Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bra investering for en 16-åring?

Anbefalte innlegg

Ettersom dere fraråder meg i å bruke pengene, hva burde jeg heller spare pengene til?

Timer hos kjørelærer senere, når du faktisk skal kjøre opp. Selv om du kommer som en perfekt sjåfør så vil det obligatoriske spise opp de 5000,- kronene, og etterpå enda 5000,- og så enda 5000,- etter det, og kanskje enda litt mer etter det.  

Kjør så mye du kan med andre, så bruker du pengene dine på kjøreskole etterpå. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom dere fraråder meg i å bruke pengene, hva burde jeg heller spare pengene til?

Din egen leilighet eller fortrinnsvis egen bolig! -Ikke- kast bort penger på å leie. Du kan bli like ansvarlig ved å bo hjemme. Tilby heller foreldrene dine en avtale: Du hjelper dem med å betale ned boligllånet fortest mulig, sånn at de kan hjelpe deg med å spare penger til din egen bolig gjeldsfritt fortest mulig! Du må kanskje vente til du er 30, men da har du egen gjeldfri bolig til å starte familie i. Kan leve stressfritt og jobbe mindre. Hvis dere samarbeider godt i familien, kan du sikkert ordne egen leilighet i huset også, bygge på litt kanskje, så kan du få deg dame og barn når dere bor der også. Det krever bare struktur, orden og en skikkelig økonomi- og livsplan. Da blir det effektivt. Du vil ikke vite hvor mye jeg har angret på å havne ut i den veien her, i 15 år har jeg leid leilighet nesten hver måned til ca 6500 per måned i gjennomsnitt. Det er omtrent 180 måneder x 6500 kr = 1 170 000 kr. Nå er det litt urealistisk mtp min oppvekstsituasjon, det var ikke optimalt, men det er derfor jeg skriver det her til deg. Hvis du ser denne muligheten, bør du ta den. Det er mye penger på spill. Jeg hadde store planer, men det var ingen som prata med meg om noe som helst. "Bare gå på jobb og ikke tenk på det".

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har begynt å øvelseskjøre med far, men dette er sjeldent(1 gang i mnd) ettersom han har en travel jobb.

Jeg har spart opp rundt 5500kr og tenker å betale for 10xkjøretimer som koster rundt det samme.

Finn noen andre som kan hjelpe deg - minst 1 gang pr uke - det neste året før du begynner å kjøpe kjøretimer

Lenke til kommentar

Bo hjemme hos foreldrene mens man har egen samboer og potensielt barn??? Er du gal mann? 

Gjeld er da ikke så fælt å ha. Å leie leilighet er da ikke så ille det heller. Risikofritt og fleksibelt. Og hjelpe foreldre med å nedbetale dems eget lån...? 

Les nøyere: "Hvis dere samarbeider godt i familien, kan du sikkert ordne egen leilighet i huset også, bygge på litt kanskje, så kan du få deg dame og barn når dere bor der også. Det krever bare struktur, orden og en skikkelig økonomi- og livsplan."

Leie er bortkastede penger! Og man er med på å opprettholde en stor negativ trend i markedet. Det burde være en menneskerett å eie sin egen bolig. Hvordan skal man forventes å fungere skikkelig i arbeidslivet, når man ikke engang føler eierskap til sin egen bolig? Når man leier, er man i en risikosituasjon, man vet aldri om utleiers motivasjon og ambisjon, man kan bli tvangsutkastet på det mest syltynne grunnlag og man har ingenting man skulle sagt. Det er psykologisk slitsomt og usunt å leve på den måten, samtidig som man ikke betaler til seg selv. Å rådgi en ung mann til å leie med eventuell familie er ikke riktig.

Éneste grunnen jeg ser til å drive utleie, eller å leie, er hvis man 1) Er en ansvarlig utleier som genuint bryr seg om å leie ut solide og trygge boliger, også til svakerestilte (ergo, ikke er en hai), 2) Leie, hvis man er i en slik livssituasjon at man har en klar og tydelig plan om når man skal komme seg ut av det og eie sin egen bolig.

Lenke til kommentar

Hei

Har begynt å øvelseskjøre med far, men dette er sjeldent(1 gang i mnd) ettersom han har en travel jobb.

Jeg har spart opp rundt 5500kr og tenker å betale for 10xkjøretimer som koster rundt det samme.

Er dette en bra investering, eller burde jeg heller bruke det på noe annet/evt. fortsette å spare på pengene?

1) 
Man kjøper aldri det man kan få - i hvert fall gjør verken ungdom her eller jeg selv (godt over stadiet ungdom) det.

2) 
Dersom din far har et arbeid travelt at han har (les: tar) tid til å øvelseskjøre med sin sønn en gang i uken er tiden inne for å ha en seriøs samtale med sin far om han har tid til å prioritere å ha en sønn. Det hadde i hvert fall 15-åring (runder 16 hvert øyeblikk) her i huset gjort, og etter sin fars syn med all rimelig grunn. Jeg har også en travel stilling som daglig leder, men jeg har ikke flyttet ut av heimen og anskaffet seng på kontoret. Så lenge foreldre ikke har det er slikt et spørsmål om prioriterigsVALG. 

Hos oss gjelder regelen "aldri mindre enn en time kjøreopplæring pr uke", enten med far, mor eller andre som VI ordner med, f eks min far eller en nabo vi begge vurderer som både teknisk dyktig og høyst ansvarlig bak rattet. Hva han vil skaffe seg selv i tillegg er grunnleggende opp til ham, men han vet jeg forventer en samtale med hamk om "kjørelærerens" kompetanse først. Man egner seg på ingen måte automatisk som "assisterende kjørelærer" selv om man har fylt 25 år og hatt et førerkort 5 år. Noen slike burde ikke hatt førerkortet selv engang, langt mindre få drive fri og uhemmet kompetanseoverføring med det! 

Vel, husets 15-åring mener bankkonten merket “BSU” og bankkonten merket “skolegang og etablering” er ypperlige steder å sende ledige midler til, og han har min fulle støtte. Hva med å vurdere det samme? 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...