Gå til innhold

Svak krone kan gi dyrere strøm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dyr strøm pga. kullpris, lite vind, mye vind, lite regn, mye regn, mye kulde, mye varme, børskrakk, stabile børser, produksjonssvikt, etc. etc. At det meste kommer av den tettere tilknytningen til Europa tier man om – man ønsket å knytte seg til et større marked med høyere priser som følge av disse faktorene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det seriøst noen som merker noe til denne dyre strømmen? synes regningene er ganske stabile jeg og har alltid tenkt slik. halv pris om sommmeren og "vanlig" pris på vinteren.

Har livssituasjon din forandret seg, eller er du fortsatt singel, bor i en leilighet, og lader teslaen på hurtigladerene?

Lenke til kommentar

Har livssituasjon din forandret seg, eller er du fortsatt singel, bor i en leilighet, og lader teslaen på hurtigladerene?

Litt usikker på hva du mener her, jeg refererte til prisen som er mer eller mindre konstant. Men jeg er singel jeg, bor i en leilighet men skulle egentlig bodd i nytt hus etterhvert(lang historie) og lader ikke bilen på hurtigladere nei. Den er jo så billig å lade at jeg gir plassene på jobb til de som trenger det(biler med mindre batteri og lengre kjørerute enn meg). Jeg er helt klar over at forbruket vill øke når jeg før større hus og flere beboere, men det var ikke poenget. Det var prisen. I år har jeg betalt 0,5 kroner pr kWh med en differanse på +/-20%. Vill si det er ganske stabilt og ca det samme som jeg alltid har betalt. 

Lenke til kommentar

Newsflash: Det spiller ingen rolle om den norske kronen er svak eller sterk, strømprisen vil uansett øke. Men det er sikkert bra og ha en unnskyldning...

Nei, strømprisen varierer og er ikke alltid økende. Faktisk betaler vi småpenger for strømmen i dag ift "gamle dager", her er noen priser for 20 år siden. Mer eller mindre det samme som i dag. 

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elkraftpris/arkiv/2004-04-01

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, strømprisen varierer og er ikke alltid økende. Faktisk betaler vi småpenger for strømmen i dag ift "gamle dager", her er noen priser for 20 år siden. Mer eller mindre det samme som i dag. 

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/elkraftpris/arkiv/2004-04-01

Egentlig er det meir presist å sei at straumprisen har variert

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Yearly/?view=table

Når snittprisen for 2015 var 19,85€/MWh, kan du ikkje meine at 50 €/MWh er billig

• Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig er det meir presist å sei at straumprisen har variert

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Yearly/?view=table

Når snittprisen for 2015 var 19,85€/MWh, kan du ikkje meine at 50 €/MWh er billig

Hvorfor i alle dager ser du på trading pris? Se på prisen forbrukerne betaler. Den går opp ett år, ned ett annet osv. Helt etter som. Den er ganske stabil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beregnet strømprisen for i fjor - ny rekord - kr 1,29 per kWh, inkl alt. Samtidig hadde jeg et av de laveste årsforbrukene.

Det merkelige med i fjor var de høye strømprisene på sommeren.

Merkelig? Der var jo laaang tørketid og flere kraftverk på kontinentet måtte stoppe produksjonen på grunn av været. Det var helt åpenbart spør du meg. Men det var jo nesten ikke behov for varme.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager ser du på trading pris? Se på prisen forbrukerne betaler. Den går opp ett år, ned ett annet osv. Helt etter som. Den er ganske stabil.

legg ut en link som viser at forbrukerane betaler det samme kvart år da, eg venter i spenning.

Lenke til kommentar

9,99-63,50 er altså "ganske stabilt"

Men det er ikkje so viktig. Det som skjer no er at straumprisane ser ut til å vere stabilt høge. Når eksport gir høge priser hadde det vore rettferdig med ei reduksjon av avgiftsnivået på straum i Norge.

Som sagt opp og ned men jevnt over ganske stabilt. 

Lenke til kommentar

Ja, enig.

Kanksje tu kunne laget en skikkelig graveartikkel om dette? Hvordan fungerer egentlig samspillet med norpool, ACER, norsk vannkraft, osv.?

TU er litt konfliktskye og tør ikke være kritiske nok. De har jo gode kontakter i Statkraft, NVE, IFE, NEL osv å ivareta og drikke kaffe sammen med i ny og ne for å kunne formidle deres budskap gjennom podcaster og artikler.

Vi trenger noen som tør å være tøffere. Som for eksempel NRK Brennpunkt, Forbrukerinspektørene, Andreas Wahl, Jon Hustad eller noe sånt.

Også Huseiernes Landsforbund har begynt å stille kritiske spørsmål ved strømprisene, og den skjulte skatten som ligger der. For nettselskapene, som har monopol, er det betydelige moderniserings- og vedlikeholdsetterslep grunnet grådige krav til utbytte.

Nye strømmålere til mange milliarder har vi råd til, men oppgradering til et moderne strømnett (400V nett) har vi tydeligvis ikke råd til.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kraftbransjen vil tjene mer penger og dette kan gi høyere strømpriser

I natt var prisen igjen negativ i Danmark, ned i -15€. Resten av nordpool 16€, og norge minst 46€. "Prisoptimalisering", som dei så kjekt kaller det. Ser ut til at dei som tror vi får billig straum på grunn av utenlandskabler tar grundig feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...