Gå til innhold

Hvilket program er best innen IT

Divmh

Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynte nylig å studere (Informasjonsteknologi)ved Oslomet , men jeg ønsket å studere på Universitetet i Oslo neste år, men jeg var litt forvirret om hvilket program er best( framtiden, sjanse for å finne jobb, høyere lønn,...) mellom 

1: Informatikk: robotikk og intelligente systemer eller 

2: Informatikk: programmering av systemarkitektur, eller

3: Informasjonsteknologi.

Hvis noen har erfaring kan gi meg gjerne beskrivelse om hvert program hva slags jobb kan jeg få,.... ..

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ikke nr 3, hvis du har en link så er det lettere å sammenligne :)

Nr 1 har en del AI/maskinlæring. Det er etterspurt nesten over alt. Er også robotikk der, som jeg ikke vet hva går ut på i praksis. Her får du altså spesialkompetanse som er flott dersom du er interessert i de feltene. Usikker på om du kan velge de fagene som valgbare emner om du tar 2) eller 3)

Ut over det er 1 og 2 relativt like og du vil ikke ha vansker med å få deg jobb som programmerer/systemutvikler/... i privat eller offentlig sektor. Regner med at alt 3 gir mye av det samme også. Generelt så gir de breddekunnskaper og du er nok kvalifiser for en rekke ulike typer jobber etter fullført master. Evt også forskningsjobber hvis du liker denslags.

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at nr.3 er ditt nåværende studieprogram. Personlig tror jeg ikke det vil lønne seg å bytte over, med mindre du tenker å ta en master som krever en spesiell fagkombinasjon for å kvalifisere. Generelt er det stor grad av overlapp mellom alle 3. Nr.1 vil jeg si er litt mer realfagstung, her tar du blant annet matematikk på et høyere nivå enn standard siv.ing matematikk. Jeg vil også si at nr.1 er litt mer "teknisk"-orientert (mekatronikk, kretser, etc), mens nr.3 er litt mer praktisk orientert, altså mer fokus på praktisk problemløsning enn teori. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Nr 1 har en del AI/maskinlæring. Det er etterspurt nesten over alt. Er også robotikk der, som jeg ikke vet hva går ut på i praksis. Her får du altså spesialkompetanse som er flott dersom du er interessert i de feltene. Usikker på om du kan velge de fagene som valgbare emner om du tar 2) eller 3)

Ut over det er 1 og 2 relativt like og du vil ikke ha vansker med å få deg jobb som programmerer/systemutvikler/... i privat eller offentlig sektor. Regner med at alt 3 gir mye av det samme også. Generelt så gir de breddekunnskaper og du er nok kvalifiser for en rekke ulike typer jobber etter fullført master. Evt også forskningsjobber hvis du liker denslags.

Tusen takk for svaret linken for nr 3 er :http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/TKD/Bachelor/Informasjonsteknologi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...