Gå til innhold

Hvordan linke til et bestemt sted på siden i WP


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er usikker på om det i det hele tatt er mulig, men håper på en løsning. Jeg vet hvordan jeg skal legge opp en link for å linke til et bestemt sted i en artikkel, for eksempel at man klikker på et produkt som nevnes tidlig i en artikkel, og så spretter man automatisk ned til der produktet omtales lenger ned på siden.

 

Men, utfordringer jeg har møtt på er når jeg i WP bruker en mal for å sette opp tester, eller flere produkter i ferdig lagde "bokser" eller hva man skal kalle. I artikkelen jeg linker til så ser dere tydelig hva jeg mener. Tidlig i artikkelen står navnet ramset opp på samtlige produkter, mens selve omtalen av hvert enkelt produkt står langt ned på siden. Det ideelle ville vært å kunne trykke på navnet til produktet i den første listen, og så spratt man ned til produktet.

Er dette i det hele tatt mulig?

 

 

Takk for alle svar :)

 

 

https://www.hardworkout.no/pulsklokker-treningsklokker-best-i-test/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du en såkalt nettsidebygger, eller bruker du den vanlige Wordpress editoren?

 

 

Jeg bruker den vanlige WP editoren. Har tidligere lyktes med å lage slike linker direkte i et innlegg, altså at man hopper ned til en overskrift lenger ned på siden. Det som er utfordringen er når jeg bruker "review"-oppsettet.

 

Det ser slik ut:

post-227232-0-05496200-1546868254_thumb.jpg

post-227232-0-33797600-1546868276_thumb.png

Lenke til kommentar

For å gjøre det litt enklere for deg selv:

 

1. Installer denne plugin'en: https://nb.wordpress.org/plugins/scroll-to-anchor/

2. Installer og aktiver den.

3. Gå til WP editoren. Du skal nå se et ikon som lignet ett anker (anchor) i verktøylinjen over der du skriver. 

 

Plasser markøren i innlegget der du vil at siden skal hoppe til. Klikk på ankeret som vist på bildet under og gi den et navn og klikk ok.

post-30214-0-47029300-1546916480_thumb.jpg

 

post-30214-0-94089500-1546916585_thumb.jpg

 

 

Det blir da satt inn en kode. Legg innholdet som det skal hoppe til under denne koden. Denne koden blir ikke synlig når du publiserer siden.

 

post-30214-0-46119100-1546916683_thumb.jpg

 

Til slutt lager du linken man skal klikke på for å "hoppe" til ankerpunktet. Marker teksten du vil ha som link og klikk på det vanlige link verktøyet. Linken der er #navnetdugaankeret

 

post-30214-0-48256200-1546916822_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For å gjøre det litt enklere for deg selv:

 

1. Installer denne plugin'en: https://nb.wordpress.org/plugins/scroll-to-anchor/

2. Installer og aktiver den.

3. Gå til WP editoren. Du skal nå se et ikon som lignet ett anker (anchor) i verktøylinjen over der du skriver. 

 

Plasser markøren i innlegget der du vil at siden skal hoppe til. Klikk på ankeret som vist på bildet under og gi den et navn og klikk ok.

attachicon.gifanker 1.JPG

 

attachicon.gifanker 2.JPG

 

 

Det blir da satt inn en kode. Legg innholdet som det skal hoppe til under denne koden. Denne koden blir ikke synlig når du publiserer siden.

 

attachicon.gifanker 3.JPG

 

Til slutt lager du linken man skal klikke på for å "hoppe" til ankerpunktet. Marker teksten du vil ha som link og klikk på det vanlige link verktøyet. Linken der er #navnetdugaankeret

 

attachicon.gifanker 4.JPG

 

 

Hjertelig tusen takk for MEGET GOD forklaring. 

Dessverre ser det ikke ut til å fungere i denne artikkelen, og det skyldes nok oppsettet til testen. Når jeg følger oppskriften i en vanlig artikkel som fungerer det nemlig. Tror du det samme? At det skyldes det spesielt oppsettet...

