Kapparinoz Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Hei! Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle opprette denne tråden. Rett før jul her så kortslutta pcen helt. Jeg ladet tlf min i pcen, og tok den ut. Hva som skjedde når jeg tok den ut var at pcen kortsluttet. Den skrudde seg av og ville ikke på igjen. La merke til at power_led blinket 2 ganger når jeg prøvde å skru den på. La også merke til at mobo leden ikke lyste. La også merke til at det har kommet noe nedi pcen, da snakker jeg cola osv. Men jeg kan ikke huske når sist jeg sølte ved pcen, så dette må være gammelt. Og pcen har jo funket perfekt før dette skjedde. Jeg byttet ut mobo(hovedkortet), fortsatt funket det ikke, nå blinket cpu_led på moboet. Jeg fikk klart å starte pcen uten 8pin. (Cpu) For meg da gir det mening at det er cpuen som har ryket. Jeg kjøpte mobo og cpuen for 1 år siden fra Lefdal, som nå har blitt Elkjøp. Dro innom Elkjøp igår, for å levere det. Fikk klart «nei» han kunne ikke sende inn pga ifølge han så var det kjølepasta under cpuen og mobo var seint på et deksel, så han mente mobo drepte cpuen, og jeg drepte mobo. Og det var bøyde pinne på socket. Han sa han ikke kunne sende dette inn pga dette var min feil. Kjølepasta under cpuen? Stemte ikke. Vi fikk andre på Elkjøp og sjekke, de mente det ikke var. Bare han ene tullingen jeg fikk i kassa, mente det var det. Han var type på min alder(21). Mobo? Fullforståelse at de ikke vil ta den imot, tanken på det har kommet cola nedi. Men at de ikke tok cpuen inn irritererte meg veldig, utifra hva jeg har lest og hørt så er det sjeldent cpuen dør? Som jeg har lest og hørt så tar mobo livet sitt før den dreper cpuen. Jeg lurer på hva muligheten min er da? Er det ingen mulighet? Har jeg fucket opp ved å vært uheldig og sølt brus for en god stund siden og vært heldig at den funket helt til nå? Eller skal jeg sende den direkte inn isteden for å levere den i kassen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Korrosjon og oksidasjon kan ta tid så ja, det er fullt mulig colaen kan ha drept maskinen din. Og PC-en din kortslutta neppe. Da hadde du mest sansynlig hørt et smell og den hadde vært helt død. Lenke til kommentar
Kapparinoz Skrevet 5. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2019 hmm, så kjedelig. Hva mener du det heter da? Når du drar ut tlf fra laderen også ble det helt svart og den vil ikke på kaller det kortslutt jeg altså Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Skal du være teknisk korrekt så er en kortslutning en direkte forbindelse mellom to forskjellige spenningspotensialer. F.eks. mellom +12V og 0V. Resulterer som regel i bl.a. røyk, brente sikringer og/eller brann. Hvis den bare plutselig dør så sier jeg bare at den døde. Har forresten selv hatt en maskin som ble montert for så å plutselig dø 4 år senere. CPU og kjøler hadde aldri vært demontert men likevel så fant komplett bøyde pinner under CPU så jeg fikk ikke nytt på garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) USB porter er forbundet med interne wired fuses (sikringer) i hovedkortet som ryker om det trekkes for mye strøm fra en usb port. Enkelte hovedkort kan mangle å poste etter en slik skade. Kan være du skapte en kortslutning av usb strømmen til ground når du trakk ut usb kabelen som medførte «blown usb port fuse» https://support.rm.com/technicalarticle.asp?cref=tec1670975 Så har du muligens skadet sokkelen i det «nye» hovedkortet slik at CPU ikke har kontakt på alle nødvendig socket pins (eller noen kortsluttet) slik at dette oppsettet ikke poster heller. Cpuen vil etter all sannsynlighet være i orden. Men den må selvsagt testes separat for å verifisere om den er ok eller ikke. Endret 5. januar 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
Kapparinoz Skrevet 5. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2019 Skal du være teknisk korrekt så er en kortslutning en direkte forbindelse mellom to forskjellige spenningspotensialer. F.eks. mellom +12V og 0V. Resulterer som regel i bl.a. røyk, brente sikringer og/eller brann. Hvis den bare plutselig dør så sier jeg bare at den døde. Har forresten selv hatt en maskin som ble montert for så å plutselig dø 4 år senere. CPU og kjøler hadde aldri vært demontert men likevel så fant komplett bøyde pinner under CPU så jeg fikk ikke nytt på garanti/reklamasjon. Ahh, skjønner! Syns det blir for dumt at du ikke fikk garanti på det. Hadde tilta ganske greit om jeg fikk høre det, og når den aldri he vært oppe Lenke til kommentar
Kapparinoz Skrevet 5. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2019 USB porter er forbundet med interne wired fuses (sikringer) i hovedkortet som ryker om det trekkes for mye strøm fra en usb port. Enkelte hovedkort kan mangle å poste etter en slik skade. Kan være du skapte en kortslutning av usb strømmen til ground når du trakk ut usb kabelen som medførte «blown usb port fuse» https://support.rm.com/technicalarticle.asp?cref=tec1670975 Så har du muligens skadet sokkelen i det «nye» hovedkortet slik at CPU ikke har kontakt på alle nødvendig socket pins (eller noen kortsluttet) slik at dette oppsettet ikke poster heller. Cpuen vil etter all sannsynlighet være i orden. Men den må selvsagt testes separat for å verifisere om den er ok eller ikke. Hmm, du forslår at jeg tester cpuen på en annen maskin isteden? Siden pcen starter jo uten 8pin som skal til cpu om jeg har forstått tegningen. Jeg har også bytta strømforsyning.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Hmm, du forslår at jeg tester cpuen på en annen maskin isteden? Siden pcen starter jo uten 8pin som skal til cpu om jeg har forstått tegningen. Jeg har også bytta strømforsyning.. 8-pin til motherboard cpu_pwr header er det som medfører at cpuen starter.PCen «starter ikke» uten fungerende cpu. Du bare får strøm på vifter og noen lys på hovedkortet som er helt dumt uten kjørende microkode fra en cpu som har postet. Lenke til kommentar
Kapparinoz Skrevet 5. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2019 8-pin til motherboard cpu_pwr header er det som medfører at cpuen starter. PCen «starter ikke» uten fungerende cpu. Du bare får strøm på vifter og noen lys på hovedkortet som er helt dumt uten kjørende microkode fra en cpu som har postet. Ja, så det kan stemme at cpu døde? Siden jeg har prøvd å sette inn 8pin og da vil den ikke starte.. starter i 2 sek og døde Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 (endret) Ja, så det kan stemme at cpu døde? Siden jeg har prøvd å sette inn 8pin og da vil den ikke starte.. starter i 2 sek og dødeOm det ikke er bøyde pins i sokkelen eller at pins ikke er «aligned» så er det selvfølgelig en mulighet. Men feilmonteringer (skjevt eller ikke alle pins aligned eller i kontakt) av cpu dreper den svært sjelden når den monteres rett vei i sokkelen . Strøm/kortslutning fra en usb port skal i hvertfafall ikke ødelegge prosessoren. Endret 5. januar 2019 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå