Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Etterkrav Leasingbil

Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

garantert restverdi har man hvertfall på en leasing bil, der er verdien akkurat NULL kroner, når man leverer den inn får man NULL kroner tilbake, samt at man må betale ett innskud man heller alldri får tilbake! + eventuelle småskader man får krav på

Hæ? Er du sikker på at du har skjønt hvordan leasing virker?

1. Du MÅ ikke betale innskudd. Eneste forskjellen et innskudd gjør er summen på månedlig leie - jo høyere innskudd, jo lavere leie og vice versa.

2. Småskader senker verdien på bilen, helt uavhengig av om den er eid eller leaset.

Om din logikk stemte (restverdi på bil null kroner etter endt leasing) så ville jo alle tre år gamle leasingbiler blitt vraket når de ble levert inn.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ? Er du sikker på at du har skjønt hvordan leasing virker?

1. Du MÅ ikke betale innskudd. Eneste forskjellen et innskudd gjør er summen på månedlig leie - jo høyere innskudd, jo lavere leie og vice versa.

2. Småskader senker verdien på bilen, helt uavhengig av om den er eid eller leaset.

Om din logikk stemte (restverdi på bil null kroner etter endt leasing) så ville jo alle tre år gamle leasingbiler blitt vraket når de ble levert inn.

nå gjør jo høyere mnd. leie opp for innskuddet, så kostnaden blir den samme! har DU skjønt hvordan leasing fungerer?

Nå er vell restverdien ment på forbruker\eier ? å restverdien for han som leaser bilen er NULL kroner, blir som å leie en leilighet, du betaler masse, men eier ingenting

Endret av kla3torsk1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

nå gjør jo høyere mnd. leie opp for innskuddet, så kostnaden blir den samme! har DU skjønt hvordan leasing fungerer?

Nå er vell restverdien ment på forbruker\eier ? å restverdien for han som leaser bilen er NULL kroner, blir som å leie en leilighet, du betaler masse, men eier ingenting

Ja, jeg vet hvordan leasing fungerer. Du kan ikke sammenligne det med bolig, boliger har ikke verditap. Det er helt tydelig at du ikke forstår hvordan det fungerer.

Leasing gir deg en forutsigbar kostnad over en forutsigbar tidsperiode. Du betaler månedlige avdrag for å disponere bilen (i praksis betale for bruk og verditap). Verdien på bilen når du er ferdig med avtalen er allerede avtalt fra dag 1. Det er ikke noe som heter "restverdi for han som leaser bilen", restverdi er restverdi.

Lånefinansierer du en bil står du selv ansvarlig for restverdien når du en dag bestemmer deg for å selge. Det kan selvsagt slå begge veier, men det er på ingen måte en garanti for en restverdi i det hele tatt. Det kan hende bilen du kjøpte for 400.000 for tre år siden blir solgt for 200.000, men det kan også hende at du må ta til takke med 130.000 - nettopp fordi du ikke har _noen garanti for restverdi_ slik du har ved leasing. Har du lånefinansiert en bil 100% og du skal selge den før låneperioden er over kan du fort ende opp i en situasjon der du må betale ut en sum for å dekke inn restlånet ditt ved salg.

Min forrige bil var leaset, min nåværende er kjøpt og min neste blir leasing sånn forøvrig.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Da har du vært heldig med dine erfaringer med leasingbiler! :)

Har selv leaset firmabiler gjennom mange år, å har hatt lignende erfaringer med nesten hver eneste bil, men er mulig jeg har vær uheldig med VW konsernet? haha

Kan jo sende NAF en mail å høre med de hva de mener? :)

Mitt problem kan jo være at jeg er en arrogant drittsekk også :D

Vil tro kvaliteten på servicen varierer veldig, denne leasingavtalen var den første hos denne forhandleren, kan ikke si jeg er fornøyd etter en slik behandling.

Føler de kjører et urimelig krav, så for ta med meg alle gode arrgument fra denne tråden å komme med et motsvar til de, så for en se hva som blir konklusjonen tilslutt :eek:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor lease når du kan kjøpe ? Bare å begynne å spare det. Leasing er jo ikke noe gøy, du leier jo kjærra da og kaster pengene ut av vinduet.

Er vel ikke endel av diskusjonen dette, men det er så enkelt at i somme situasjoner er kjøp et bedre alternativ, mens i andre er leasing et bedre. I mitt hode er biler som A3 E-Tron og Golf GTE fornuftige biler og lease, da hybrid er et segment som har store forbedringspotensiale over de neste årene. Største fordelen er vel at du vet hva du går til over de neste 3 årene, gitt at du steller fint med bilen, ingen uforutsette utgifter.

Lenke til kommentar

De har jo svart selv? De mener dette skal dekkes når du er over 80% inn i neste service. Dette kan du jo fint motbevise med km stand og alder. 

Emm, har ikke det, da 80% hverken går opp i måneder eller km. Dette var argumentasjonen til kundebehandler over telefon, så kan vel ikke brukes videre mot de pga det ikke er dokumentert. Men det fikk meg til å tenke med en gang at noe ikke stemte her.

Kanskje det er verdt å sjekke opp om ikke annet  :)

Og da er poenget mitt at det er finansieringsselskapet man har avtale med, og som kan rette krav etter avtalen. Derfor lurte jeg på hvor OP hadde fårr kravet fra, fo hvis det er fra forhandler er det ikke riktig, forhandler er ikke part i avtalen uavhengig av om dem har samme logo i skiltet over døren.

Du må gjerne la være å kalle dem for banker, men DNB blir ikke mindre bank av at dem trykker Volvo-logo i tilbudsdokumentet når man leaser en Volvo.

Leasing er med VW Finans og VW forhandler kommer med kravet. Har du erfaringer rundt dette du nevner?

Jeg hadde nok ikke hengt meg opp i hvem som retter kravet, det er vel feil sted å fokusere på. Jeg hadde heller brukt energien min på å argumentere mot kravet, ikke hvorvidt det er sendt av finansselskapet eller forhandler. Tviler på at det er et juridisk smutthull der. 

Enig der, kravet hadde vel "kommet" uansett om det er VW Forhandler eller VW Finans som jeg har leasingavtale med.

Håper du kan gi tilbakemelding når saken er ferdig/løst.

Disponerer selv samme bil som skal leveres inn om i underkant av ett år.

Selvsagt! Skal prøve å holde dere oppdatert, men kommer garantert inn med en endelig konklusjon på saken. Hvilken km leaser du i året? 

Lenke til kommentar

Vil tro kvaliteten på servicen varierer veldig, denne leasingavtalen var den første hos denne forhandleren, kan ikke si jeg er fornøyd etter en slik behandling.

Føler de kjører et urimelig krav, så for ta med meg alle gode arrgument fra denne tråden å komme med et motsvar til de, så for en se hva som blir konklusjonen tilslutt :eek:

Lykke til, bank i bordet :)

Lenke til kommentar

Hvis forrige service var ved 27tusen og vilkår sier du må betale ved over 80% av kjørte km for neste intervall må jo bilen ha kjørt over 39 tusen for at det skal være gjeldene.

Når du sier den er kun kjørt 35 når du leverte den inn, hva sier Møller er grunnen for at du må betale likevel?

Lenke til kommentar

Good news!

I tilsvar til de bestridiget jeg fakturaen igjen og argumenterte med at kontrakten kun sier det som er "varslet" (lest litt mellom linjene), forhandler ga så etter og krediterte fakturaen fullt ut.

Anbefaler alle som kommer i lignende situasjon å bruke litt tid på det, så gir de seg.

Takk for alle hjelp! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...