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker, men hva er det su skal lage link av? En knapp, ett bilde?

 

Jeg råder deg til å bruke en såkalt "pagebuilder" hvis du er ukjent med slikt. 

 

Jeg har testet dem fleste og det er spesielt to jeg anbefaler. Elementor Pro og Thrive Architect. 



Jeg ser nå kanskje at det bildet ditt til høyre består av en modul med flere slike menyer. Enten må du prøve å legge ankerkoden inn i det feltet du skal hoppe til ett sted, eller så må du legge ankerpunktet før selve modulen og heller sette en offset. 

 

Litt vanskelig å hjelpe når man ikke sitter foran problemet selv.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Takk igjen.

Ja, det er en egen modul tror jeg. Hver modul har en egen overskrift som skrives inn i et eget felt, før selve teksten skrives inn i et eget tekstfelt. Forsøkte å komme inn anchor koden i dette tekstfeltet, og det som skjer er at scrollingen, eller "hoppet" til det som egentlig skal være med til linken, stopper med en gang den første modulen begynner.

 

Usikker på om det du mener med en modul er det samme som jeg tenker på, men når jeg skriver en test av ulike produkter, så skrives innledningen av testen i det vanlige tekstfeltet i WP, for alle produktene settes inn i egne "moduler" lenger ned på siden. Scrollingen stanser umiddelbart der tekstfeltet stopper.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ike helt hva du mente med den videoen. Men jeg ser jo nå at du befinner deg i admin.... 

 

Themet du bruker er forresten helt rått :) Bruker dette selv. Men pagebuilderen du bruker er dårlige greier altså. Vertfall sist jeg prøvde den for ca. 3 år siden. Faktisk det værste jeg noen gang har prøvd. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ike helt hva du mente med den videoen. Men jeg ser jo nå at du befinner deg i admin.... 

 

Themet du bruker er forresten helt rått :) Bruker dette selv. Men pagebuilderen du bruker er dårlige greier altså. Vertfall sist jeg prøvde den for ca. 3 år siden. Faktisk det værste jeg noen gang har prøvd. 

 

 

Godt å høre at du er fornøyd med themet i hvert fall  :) .

Dessverre ikke jeg som styrer oppsettet av siden, selv om jeg til dels kan ta meg friheter til å installere ulike utvidelser. Usikker på dette med pagebuildere, men høre jo reeeeeelativt vesentlig ut med tanke på navnet...

Lenke til kommentar

Godt å høre at du er fornøyd med themet i hvert fall  :) .

Dessverre ikke jeg som styrer oppsettet av siden, selv om jeg til dels kan ta meg friheter til å installere ulike utvidelser. Usikker på dette med pagebuildere, men høre jo reeeeeelativt vesentlig ut med tanke på navnet...

Pagebuildere i dag har blitt veldig bra. Sist jeg testet Visual Composer så var dette en pagebuilder som lagde såkalte short codes. Bare søppel. 

 

Pagebildere som Elementor og Thrive Architect etc. gjør at du kan lage innhold nesten som i Word. Lett og lage flott innhold. Med Elementor Pro kan du faktisk også bygge ditt eget theme da den har innebygget Themebuilder. Thrive Architect får også snart den muligheten.

Lenke til kommentar

Ser at Elementer Pro bare er en utvidelse som jeg kan installere selv. Vil dette gjøre noe med dagens side oppsett? Risikerer jeg å tulle til noe ved å installere den?

Hvis du bruker Visual Composer og denne bruker såkalte shortcodes så kommer du nok til å «fucke opp» hele siden ja. Hvis du ikke vet hva du driver med, så dropp det.

Lenke til kommentar

Du har vært vanvittig god hjelp! Tusen takk :).

Du lærte meg i hvert fall å legge anchor links to senere anledninger.

