verdier")

Har vi samme religion? Kilde? (Intet behov for definisjon)

Screen-Shot-2019-01-27-at-16-27-37.png

https://fritanke.no/nyheter/andelen-som-ikke-tror-pa-gud-oker-sterkt-gudstroen-svekkes/19.10773

Nja, nå stilte jeg spørsmål ved dine påstander, så det er vel du som har bevisbyrden her. Om du ikke selv helt forstår begrepene du bruker anbelaer jeg en tur innom google før du svarer.

En ikke-religiøs kult.

Som f.eks. ?

Som er påtvunget oss av regimet.

Intet tyder på at der finnes noen sær-norsk kultur.

Der er lite som tyder på at der eksisterer noen nord-germansk kultur, på like fote som med den norske kulturen.

Du kunne like gjerne påstå at Troll og Huldre eksisterer ... da må du nesten kunne legge frem bevis.

Finnes det noen kulturer i det hele tatt? Finnes arabisk kultur? Finnes kurdisk kultur? Finnes det kultur i det hele tatt?

Det er du som hevder at norsk ikke er et eget språk. Norsk er nok anerkjent som et språk av omtrent samtlige språkforskere.

Det finnes en norsk kultur, selv om det meste er likt våre naboland. Men dere kulturlativister mener jo at arabisk kultur er så rik, mens vi nordmenn ikke har noe kultur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe som er norsk, så er det ikke no for innvandrere å integrere seg inn i. Så enkelt er det bare. Hva finnes det å integrere seg inn i av norske verdier og kultur om det ikke finnes? At kultur ikke er noe statisk, betyr det at sharialover, halshugging av homser og niqab kan bli like norske som det å gå i bunad på 17.mai? Er dette ønskelig? Er det ønskelig å adoptere muslimske verdier og kultur inn i det norske?

Nå diskuterer du mot stråmenn.

For å klargjøre: jeg spør deg hva norsk kultur er, da det er du som ønsker og segregere basert på det. Og det kan godt hende jeg er enig med deg, men det vet jeg ikke da du enten ikke evner eller vil svare. Du fortsetter heller med en tirade av hva du ikke vil ha integrert i denne norske kulturen. F.eks. er pizza en flott ting som er integrert fra eksterne kulturer. Mat i det hele tatt er mye positivt integrert.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Araberne har sin egen kultur. Selv om de er spredd over mange stater, er de sveiset sammen av felles språk og religion. De er også et ørkenfolk, og har fått sin kultur preget av dette. Skandinavia er også en sterk kulturkrets. Det at kulturer opp gjennom århundrene har påvirket hverandre, forandrer ikke dette. Når arabere, eller muslimer, reiser til Skandinavia, så er det to ulike kulturer som møter hverandre. Det er bra å vise toleranse, men det er også en god regel at et individ eller en minoritetsgruppe skal tilpasse seg samfunnet og majoriteten, og ikke omvendt. Det er det som er naturlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kristendom er også en primitiv ørkenreligion skapt av og for et arabisk folk -- det jødiske folk -- som oppstod på tross av at hendelsene foregikk blant en religiøs minoritet i en mer avansert sivilisasjon, og spredte seg til ikke-jøder mest på grunn av politikk, selv om jødene, som kristendommens historie er basert på, selv forkastet religionen som falsk.

Kristendom i sin naturlige form har dødsdom for utroskap, homofili, og å vanære gud, blasfemi, og bryr seg ikke om å forby dødsdom for mindre uretter som å fornærme autoriteter, tvert i mot er den likegyldig til dødsdom for småting.

Islam trenger ikke å opprettholde lover mer enn kristendommen trengte å gjøre.

Å ikke oversette et orginalt verk fra orginalspråket -- for å forhindre forandring og omskriving -- er også fornuftig og noe kirken gjorde, fra gresk/latin, helt frem til Martin Luthers protestantisme lot bibelen oversettes.

...

Kristendommen søker også verdensherredømme.

Islam er ikke for arabere; det er for alle som tror. Alle kan være muslimer.

Skaut og lignende hører ikke til islamsk religion, men er kultur -- uavhengig av islam.

---

Definer også kultur.

Vi har humanistiske verdier og aksept for alle uavhengig av hudfarge, kjønn, religion eller legning -- respekt for alle mennesklige ressurser -- og spiser fisk, ost, kokte grønnsaker, og dyr og planter som naturlig hører til her vi bor, samt tradisjonell mat -- som tørket og saltet kjøtt og fisk som ikke ble laget fordi det var godt, men for at vi skulle overleve vinteren.

Vi spiser mye bananer og poteter og appelsiner, importert fra afrika, amerika og asia.

Aksept for kvinner i arbeid og for homofili er noe som kom med baby-boomerenes middelalder og generasjon X sin ungdom.

...

Om kulturen vår går til helvete og det innføres dødsstraff, kvinner nektes å jobbe, og homofili igjen forbys, så er det bare et tilbakesteg til våre oldeforeldre og tipp-oldeforeldre sin kultur, tre-fire generasjoner med forandring.

---

Islam er også bare tre-fire generasjoner fra å være totalt sekularisert.

Hvorfor drar du frem whataboutismargumenter om hva kristendommen gjorde. Jødene i oldtiden var heller ikke arabiske, men semitisk. De kom ikke fra den arabiske halvøy eller adopterte arabisk kultur gjorde de det?

Arabiske og afghanske innvandrere er ikke nordmenn og kommer mest sannsynlig aldri til å kunne bli det. Å tilhøre en folkegruppe er faktisk delvis rasemessig betinget, men dette er ikke hovedtingen som gjør at dem ikke er norske. Det som gjør dem forskjellig er ikke nødvendigvis hudfarge, men kulturen deres som de tvilholder på. Du skal lete lenge før du finner en muslim som faktisk er assimilert. Det er de færreste folkegrupper som er. Omtrent alle minoritetsgrupper beholder egne tradisjoner og egen kultur, selv om mange er godt integrerte. Muslimer har slik jeg ser det 

Islam er absolutt ikke i ferd med å bli sekularisert. Den blir bare mer fundamentalistisk og mer ekstrem. En rekke arabiske muslimske land var i ferd med å bli sekularisert på 1960 tallet med Pan-arabismen eller var i stor grad sekulære. Men det har forandret seg helt. I Egypt i fjor ble det vurdert om ateisme skulle forbys, kom ikke her å fortell meg at det er et steg mot sekularisme.

Alle kan bli muslimer, men koranen regnes kun som autentisk på arabisk. Prekener pågår på arabisk og alt ved religionen er arabisk.

Du sier skaut er kultur og ikke islam. Kultur blir ikke påvirket av religion mener du?

Kultur påvirkes av felles historie, felles religion osv.

Hvis du eller han andre som benekter at norsk kultur finnes, så bør dere lese dere opp på nasjonalismebegrepet og nasjonalromantikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Araberne har sin egen kultur. Selv om de er spredd over mange stater, er de sveiset sammen av felles språk og religion. De er også et ørkenfolk, og har fått sin kultur preget av dette. Skandinavia er også en sterk kulturkrets. Det at kulturer opp gjennom århundrene har påvirket hverandre, forandrer ikke dette. Når arabere, eller muslimer, reiser til Skandinavia, så er det to ulike kulturer som møter hverandre. Det er bra å vise toleranse, men det er også en god regel at et individ eller en minoritetsgruppe skal tilpasse seg samfunnet og majoriteten, og ikke omvendt. Det er det som er naturlig.

Det finnes ingen bevis for at araberne har en egen kultur ifølge logikken til de over her. Kultur er en illusjon sier de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...