Gå til innhold

Svak krone kan gi dyrere strøm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det kan være greit å få med seg denne greia også:

https://www.nettavisen.no/na24/dansker-far-betalt-for-a-bruke-strom-norge-fortsatt-rekordhoye-strompriser/3423575059.html

Tidligere fikk vi bare høre om fordelene - ingen snakket om svak krone, høye kullpriser eller at de i Norge bare stopper vannkraften for å holde prisene oppe. Vi skulle selge strømmen dyrt og handle inn billig - jevne lave priser skulle det bli. Nå virker det som om jevne dyre strømpriser er resultatet.

Man føler seg jo litt lurt  :huh:

• Liker 7
Lenke til kommentar

Tror det kan være greit å få med seg denne greia også:

https://www.nettavisen.no/na24/dansker-far-betalt-for-a-bruke-strom-norge-fortsatt-rekordhoye-strompriser/3423575059.html

Tidligere fikk vi bare høre om fordelene - ingen snakket om svak krone, høye kullpriser eller at de i Norge bare stopper vannkraften for å holde prisene oppe. Vi skulle selge strømmen dyrt og handle inn billig - jevne lave priser skulle det bli. Nå virker det som om jevne dyre strømpriser er resultatet.

Man føler seg jo litt lurt  :huh:

Ja, enig.

Kanksje tu kunne laget en skikkelig graveartikkel om dette? Hvordan fungerer egentlig samspillet med norpool, ACER, norsk vannkraft, osv.?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med dagens folk på Stortinget blir det mer og mer slik at pengene overstyrer det meste.

Går vi inn på nettsidene til Statnett viser den at Nord Pool sitt dekningsområde er så godt som hele Nord Europa, pluss Tyskland, Frankrike og England, men sidene som viser strømprisen i markedet er innskrenket til bare Norge, Sverige og Finnland.

Tidligere viste kartet også Danmark, men det er nok i økonomene sin interesse at vi skal vite minst mulig.

Hvorfor viser ikke Statnett et kart med prisene over hele markedsområdet til Nord Pool?

Etter at ACER fikk styringsretten har vi fått tilnærmet tyske priser på strømmen i Norge, og vi får ikke lengre benytte oss av billig, nedbetalt vannkraft.

Det er ikke ACER sin skyld sier regjeringen, men kutter vi alle kablene til utlandet ville strømmen i Norge falt til under 20 øre/kWh i snittpris.

Det hele er jo bare tullball, den børs-handlingen vi har når det gjelder strøm..

5 milliarder  mer for strømkundene på kjøp/salg av strøm med Europa, grunnet valuta. 

10 milliarder  for innstallering av nye "smarte" målere ( for strøm-haukene !) i norske husstander. - For å kreve høyere døgnpris, ikke bare sesong-prising fra norske husstander, for å redusere vårt forbruk i vinterlandet Norge, og selge til varmere land.

10 milliarder i CO2-avgift og kvote-tull, - på vannkraft. (!) ( Produksjon og montering av  de unødvendige "smart"målerene gir nok ikke CO2-utslipp ?)

Utenlandskabler betalt av norske husstander, - som altså fører til høyere pris. ( Og  ikke tryggere/mer forutsigbar levering, det er det god overvåking av dam-nivåene som gjør.)

Men det er nok ikke (bare) dagens regjering som står for dette. Dette har vært 

Stortingets politikk i ti-år etter ti-år. Dagens regjering har redusert prosent-avgift på vannkraft til forbruker. Det er et steg i riktig retning, men altfor lite.

Vi er et langsomt folkeferd. Og blir kokt lik frosker på svak stigende varme.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, enig.

Kanksje tu kunne laget en skikkelig graveartikkel om dette? Hvordan fungerer egentlig samspillet med norpool, ACER, norsk vannkraft, osv.?

TU er litt konfliktskye og tør ikke være kritiske nok. De har jo gode kontakter i Statkraft, NVE, IFE, NEL osv å ivareta og drikke kaffe sammen med i ny og ne for å kunne formidle deres budskap gjennom podcaster og artikler.

Vi trenger noen som tør å være tøffere. Som for eksempel NRK Brennpunkt, Forbrukerinspektørene, Andreas Wahl, Jon Hustad eller noe sånt.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

10 milliarder  for innstallering av nye "smarte" målere ( for strøm-haukene !) i norske husstander. - For å kreve høyere døgnpris, ikke bare sesong-prising fra norske husstander, for å redusere vårt forbruk i vinterlandet Norge, og selge til varmere land.

Åh, standard. Nei, AMS installerer for å spare penger i nett utbygging. 

Lenke til kommentar

Jeg har en nabo som sa det samme om bensinprisene. "Jeg merker ikke noe til disse økte bensinprisene, jeg; jeg fyller alltid for 500 kroner."

Men nå er det ikke slik at jeg alltid betaler det samme, jeg betaler for mitt fobruk. Som er relativt stabilt, men svinger med sessongen såklart. Jeg aldri hatt noen o shit opplevelser på kostnadene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette tallet må nok økes kraftig for å vise de faktiske kostnadene.

https://www.tu.no/artikler/automatiske-strommalere-kan-bli-en-gigantisk-feilinvestering/223534

Tror heller ikke at 20 milliarder er i nærheten.

