Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiloven §30 - forelegg

LBe

Anbefalte innlegg

Har man noe å stille opp med når politiet vedtar forelegg iht politiloven §30? Jeg kjenner en som har fått et slikt forelegg. Forelegget ble forkynt i går kveld og vedkommende har 5 dager betenkningstid.

Er det mulig å forlenge fristen og er det snakk om 5 virkedager eller 5 kalenderdager?

Den siktede ønsker å konferere med en advokat og det er vanskelig å få gjort på så kort tid. Forelegget inneholder også faktafeil (feil adresse på åsted)

Kan man klage på faktafeilen? Kan men kreve lenger frist? Hvordan går man fra her?

Endret av LBe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det denne du sikter til?

§ 30.Straff

Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

1 unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5
2 nekter politiet tilgang til materiale som nevnt i § 12 femte ledd annet punktum
3 unnlater å overholde meldingsplikten etter § 11 første ledd, bryter forbudet i § 11 femte ledd eller vilkår satt i medhold av § 11 fjerde eller sjuende ledd
4 overtrer bestemmelser gitt i medhold av § 14 5 overtrer § 26

hvis ikke forholdet går inn under en strengere straffebestemmelse.

0 Endret ved lov 19 juni 2015 nr. 65 (ikr. 1 okt 2015).

Lenke til kommentar

Hva med litt mer info om hva som er blitt utgitt av forelegg? Hva det er gitt pålegg om, hva boten er på i størrelse. Politiet kan gi pålegg om alt de vil, men det må være ihh til loven, altså et lovlig pålegg. Feks kan politiet gi pålegg om at du skal slutte å filme dem, men det er ikke nødvendigvis et pålegg som man trenger å overholde ettersom det ikke er ulovlig å filme politiet i offentligheten, så fremt man ikke står i veien for arbeidet deres.

Lenke til kommentar

Er det denne du sikter til?

§ 30.Straff

Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

1 unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5

Ja det er denne.

Lenke til kommentar

Man kan ikke velge å la være å betale for å sone i fengsel istedet.  Fungerer ikke slik i noen land. Det skal gjennom hele mølla inkludert namsmannen og tvangstrekk fra lønnskonto, rettssak der man må betale saksomkostninger i tillegg mest sannsynlig. Bare for å være tøff i trynet mot politiet "på byen"? Hardly.

Hvis du ikke har råd til tannlegen kan du ikke la være å betale for å ta et par uker på "hotell" som du sier det, også er regninga borte.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg hadde unnlatt å svare til jeg eventuelt får purring, for å så ikke vedta og satse på at saken blir henlagt pga prioriteringer og nedbemanning som det har vært mye snakk om. I verste fall om de går videre med saken er det kr9600 pluss en tusenlapp eller to i saksbehandling om du likevel blir dømt skyldig, som kan deles opp i delbetaling hos Statens Innkrevingssentral.

Lenke til kommentar

Så hvorfor har de den setningen da?

De har den setningen fordi du kan (og vil) fengsles hvis myndighetene ikke klarer skvise disse pengene ut av deg på noen som helst måte. Hvis du faktisk eier noe av verdi eller har lønn så vil dette bli tatt fra deg med makt og solgt. Hvis du likevel ikke kan betale, kan du bli fengslet.
Lenke til kommentar

Har man noe å stille opp med når politiet vedtar forelegg iht politiloven §30? Jeg kjenner en som har fått et slikt forelegg. Forelegget ble forkynt i går kveld og vedkommende har 5 dager betenkningstid.

Er det mulig å forlenge fristen og er det snakk om 5 virkedager eller 5 kalenderdager?

Den siktede ønsker å konferere med en advokat og det er vanskelig å få gjort på så kort tid. Forelegget inneholder også faktafeil (feil adresse på åsted)

Kan man klage på faktafeilen? Kan men kreve lenger frist? Hvordan går man fra her?

I en ord-mot-ord-situasjon der en (eller flere) politimenn er motparten har din venn antakeligvis ikke noe å hente på å protestere. Ordet til en polititjenestemann veier i utgangspunktet tyngre enn ordet til siktede. Det kan naturligvis være ting rundt selve forholdet som endrer dette, vanligvis vitner.

I utgangspunktet tror jeg det vil være uproblematisk å utvide fristen med noen dager. Din venn kan sende e-post til post.<region>@politiet.no, vise til referansenummeret nederst på arket, og spørr pent. Her kan det igjen være faktorer som endrer det. At din venn har fått forelegget forkynt for seg kan tyde på at han har gjort seg vanskelig å få tak i, og da er det ikke sikkert man møte like mye velvilje. 

Faktafeil må gjerne påpekes, men den eneste konsekvensen vil være at det skrives ut et nytt forelegg med endret adresse. Man slipper ikke unna på "teknikaliteter", i alle fall ikke i Norge

Jeg hadde unnlatt å svare til jeg eventuelt får purring, for å så ikke vedta og satse på at saken blir henlagt pga prioriteringer og nedbemanning som det har vært mye snakk om. I verste fall om de går videre med saken er det kr9600 pluss en tusenlapp eller to i saksbehandling om du likevel blir dømt skyldig, som kan deles opp i delbetaling hos Statens Innkrevingssentral.

Hvis 1600 kroner høyere bot pluss noen tusenlapper i saksomkostninger ikke betyr noe for deg, så.. ville jeg fortsatt ikke prøvd å dra det ut så lenge som mulig. En ting er den psykiske belastningen ved å ha en sak hengende over seg i flere måneder, noe annet er at man tvinger politi og rettsvesen til å bruke ressurser på noe som egentlig er helt unødvendig. 
Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Så hvorfor har de den setningen da?

Fordi det er siste utvei etter alt annet har failet, ikke et valg du har. Først prøver de tvangsinndriving, salg av eiendeler osv. Du trodde vel ikke seriøst man kunne kjøpe seg bort fra regninger med å velge 2 uker fengsel?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Faktafeil må gjerne påpekes, men den eneste konsekvensen vil være at det skrives ut et nytt forelegg med endret adresse. Man slipper ikke unna på "teknikaliteter", i alle fall ikke i Norge

Det nekter politiet  å gjøre. Først sa de at de skulle gjøre det men time etter så ringte de tilbake og da hadde de ombestemt seg. I denne saken har stedsopplysningen faktisk veldig stor betydning uten at jeg kan gå inn på å forklare hvorfor.

Endret av LBe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...