Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bra investering for en 16-åring?


Anbefalte innlegg

Hei

Har begynt å øvelseskjøre med far, men dette er sjeldent(1 gang i mnd) ettersom han har en travel jobb.

Jeg har spart opp rundt 5500kr og tenker å betale for 10xkjøretimer som koster rundt det samme.

Er dette en bra investering, eller burde jeg heller bruke det på noe annet/evt. fortsette å spare på pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ingen andre du kan øvelseskjøre med? 

 

Det å bruke kjørelærer for mengdetrening er selvsagt det aller beste, men det koster jo veldig mye. 

 

Jeg ville heller brukt de pengene du har spart opp til når du har skal begynne å ta lappen. 

 

Jeg aner ikke hvor du bor, men kan det være at det finnes noen i nabolaget du kan øvelseskjøre med mot at du dekker bensinpenger? Eller at man kombinerer det med at de uansett skal ut å kjøre for å handle osv. Da kan "betalingen" til dem være at du hjelper til med bæring osv. 

 

 

Hvis du bare er 16 år, så ville ikke begynt med kjørelærer helt ennå. Kanskje begynt å lese til trafikalt grunnkurs. Det er jo litt dumt å svi av de 5500,- så lenge før du skal kjøre opp.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du bare er 16 år, så ville ikke begynt med kjørelærer helt ennå. Kanskje begynt å lese til trafikalt grunnkurs. Det er jo litt dumt å svi av de 5500,- så lenge før du skal kjøre opp.  

Han har trafikalt grunnkurs. Han har ikke lov til å øvelseskjøre privat uten det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får du lov å kjøre mens andre sitter på å? Kanskje når dere skal ut på langtur at du får lov å kjøre da å?

Syns det det er litt tidlig å brenne av 5 500 kr på kjøretimer som 16 åring, ville ventet med en slik avgjørelse til mye nærmere 18 og ta en vurdering av hvordan jeg selv syns det går da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes dette høres ut som tidenes dårligste investering. Som sagt - hvorfor betale når man kan kjøre gratis? I VERSTE FALL kanskje 2 timer med kjørelærer hvis du er veldig utrygg og lite sikker på egne ferdigheter. Alt i din alder handler bare om mengde. Det vil i så fall være mye smartere av deg å spare til å kunne betale deler av din første bil, eller selve lappen (les: obligatoriske timer) hvis du ikke får den i belønning av familie eller lignende. Jeg fikk MYE gratis mtp at jeg fikk mopedlappen på dagen jeg ble 16. Masse gratis erfaring med trafikkavvikling, regler osv. Så jeg skulle i utgangspunktet bare lære å håndtere og manøvrere bilen, samt litt ekstra teori.

 

Du kan kjøre med hvem som helst, må jo ikke være din far. Spørr tanter, onkler, besteforeldre, eldre (voksne) søsken, besteforeldre ol. Min farfar kjørte med mine kusiner, min mor med meg (jeg kjørte hver gang jeg eller søster skulle hentes). I voksen alder stilte jeg meg til disp for naboens unger som jeg var håndballtrener for (veldig busy lege), dersom de følte de hadde behov for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

samboeren min skal snart ta lappen, og jeg vil helst at hun tar ett par timer med kjørelærer før hun øvelsekjører med meg, da jeg ikke vil at hun skal arve mine uvaner.

De første timene burde man ta på en stor parkeringsplass, hvor man lærer å justere inn speil og seter og lærer seg hva alle knapper og brytere gjør.

Deretter vil man kunne bruke lang tid på å lære å bruke en clutch om det er manuell gir.

Motorommet må man og gå gjennom for man skal vite hvor man sjekker bremseveske og slikt.

 

Usikker på hva du kan ha dårlige vaner på her, men versegod å betal tusenlapper til en kjørelærer som kan vise henne dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med complexity her. Bortkastet. Kan fint bruke fem timer på det han skisserte. Og kjøretimer betaler man hvertfall 500 kr for, mer hvis det er på ugunstige tidspunkter. Det er dyre 2500 kr. Finnes jo ikke uvaner av betydning når det gjelder clutching og kjøring på parkeringsplass. Men hvis hun har 0 erfaring med trafikk fra før (mopedlapp ol) så kan jeg helle mot at f eks de 2 første timene på vei (etter 5-10 timer på parkeringsplass, avlukkede områder) er ok å ta med en kjørelærer. Er jo helt dust hvis man ikke kan håndtere bilen og kaster bort mange minutter av kjøretimene man betaler i dyre dommer for, fordi man kubber hele tiden (da får man i tillegg stressmomentet).

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med complexity her. Bortkastet. Kan fint bruke fem timer på det han skisserte. Og kjøretimer betaler man hvertfall 500 kr for, mer hvis det er på ugunstige tidspunkter. Det er dyre 2500 kr. Finnes jo ikke uvaner av betydning når det gjelder clutching og kjøring på parkeringsplass. Men hvis hun har 0 erfaring med trafikk fra før (mopedlapp ol) så kan jeg helle mot at f eks de 2 første timene på vei (etter 5-10 timer på parkeringsplass, avlukkede områder) er ok å ta med en kjørelærer. Er jo helt dust hvis man ikke kan håndtere bilen og kaster bort mange minutter av kjøretimene man betaler i dyre dommer for, fordi man kubber hele tiden (da får man i tillegg stressmomentet).

Jepp.. mer der jeg tenker. 2 første timene på veien med kjørelærer.. og hun har null efaring med bil, moped og andre fremkomstmidler.

Lenke til kommentar

De første timene burde man ta på en stor parkeringsplass, hvor man lærer å justere inn speil og seter og lærer seg hva alle knapper og brytere gjør.

Deretter vil man kunne bruke lang tid på å lære å bruke en clutch om det er manuell gir.

Motorommet må man og gå gjennom for man skal vite hvor man sjekker bremseveske og slikt.

 

Usikker på hva du kan ha dårlige vaner på her, men versegod å betal tusenlapper til en kjørelærer som kan vise henne dette.

Snakker av egen erfaring.. jeg arvet dårlig vaner av mine ledsagere. Måtte jo rette opp noe av det når jeg først begynte å kjøre med lærer. Ikke at det er farlige greier, men tenker mer på stress osv

Lenke til kommentar

Det optimale er å fyrst ta trafikalt grunnkurs, deretter litt privat øvelseskøyring på parkeringsplass/småvegar til du har fått kontroll på det mekaniske med clutching og giring. Deretter bør du ha ein dobbelttime med køyrelærar i trafikken for å få kyndig veiledning. Så er det om å gjere å køyre mest mulig privat for å få mengdetreninga, og til slutt ta det obligatoriske gjennom ein køyreskule før oppkøyringa.

 

Grunnen er som probin sier, det er lett å arve dårlege vanar som du må bruke dyre køyretimar på å lære av deg seinare.

Ikkje alle ledsagere er like flinke.

 

 

Når det gjeld det å betale for 10 timar no med ein gong så vil eg fråråde det, unntaket er om prisen er veldig gunstig.

Det er ikkje sikkert du treng så mange timar, og ved forhåndsbetaling så er det alltid ein fare for å tape pengane om køyreskulen går konkurs eller liknande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal tenke fra et investeringsstandpunkt, er nok det beste å kjøre 90% med din far, og når du føler du er klar til å kjøre opp, så tar du en øvelsestime rett før du vurderer å melde deg opp til kjøring, og da ber du læreren være ekstremt hard mot deg, påpeke hver minste lille feil, gjerne skyte noen spørsmål også, så du får maks valuta for penga. Spør hva prosentsjansen er for at du ville bestått ved endt tur.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...