 

Jeg har lyst til å lære meg å bruke flere utvidelser, men tar ikke sjansen på å gjøre det på denne siden. Opprettet en egen side på WordPress.com som jeg tenkte å bruke til litt "utforsking", men ser at utvidelser kun er tilgjengelig ved business plan (betalt).

 

Har ikke helt skjønt forskjellen mellom wp.com og wp.org, men sistnevnte har vel flere muligheter, men det må installeres noe greier på maskinen...

Lenke til kommentar

Hvis du er "fersk i faget" så IKKE prøv deg frem med slikt på en publisert side. Spesielt ikke en du ikke eier selv. Det å installere en såkalt page builder er ikke vanskelig, men det er en del komplikasjoner som kan oppstå, og sjansnene for dette er også veldig store. 

 

Det er artig å teste ut utvidelser, men hele poenget er å klare seg med minst mulig av dem. Flere utvideler gjør siden mer kompleks og sjannsene øker også for at noe galt kan skje. Bruk i det minste plugins som blir gjevnlig oppdaterte og som har en høy rank blandt andre brukere. Stort sett går dette bra, men jeg anbefaler deg å ikke gå helt bananas.

 

Wordpress com er sikkert mer en godt nok for de fleste. Man registrerer seg på en side, lager seg et domene og betaler for pluss versjonen. I teorien fungerer vel dette på samme måte som å installere Wordpress selv på eget Webhotell (wordpress.org).

 

Men man har mer styring selv ved sistnevnte. Man får tilgang til serveren via FTP og evt. cpanel. Jeg anbefaler deg å heller betale for et Webotell hos ProISP. Det billigste fungerer utmerket til å begynne med. Via cpanel kan du installere Wordpress med ett par tasteklikk og backup blir tatt av hele nettsiden daglig, helt automatisk. 

 

Jeg har holdt på i mange år med Wordpress og det tar litt tid og lære seg systemet å kjenne samt bli litt varm i trøyen. Jeg anbefaler deg bare å prøve deg litt frem. Opprett en testside og gå litt banananas og klikk deg rundt. Går det galt så installerer du bare Wordpress på nytt. Det tror jeg vertfall er en god start. :) 



Jeg må legge til at hvis du skal installere en page builder på en helt ny Wordpress side så går dette helt fint uten problemer. Grunnen er at den da ikke kan komme i konflikt med andre pagebuildere og annet innhold på siden. 

 

Jeg anbefaler deg å velge riktig fra dag en, for det kan være pain in the ass og bytte til en annen page builder senere. Elementor mener jeg er veldig bra for nybegynneren. Dem har også en gratisversjon du kan teste ut. 

 

Du har også en som heter Beaver Builder som jeg personlig ikke har testet selv, men som får mye skryt. 

 

Men det er Thrive Architect som troner øverst på haugen samlet sett mener jeg. Når dem nå snart kommer med en Theme Builder, så tipper jeg det blir den absolutt beste page builderen der ute. 



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Fabelaktig tilbakemelding :D.

Ja jeg vil nok forsøke dette på en egen side, og i hvert fall ikke på denne som jeg jobbet med her.

 

Men slik jeg forstår det så er egentlig det meste mulig å gjøre i WordPress.com også så lenge jeg betaler for en business versjon? Det virker som det er mulig å installere blant annet Elementor som en utvidelse det i hvert fall.

 

Det er fristende å holde alt så enkelt som mulig, og jeg liker tanken på at alt skjer utelukkende i skyen. WP.com er derfor definitivt mest fristende.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke veldig kjent med Wordpress.com, men ser at du må ha den versjonen til over 200 kroner i måneden hvis du skal ha mulighet til å installere plugins. Har du pengene så kan dette være en god løsning. Personlig synes jeg det var litt drøyt. 

 

Webhotell hos ProISP koster 15 spenn i måneden og et domene koster deg vel rundt 300 kroner (totalt). Husk at en nettside alltid ligger i "skyen". Så det alene er ikke noe argument for å velge Wordpress.com overfor wordpress.org. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...