Lokale nettselskapet her dro på seg en halv milliard i tap med investering i en ams måler produsent. Bare som et eksempel.

Så har du driftkostnadene, dumpingen av millioner av målere som måtte kastes osv osv 

Edit: Jeg vet også at de fleste nettselskaper hadde avdelinger med flere ansatte som i over 10 år kun jobbet med utprøving av slike ams målere.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 4
Lenke til kommentar

TU er litt konfliktskye og tør ikke være kritiske nok. De har jo gode kontakter i Statkraft, NVE, IFE, NEL osv å ivareta og drikke kaffe sammen med i ny og ne for å kunne formidle deres budskap gjennom podcaster og artikler.

Vi trenger noen som tør å være tøffere. Som for eksempel NRK Brennpunkt, Forbrukerinspektørene, Andreas Wahl, Jon Hustad eller noe sånt.

Jepp, hadde vært moro å sett Andreas Wahl tatt en runde med dette, har veldig sans for han og programmene han har laget.

Men, kan jo hende ting forandrer seg - vi får gi det noen år - kullprisene kan synke, kronen kan stige - kanskje vi til og med får ta del i lave strømpriser når vindparkene i Danmark går for full gass (vind  :D )

Lenke til kommentar

Prisen per kWh var i snitt ca 27 øre (38 øre inkl. moms og inntekt for strømleverandør). Siden 2017 har kursen på Euro steget med ca 10%, så det utgjør 3,8 øre. Altså langt fra de 10 øre som den kreative strømselgeren snakker om!

At strømpriser fra Nord Pool oppgis i Euro (og NOK, SEK og danske kroner), betyr ikke at prissettingen på strøm i særlig grad er knyttet til Euro. Prissettingen er nok mest påvirket av valutaene i de landene der produksjon og forbruk skjer (altså Norge først, deretter Sverige og så videre).

Lenke til kommentar

Er det seriøst noen som merker noe til denne dyre strømmen? synes regningene er ganske stabile jeg og har alltid tenkt slik. halv pris om sommmeren og "vanlig" pris på vinteren. 

Jeg har en nabo som sa det samme om bensinprisene. "Jeg merker ikke noe til disse økte bensinprisene, jeg; jeg fyller alltid for 500 kroner."

Da jeg begynte å kjøre bil på midten av 80-tallet brukte jeg mye større andel av inntekten min på bensin enn nå, så ja bensinprisene har ikke økt så mye hvis man ser på det lange løp. Bensinen var bare ekstra billig for litt over 2 år siden, og det er den perioden folk husker og sammenligner med. Eller man sammenligner med prisen i kroner før i tiden og glemmer at lønnsnivået har økt enda mer.

Når det gjelder strømmen kostet den med nettleie og avgifter litt under en krone for 20 år siden og litt over en krone nå. Ikke så veldig mye økning egentlig men folk legger bare merke til økningene og ikke nedgangene i strømprisen så man blir sittende igjen med en ide om mye økning.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så mye imot selve strømprisen. Men når den plutselig dobles, og vel så det, pga såkalt "nettleie" går det over stokk og stein! Strømbransjen er vel en av veldig få som ennå kommer unna med den slags lureri :(

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så mye imot selve strømprisen. Men når den plutselig dobles, og vel så det, pga såkalt "nettleie" går det over stokk og stein! Strømbransjen er vel en av veldig få som ennå kommer unna med den slags lureri :(

Men skjer det i det store å det hele? Jeg har i år betalt 0,5 kroner på kWh i strøm +/-20% sånn ca. 

Lenke til kommentar

Med dagens folk på Stortinget blir det mer og mer slik at pengene overstyrer det meste.

Går vi inn på nettsidene til Statnett viser den at Nord Pool sitt dekningsområde er så godt som hele Nord Europa, pluss Tyskland, Frankrike og England, men sidene som viser strømprisen i markedet er innskrenket til bare Norge, Sverige og Finnland.

Tidligere viste kartet også Danmark, men det er nok i økonomene sin interesse at vi skal vite minst mulig.

Hvorfor viser ikke Statnett et kart med prisene over hele markedsområdet til Nord Pool?

Etter at ACER fikk styringsretten har vi fått tilnærmet tyske priser på strømmen i Norge, og vi får ikke lengre benytte oss av billig, nedbetalt vannkraft.

Det er ikke ACER sin skyld sier regjeringen, men kutter vi alle kablene til utlandet ville strømmen i Norge falt til under 20 øre/kWh i snittpris.

Kartet inneholder fortsatt Danmark, du må kanskje dra litt i kartet for å få Danmark inn i ruta.

Nord Pool inkluderer ikke Tyskland, Frankrike, eller England. Hvis du klikker på fanen nordisk kraftbalanse ser du produksjon og forbruk i alle 7 land som er med i Nord Pool; Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, og Litauen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...