Anterialis Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Hei, i dag har jeg en WD 4TB ekstern HDD som jeg har partisjonert i to, hhv. "ekstern" (for diverse) og "backup" (brukt til Time Machine backup på min mac). "Ekstern"-partisjonen har 3 TB, "backup" har 1 TB. Jeg har gått til innkjøp av en NAS i en slags RAID 1 (synology hybrid raid). Derfor ønsker jeg nå å gå vekk fra to-partisjonsoppsettet på min eksterne HDD og kun ha én partisjon. Jeg ønsker å slette alt på "backup"-partisjonen og utvide "ekstern"-partisjonen. Mitt håp er at dette kan gjøres ved å utvide/beholde "ekstern"-partisjonen og overskrive "backup"-partisjonen, slik at alt på "ekstern" forblir, og samtidig utvides med en ny TB. Lar dette seg gjøre? Jf. fig. 1 forsøker jeg å markere "backup" og trykke "minus" under pai-tegningen, men dette feltet er da grået ut. Jeg får kun til å trykke "minus" dersom "ekstern" er markert (se fig. 2), men denne partisjonen ønsker jeg jo å beholde. Slik jeg forstår dette kan jeg med dette ikke utvide "ekstern", kun utvide "backup" (mao. slette "ekstern"). Detter er jo motsatt av hva jeg ønsker å gjøre. Forslag? Fig 1: Dersom jeg markerer "backup"-partisjonen, er "minus" grået ut: Fig 2: Dersom jeg markerer "ekstern" som vist på bildet, kan jeg trykke "minus". Fig 3: Her har jeg trykket "minus" når "ekstern" har vært markert": Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) Har ikke brukt verktøyene til MAC til dette så kan ikke garantere noe der, men GParted kan enkelt gjøre det du vil om du ikke er på APFS men HFS(+). Apple introduserte APFS med High Sierra. Uansett ser du fort om det vil gå eller ikke siden programmet ikke lar deg gjøre det du vil med APFS. Det er bare å slette partisjonen du ønsker i programmet og deretter utvide den eksisterende partisjonen og effektuere endringene.https://gparted.org/download.phpBrenn ut image i diskverktøy og boot MAC'en din ved å holde inne c for å starte GParted.Alternativet er å kopiere ting midlertidig til en annen plass, formatere til 4TB og så kopiere tilbake. Endret 6. januar 2019 av vidor Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 6. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2019 vidor: vurderer å gjøre en opprenskning uansett som du er inne på, å overføre filer jeg vil beholde til NASen og gjøre en fullstendig formatering av min eksterne HDD. Takk for forslag og tips til GParted! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) I forhold til bildene dine ser det ut som du er på HFS+. Det er filsystemet på eksterndisken din (3TB partisjonen) som er avgjørende, ikke om du er på High Sierra eller høyere på maskinen din i fall jeg var vag. Gparted skal fungere fra USB også, men jeg har ikke rotet så mye med å boote fra USB på MAC. Husker bare at det var veldig lavnivå teknisk å gjøre det på G4. Edit: Gparted mangler faktisk akkurat den egenskapen du trenger med å utvide en eksisterende paritsjon. Dette er en svakhet i underliggende program Gparted er avhengig av. Endret 6. januar 2019 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå